Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Suzuki PV huolto/tekniikka

8.8.2012 22:59

Peeveet paukkuu, mistälie johtuu. Pimenikö valot tai sammuiko moposi kesken ajon? Tänne voit kertoa PV:n teknisistä murheista. Viestiketju on tarkoitettu erityisesti vioille ja niiden selvittämiselle ja erilaisille huolto/korjaus-aiheisille keskusteluille. Yleiskeskustelua (käyttökokemukset ja muu vähemmän huolto-/virityslöpinä) löydät keskusteluaiheesta PV:n yleiskeskustelu.

Kun kerrot viastasi, kerro selvästi millaisessa tilanteessa vika ilmeni, oletko tehnyt mopoosi jotain patentteja jotka voisivat vaikuttaa asiaan ja mitä olet jo yrittänyt tehdä. Älä myöskään unohda kertoa kokoonpanoasi, eli mitä palikkaa olet moottoriin vaihtanut!
Lue myös viestin lopussa Linkit-kohdasta löytyvä Usein kysytyt kysymykset.

Tekniset tiedot (1981-1994)
Moottori: 49,9cm3, 1-sylinterinen, 2-tahtinen, ilmajäähdytteinen
Suurin teho: 1,5Hp@4500Rpm (1,1Kw)
Suurin vääntö: 2,75Nm@3500Rpm
Vaihteet: 4 (1-N-2-3-4) (Viides vaihde saatavilla "lisävarusteena")
Tankki: 3,5L josta varatankki 0,5L

Sylinterin halkasija x iskunpituus: 41mm x 37,8mm
Puristussuhde: 7,3:1
Kaasutin: Mikuni VM12SH (12mm, laippakiinnitteinen)
Rattaat (etu/taka): 13/35
Ketjut: 420 jaolla, 88lenkkiset

Voitelu: 3% polttoaineeseen sekoitettuna
Alakerran voitelu: 6,5dl kytkinlisäaineellista öljyä, valmistaja suosittelee 20W/40
Kytkin: Märkä, 3-levyinen

Tulppa: NGK BP6ES
Sytytysjärjestelmä: Vuosimallit 81-82: Kärjellinen sytytys, Vuosimallit 83->: Kärjetön CDI
Sähköjärjestelmä: 6V, ei akkua
Sytytysennakko: 17˚+-3˚ BTDC @ 6000rpm
Etupolttimo: 6V, 15W/15W Ba20d
Takapolttimo: 6V, 3w takavalo, 10w jarruvalo

Pituus: 1415mm
Akseliväli: 960mm
Leveys: 690mm
Maavara: 125mm
Paino: 67kg

Eturengas: 3.50-8", 1,25bar
Takarengas: 3.50-8", 1,75bar
Jarru edessä: 110mm rumpujarru
Jarru takana: 110mm rumpujarru
Etujousitus: Teleskooppihaarukka, 80mm jousto
Takajousitus: Kaksoisiskunvaimentimet

Tekniset tiedot (1994-1997)
Tässä listattuna vain eroavaisuudet, eli tiedot joita ei ole mainittu, ovat samat kuin vanhemmissa malleissa.
Puristussuhde: 7,0:1
Kaasutin: Mikuni VM14SH (14mm, laippakiinnitteinen)
Rattaat (etu/taka): 14/35
Voitelu: Tuorevoitelu
Tulppa: NGK BP6HS
Sytytysjärjestelmä: Kärjetön CDI

Nippelitietoa ja mittausarvoja remontteja varten
Moottorin laakerit
Kampiakselin laakeri (kytkimen puoli): 6204 NC3
Kampiakselin laakeri (magneton puoli): 6204 C3
Kytkinakselin laakeri: 6203 C3
Vetoakselin laakeri: 6303 C3

Moottorin stefat
Kampiakselin stefa (kytkimen puoli): 26x47x7,3
Kampiakselin stefa (magneton puoli): 20x37x8
Vetoakselin stefa: 21x40x6
Vaihdepolkimen akselin stefa: 12x22x7
Käynnistyspolkimen akselin stefa: -paikka varattu-
Kytkimen käyttövivun stefa: 10x17x5

Jotain muuta moottorista (maksimiarvot, arvojen paukkuessa osien vaihtoa suositellaan)
Kannen tiivistepinnan kierous: 0,05mm
Männäntapin halkaisija: 11,980mm
Männäntapin reijän halkaisija männässä: 12,030mm
Sylinterin ja männän välys: 0,120mm
Männänrenkaiden katoskohdan välys: 0,75mm
Vaihteensiirtohaarukan ja rattaassa olevan loven välys: 0,5mm
Kytkinlevyn paksuus: 2,6mm (normaalisti 2,9mm-3,1mm)
Kytkinjousten pituus (puristamattomana): 33,7mm

Sähköt
Ensiöpuolan vastusarvo: 90-140ohm
Valopuolan vastusarvo: 0-1ohm

Runko
Keulaan öljyä: 0,55dl/pumppu, iskunvaimenninöljyä
Keulan stefat: 26x37x10.5

Aiheeseen liittyviä linkkejä
Suzuki PV - Usein kysytyt kysymykset tietopankissa
Suzuki PV artikkeli tietopankissa
Runsaasti solifertietoutta, täältä löytyy myös räjäytyskuvat moottorille. (Ks. Suzuki moottorin varaosakuvasto)
Suzuki PV Sähkökaavio
PV:n moottorin virityssylinterit - artikkeli tietopankissa
Suzuki PV:n tehopakoputket - artikkeli tietopankissa

Suzuki PV:n alkuperäinen korjaamokäsikirja

Edellinen viestiketju luettavissa täällä.

Jos sinulla on jotain hyviä ehdotuksia tähän viestiin, kuten jotain mielenkiintoisia tietoja, huolto-ohjeita tai jotain muuta, joka sopisi tähän, ehdota ihmeessä! Myös tietopankin artikkeleita saa edelleen kehittää ja parannella.

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

8.8.2012 23:23

kahtelin tuota pyttyä niin kun mäntä on yläasennossa on männän helma vähän yli imuaukon yläreunan ja se viritys opas neuvoo viilaamaan tuossa tapauksessa aukkoa ylös,entäs jos tekee teho männän sitähän joutuu viilaamaan tuhottomasti?pako vaikutti aika hyvältä mäntä alaasennossaan ollessa oli 0,05mm korkeammalla kun tuo aukon reuna?Vielä loppuun niin eikös se ole ala-asennossa silloin kun on männän helma samallatasolla kun ne pytyssä olevat riekaleet mitkä menee lohkon sisään ja yläasennossa kun männän reunat sylinteriputken tasalla?

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

9.8.2012 14:17

En mä nyt tie onko siitä haittaa, jos mäntä menee yli sen imuaukon, kunhan ei ole tiellä ja männän ollessa alakuolokohdassa pitää sen peittää imuaukko kokonaan ettei seos palaa takaisin. Tietysti täytyy muistaa, ettei mäntä saa olla liian paljon viilattu, eli männän menossa kohti alakuolokohtaa, pitää sen sulkea imukanava tarpeeksi aikaisin, ettei osa seoksesta palaa takaisin tilavuuden pienenemisen johdosta. Siellä lukee myös, että kokeile viilata pikkuhiljaa esim. 0,5-1mm mäntää tai imu- tai pakoaukkoa ja joka viilailun väliin koittaa miten vaikutti ja sitten, kun ei enää suorituskyky parane, niin sitten on sopiva. ilmajäähdytteisessä on vielä helppo tehdä tämä, kun nestekoneessa ei jaksaisi kokoajan remplata pyttyä auki ja kiinni :roll:

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

9.8.2012 23:25

mutta yleisestihhän siitä aluksi ainaki 2mm uskaltaa pois ottaa?

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

9.8.2012 23:38

Kannattaa kuitenki muistaa se, että jos ottaa ekaks vähemmän, niin myöhemmin vois tarvittaessa ottaa lisää. Mutta jos ekaks ottaa vahingossa liikaa, ei sitä voi korjata.

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

10.8.2012 17:33

Tuli tässä mieleen tosta RäMän kytkimen luistamisesta, että voiskohan se johtua siitä, että jos se on ennenki luistanu, niin kosketuspinta on lasittunu ja siks ei nykyää pidä ku on enemmän tehoa? En oikeen muuta keksi mikä vois olla syynä. Myös kun katoin niitä niin ne oli aika kirkkaat, ja hiukka lasittuneen näkösetki. Enhän vaan sillon oo tajunnu että ne olis lasittunu.

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

16.8.2012 16:33

.
Viimeksi muokannut Dtt päivämäärä 17.12.2012 20:40, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

16.8.2012 16:44

On se vähän turhan iso. Muutenkin uudenvalusissa plusuissa on 18mm imuaukko. Ja 16-18mm kaasari vois olla hyvä 60cc:lle.

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

17.8.2012 21:29

Paljon kannattas pakoaukkoo levittää ku korkeutta viilattu 2mm? Kyseessä 80cc power+. Ja mimmosella vehkeellä onnistuis tuo imuaukon viilaaminen?

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

18.8.2012 16:36

68% on vielä turvallinen leveys, siitä etenpäin niin alkaa m-renkaat kärsimään jo enemmän. Imuaukon viilaus onnistuu kun tilaat/ostat pitkävartisen terän.

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

20.8.2012 7:46

Aattelin kysyä että miten sitä tankoo tiukennetaan..? kun ite yritin tiukentaa niin ohjaus nyt vain meni kovaksi, ja vieläkin tanko kääntyy mihin vain. Ei siis kirjamellisesti tankon kiristys, mutta olen harvinaisen paska selittään, eli silloin kun laitat eturenkaan jalkasi väliin ja pystyt säätämään mihin haluat sitä tankoa..?

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

20.8.2012 18:46

Sitä isoo pulttia kiristämällä se toimii.

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

20.8.2012 21:20

Moro, tietääköhän joku mikä mun pv:ssä on vikana ku käyntiin ei kunnolla lähe ja sitte ku saa käyntii nii kuha kone lämpiää nii booaa, hyytyy ja sammuu eikä lähe käyntiin uuestaa heti vaan pittää oottaa että kone on jäähtyny kunnolla. sylinteri on 50p+ ja vakio putki ja kaasari. sylinterin ja männänvaihon jäläkee ei oo ajettu ku sissää ja vähä yli. voisko olla petilaakerit menossa? ja on ennen hyytyny jo silleen ku on keulaa nostanu jonkuverra mut nyt hyytyy jo ihan normaalisti ajaessa. kiitos jo etukäteen!

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

20.8.2012 21:23

Putsaa kaasari, tulppa ja ilmanputsari. Auttaako ryypyn käyttö ? Rahiiseeko ? jos ei nii tuskin sieltä laakerit.

Re: Suzuki PV huolto/tekniikka

21.8.2012 13:36

On aikasemmi jo putsattu kaasari ja putsari piti ostaa uus ku oli hajalla mut ei siltikkää pelannu. vähä semmosta laahaus ääntä kuuluu ja vähä kyllä rahiseeki