Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

12.5.2013 20:46

Käyppä kattomassa tän keskustelun eka sivu nii siä pitäs olla ohjeet

Re: Derbin huolto ja ongelmat

12.5.2013 22:05

vilsu55 kirjoitti:Mikäs vois olla, kun tyhjäkäynnillä laitan kierroksia niin ne jää päälle? 15min sitte toimi vielä. Talven aikana tukin hukkaputken, ja laitoin tk änkän. Mihinkään muuhun ei ole koskettu.

Kellään ideoita? Imuvuoto ei ole, koska välillä pelaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

12.5.2013 22:21

Varmaankin pieni suutin

Re: Derbin huolto ja ongelmat

13.5.2013 0:55

Liian pieni suutin tai seosruuvi viturallaan?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

13.5.2013 2:49

DRDRD kirjoitti:Missä derbissä voisi olla vikaa, kun kierroslukumittarin palkit katosivat ja mopo ei meinaa lähteä millään käyntiin. Se hyytyi kesken ajon ja kun lähtee käyntiin niin ei tahdo pysyä käynnissä ja ei kulje kuin 13 km/h ja vastaa oudosti kaasun. Tulpan vierestä kuuluu samanlaista ääntä kuin ajaisi rajoitinta vasten.

Tulppa paskana? Tai kaasariin päässy roska joka tukkii pääsuuttimen. Kierroslukumittarissa kosketushäiriötä. Käy johtoja läpi ja mittaa akun varaus
seppo179 kirjoitti:mulla on tollanen derbi senda x-treme 03 niin onkos sillä väliä jos vaihtaa Dell'Orto-KAASUTIN, PHVA 14DDmm tilalle 17,5mm, PHVA 17.5 ED kaasuttiminen kun alkuperäinen kaasutin on rikki.

Eipä sillä ole suurta merkitystä. Ryypyt voi varmaan olla erillaisia. Miten kaasutin on rikki? Yleensä kaasuttimen sisus on aikalailla kokonaan vaihdettavissa. Jos se on haljennut niin ymmärrän vaihdon tai jos oot halvemmalla saamassa uuden kaasuttimen kuin vanhaan uudet osat.
lairoo kirjoitti:Nyt tarvittais kiireesti neuvoja, eli vaihdoin 05vm derpiin runkolaakerit, ja nyt kun koitan kasata konetta niin vaihteisto ei toimi sitten millään??

Räjäytyskuvat easypartsilta ja katsot onko kaikki prikat oikein siellä välissä ja rattaat. Katso kuitenkin ensin onko vaihdepolkimen akseli enään paikallaan kytkimen puolelta.

Vilzu55 lue topicin eka sivu. Auttaa mopoilun jatkamisen kannalta olleellisesti. Suosittelen lämpimästi myös muillekkin. (Siellä kerrotaan kaasarin suuttimen vaihdosta kun kurit otetaan pois. suuttimen vaihto 75-80 kokoiseen. )

Re: Derbin huolto ja ongelmat

13.5.2013 15:08

Joo elikkäs derbiin on tullut nyt sellainen ongelma että se ei vissiin mene kutosvaihteelle, ei voi ajaa kaasu pohjassa koska huudattaa perkeleesti niin kuin vaihdetta pitäisi vaihtaa, mutta isompaa vaihdetta ei löydy... mitäköhän kannattaisi alkaa tekemään? voiko tälläinen vika johtua kaasarista koska sen kanssa on ollut hieman ongelmia, mutta nyt tyhjäkäynti käy hyvin ja ajossa tuntuu muuten normaalilta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

13.5.2013 16:49

Suuttimen olen jo vaihtnutkin tuon ongelman alettua ja tulppa on kunnossa. Lisäksi tuo kierroslukumittarin sekoilu alkoi samalla hetkellä. Viittaisi johonkin sähkövikaan, mutta mikä voi olla rikki: CDI, puola....?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

13.5.2013 18:56

itse epäilisin cdi:tä tai staattoria. Jos saisit joltain kaverilta lainaan kokeilemista varten niin auttaa paljon vian etsimiseen.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

13.5.2013 20:47

Sen unohdinkin vielä mainita, että mopo kyllä lähtee kovan polkemisen jälkeen käyntiin. Vika taitaa kyllä viitata CDI:hin ennen kuin staattoriin?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

13.5.2013 20:59

Elikkä derbiin ilmestyi uusi ongelma... Aluksi mopossa oli 9 lämpöarvon tulppa, joka toimi normaalisti noin 20 km, jonka jälkeen kävi tyhjäkäyntiä, mutta heti kun antoi kaasua niin sammui ja kasteli tulpan. Kokeilin myös toisella 9 lämpöarvon tulpalla, mutta siihenkin ilmestyi samat oireet. Laitoin uuden 8 lämpöarvon tulpan ja se toimi moitteettomasti 400km kunnes siihen iski taas samat oireet... Mistähän tämä johtuu? kaasarin säädöt on kohillaan. Ennen remonttia toimi täysin tuolla 9 tupalla. Tuo 8 tulppa oli noin 200 kilometrin jälkeen vielä maitokahvin värinen, mutta kun äsken irroitti nii aivan musta. Mopo lähtee hyvin käyntiin, kun on kuivannut tulpan, mutta kastuu heti kun antaa vähänkin kaasua. Eli kaiken näköisiä neuvoja otetaan vastaan :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.5.2013 1:30

DRDRD kirjoitti:Sen unohdinkin vielä mainita, että mopo kyllä lähtee kovan polkemisen jälkeen käyntiin. Vika taitaa kyllä viitata CDI:hin ennen kuin staattoriin?

Kokeilemalla selviää tai arvojen mittauksella. Ei oikein muu auta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.5.2013 11:26

Minkä kokoinen suutin olisi hyvä tecnigas e-noxille ja vakioputsarille kun muita virejä ei ole ja kannattaako tulppa vaihtaa kylmempään kun nyt on br9es niin onko 8 kylmempi?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.5.2013 12:25

Minkä takia derbi päästää bensat pyttyyn? Viimekerralla kun oli sama ongelma niin avasin kaasarin ja pudistin. Vähän aikaa toimi ja taas sama ongelma.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.5.2013 13:22

Rupes oman derbin alakerta kolisemaan, viimeksi meni ohi öljyjen vaihdoilla, nytten ei auttanut. Olisiko mahdollisesti kampiakselin laakerit mennyt? kilinä kovenee kun kierrokset nousee.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.5.2013 14:09

Noniin eli diagnoosi derbin toimimattomuudelle on selvinnyt ... Kyseinen kaksipyöräinen unelmani lämpöleikkasi uudella männällä 4 kertaa, mutta hauskinta tosiaan on se että mopo kävi tyhjäkäyntiä aivan normaalisti, kuin uusi :D ... Kuitenkin luovutin ruuvaamisen suhteen ja vein derbin ammattimiehelle ja toissapäivänä sain odotetun soiton, derbi on vain ajoa vailla! Helevetin hauskaa oli se 3km ennenkö vaihdelaatikosta kuului jumalaton kilahdus ja kyllä, kaksi vaihderatasta molemmilta aksiloilta puoliksi hampaattomia ja riekaleina ... Onko tässä nyt sitten mitään järkeä? Yhden vian saat korjattu, 10 muuta tulee sen mukana :D Hiukan meinaa epätoivon katkera hiki alkaa puskea etsiessäni kolmenumeroisia summia omaavia osia murheen kryyniin että jos se nyt vaikka haluaisi toimia edes vittu sen 10km. Tuorein ongelmani on nyt se, että en millään haluaisi laittaa yli 700e uuteen aksilaan + vaihderattaisiin, eikös noissa kaikissa am6 koneissa ole sama välityssuhde? Huomattavasti halvemmaksi tulisi todellakin ostaa alakerta ja ottaa tarvittavat osat sieltä .. :)

Jos joku osaisi selittää tämän totaalisen yhtäaikaisen räjähdyksen koneen sisällä, olisi se hauska tietää itsekin .. Aika noviisi olen mopojen kanssa joten ei mitään hajua miksi helevetissä se voi kilahtaa tuollalailla :D riittäisikö se että liian vähän ölkkää tai huonot öljyt kerran pari ollut nii se on tehnyt hallaa rattaille ja ne vain ovat tulleet tiensä päähän ..

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen! :)