Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: CPI SM/SX

6.5.2013 13:23

Ootko vaihtanu tulpan? :o

Re: CPI SM/SX

6.5.2013 22:09

Onko kellään kokemusta italkitin männästä cpi:ssä ? Onko paljon eroa alkuperäiseen mäntään kun hintaakin yli puolet enemmän ? Onko hintansa arvoinen kun vertaa alkuperäiseen

Re: CPI SM/SX

6.5.2013 22:33

hmm vika selvisi johdoista. Ajoin 30 km ja sit cpi vaan sammu eikä käynnisty enää. Oisko lisää vinkkejä :D

Re: CPI SM/SX

8.5.2013 18:24

Oon myymässä tota omaa cpi:itä ja vakioks pitäis saada, ja kuria on vähä leikelty enemmän ja vähemmän nii onkos mitää ideoita millä mä saan sen kulkee 45? saisko sinne iskettyy putkee jotai prikkaa?

Re: CPI SM/SX

11.5.2013 12:30

En tiiä onko italkitin tekeleellä eroa, mutta alkup. mäntä varmasti kyllä kestää sen männänvaihtovälin mitä yleensä ajetaan. Yhtälailla on mahis että italkitin tuotteesa on susi ja se hajoaa.

Ja tehon rajottamiseenhan parhaimpia keinoja on nimenomaan putken tukkiminen, joka onnistuu kyllä kätevästi tekemällä läpän siihen alkukäyrän liitokseen

Re: CPI SM/SX

12.5.2013 19:58

Lopultakin se lähti jollain nimellä toimimaan.

Eli poistin sen prikan sieltä etuosasta sitä alkukäyrää josta laitoin kuvia muutama sivu taaksepäin. Laitoin samalla varsinaisen kurin takaisin lyhennettynä ja 10 piikkisen eturattaan. Kulkee nyt ylä ja alamäkeen jossain loivassa mäessä molempiin suuntiin 56-58 gps:sään.

Jonkun aikaa kun kerkesin onnellisena ajaa ja toimi hyvin niin pitihän sitä jonkin pieleenkin mennä. Eli varmaankin edelliset omistajat ovat aina polkeneet käymään niin että potkasevat änkän päätä. No minulla pikkasen siihen jalka osui niin se kiinnike sieltä rungosta katkesi samantien. :x Missä tuon saisi takaisin kiinni? Ei kova homma olisi, mutta ei löydy hitsauslaitteita. :itku: Se on tällähetkellä kiinni nippusiteillä niin ajamaan pystyy, mutta olisi se kiva kiinni saada.

Nyt sitten rupesi äänetkin muuttumaan. Eli rupesi ihan yhtäkkiä ajon aikana kuulostamaan ihan tehari skootterilta. Monet varmasti tunnistavat äänen. Nopeuteen tai tehoihin ei vaikuta paitsi tyhjäkäynti nousi n.3000rpm, mutta laski ihan tyhjäkäynti ruuvista säätämällä (kaasarin kyljessä). Mistä tämä voi johtua? Putken ulkopuolella ei näy mitään reikiä ja kaikki liitokset ovat kuten ennenkin. Voisiko katti tippua ajossa? Tai sulaa jotenkin että äänet muuttuisi? :|

Tästä eteenpäin vähemmän aiheeseen liittyvää.

Rupeaa tuntumaan pikkuhiljaa siltä, että lähtee cepari myyntiin jos siitä vielä saa rahaa ennen kuin hajoaa ihan käsiin. Kevarikortti on tulossa ja husse seisoo jo tallissa silloin kun broidi ei sillä ajele. :D Voisi sinäänsä ostaa jonkin todella huonon masain tai mankin loppu kesäksi niin ei haittaisi vaikka hajoisikin.

Rupeaa tuon ceparin kyhääminen vain ottamaan jo päähän. Ymmärrän tietenkin, että kaikkia laitteita täytyy korjata ja huoltaa että pysyvät hyvinä. Olen alle 2500km tällä ajanut ja alle 5500km yhteensä on mopolla matkaa mennyt niin onse aika huonosti, että menee moottori kokonaan jo 4000km kohdalla. Siihen tietenkin saattoin vaikuttaa se että vesipumpun stefa oli mennyt hetkeä aijemmin. Kotarillakin ajelisi tuon saman 5000km vähemmällä huoltamisella. Hyvässä tapauksessa yksi männän vaihto ja sitten öljyn vaihtoja tietenkin. Ottaen huomioon sen, että minä olen cepariini tehnyt 4000km sisään koko moottori rempan. Siis alakerta ja runkolaakerit, mäntä vaihdettiin ja pyttykin hoonattiin.

Toivon ja oletan että minulla on huono yksilö ja muilla on enemmän hyviä ajeluja cepareillansa, mutta minä olen kyllä hieman pettynyt omaani.

Re: CPI SM/SX

12.5.2013 23:33

Itellä ongelmana et välillä ( esim. Aamulla kun mopo on seissyt yön yli) kun mopon laittaa ekan kerran päälle ja 1.vaihteen silmään ni sammuu ja nytkähtää kuin ei kytkin toimisi mut sitku käynnistää uudellee ni vaihde menee iha normaalisti päälle eikä sammu.. Ja tätä on tehnyt öljynvaihdon jälkeen :s joku viisas voi neuvoa mikä on vikana xd ja olihan mulla talven aikana etujarru ruostunu kiinni ni seki piti purkaa mut nyt toimii :D

Re: CPI SM/SX

13.5.2013 10:45

Joo mulla on pienehkö ongeelma alaöljyt katoo ihankokoajan ja jäähdytinneste säiliö täyttyy harmaasta mömmöstä.. apua kiitoss

Re: CPI SM/SX

13.5.2013 14:41

Vesipumpun stefa. tunnetaan myös cpi:n ehkä yleisimpänä tyyppivikana. Omasta cpi:stä 13 000km aikana mennyt tuo kyseinen tiiviste 7 kertaa.

Re: CPI SM/SX

13.5.2013 21:39

juu mutku se vaihettii eilen.. eikai se nyt noin nopee..?
:( :itku: 8o

Re: CPI SM/SX

14.5.2013 13:47

TuplaBonus kirjoitti:Oon myymässä tota omaa cpi:itä ja vakioks pitäis saada, ja kuria on vähä leikelty enemmän ja vähemmän nii onkos mitää ideoita millä mä saan sen kulkee 45? saisko sinne iskettyy putkee jotai prikkaa?

Tee Imukaulan, ja läppäventiilien väliin vaikka jostain pellistä kuri, missä keskellä 9mm reikä, tolla ei pitäisi mennä enää kovinkaan kovaa, vaikka olisikin putkesta kuria pois. 8)

Re: CPI SM/SX

14.5.2013 18:40

http://www.motot.net/talli/osat/id53304/

Tuosta halvalla CPI SM PRO osia. Tarjoa jos hinta ei mielytä, tallissa vain turhaa lojumassa

Re: CPI SM/SX

14.5.2013 22:49

Mun päähän ei vaan mahdu että mikä ihme voi aiheuttaa sen stefan hajoamisen niin usein.. Joku vika sielä on Pakko olla. Ei sitä voi luetella vain "tyyppiviaksi" ja vaihdella sitä jatkuvasti.

Re: CPI SM/SX

14.5.2013 23:16

Totta. Korjaamo missä itse oon käyttäny koko takuuajan kyseisen stefan vaihdossa puhui juuri jonkin aikaa sitten että on vasta näiden uudempien (2009-2010 -->) ongelma. Vanhempiin ei ole kuulemma koskaa tarvinnut hänen toimesta vaihtaa sitä tiivistettä. Itsellä ny kahdeksatta kertaa 13 000km sisään paskana tuo stefa ja vm. 2011.... tällä kertaa koittaa vaihtaa kampuran stefankin samalla kun laittaa kytkinkopan ja vesipumpun uusiksi. Maahantuojallakin tehty näin ja kuulemma yksikään mopo ei ole niistä tullut takaisin. Kun itselläkin 5000km paikkeilla meni muutaman sadan kilometrin aikana 5 kertaan, sitten helpotti ja nyt 12000-13000 välillä mennyt 3 kertaa... alkaa menemään pikkuhiljaa hermot tuohon vehkeeseen, takuukin loppuu nyt 2vko päästä että alkaa käymään kalliiksi...

Re: CPI SM/SX

15.5.2013 0:00

Sellanen se cpi vaan on, taitaa olla kiinalaiset kehittänyt fysiikan lakeja rikkovan vempaimen. Itsehän olen yrittänyt saada kampuran kytkinpuolen stefaa tiiviiksi jo 2 vuotta tuloksetta. Stefaa on vaihdeltu n. 5-7 kertaa, kokeiltu eri päin, eri paksusilla o-renkailla, 3 eri sormusholkilla, joista jälkimmäisin oli upouusi, lohkot on vaihtunut uusiin, tiivistetty kaksilla eri tiivistemassoilla, joista jälkimmäinen oli "taatusti vuotamatonta" pakkauksesta lainattuna. Cpin loppuun ajettu kampura vaihtui metrakittiin ja koko kone sai samalla skf laakerit, ettei väljyyttäkään ole. Mitä tässä enää keksisikään? :lol:

Kone siis sen kuin jatkaa öljyn vuotamista huohottimesta tiputtamalla ja olen sen vuoksi päätynyt aika erikoiseen ratkaisuun; letku suoraan moottorin huohottimesta 3 desin muovipulloon ja nippusiteillä pullo runkoon kiinni. About 150 kilsan välein tulee avattua pullon korkki ja kaadettua valuneet öljyt takaisin koneesen, ettei tule ajettua liian vähillä öljyillä.

Patentti toimii täysin moitteettomaksi, joten mitä sitä enää alkaa repimään lohkoja auki ja funtsimaan että mikä ihme siellä mättää. Mopossa tai pikemminkin sen moottorissa ei ole mitään muuta vikaa kuin tuo ajoittainen öljyn vuoto. Tahtoisin kyllä korjata tuon vian ennen kuin myyn mopon, mutta koska olen jo parin vuoden ajan pistänyt kaiken peliin eikä mikään korjausyritys ole tuottanut positiivista lopputulosta niin olen menettänyt kaiken intressin tuon vian korjaamiseen. Mutta jos jollain olisi syvempää ymmärrystä ja tietotaitoa tästä moottorista, niin ottaisin mielelläni vastaan vikadiagnooseja.

Tossa vielä kuvaa setupista :)
Kuva

"Poliisi: Mikäs tää hello kitty viritelmä tässä oikein on?"
"Minä: Vuosisadan omapatentti."

Kuva