Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

20.7.2013 21:49

Mikäs detsoniin tuli ku ajelin tossa niin yhtäkkiä pätkäs varmaan 1 sekunniks, ja alkoi taas hyrräämään.. vähän ajan päästä alkkoi pätkimään ja taas kulki.. auttaisiko tulpan vaihto?

EDIT: ja putkesta - tai siitä läheltä kuuluu outoa kilinää.. oisko jokin putkessa irti ja tukkii jotenki sitä ja näin ollen pätkii?

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

20.7.2013 21:55

Katalysaattori irti?

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

21.7.2013 4:02

Voisiko aiheuttaa pätkimisen?

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

21.7.2013 20:15

Mikäs vois olla vikana kun detsin vakiokaasarista tulvii jäähdytysnestettä yli siitä kannesta tulevien letkujen alta olevasta nipukasta. Tuorevoitelun otin pois ja vika ilmeni sen jälkeen. ja miten kannattaa tukkia kaasariin tuleva tuoreöljyvoitelun nippa.

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

21.7.2013 22:27

Letku todennäköisesti vaurioitunut, lyhennä tai vaihda letku.

Helpoin ja hyvä tapa on se, että letku siihen ja toisen pään tukkii.

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

21.7.2013 23:16

Siis se neste tulee tuosta kuvasta näkyvien jäähdytysneste letkujen nipukoiden alla olevasta pöyreästä pallukasta http://www.motot.net/galleria/kuvat/kay ... saridt.jpg?

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

22.7.2013 2:08

Kirjotetaanpas motot.nettiin pitkästä aikaa.

Potilas siis 2007 Dt-smoto. Kun mopolla lähtee liikkeelle niin ilmeisesti kytkin täristää. Vauhtiin kun saa niin toimii hyvin ja kaikki vaihteet vaihtuu nätisti. Kytkintä paikallaan käytettäessä siinä tuntuu selvästi nahkeampi kohta. Lisäksi kytkinakseli vaikuttaisi olevan jollaintapaa väljä. Kytkintä painaessa akseli liikkuu sivuttaissuuunnassa vaijeriapäin ja sen jälkeen vasta kääntyy.

Kuullostaako kelleen tutulta ongelmalta? Saako kytkinakselin vaihdettua ilman isompaa purkamista?

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

22.7.2013 2:45

Siis kytkin ei irrota kunnolla vai? Ootko koittanu säätää sieltä kahvarungosta sitä? Ja kytkinakselilla meinaat varmaankin kytkintappia? Sen vaihto on ihan helppo homma; vaijeri irti, jousi pois siitä, vedä tappi pois ja uus tilalle. Tosin en oo ikin törmänny sellasee tilanteesee et kytkintappi pitäis vaihtaa.

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

22.7.2013 2:57

Kytkin kyllä irroittaa, mutta "jurahtaa/tärrää" liikkeelle lähdettäessä. Ajaessa ei tärinöitä tunnu. Voikohan levyt olla kierot tai väärin kasattu? Paljonko vaihteistoöljyn tilavuus muuten on? Onko se ruuvi keskellä kytkimenpuolen koppaa öljyntason tarkistus vai?

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

22.7.2013 3:11

En tosta jurahtamisesta osaa sanoa mutta vaihteoistoöljyn tilavuus on 8,2dl ja joo se on tarkistusruuvi siin keskellä

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

22.7.2013 14:29

Jees. Luultavasti sillä kytkintapilla on laakeri siellä lohkon sisällä? (olettaisin) ja se voi olla väljä. Tuohonhan voisi kokeilla sorvauttaa holkin joka tukee sitä tappia siitä ylhäältä käsin, jos se tuosta on nyt kiinni. Ei tarvisi aukoa lohkoja tuon takia.

Mopo ei myöskään lataa akkua. Mikään valo ei toimi luukuunottamatta takajarrun valoa ja mittaristoa. Liekkö jotenkin "deaktivoitu", jotta akku riittäisi pitempään.

Voiko staattori olla sökö? Mopo kuitenkin käy ja kiertää iloisesti, mutta ei lataa.
Saako nuita toimimaan ilman akkua? Myyjä kertoi, että pitää akku latailla välillä jotta se lähtee käyntiin.

Kerrotaanpa sen verran, että tämä laitos haettiin pikkuveljelle pihamopoksi. Joten nuita valojakaan ei mittaristoa lukuunottamatta tarvisi, jos sen saisi jotenkin pelaamaan ilman akkua, ettei tuota tarvi kokoajan roikassa piettää. :)

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

22.7.2013 14:57

Voisi olla jännitteensäädin sökönä tai jokin sulake palanut. Kytkintapissa on mullakin välystä, mutta välyksen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään kytkimen toimintaan.
Ja kumma kyllä, tappia ei ole laakeroitu millään tavalla. Kannattaa koittaa ottaa tappi pois ja pyyhkiä siitä liat pois, ja laittaa rasvan kanssa takaisin paikalleen.

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

23.7.2013 15:47

Dettsoni. kirjoitti:...Mutta kun laitoin mopon käyntiin ni ei kiertänyt tyhjäkäynnillä enää niin pirteästi eikä oikein vastannut kaasuunkaan niin hyvin...


Kumma juttu, ite ohitin äske moricin diodil kans ja sama vika. :s Tuntuu olevan pirun tukkone tyhjäkäynnillä. Noh katotaan jos seosruuvilla saadaan korjattua kyseinen ongelma. ;)

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

23.7.2013 15:57

Päivitystä tilanteeseen. Kytkimen jurnuttelu tuntuu ehkä hieman vähenneen. Liekkö ollut mopo vain ajoa vailla, kun seisonu pitkän aikaa. :) Pitää vielä laatikkoon ne öljyt vaihtaa.

Sen latauksen, kun saisi vielä toimimaan. Missä tuossa mopossa _pitäisi_ olla sulakkeet? Olen löytäny ainoastaan yhen sulakkeen ja sekin on jälkeenpäin asennetun näköinen akun ( + ) kaapelissa.

Johtoja on muutenkin epämääräisesti jatkeltu ja muutama ylimääräinenkin löytyy. (kytkentä kaaviota jostain?)

Re: DT/X-Limit 2004 -> Huolto ja ongelmat

23.7.2013 16:02

Ei siellä tietääkseni kuulu olla kuin yksi sulake just tossa akun + johdossa. Ja tossa on sähkökaavio: http://www.motot.net/galleria/kuva34382/