Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.7.2012 17:55

mikä mahdaa debas olla kun pätkäisee about 1km jälkeen kun on ajanut täysi kaasulla, pätkinä niinkuin yhdistää ei yhdistä ja sitten pistää kytkimen pohjaa sammuu ja hetken päästä lähtee käyntii kun päästää kytkinen. cdi johdot katottu, uudet liittimet ovat. että mis vika? derbi siis vakio melkein.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.7.2012 9:45

Leipuri en usko että sähköissä mitään vikaa.

Kerron tarkemmin nytten. Mopossani Derbi X-Race 2007 oli ennen tehoputki jonka takia siihen tilattiin isompi suutin (90) ja Pipecross putsari, kun tehoputki vaihdettiin vakioon jätettiin sama iso suutin, mutta ilmanputsari kuristettiin nippusiteellä. Moponi pysyy käynnissä kytkinpohjassa taikka vaihevapaalla mikäli saan sen käyntiin, mutta heti kun laitan vaihteen päälle niin tukehtuu laittaessa tuppia nurin. Entinen omistaja vastasi kyseiseen vikaan että mopo saa liikaa ilmaa Piperin takia. Onko tämä mahdollista ja mitä muuta siinä mahdollisesti voi olla vikana kun se tukehtuu. Tällä hetkellä mopossa on sama putsari mutta otin siitä kuristuksen pois eli ilmaa tosissaanki pääsee runsaasti ja suutinkoko on 70.
Kiitän vastauksista jo etukäteen ja toivon, että oikea vastaus löytyy sillä huolto on kallis ja skillziä pikkukorjailuun löytyy kyllä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.7.2012 11:14

Pari pikku vinkkiä näin alkuun:

Teharin kanssa et tarvitse kuin 75-80 suuttimen. Omalla on 80 ja käy rikkaalla.
Ilmanputsarin vaihto on melko turhaa, ellet virittele enempiä.

Joten mitä sinun kannattaa tehdä, on laittaa vakio ilmanputsari takaisin, sillä jos mopo tukehtuu,
ei koneessa ole yleensä vikaa, vaan säädöt päin mäntyä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.7.2012 18:26

Mul menee taas putkee, vähä etittii sähkövikaa, ja vaihettiin vaihtreistoöljyt pari päivää sitte, nyt laitoin katteet takasin ja koitin käynistää ni eipä lähteny enää käyntii. Puoltuntii yritin mut ei lähe, missä vika?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.7.2012 19:41

Dioxide veikkasin itekkin ihan samaa että säädöt persuuksillaan, mutta ongelmahan on se että entinen omistaja hävitti vakioputsarin kokonaan pois. Kokeilen nytten ettiä täältä jos joku ajelee viritetyllä ja vois vakioputsarin pois myyvä. Mutta jos en löydä niin mikä putsari ois hyvä vakioputsarin tilalle?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.7.2012 21:13

dioxide ei se vain mene noin. Kaverilla oli leovincen kanssa 88 suutin ja vakioputsari. Kävi vasta liian rikkaalla 30C lämpötiloissa. Itellä oli 82 suutin metrakitin kanssa, vakioputkella tarvii viellä ryypyn käynnistämiseen 78 suuttimella. Mopot on yksilöitä.
derbikirso kirjoitti:Dioxide veikkasin itekkin ihan samaa että säädöt persuuksillaan, mutta ongelmahan on se että entinen omistaja hävitti vakioputsarin kokonaan pois. Kokeilen nytten ettiä täältä jos joku ajelee viritetyllä ja vois vakioputsarin pois myyvä. Mutta jos en löydä niin mikä putsari ois hyvä vakioputsarin tilalle?

Miksi laittaa piper ja kuristaa se? Kokeile 80 suutinta ja ei mitään nippuside kuristuksia piperiin. Siitä jos toimii jotenkin niin voit lähteä kokeilemaan erikokoisia suuttimia.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.7.2012 21:30

Eikö se saa sit liikaa ilmaa? Mut kiitos neuvosta pistän ylös ja kokkeilen tätä syteemiä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.7.2012 22:04

Derbi ampuu vaan putkeen kun työntää eikä millään käyntiin, läpät eivät raota ja sai kipinääki. Tuolla mopolla joku todella iso aseneongelma, en vaan haluaisi uskoa että CDI ja läpät voisivat hajota täysin samaan aikaan, kun ajoin siis muutama viikko takaperin töistä kotiin niin hyytyi, ampui putkeen ja sammui. No toinen läppä raotti ja vaihdoin sitten nuo vakioläpät takaisin jotka täysin suorat niin eri auttanut mitään. :| Voiko jos on mennyt vettä alakertaan niin aiheuttaa tuon putkeen ampumisen? Kun on ilmanputsarin letkku irti niin saattanut joskus valua sieltä.
E: On se sitten vissiin sytytys mennyt, bensaa tulpanreiästä ja työntämään niin muutama terävä laukaus putkeen ja sitten hiljenee. Tulppa oli ihan valkoinen. Miten vittu siitä voi oikeasti levitä kaikki aina samalla kertaa?? Kysympä vaan. Ja vielä että vissiin CDI kannattaa pelkästään näin aluksi uusia?
Viimeksi muokannut Simo Luoma päivämäärä 24.7.2012 22:32, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.7.2012 22:06

Mikäköhän mahtasi olla ku derbi kulki pelkän holkin poiston jälkee mittariin 73, 85 suuttimella.
mutta kun otettiin tosta ilmanputsarinletkun ja kaasarin välinen reikälevypois meni samalla suuttimella vaaan 62 mutta sitte laitoin 90 suuttimen nii menee 68. Eli tuskin enää isompaa suutinta pitäiskö kenties neulaa säätää?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.7.2012 22:51

Eli tota Derbini (x-treme, vm. 07) savuttaa aivan pirusti sinertävää savua. Savutus ilmeni heti hukkaputken tukkimisen jälkeen. Aikaisemmin savutusta ei ole ollut mutta tosiaan heti kun hukkaputken tukin niin alkoi savuttaan. Tosin putkessa siinä hukkaputken vierestä sellainen pieni pilli mikä johtaa johonkin letkuun katkesi, en ole varma onko tuon "pillin" katkeaminen syy savutukseen. Putki myös sylkee mustaa öljyä vaimentimen päästä ja savuaa mopon sammuttamisen jälkeenkin. Mainittakoon myös että olen aloittelija näiden mopojen kanssa :nolo: mutta käsiltäni olen näppärä joten pienet korjauksen onnistuu. Auttakaa tietämätöntä !

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.7.2012 22:55

Sininen savu ja öljyn sylkeminen viittaa siihe, että siellä palaa öljy. Katso että öljypumppu on kodiksessa eikä vaijeri ole jumittunut mistään kohtaa ja sen jälkeen rupea miettimään sitä mahdollisuutta, että polttaisi vaihteistoöljyä

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.7.2012 0:43

Alkaa mennä järki ton etujarrun kans. Ensin huomasin että jarrulevy on kieros ku jarrutti niin "pomppi". Vaihdoin sen ja huomaan että toinen mäntä ei liiku mihinkään jarruttaessa, eli siis jumissa , toinen ei palaudu takaisin ollenkaan, jää siis laahaamaan levyä vasten eikä rengas pahemmin pyöri. Avasin tänään koko systeemin monta kertaa putsasin mäntiä liuottimella ja tasaseksi tosi hienolla hiekkapaperila varovasti , edelleen samat ongelmat. Onko jollaki jotain hyviä ehdotuksia mitä pitäis tehä ? Uudet männät ja tiivisteet vai onko niissä vika? :roll:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.7.2012 15:44

Joo nyt mitä vittua miksi helvetissä nuo kohokammion mutterit on niin vitun kovasti kiinni, tai millä välineellä ne ees saa irti?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.7.2012 16:09

Nyt on uusi ongelma. Eilen tosiaan tukin tuon hukkaputken jonka jälkeen mopo kulki n. 60km/h. Tänään kun ajelin ja olin pääsemässä ajofiilikseen niin mopo rupesi pätkimään ja huiput putosi 50km/h paikkeille :| Mikähän syy tähän nopeuden häviämiseen?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.7.2012 16:11

Waxon kirjoitti:Nyt on uusi ongelma. Eilen tosiaan tukin tuon hukkaputken jonka jälkeen mopo kulki n. 60km/h. Tänään kun ajelin ja olin pääsemässä ajofiilikseen niin mopo rupesi pätkimään ja huiput putosi 50km/h paikkeille :| Mikähän syy tähän nopeuden häviämiseen?


Ootkos sä vaihtanu suutinta viel?