Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.5.2013 15:32

_koura_ kirjoitti:Minkä takia derbi päästää bensat pyttyyn? Viimekerralla kun oli sama ongelma niin avasin kaasarin ja pudistin. Vähän aikaa toimi ja taas sama ongelma.

Jos alipainehana on menny rikki niin että ei mene kiinni ollenkaan tai sitten kaasarin kohossa on reikä tms että ei kellu siellä bensassa ja paina neulaventtiiliä kiinni tai sitten itse neulaventtiili rikki. Kannataa tarkastaa neulaventtiilin kunto että siinä päässä ei ole epätasaisuuksia jotta sulkee besantulon kohopohjan olleessa täysi. ;)

Itsellä kanssa vähän ongelmia tuollaisen -06 pro:n kanssa kun tyhjäkäynnillä leijuu ja booaa helposti kun antaa pienillä kierroksilla kaasua. isommilla kierroksilla toimii loistavasti eikä mitään ongelmaa. kaasaria käyty läpi ja ollut ihan osissa ja ultraäänipesurissakin puhistettu ja pääsuttimiakin vaiheltu pariinkertaan ja imuvuotoja ei ole, eikä tankkiinkaan kerry alipainetta ym. ja muutenkin käyty läpi. Oisko että vauhtipyörän puoleinen kampuran stefa falskaisi hieman, kytkinpuolen stefa ei pitäisi vuotaa kun öljyt olleet aina hyvännäköistä. Vireinä on poistettu vain holkki alkukäyrästä, hukkaputki vielä kiinni. Ennen on toiminut samalla setupilla ihan hyvin

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.5.2013 22:46

HeppiKevonen kirjoitti: kuin uusi :D ... Kuitenkin luovutin ruuvaamisen suhteen ja vein derbin ammattimiehelle ja toissapäivänä sain odotetun soiton, derbi on vain ajoa vailla! Helevetin hauskaa oli se 3km ennenkö vaihdelaatikosta kuului jumalaton kilahdus ja kyllä, kaksi vaihderatasta molemmilta

Jos joku osaisi selittää tämän totaalisen yhtäaikaisen räjähdyksen koneen sisällä, olisi se hauska tietää itsekin .
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen! :)

Melkein voisin sanoa, että siellä ei ole öljyä ollut yhtään tai jokin iso metallin kappale jumahtanu rattaiden väliin. Purkomopoista saatat saada derbiisi koneen 150-300€. Tai vaihteispakan jollain 50-100€ käytettynä. Eli eikun selaamaan motot.netin myydään palstaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.5.2013 0:02

Jep, mitä luultavimmin öljyt olleet vähissä tai jostain rattaasta tms irronnut pala sotkien vaihteiston toiminnan. Hyvällä tuurilla löydät jostai purkumoposta koneen derbiin satasella.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.5.2013 16:03

No ei se auta kun uutta konetta etsiä, kiitoksia vastauksista! :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.5.2013 23:10

Mistähän löytys kunnollinen sähkökaavio, mistä sais selvää? Tuosta derbin sivujen kaaviosta ei saa mitään selvää, kyseessä -04vm senda r ducatin sähköillä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.5.2013 23:53

Onko kaasarin säädöt perseellään vai mikä on? Derbillä kun lähtee kiihdyttämään, niin röpeltää hieman piikille päästyään ja kun vaihtaa isompaa, niin booaa vähän, niin paljon kuitenkin, että tippuu pois piikiltä. Malli: derbi senda xtreme 2003 ja vireinä: 70cc airsal, 17.5mm lortto 102 suuttimella ja neula ylimmässä lovessa, metrakit thrower, 13/53 ja POWERfiltter. Apuja kiitos!

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.5.2013 0:08

Kannattaa koittaa ainakin tota neulan asentoa muuttaa, voit myös kokeilla auttaako seosruuvin säätäminen asiaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.5.2013 15:18

Elikkäs.. kyseessä on siis derbi xrace -09. Ongelmana on että tulppa menee noin 5km välein paskaksi... Mistäs voisi johtua? Asiallisia vastauksia kiitos..

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.5.2013 15:37

Onkohan mopossani oikein mittarinvaijerinpyörittäjä? Malli on Senda R -99. Mittari ei näytä enää nopeutta, mittarivaijeri on uusi ja kunnossa. Näyttäisi siltä, että pyörittäjän ja renkaan välissä on liian suuri tila, jolloin pyörittäjän sakkeli (vai mikälie?) ei saa kunnolla kontaktia pyörittäjään.

Kuvat:
link
link

Joten mitä pitäisi tälle nyt tehdä?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.5.2013 18:05

niin pitäs sille kytkin kopan pultille tehä uudet kierteet niin kuinka toi homma pitäs tehä si? Minkä kokonen uus pultti? Kierteet? Pitääks porata ne vanhoje jäänteet pois? Ei ooo oikee tullu kierteitä tehtyä pultille koskaa nii ois hyvä ku joku neuvos vähä...
Tänää pitäs saada tehtyä et pääsee huomenna miittii!
Viimeksi muokannut RapeJesse päivämäärä 17.5.2013 15:53, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.5.2013 15:26

esjarkko kirjoitti:Elikkäs.. kyseessä on siis derbi xrace -09. Ongelmana on että tulppa menee noin 5km välein paskaksi... Mistäs voisi johtua? Asiallisia vastauksia kiitos..


Aika varpilla on cdi-boksi menny paskaks.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.5.2013 16:10

mikä vois terpissä olla ku kylmällä sekä lämpimällä koneella jää kierrokset leijjumaan ja joskus jopa nousevat ihan tappiin kun laittaa kytkimen pohjaan ja sitten sen jälkeen se aina sammuu ja polkea saa helvetisti ja saattaa joskus kesken ajonkin vaan ruveta booaamaan ja sammua. Tekniikkana on tyhjä vakioputki ilmanputsarista levy pois ja sitte suutin on 92 ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.5.2013 16:28

Varmaan imuvuoto

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.5.2013 19:20

Tuli keväällä hankittua Derbiin halpa mäntä ja piti outoa ääntä tyhjäkäynnillä ja avasin pytyn, koska ajattelin että neulalaakeri on rikki. Männästä oli kuitenkin yllätyksekseni irronnut pieni palanen männäntapin juuresta. Ihmettelinkin kerran kun vaihteistoölkjyssä oli hieman metallia. Pitäisikö nyt uuden pytyn vaihdon lisäksi koko kone avata ja "putsata" vai tekeekä hallaa? Ei ole alakerrasta ainakaan mitään ylimääräistä ääntä kuulunut?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.5.2013 19:58

Nyt on ratkasevat neuvot enemmän kuin tarpeen :seko: Elikkä heitin tuohon mun Derbiin Enoxin koko putkiston kiinni. Mopo on muuten vakio lukuunottamatta tuota putkea. Eli siinä on 17,5mm Dellorton PHVA kaasari, ja suutin mulla on kokoa 85. Laitoin putken kiinni ja laitoin käyntiin niin imu kiinni ja imu auki kierrosmittari menee sekunnissa tappiin asti. Oon säädelly jokaista hiton ruuvia auki ja kiinni, oon kattonu että kaasu ei hirtä ja oon suunillee kattonu joka hemmetin osan että missä se vika oikeen on! Eikait tuon 85 suuttimen niin pieni pitäs teharin kanssa olla, että se kierrokset heti tappii vetäsis ? Huomenna aattelin käydä ostaa suutinsarjan väliltä about, 85-120. Eli onko se tuosta suuttimesta kii vai mistä se oikee kiikastaa :lol: