Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Aprilia SX / RX 2006 ->

26.12.2012 21:31

LUE!

Keskustelua uudenmallin aprilioista joissa palvelee derbin rabasa (D50B0 moottori).

Linkki tietopankkiin http://www.motot.net/wiki/Aprilia_SX/RX

Pientä nopeuslistausta:

Järkevillä väleillä:
Vakiona hyvä jos 40km/h
Pilli pois ~60km/h (hukkiksen ja holkin pois ottaminen tietty lisää 5-10km/h huippuja)
Teharilla ~70-85km/h
80cc+tehari+kaasari 100+ km/h

Aprilian uudet Sx/Rx mallit ovat täysin erilaisia entisiin verrattuina, sillä Piaggio,joka omistaa myös Derbin, omistaa nykyään myös Aprilian.

Uudet mallit ovat Derbin Xtreme, DRD Racing ja DRD Pro-mallien sekoituksia.

Kone on Derbin uudenmallinen Rabasa

Kaasutin DRD:n/Proon( Dellorto PHVA 17.5)

Välitykset DRD:n/Proon(11/53)

Runko on xtremen(musta/harmaa teräspalkkirunko)

Etupumput DRD:n(Marzocchi Magnum) tai uudemmissa KYB

Takahaarukka/jousi xtremen(monojousi)

Mittaristo DRD:n/Proon(digi)

Tanko Proon(Fatbar tyylinen, 28mm keskeltä) tai uudemmissa normaali 22mm

Jarrut DRD:n/Xtremen( Sx:300 mm kaksimäntäinen edessä ja takana 180 mm yksimäntäinen. Rx: 260mm kaksimäntäinen edessä ja takana 180mm yksimäntäinen)

Vivuiksi menevät esim nämä.

Vakio pyörienlaakerit ovat: 12x32x10 taakse, ja 15x32x10 eteen (Edessä akseli siis 15mm, takana 12mm)

Käynnistys polkimella

Kuristuksina hukkaputki ja pillikuristin alkukäyrässä. EI rajoitettua CDI:tä.

Mopoon sopivat kaikki viritysosat mitkä -00---> Derbeihinkin, mutta viripytyt vain -06---> koneen uudistumisen takia.
Ja myöskään DRD Proon, ja -03 Racerin tehoputket/vakioputket eivät sovi.

Ja vakiosuutin on kokoa 78.

Viritys
Mopoon on tarjolla erittäin paljon viriosia, sillä kuten sanottu, siinä on Derbin uusi kone.

Kuristusten poisto

Kuristuksina mopona on siis pillikuristin ja hukkaputki.
Pillikurin poisto-ohje:
Tarvitset:
- 3 kuusiokolopulttia + 3 lukkomutteria niille (kokoa?)
- Kuusiokoloavaimen (mikä koko :D?)
- Suuttimen, kokoa 85, suutin 6mm kierteellä.
- Pitkän talttapääruuvarin suuttimen vaihtoon
- Mahdollisesti räikän tms jatkovarren putken runkokiinnikkeen pulttiin (koko?)
- Rautasahan pulttien sahailuun
- Pihdit, ei teräväreunaiset

Putken pillikuristin sijaitsee alkukäyrän ja paisarin välisessä liitoksessa, jossa on kolme kuusiokolopulttia. Pultit ovat hitsattu kiinni ja ne täytyy sahata rautasahalla poikki. (kuva voisi selventää)
Tätä varten joudut irrottamaan koko putken, myös äänenvaimentimen. Putken irrotus aloitetaan äänenvaimentimen kiinnityksestä runkoon. Sen jälkeen avaat ne kolme pulttia äänenvaimentimen päädystä, ja vaimennin on irti. Irrota sen jälkeen sylinterin ja putken pultit, samaa kokoa kuin äänenvaimentimessa. Nyt irrotat putken ja rungon kiinnityspultin (kokoa..?) Kun olet saanut putken irti, sahaa ne kolme pulttia katki. Irrota alkukäyrä, ja pillikurin pitäisi näkyä :) Sahaa pillikuri ihan holkin kohdalta irti. Jos et halua että mopo ylittää verorajan vakioväleillä, älä suurenna holkkia. (en muista paljon kulkee pillin poistolla) Laita alkukäyrä takaisin ja kiinnitä se uusilla pulteilla. Kiinnitä putki sylinteriin ja runkoon. Lopuksi kiinnitä äänenvaimennin takaisin putkeen ja runkoon.

Kuvalliset ohjeet pillikurin poistoon
Ohjeet pillikuristuksen poistoon:

Tarvittavat työkalut: 10mm lenkki/hylsyavain, kuusiokoloavain alkukäyrän pulteille 7mm?, rälläkkä katkaisuterällä / rautasaha, paineilmavinku / Dremel tms / käsiviila. Uudet pultit ja mutterit, kierre 6mm.

Suojavarusteet: vähintään suojakäsineet, suojalasit. Kuulosuojaimet suositeltavaa käytettäessä paineilmavinkua tai rälläkkää. Suositeltavaa pitkähihainen paita tai mieluiten kevyt työhaalari. http://aijaa.com/v.php?i=004778314592.jpg

Ensimmäiseksi irroita pakoputki mopostasi. Katso alkukäyrää, näet siinä laipan ja kolme pulttia: http://aijaa.com/v.php?i=004708314590.jpg sitten sahaa tai rälläköi mutterit pois, jolloin kuusiokolopultin lopun pitäisi tippua. Kannattaa koittaa kääntää niitä kuusiokoloja jolloin hitsiliitos repeää joka helpottaa huomattavasti työtä. Toista yllämainittu kaikille kolmelle pultille jolloinka alkukäyrän pitäisi löystyä. Vedä alkukäyrä ja paisari irti toisistaan. Alkukäyrän mukana pitäisi tulla n. 15cm pitkä putki, joka on siis kyseinen pillikuristus. http://aijaa.com/v.php?i=002668314595.jpg Tarkoituksena on siis poistaa ensin pilli jonka jälkeen hioa jäljelle jäävät kamat pois.

Eli sahaa pilli juuresta poikki ja hio viilalla tai dremelillä / vingulla ensin reikää suremmaksi jonka jälkeen hio se sellaiseksi ettei putkessa ole pykäliä tai muuta joka haittaisi pakokaasujen virtausta: http://aijaa.com/v.php?i=000948314597.jpg

Sitten vaan uudet pultit ja mutterit http://aijaa.com/v.php?i=004948314593.jpg ja putki kasaan (muista tiiviste mukaan jos se irtosi kun avasit putken) http://aijaa.com/v.php?i=007718314594.jpg

Opas on vapaasti käytettävissä - (c) Hepex



Mopon pitäisi kulkea noin 50-55? pelkän pillin poistolla. Jos haluaa lisävauhtia niin holkkia voi porata oman mielen mukaan.

Hukkaputki on alkukäyrästä lähtevä ylimääräinen putki, joka ei johda minnekään ja on puristettu päästä umpeen.
Tietopankista:
Hukkaputki täytyy katkaista aivan juuresta. Hyvä tapa on katkaista hukkaputki rautasahalla niin läheltä putkea kuin mahdollista ja hioa tehtaan hitsisaumat pois pienellä kulmahiomakoneella. Pinnan voi lopuksi viimeistellä vingulla ja timanttiterällä jos haluaa parhaimman ja tasaisimman pinnan. Seuraavaksi täytyy kehitellä reiän päälle paikka. Kyseinen paikka on hyvä tehdä 2mm tai paksummasta pellistä tai mahdollisesti muusta metallista. Leikkaat pellistä sopivan kokoisen palan ja asettetet sen putkessa olevan reiän päälle. Taittelet sen putken muotojen mukaisesti ja leikkaat ylimääräiset reunoilta pois. Sitten vain hitsaamaan paikka kiinni. Päälle voi halutessaan vielä hitsata hukkaputken takaisin jos haluaa. Putken suorituskyky on suoraan verrannollinen kyseisen operaation työnlaatuun ja putken sisäpinnan tasaisuuteen


"Suurempi viritys"

Jos vakioputkea ei halua pilata, niin seuraava vaihtoehto on tehoputki.
Tehoputkia saa monelta eri valmistajalta, ja ne eivät ole kaikki samanlaisia.
Yleisimpiä tehoputkia täällä suomessa ovat Metrakit,Turbokit, Arrow ja Technigas.
En viitsi ruveta kirjoittamaan putkien eroista, niistä voitte lukea MotoWikistä Derbi Sendan- Tehoputket osiosta http://www.motot.net/wiki/Derbi_Sendan_tehoputket
Tehoputkia vois ostaa monesta eri paikasta, Suomessa esim. Kaasalaiselta, Mc-Scatterilta, Kataforilta ja EMC:ltä.
Ulkomailta putkia saa hieman halvemmalla ja laajemmalla valikoimalla, esim. Opvoerenista ja Gearpartsista.
Tehoputken laiton jälkeen suutin pitää vaihtaa isommaksi, sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 90.
Sopivaa suutinta kokeillessa muista, että liian pienellä suuttimela mopo booaa, ja liian suurella röpöttää.
On myös suositeltavaa ostaa isompi eturatas teharin kanssa, sillä vakiolla mopo huutaa hoosiannaa.

Tehoputken jälkeen seuraava viritys on yleensä suuremman kaasarin osto.
Tehoputken seuraksi kannattaa ostaa 19- tai 21-millinen kaasari. Se lisää koko kierrosalueen tehoa ja tehopiikki loppuu noin 1000rpm myöhemmin 19-21mm kaasuttimella. Huiput nousevat tehoputken kanssa noin 5km/h.

Kaasareita saa samoista paikoista kuin tehoputkiakin.

Sitten seuraava viritys onkin sylinterikoon suurentaminen.
Sylintereitä on tarjolla montaa eri tasoa, ja kireimpien pyttyjen kanssa konettä pitää myös vahvistaa, ettei tule kallis remppa eteen.
Suuremman sylinterin kanssa on myös lähes pakko hankkia isompi kaasari(21-28mm) ja tehoputki.
Kaikkein tehokkaimpiin sylintereihin on valmistettu valmiiksi muutkin osat, joita kuuluisi käyttää pytyn kanssa(Esim. Metrakit Pro Race, ja Malossi MHR Team)
Pyttyjä saa myöskin samoista paikoista putkien ja kaasariden kanssa.
Ai niin,muistutan,että tähän käyvät vain -06---> Derbien pytyt.
Nopeustietoutta by Lurjus:
Lurjus kirjoitti:
Perus 70cc-sylinterillä (Airsal, Barikit, Metrakit HM), suuremmalla kaasuttimella ja tehoputkella sopivien välitysten kanssa saavutetaan yli 100km/h huippunopeus. HC-ajoasennossa voidaan lähennellä jopa 110km/h-nopeutta. Viilalla saadaan lisää tehoa ja kun osaavasti viilatun sylinterin rinnalle ostaa korkeaviritteisen putken, on mahdollista saavuttaa jopa 120km/h nopeus hirvittävän epäeroottisella ajoasennolla.


Täydellisellä Pro Race -setillä on mahdollista saavuttaa 130 kilometrin tuntinopeus.

Suutintietoutta by Lurjus:
Lurjus kirjoitti:


Tehoputki ja suurempi kaasutin (19-21mm PHBG): Sopiva suutin löytyy 85-90 läheltä. (Suutinkoot eivät ole PHVA:n ja PHBG:n kesken verrannollisia.) Vapaammin virtaavalla suodattimella jopa 100.

Tehoputki, suurempi kaasutin ja 70cc sylinteri: Suutin 90-95 läheltä. Vapaammin virtaavalla suodattimella jopa 115.


Suuttimien kokoihin vaikuttaa moni muukin asia kuin mopossa käytettävä kokoonpano. Ilmanlämpötila ja -kosteus ovat suuria tekijöitä. Myös mopon suodattimen puhtaus vaikuttaa suuresti suutinkokojen täsmäämiseen. Pakkasella on hyvä käyttää 5-15 numeroa suurempaa suutinta kuin kesällä, kylmyydestä riippuen. Suuttimen voi joutua vaihtamaan suurempaan tai pienempään jo kymmenen asteen lämpövaihteluiden takia. Tietopankissa on tarkemmat ohjeet 2-tahtikaasuttimen säätämiseen, jos hakee täydellisiä säätöjä.

Ja muistakaa, viritys on laitonta Suomen lakien mukaan, en vastaa teidän sakoistanne

Suuttimen vaihto
Suuttimen sa vaihdettua helpoiten alakautta pitkällä talttapäämeisselillä. Avaa kaasarin pohjan kaksi ruuvia, joilloin pohja irtoaa. Jos bensaa vain valuu ja valuu, niin alipaineella toimiva bensahana on rikki. Tällöin pidä kohoa(se valkoinen juttu mikä näkyy kun olet avannut pohjan) ylhäällä, tai pistä esim. bensaletku mutkalle. Suutin on siinä keskellä oleva kullanvärinen ruuvi, jossa on numero 78. Se sitten vaan talttapäällä auki, kaikki kasaan, ja eikun baanalle. Jos mopo nostaa kierrokset tappiin suuttimenvaihdon jälkeen, niin tällöin asennuksessa on mennyt jotain pieleen. Pura ja kokoa kaasari, ja kokeile uudestaan.
Kuva:
http://kuvaton.com/k/Yyg7.jpg
(Kuvan oikeudet omistava ilmoittautukoon!)

Yleisimmät viat, ja miten korjata ne
Sulake palanut:
Mittari näyttää kokoajan luku 199km/h,öljy-,lämpö-, ja bensavalo palavat, töötti on hiljainen.
Korjataan siten, että vaihdetaan sulake, joka sijaitsee pienessä mustassa "rasiassa" penkin alla.Löydät rasian seuraamalla akun punaista plus-johtoa.Jos sulake on ehjä, niin silloin akun plus-johto on mennyt poikki.
Jos sulake on mennyt, on myös kannattavaa miettiä mistä se johtuisi, sillä ei ole kiva niitä kokoajan ostella, jos on jotkut liitännät väärin, tai joku johto ottaa maihin.
Imuvuoto:
Mopo nostaa täydet kierrokset, vaikka kaasuun ei kosketa. Tarkista, onko kaasari kunnolla kiinni imukaulan kurkkukumissa. Jos se on kunnolla kiinni ja vika silti ilmenee, niin osta uusi kumikaulan kurkkukumi. Myöskin kaasuvaijeri voi olla lipsahtanut pois "kotelostaan", joten tarkasta sen kulkureitti.
Vikatietoutta by Lurjus
Lurjus kirjoitti:


Jos vilkkusi syttyvät ja jäävät palamaan tai eivät syty lainkaan ja muut akulta virtansa saavat laitteet, kuten vilkut, toimivat normaalisti, on todennäköisesti mopostasi hajonnut vilkkurele. Kyseinen rele sijaitsee jännitteensäätimen kanssa samassa laatikossa. Se löytyy vasemman takailmanohjaimen alta ja sen kyljessä lukee Guilera.

Jos moposi jokin yksittäinen valo ei toimi, kannattaa tarkistaa polttimon langat ja liitännät. Mistään suuremmasta ei yleensä ole kyse, jos pimeäksi menneitä valoja on vain yksi.

Jäähdytysjärjestelmän ilmaus ja kuumeneminen
Lurjus kirjoitti:

Jos moposi kuumenee ajon aikana paljon, on syytä tarkistaa jäähdytysnesteiden määrä. Jos paisuntasäiliön mukaan nestettä on riittävästi, on järjestelmässä todennäköisesti ilmaa. Tyhjennä siis edelliset nesteet kokonaan pois ja laita uudet sisään seuraavanlaisesti:

Irrota jäähdyttimestä sylinterin kanteen menevä letku jäähdyttimestä.

Kaada kyseisestä letkusta uudet nesteet sisään. Nesteet eivät valu kovin nopeasti, jos sinulla on termostaatti paikallaan. Kaada niin kauan, kunnes jäähdyttimen aukosta, josta juuri otit letkun irti, alkaa valua nestettä. Tällöin jäähdytysjärjestelmä täyttyy alhaaltapäin, eikä ilmausta tarvita.

Laita letku kiinni ja täytä paisuntasäiliö. Tämän jälkeen moposi on ajovalmis.


Jos mopo kuitenkin jatkaa kuumenemista, on syytä tarkistaa sylinterin kannessa olevan termostaatin kunto. Jos se ei aukea, ei se päästä nesteitä kiertämään, jolloin mopo kuumenee.

Myös vesipumpun ratas saattaa olla hajonnut. Ratas löytyy kytkinposken alta mopon oikealta puolelta. Muista uudet tiivisteet vaihdon yhteydessä! Ohjeet 97-05-vuosimallien vaihtoon:

1.Valuta jäähdytysnesteet pois
2.Valuta koneen öljyt pois
3.Irrota muovinen kahdella pultilla kiinni oleva öljypumpun koppa.
4.Irrota kytkinvaijeri kytkinposken vivusta.
5.Avaa kytkinkoppa, 8:lla pultilla kiinni.
6.Näät nyt kytkinposkessa kaksi valkoista ratasta. Ylempi on vesipumpun ja alempi öljypumpun. Jos öljypumpun on rikki, vaihda nyt uusi. Poimi rattaiden akseleiden prikat talteen, ne tippuvat helposti kytkimen alle.
7.Laita kytkinkoppa takaisin rattaiden prikkoineen ja uudella tiivisteellä.
8.Kiinnitä kytkinvaijeri ja lisää jäähdytysnesteet sisään yllämainitulla tavalla.
9.Lisää vaihteistoöljyt ja lähde koelenkille.


06 ja uudempien mallien vesi- ja öljypumpun rattaiden vaihtoon pätee sama periaate, öljypumppu ja vesipumppu ovat vain eri paikoissa.


Männänvaihto-ohjeet, soveltuu myös sylinterisarjan vaihtoon.
Lurjus kirjoitti:
1. Otat etumuovit irti. Kiinni sivuilta ja tankin päältä pulteilla ja jäähdyttimen ja paisuntasäiliön edessa pienillä nipukoilla, joista muovit saa irti nykäisemällä.

2. Valutat jäähdytysnesteet pois vesipumpun keskellä sijaitsevasta pultista.

3. Irrotat jäähdyttimestä sylinterin kanteen menevän letkun, tulpanhatun ja lämpöanturin johdon, joka on liittimellä kiinni siinä jossain kannen lähettyvillä.

4. Avaat kannen pultit ja vedät kannen ja sylinterin pois. Jossei mahdu niin avaa tankin päällä olevan metalliläpyskän pultteja että saat nostettua tankkia hieman ylöspäin.

5. Laita paperia männän alle kampikammioon, koska männäntapin sokkia on ikävä noukkia sieltä.

6. Ota männäntapin sokka irti toiselta puolelta vaikka kärkipihdeillä ja työnnä männäntappi siltä puolelta ulos, jotta saat männän irti. Ota myös neulalaakeri talteen kiertokangen yläpäästä. Tippuu herkästi.

7. Sitten vaan uusi mäntä paikoilleen hieman öljyttynä neulalaakereineen ja sokkineen. Kasaat pytyn ja laitat letkut ja johdot ja muut kiinni. Sitten vain täytät jäähdytysnesteen jäähdyttimestä sylinterin kanteen menevästä letkusta. Kaada niin kauan, että jäähdyttimen aukosta, josta juuri otit letkun pois, tulee nestettä. Homma voi olla hidasta termostaatista johtuen, mutta maltti on valttia. Lopuksi vaan paisuntasäiliöön oikea määrä nestettä ja baanalle.




Turhaa tietoa
Tangon sisähalkaisija on 12mm(hyvä tietää, jos karjiksia tilailee)
Ostaessasi isomman eturattaan, sinun on myös ostettava isompi lukituslevy ja pultit. 12-piikkisille ja tätä suuremmille on oma lukitelevynsä. Myös Honda Monkeyn lukitelevyt sopivat.
Joissain isommissa rattaissa on molemmille lukitelevyille kierteet
Suuttimen kierrekoko on 6mm

Nopeuksia
Pillikuristin pois ~65-70km/h
Kuriton 70-75km/h, pidemmillä väleillä 80km/h
Tehoputkella ja sopivilla välityksillä tasaisella 80-85km/h

Suuntaa antavia tietoja kulutuksesta
Vakio= 3.4l/100km
Pillikurisin pois= 3.2l/100/km
Pillikuristin pois ja 90 suutin= 4.2l/100 km

Jarrujen huolto/ilmaus:
http://www.motot.net/wiki/Jarrujen_huolto
Kuva takajarrupalojen vaihdosta:
http://kuvaton.com/k/Yyge.png
(En muista nettisivua josta tämän revin)

Vanhemmissa Aprilioissa (vm. 2006-2009) on vakiona huono valoteho. Valotehoa voi parantaa vaihtamalla normaali polttimon tilalle H4-polttimon. Tosin 2006-2009-malleissa on vakiona kissansilmä maski, johon H4-polttimoa ei kannata asentaa, sillä valokuvio hajoaa. Mutta jos ostat uuden maskin, kannattaa myös polttimoksi vaihtaa H4-polttimo. Myös ba20d-halogen -lampun vaihto voi parantaa valotehoa paljoa

Tässä asennusohje!

J00N4 kirjoitti:Huoltoväliajastimen nollaus:
- Valitse näyttökenttään huoltovälitoiminto ”SRV”.
- Käännä virtalukko asentoon ”OFF”
- Pidä näytön vasemmalla puolella
oleva näppäin painettuna, kun
käännät virran taas päälle ”ON”.
Kolmen sekunnin kuluttua näyttökenttään ilmestyy seuraavaan huoltoväliin
jäljellä oleva kilometrimäärä 5.000 km
(tai mailimäärä 3.100).

http://www.derbi.fi/ladattavat-tiedosto ... ohjekirjat Tuolta painaa Derbi_DRD_R-SM_Racing_LE.pdf Sivuilta 13-15 löytyy kaikki oleellinen mittaristosta, kuten esimerkiksi paljon yksi kierroslukupalkki on kierroksissa.


Tarkat tiedot ja kuvia http://www.aprilia.com sekä http://www.aprilia.fi
Aloitusviestin tiedoista kiitokset J00N4 ja Hepex.

Edellinen topic luettavissa täällä.

Laittakaa yv:tä modeille jos aloitusviestiin on jotain hyödyllistä lisättävää.

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

26.12.2012 23:26

Ompas mukavan kattava aloituspostaus. Kaikki oleellinen ja tarpeellinen.

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

1.1.2013 23:28

Apikassa sojottaa ratti hieman vasemmalle kun rengas osoittaa suoraan niin mitenköhän tuon sais suoristeltua

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

2.1.2013 3:29

Ei olis vaan tanko vino?.... :s

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

2.1.2013 8:35

Ei oo tanko, sitä itekki alkuu katoin.

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

2.1.2013 12:19

Jos oot kaatunu voi olla että pumput on pyörähtäny t-paloissa.

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

2.1.2013 21:23

Aika samalla tavalla kun vaikka polkupyörässä ,löystäät vähän etupumppujen kiinnityspultteja ,menet mopon eteen seisomaan, renkas jalkojen väliin ja taitat suoraksi. Sitten kun , se on suora ni ei muuta kun pultit takasin kiinni.

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

2.1.2013 23:45

Juu, kiitoksia todella paljon :-)

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

7.1.2013 20:16

Voitteko selittää että rabasasta löysin nytten 2 pulttia toinen pultti moottorin alapuolella ja toinen kytkinkopan alapuolella reunassa, ja otin vaihteisto öljyt pois tuli jotain n. 3 dl öljyjä ulos, onko normaalia että tulee niin vähän ulos? sitten laitoin uudet öljyt sisään Teboilin SILVER merkkistä öljyä, ja laitomme melkein täyteen sen 8 dl, jonka jälkeen jätin mopon seisomaan talliin enkä käynnistänyt sitä kertaakaan koko päivänä, sitten seuraavana päivänä läksin ajeleen mopolla ja kytkin ei toiminut kunnolla, mopo silti liikkui vaikka kytkinpohjassa (?), voiko olla että rabasassa on erilliset öljyt, vaihteisto- ja kytkinöljyt? vai onko kytkinkopassa tarpeeksi öljyä?

Apua kaivataan nopeasti!

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

7.1.2013 21:14

Vika on siinä että olet laittanut sinne öljyä joka ei ole tarkoitettu märkäkytkimille. Osta kerralla kunnon öljyä äläkä nuita paskoja öljyjä jotka ei edes kuulu mopon vaihdelaatikkoon. Eli menet motonettiin taikka johonkin muuhun liikkeeseen jossa on kunnon öljyjä ja ostat castrol mtx tai belray gearsaveria. Ei mitään tavallisia moottoriöljyjä ellei niissä lue että soveltuu märkäkytkimille tms.

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

7.1.2013 21:28

Juu kiitoksia! eli castrol tai Belray öljyä seuraavaks koneeseen

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

7.1.2013 22:10

Itekki tein aikoinaan saman virheen että tungin teboil silveriä lootaan niin samantien heitti kytkin pelaamasta. Sen jälkeen olen käyttänyt castrollin mtx ja aina on kytkin toiminut öljyjen vaihdon jälkeen :)

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

7.1.2013 22:27

Auttasko että ottais kytkimen auki ja kastais sillä uudella öljyllä ne kytkinlevyt? vai tarviiko, miten äkkiä se kytkin sitten palautuu toimintaan?

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

8.1.2013 21:50

Samantien se palautuu toimintaan ,kun lyö kunnon öljyt koneeseen ja antaa konen käydä kunnolla ja rämpyttelee kytkintä. Muista aina öljyä ostaessa ,että öjystä pitää löytyä kytkinlisäaine ,muuten ei kytkin pidä. Ja oma kysymykseni: Minkä kokonen Mäntäsarja menee barikitin 50cc sylinteriin? En löytänyt itse kun yhden mäntäsarjan ja se oli kokoa 39,84. Ja luulisin , että myös barikitillä on montaa eri mäntäkokoa 50cc pyttyyn.

Re: Aprilia SX / RX 2006 ->

9.1.2013 21:04

eli mopo on aprilia rx vm 2007 ja oireina olis että pysyy tyhjäkäynnillä mutta sit kun antaa kaasua niin ottaa pikkusen kiekkoja ja alkaa pätkimään ja sit booaa... välillä ei lähde käyntiin ja silloin putkesta kuuluu vain suhahdus. tulppa ja hattu vaihettu. Mitähän tossa nyt sit pitäisi korjata?