Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

14.10.2012 21:31

Joo mut vähän veikkaan että se on mulla se cdi boxi joka rupee päästämää ihme ääntä kun antaa kiekkoja, just sillei et se rajottaa, kun 1 päällä ajaa nii se vinkuu ihan vitusti ku on viel vääntöö, mut kaks pääl ku ajoin nii ei väännä nii kovasti nii ei pystyny hakkaamaa rajottimelle nii paljoo ja ei vinkunu ollenkaa

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

14.10.2012 22:30

av88 kirjoitti:Sen haluaisin minäkin tietää mitä haittaa rajoittimesta muka on koneelle? Tietysti sytytystulppa ei saata pidemmän päälle tykätä, mutta eikös se vain pidennä moottorin käyttöikää jos se ei anna kiertää yli 10k rpm? Sitä vartenhan joissakin uusissa autoissa on kiekkarajoitin, joka estää moottorin menemisen ylikierroksille


Näin olen kuullut, ja on parilla kaverilla levinnyt magneeton puolelta jotain, tosin näitä oli 2, joten en tiiä oliko sattumaa.

Mutta kun tässä moottori ei mene ylikierroksille, vaan alle 3/4 kierrosalueen. Ja derbin pytyn tehoaluehan on 10k rpm eiköstä vaan?

Muistakaas lapset, ettei konkkapatentti käytännössä rajoita liipaisupulssia. Resonoinnin takia tulppa iskee kipinää useammin kuin kampiakseli kiertää. Tervettä? Ei.
näin kirjoitti ohdake. Toki tämä onkin konkkapatentti, eikä rajoitettu CDI-boksi, mutta rajoittimista tässä puhuttiinkin.

DOGI kirjoitti:Elikkäs ajattelin enne talvea pistää ton derbin ajettavaa kuntoo (tarkoittaen et saa vähä nopeutta tämmösee 50 kuutioisee alitehosee romuun) ja mopohan on siis Derbi DRD R -03 ja analoginen mittaristo siinä. Äsken kun pistin ton mittariston kiinni ja lähin testaa toimivuutta ni siin 50 vauhissa keske kiihytykse se alkoki laskemaa takas nollaa ja nyt ei liikaha sieltä mihikää jos ajaa ? Eli mikähän prkl vika siihe tuli ku kerkesin varmaa parisataa metrii ajamaa ku jo hajos :D Ei oo mitää kokemusta näistä analogisista mittareista ni ei oo hajuakaa mikä tolle tuli Dx


Voi olla että mittarinpyörittäjä on rikki.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

14.10.2012 22:48

Dioxide kirjoitti:
av88 kirjoitti:Sen haluaisin minäkin tietää mitä haittaa rajoittimesta muka on koneelle? Tietysti sytytystulppa ei saata pidemmän päälle tykätä, mutta eikös se vain pidennä moottorin käyttöikää jos se ei anna kiertää yli 10k rpm? Sitä vartenhan joissakin uusissa autoissa on kiekkarajoitin, joka estää moottorin menemisen ylikierroksille


Näin olen kuullut, ja on parilla kaverilla levinnyt magneeton puolelta jotain, tosin näitä oli 2, joten en tiiä oliko sattumaa.

Mutta kun tässä moottori ei mene ylikierroksille, vaan alle 3/4 kierrosalueen. Ja derbin pytyn tehoaluehan on 10k rpm eiköstä vaan?

Muistakaas lapset, ettei konkkapatentti käytännössä rajoita liipaisupulssia. Resonoinnin takia tulppa iskee kipinää useammin kuin kampiakseli kiertää. Tervettä? Ei.
näin kirjoitti ohdake. Toki tämä onkin konkkapatentti, eikä rajoitettu CDI-boksi, mutta rajoittimista tässä puhuttiinkin.

Joo, kurittoman vakion hilppeet on suunniteltu pelaamaan yhteen sinne 9,4k asti. Ja siihen myös rajotin katkasee.

Mutta tuo ohdakkeen tapahan oli eri kuin se normaali konkkapatentti. Normaali konkkapatentti ymmärtääkseni vain myöhäistää sytytystä josta ei ole muuta haittaa kuin huonompi hyötysyhde. Sitä en tiedä miten CDI oma rajoitus tapahtuu, mutta väitän että siinä ei ole tuota ohdakkeen tavan ongelmaa ja se ei ole moottorille haitallista.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

14.10.2012 23:09

Dioxide kirjoitti:
DOGI kirjoitti:Elikkäs ajattelin enne talvea pistää ton derbin ajettavaa kuntoo (tarkoittaen et saa vähä nopeutta tämmösee 50 kuutioisee alitehosee romuun) ja mopohan on siis Derbi DRD R -03 ja analoginen mittaristo siinä. Äsken kun pistin ton mittariston kiinni ja lähin testaa toimivuutta ni siin 50 vauhissa keske kiihytykse se alkoki laskemaa takas nollaa ja nyt ei liikaha sieltä mihikää jos ajaa ? Eli mikähän prkl vika siihe tuli ku kerkesin varmaa parisataa metrii ajamaa ku jo hajos :D Ei oo mitää kokemusta näistä analogisista mittareista ni ei oo hajuakaa mikä tolle tuli Dx


Voi olla että mittarinpyörittäjä on rikki.



Oli kyl paska tuuri jos se hajos jo ton 200 metri aikan, mut kattelee nyt. Mitänyt kokeiltii sitä mite se pyörittää ni "väärää suuntaa" se pyöritti vaijeria mut oikeesee ei, eli pakilla pitäs ajaa ni saisin nopeutta näkyvii? :D

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

14.10.2012 23:27

Dioxide kirjoitti:
av88 kirjoitti:Sen haluaisin minäkin tietää mitä haittaa rajoittimesta muka on koneelle? Tietysti sytytystulppa ei saata pidemmän päälle tykätä, mutta eikös se vain pidennä moottorin käyttöikää jos se ei anna kiertää yli 10k rpm? Sitä vartenhan joissakin uusissa autoissa on kiekkarajoitin, joka estää moottorin menemisen ylikierroksille


Näin olen kuullut, ja on parilla kaverilla levinnyt magneeton puolelta jotain, tosin näitä oli 2, joten en tiiä oliko sattumaa.

Mutta kun tässä moottori ei mene ylikierroksille, vaan alle 3/4 kierrosalueen. Ja derbin pytyn tehoaluehan on 10k rpm eiköstä vaan?

Rajoitetulla CDI boksilla hajoaa staattorit, ööh ei. Vai itse vauhtipyöräkö sielä hajoaa? Vai koko magneto? Staattorit poksuu ja paukkuu miten sattuu näissä, ei ole pyörän viritysasteeseen/rajoituksiin katsominen kun nämä Ducatin staattorit (tarkalleen kaikissa taitaa olla jo TNT:n tarvikestaattorit, ei taida kukaan alkuperäisiä ostaa) rätisee ja paukkuu ihan miten sattuu. Joten en jaksa edes huumorilla väittää että rajoitettu CDI olisi rikkonut staattorit. En edes keksi millä ihmeen logiikalla tuohon päästään.

Moottori ei kärsi tippaakaan kierrosrajoittimesta, se on täysin naurettava väite.
Määrittele ylikierrokset. Kyllähän autoakin voit kierrättää punarajasta ylikin, eihän se siitä yhtäkkiä räjähdä. Ylikierrokset ja kierrosrajoittimen asennon on tehtaalla insinöörit määritellyt sellaiseen pisteeseen, jossa moottorin kestoikä yritetään saada pysymään vielä järkevissä rajoissa. Kyse ei ole siitä miten pitkälle se muki jaksaa soossia hengittää, vaan kestoiästä.

Dioxide kirjoitti:
Muistakaas lapset, ettei konkkapatentti käytännössä rajoita liipaisupulssia. Resonoinnin takia tulppa iskee kipinää useammin kuin kampiakseli kiertää. Tervettä? Ei.
näin kirjoitti ohdake. Toki tämä onkin konkkapatentti, eikä rajoitettu CDI-boksi, mutta rajoittimista tässä puhuttiinkin.

Konkkarajoitin on täysin oma lukunsa, eikä liity rajoitettuihin CDI bokseihin mitenkään joista tässä on kokoajan puhuttu.

Ja itseasiassa tuokin lainaamasi pätkä ohdakkeen suusta on suunnatonta paskaa. Siis teoria on ihan hyvä, ei siinä, mutta kun kipinä on liipaistu, CDI:n konkka on tyhjennetty. Konkka pitää taas jotenkuten ehtiä kampiakselikierroksen aikana lataamaan, että saadaan tietenkin muodostettua taas uusi kipinä. Konkan varaus kestää. Resonanssi tapahtuu vain lyhyen aikaa (johtuen ihan vain siitä että kierroksen aikana liipasusta tulee se yksi pulssi eikä tasaista siniaaltoa), joten sinä aikana kun sarjaresonanssi aiheuttaa jännitepiikkejä, ei konkassa ole mitään mistä tehdä uutta kipinää tulpalle.

Sitäpaitsi sytytyspuolan oma itseinduktiokin aiheuttaa niitä useita kipinöitä ihan yhtälailla.

nevssons kirjoitti:Mutta tuo ohdakkeen tapahan oli eri kuin se normaali konkkapatentti. Normaali konkkapatentti ymmärtääkseni vain myöhäistää sytytystä josta ei ole muuta haittaa kuin huonompi hyötysyhde. Sitä en tiedä miten CDI oma rajoitus tapahtuu, mutta väitän että siinä ei ole tuota ohdakkeen tavan ongelmaa ja se ei ole moottorille haitallista.

Ohdake puhui tuikitavallisesta konkkarajoittimesta johon tuo teoria kyllä pätee mutta kuten tuossa sanoin niin teorian tasolle jääkin. Moottorin kannalta konkkarajoitin myöhäistää sytytystä, sähköteknisesti konkkarajoittimeen liittyy suunnaton määrä monimutkaisia ilmiöitä. Itse en uskalla väittää sen olevan täysin haitaton, mutta en myöskään väitä sen hajottavan mitään. Mahdollisuuksia on monia, mutta kyllä sitä konkkarajoitinta käyttää voi. Vaikka paskahan se on, juuri sen jatkuvan sytytyksen myöhäistämisen vuoksi. Vie koko kierrosalueelta tehoa.

CDI:n alkuperäinen ei ole konkkarajoitin eikä sitä edes millään tavalla muistuta. Yksinkertaisesti katkaisee sytytyksen tietyn kierrosluvun jälkeen joka ei moottoria tai muutakaan vaurioita.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

14.10.2012 23:59

Noh, onpahan tästäkin nyt sitten väitelty :D


Luulenpa, että enemmän kuitenkin mopon sähköjen hajoamisella on tekemistä kun porukka menee sinne itse räpeltämään juuri mitään tietämättä, ja sähkö nyt on tunnetusti aika herkkähipiäinen kun ruvetaan itte söhertämään jo valmiiksi valmistettuun kokonaisuuteen lisää tavaraa.

Kuten sanoin, jokainen tehköön mopolleen mitä haluaa, mutta tästä on kiistelty pitkään ja tullaan kiistelemään edelleen.

DOGI kirjoitti:
Dioxide kirjoitti:
DOGI kirjoitti:Elikkäs ajattelin enne talvea pistää ton derbin ajettavaa kuntoo (tarkoittaen et saa vähä nopeutta tämmösee 50 kuutioisee alitehosee romuun) ja mopohan on siis Derbi DRD R -03 ja analoginen mittaristo siinä. Äsken kun pistin ton mittariston kiinni ja lähin testaa toimivuutta ni siin 50 vauhissa keske kiihytykse se alkoki laskemaa takas nollaa ja nyt ei liikaha sieltä mihikää jos ajaa ? Eli mikähän prkl vika siihe tuli ku kerkesin varmaa parisataa metrii ajamaa ku jo hajos :D Ei oo mitää kokemusta näistä analogisista mittareista ni ei oo hajuakaa mikä tolle tuli Dx


Voi olla että mittarinpyörittäjä on rikki.



Oli kyl paska tuuri jos se hajos jo ton 200 metri aikan, mut kattelee nyt. Mitänyt kokeiltii sitä mite se pyörittää ni "väärää suuntaa" se pyöritti vaijeria mut oikeesee ei, eli pakilla pitäs ajaa ni saisin nopeutta näkyvii? :D


Käännä vaijeri ylösalaisin x)

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

15.10.2012 0:36

Dioxide kirjoitti:Luulenpa, että enemmän kuitenkin mopon sähköjen hajoamisella on tekemistä kun porukka menee sinne itse räpeltämään juuri mitään tietämättä, ja sähkö nyt on tunnetusti aika herkkähipiäinen kun ruvetaan itte söhertämään jo valmiiksi valmistettuun kokonaisuuteen lisää tavaraa.

Oikeastaan tässä se suurin syy Derbien maagisille sähkövioille tulikin.

Tunnettu tyyppivika on, että johdot katkeilee emäputken kohdalta. Sieltä tulee sitä sun tätä sähkövikaa, mutta ne on helppo diagnosoida ja korjata. Loput todella jännittävät sähköviat tulevat lähestulkoon aina kaikennäköisistä hirveistä virityksistä mitä niihin sähköihin tehdään. Jo pelkät huonosti tehdyt vilkkujen asennukset saa aikaan niin mielenkiintoisia asioita ajan myötä että huhhuh.

Toinen on sitten vielä että ne halvat tarvikeosat laukee minkä sattuu. Orkkis-staattori ja orkkis-jännitteensäädin maksaa hunajaa, ostetaan tilalle TNT:n tekeleet. Ja siitä ne ajatukset sitten lähtee.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

15.10.2012 0:46

Jep, taloudessa ollut nyt 2 derbiä eikä kumassakaan juuri sähkövikoja, suurin varmaan oli omassani kun hölmöyksiäni olin vahingossa pingottanut takavalolle menevän johdon muovin ja rungon väliin niin maihinha se sieltä veti.

Ja tuo on kyllä typerin mahollinen paikka säästää orkkis osien kohdalla, ymmärrän vilkut ja esimerkiksi etu-pumppujen stefat (Itse vaihdoin 11euron setin, orkkikset maksaa 50e, mutta ne joutuu kuitenkin taas ensi kesänä vaihtaa olivat mitä laatua tahansa ellei osta kurapusseja), mutta tnt on nähty kyllä niin moneen kertaan ettei itselläni kävisi edes mielessä ostaa niitä.

Olkoon tämä varoituksena tuleville staattorin ostoa harkitseville :lol:

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

15.10.2012 11:45

Dioxide kirjoitti:Käännä vaijeri ylösalaisin x)



Kokeiltu on, pyöri silläki väärää suuntaa :lol: Kaipa se pitää ostaa pyörittäjä ja vaijeri jostai halvalla ku ei jaksa tommosia halpoja osia pahemmi pistellä :D
Viimeksi muokannut Shape päivämäärä 15.10.2012 14:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Jotain rajaa noihin lainauksiin.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

15.10.2012 12:51

Kertokaas mikä vapaavirtaussuodatin menis x-race Derbiin?

Pipercrossia kokeilin, mutta se otti kiinni pakoputkeen. Tarttis olla kapeampi suodatin.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

15.10.2012 17:06

Miksi edes laitat vapaavirtasuodattimen? Mutta jos välttämättä sen haluat laittaa niin löytyyhän niitä paljon pienempiäkin kuin piperi esim. Sparewheeliltä saa.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

15.10.2012 18:23

Onko ideoita mikä tossa mopossa voi rahista? rahisee kun antaa kierroksii jtn 8000+

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

15.10.2012 19:10

Todennäköisesti petilaakerit.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

15.10.2012 19:19

Aattelin vähä viritellä derbiä, ajattelin 70cc/80cc mutta helvetin lyhyet välit ettei mene kevarirajan yli. Onko tämä edes mahdollista jos haluaa kaikki tehot irti?

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

15.10.2012 19:42

Jätä virittimättä. Ei mitään tolkkua pistää 70/80cc ja alle 65kmh..