Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Derbin tehoputket

26.4.2012 14:21

Keskustelua Derbin tehoputkista ja niiden ominaisuuksista Derbin moottorissa. Kannattaa vilkaista tietopankin tarjontaa, kuten artikkeli Derbi Sendan tehoputket.

Yleistä keskustelua tehoputkista löytyy tästä viestiketjusta, jonka aloitusviestissä on hyödyllisiä linkkejä.

Vanhat viestit löytyvät täältä.

Multiviri kirjoitti:Tuohon aloitusviestiin voisit kopioida tietopankin artikkelin Sendan pakoputkista.
EDIT: Poistin alkuperäisen aloitusviestin, joten tämä toimii nyt aloitusviestinä. /Sami


Metrakit

MK Thrower Vanha malli

Metrakitin yläkautta kulkeva putki. Tehoalue alkaa 7000rpm paikkeilla, ja loppuu siellä 10500rpm. Paisari on ohutta peltiä, joten putkessa on kovat äänet. Äänet ovat hieman hiljaisemmat kuin Turbokitissä.

Vanhan mallin tunnistaa siniseksi eloksoidusta äänenvaimentimesta ja äänistä (kilkattaa paisarin läpi ohuen pellin takia). Putkea ei enää valmisteta, käytettynä välillä näkee ja hinta on 50€-100€ välissä.
MK Thrower + Rafal
Metrakitin vanhanmallinen alku ja kiillotettu Rafalin vaimennin. Saman tehoinen kuin vanha metrakit. Hieno ja yhtä tehokas kuin uusi thower mutta näitten myynti on lopetettu
MK Thrower uudempi malli


Metrakitin uudempi, tieliikenteeseen hyväksytty malli Throwerista. Yläkautta kulkeva.

Pakoputken alkukäyrän suulla on suppilo kiinnihitsattuna kahdella pienellä pisteellä erittäin helppo poistaa. Kuristus irtoaa, kun otat metalliputken ja vasaran, ja hakkaat sen irti. Myös taltalla ja vasaralla irtoaa, mutta varovaisuutta tarvitaan siinä että ei mene ohi. Kun kaveri pitää putkesta kiinni niin onnistuu hyvin. Mutta Paras tapa on kyllä porata hitsaus piste lähtee kaikista nätimmin.

Tehoalue alkaa siinä 7000rpm paikkeilla, ja loppuu siinä ennen 10500rpm. Paisarin sisäpinta on vuorattu jollain verkolla + muulla keraamisella kuidulla, joten paisarin kilkatus ei kuulu pellin läpi.

Äänitaso on todella hiljainen, vastaa tyhjäkäynnillä vakioputken ääniä, ja ovat kunnolla kierrätettäessäkin hiljaiset. Äänenvaimennin on hopea, ovaali purettava läpivirtausänkkä ilman loppupilliä.


Hinta on suomessa 163€ € (Katafori) Huittisista saa 130 € jos osaa tingata
Metrakit SP

Metrakitilta myös löytyy midrace-putkea eli sport productionia, alakautta kulkevaa tehoputkea, joka on suunniteltu Metrakitin 70 kuutioiselle SP-sylinterille. Tehoalue ei ole kovinkaan korkealla verrattuna Pro Race -osiin. Vakiosylinterille kyseistä tehoputkea ei kannata ostaa. Kannattaakin käyttää vain SP-sylinterin ja muiden päivitettyjen osien kanssa. Tehoalue 9000-14000, kyseinen tehoalue antaa osviittaa jo siitä että tältäkin setiltä saadaan jo yli 15hp koneteho.
Metrakit Pro Race

Metrakitin kisakäyttöön tehty putki, joka on tarkoitetty Pro Race sylinterille, kisasähköille ja päivitetylle koneelle. Tehoalue alkaa 7500rpm paikkeilla ja jatkuu sinne 14500rpm kieppeille. Katuajoon ei kyseiset osat sovi lainkaan korkean viritystason takia. Kyseistä putkea saa alakauttasena suolaiseen 349€ hintaan gearparts24:ltä sekä yläkauttasena 339€ hintaan. Suomessa Moposport myy Pro Race -putkea alakautta hintaan 332e http://www.dam-sport.net sivulta saa yläkauttasen hintaan 280e ja alakauttasen 255e

Turbokit
Turbokit Lacada

Turbokitin ensimmäinen tehoputkimalli. Putki on yläkautta kulkeva. Tehoalue alkaa siinä 8000rpm, ja loppuu 12000rpm, eli tehot ovat kokonaan yläkierroksilla.

Paisari on vielä ohkasempaa peltiä, kuin vanhanmallisessa Metrakit Throwerissa, sillä se kilkatus kuuluu todella lujaa. Äänitaso on muutenkin PALJON kovempi kuin vanhanmallisessa Metrakitissä. Äänenvaimennin on hiilikuitukuorinen, ja purettava, eikä vaimenna juuri mitään.

Paisarin jälkeen tuleva välipilli on todella pitkä, joten äänenvaimennin tulee törkeen pitkälle katteen takaa. Kannattaa lyhentää, niin tulee siistimpi.

Halpaputkien parhaimpia tehoiltaan, muttei ääniltään (kilkatukset). Halpa hinta näkyy myös viimeistelyn tasossa, sillä putki ei kaikkien silmään passaa.

Hinta on paikasta riippuen 100€ - 150€.

Lacadaa saa myös alakauttasena, piikki alkaa hieman aikaisemmin kuin ylä-kauttaisessa, muuta eroa ei ole. Suomessa hintaa ~130 € ja ulkomailla ~120€.


Tämä putki jakaa mielipiteitä aika rajusti.

Saa tilattua: http://tmi-janikaasalainen.com/ 149€ hintaan
Turbokit Cromada

Täysin sama putki kuin TK Lacada, mutta koko putki on vaan kromattu.

Putkea saa tilattua:
http://tmi-janikaasalainen.com/ Hintaan 195€
Turbokit High Quality

E-hyväksytty putki. Erimallinen kuin Lacada. Yläkautta kulkeva kylläkin. Koko putki on kromattu, sekä paisari on hitusen erimuotoinen kuin Lacadassa ja siinä on hyväksyntä "kilpi". Väliputki on erimuotoinen, sekä äänenvaimennin on isompi ja siinä on hiilituikuinen kuori. Hiljaisemmat äänet kuin Lacadassa. High Qualityä yleensä saadaan valkoisella tai carbon hiilikuitukuorella äänenvaimentimessa. Koska HQ on E-hyväksytty, niin siinä on luonnollisesti myöskin kuristus. Kuristus sijaitsee alkukäyrässä ja on kiinni kahdella hitsipisteellä. Kuristus ei ole vaikea poistaa, kunhan vaan löytyy ruuvimeisseli/taltta ja vasara.

Ei myydä Suomessa. High Qualityn voi tilata Hollannista http://www.opvoeren.nl sivustolta 155€ hintaan.
Turbokit Dos Salidos

Alakauttanen tehoputki, jossa tuplaäänenvaimentimet. Käytännössä samat äänet ja tehot kuin normaalissa Lacadassa. Myydään Opvoerenissa hintaan 179€, myös Moto-Hämeestä saa, mutta ainoastaan tehdastilauksena, Suomeen tuotaessa hinta kohoaa yli 230€:n. Alkukäyrässä kiinnitys on jousilla pakoaukkoon. Saatavana hyväksyttynä ja hyväksymättömänä.


Kuva:TurboKit Dos Salidos.jpg

Tecnigas
Tecnigas MX

"Vääntöputki". Hyvät alaväännöt ja jonkinlainen tehopiikki. Vetää mukavasti keskikierroksilla.

Saatavuus on huonoa.
Tecnigas E-NOX

Tehot ovat hieman paremmat kun uudessa metrassa ja äänet hieman kovemmat. Tehoalue on siitä 6500rpm ylöspäin ja jatkuu 11000rpm tienoille tehojen tasaisesti voimistuessa kierrosten noustessa tehopiikin aikana. Paisari on harjattua ruostumatonta terästä. Äänenvaimennin on siniseksi eloksoitu. Tieliikenteeseen hyväksytty. Alkukäyrän suulla holkki, sinisellä vaimentimella varustetussa mallissa on myös kuristus välipillin alussa. Kuristimet ovat todella helposti poistettavissa. Putkea ei ole oikeanpuoleisena.

Hintana on paikasta rippuen 140-170€, Suomessa Jani Kaasalaiselta n.200€:lla. (viimein sinisellä änkällä palkkirunkoisiin)
Tecnigas G-Box

Tecnigasin uusi alakauttainen tehoputki. Tehoalue noin 7500 rpm ylöspäin jatkuen 12000 rpm asti.

Hinta on paikasta riippuen 160-190€.


Alakauttasia Tecnigasseja on RSG ja uusi G-Box, GearParts24 ja Opvoeren.nl:stä löytyy hintaan 179€.
Arrow/Giannelli
Arrow Racing / Giannelli Conti Variant

Arrow Racing on tehoputkien eliittiä, jonka viimeistely on huippuluokkaa. Arrow/Giannelli on tehokkaimpia yläkautta kulkevia malleja, mitä Suomesta saa. Putkessa on erittäin repäisevä piikki. Arrow on yläkierrosputki, ja tehoalue on hieman ylempänä mitä Turbokit Lacadassa. Arrow on selvästi kalliimpi, kuin pahimmat kilpailijansa. Se on sama putki kuin Giannelli Conti Variant, mutta Gianellia saa kahdenlaisilla hienolla vaimentimilla. Arrow sekä Giannelli ovat E-hyväksyttyjä putkia, eli alkukäyrästä löytyy pieni kuristusholkki joka on kiinni yhdellä hitsipisteellä ja erittäin helposti irroitettavissa.

Arrowin hintana on paikasta riippuen 220-260€. Gianellia saa Hollannista halvemmalla hinta n.170€.
Leovince
Leovince V6 HandMade

Leovincen putki kuuluu siihen samaan eliittiluokkaan, jota edustavat mm. Arrow ja Gianelli. Laatu näkyy putken jokaisessa osassa ja vaimennin on ehdottomasti hienoimpia mitä Derbin tehareissa on. Putki on E-hyväksyttyä mallia, joten alkukäyrän alussa on holkki, joka on kiinni yhdellä hitsipisteellä. Tämän saa taivutettua erittäin helposti ruuvimeisselillä irti, voi irrota jopa sormella. Leovincen tehoalue alkaa n. 7000rpm ja loppuu siinä 11000rpm. Huippunopeus vakiopytyllä jopa hieman päälle 80km/h väleistä ja suuttimesta riippuen. Tehopiikki ei ole kaikkein repäisevin, mutta vahva kylläkin. Vääntöä löytyy alakierroksilta sopivasti. Putkesta kuuluu kilkatus paisarin läpi mutta ääni ei ole mitenkään liian kova. Hinta-laatu suhteeltaan parhaimpia putkia.

Putkea saa tilattua esim:

* http://www.storm-motor.fi hintaan 190€€
* http://www.opvoeren.nl hintaan 169,5€€
* http://tmi-janikaasalainen.com Hintaan 170€
* http://www.easyparts.nl/index.php3 hintaan 156€
* http://www.moto-hame.fi/ 195€
* http://www.mopedgarage.net hintaan 159,50€

Kundo
Kundo Tuareg

Hieman harvinaisempi putki, jota silti saa Suomestakin uutena. Käytettynäkin näitä löytää aina välillä. Putki vääntää hyvin alhaalta, varsinainen tehopiikki on olematon verrattuna yläkierrosputkiin, mutta ei huippunopeudessa jää erikoisesti esim. Metrakitilla varustetulle Sendalle. Äänet putkessa ovat hiljaiset suuren "hiilikuitu replica" äänenvaimentimensa ansiosta.
Myytävänä mm. Tmi Jani Kaasalainen
Hebo
Hebo New Performer 2004

Ylätehoinen putki, piikki alkaa n.7500rpm ja loppuu n.12500rpm. Sopii hyvin vakiopytylle tai sporttitason 70cc -sylintereille Esim. Airsal Sport. Huippunopeus väleistä ja suuttimesta riippuen on noin 85-95 km/h. Paisuntakammio on kuorrutettu nikkelillä, ja äänenvaimennin on tyylikkäästi punaiseksi eloksoitu. Tehopiikki on todella repäisevä. Erittäin hienosti viimeistelty putki. Äänitasoa voi verrata myös Turbokitin Lacadaan. Hintahaarukka on 160-180€ ulkomailla, ja suomessa 200€->

New performeria saa tilattua mm: Gearparts24.de hintaan 179€ Tmi Jani Kaasalainen hintaan 249€
Hebo Performer

Tehoiltaan täysin Turbokitin tasoa. Piikki alkaa n.8000rpm ja loppuu n.12000rpm. Parempi viimeistelyn taso kuin tk:ssa. Punainen lacadatyylinen äänenvaimennin.
SCR
SCR Corse SM Chrome

Vakio tai 70cc sport sylintereille tarkoitettu teho alue ylhäällä, ei tarkempaa tietoa. Ei myydä suomessa, ulkomailta tilattuna hinta ~160€
SCR Corse Handmade 50/70

Vastaa Metrakitin SP putkea, tehot korkealla. (9000-14000 rpm). Suunniteltu MidRace pytyille (Airsal Sports / Racing, Metrakit SP, Hebo Manston Replica jne..) Hintaa Saksasta tilattuna ~190 €.
SCR Corse Racing Line 70

Vastaa Metrakitin Pro Race putkea eli tehot todella ylhäällä (9000-15000 rpm). Saa ylä- ja alakautta kulkevana Saksasta ~265 €.
Doppler
Doppler ER1 ja Doppler ER1 chrome

Aika tuntematon pakoputkien, sylintereiden, etuhaarukoiden ym. valmistaja joka tingi ei laadusta.

Dopplerin nämä mallit ovat yläkauttaisia erittäin hyvin viimeisteltyjä yläkierros tehareita joita saa kromisena tai ilman. Piikki alkaa noin 7500-8000 kierroksen tuntumassa ja jatkuu yli 10 000 rpm siihen asti kunnes moottorin kaikki tehot ovat tulleet ulos. Piikki on erittän vahva. Alaväännöt ovat suhteellisen hyvät ,joka on aina hieman ongelma yläkierros putkissa. Paisari ei kilise niin kuin esim. vanhat throwerit. Putkethan ovat CE-hyväksyttyjä ja sisältävät täten kaksi erittäin helposti poistettavaa kuristusta. Ensimmäinen on holkki joka on alkukäyrän suulla (lähtee ruuvarilla) ja toinen on paisarista tulevan putken ja änkän välissä oleva "mehupilli" (lähtee kun ottaa änkän irti).

Doppler er1 maksaa 174€ easypartsilta ja Doppler er1 chrome maksaa 187€ easypartsilla ja tässähän nämä putket sitten ovat Doppler er1 Chromenäitä putkia ei tietääkseni saa suomesta. Erittäin hyviä putkia vaikka kukaan ei oikein tiedä näistä.


Otin tuolta pois muutamia ei niin yleisiä malleja koska ilman niitäkin on jo pitkä rivi tekstiä. Tässä artikkeli alkuperäisessä asussaan.

Re: Derbin tehoputket

26.4.2012 22:33

onko kellään kokemusta tuoolaisesta metrakit rk replicasta? kannattaako ostaa jos lähtee satasella.
ja milläiset alaväännöt sekä eikös se ole e hyväksytty

Re: Derbin tehoputket

29.4.2012 12:15

Millä kierroksilla throwerissa on huipputeho?

Re: Derbin tehoputket

29.4.2012 13:52

Tehoalue alkaa siinä 7000rpm paikkeilla, ja loppuu siinä ennen 10500rpm. Tossa ylempänä tosiaan lukee putkista kaikki oleennainen

Re: Derbin tehoputket

29.4.2012 14:42

Onkos teillä mennyt leovinssin runkokiinnike suoraan mukana tulleiden palikoiden kanssa?
Minulla väli on ihan liian kaponen sille kumitötsälle ja metalliliuska on liian pitkä.

Re: Derbin tehoputket

29.4.2012 14:50

itekkin katoin että aika kapee se väli siinä kun meinasin jonkun raudan siihen väännellä, tosin on se hyvin pysyny ilman koko kiinnikettäkin :D

Re: Derbin tehoputket

29.4.2012 17:44

Jesa3 kirjoitti:Tehoalue alkaa siinä 7000rpm paikkeilla, ja loppuu siinä ennen 10500rpm. Tossa ylempänä tosiaan lukee putkista kaikki oleennainen

En tehoaluetta kysynyt vaan huipputehoa.

Re: Derbin tehoputket

29.4.2012 22:00

No mitähän sä sillä tiedolla teet? Vakio pytyllä ne huipputehot on siinä 9000-10000 paikkeilla..

Re: Derbin tehoputket

29.4.2012 22:30

Tuli vaan mielee kun tuosta äänien mittauksesta hälisty lehissä niin paljon ja löyty tällänen säädös:

Finlex kirjoitti:1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta.


Kiinnosti vaan ihan huvikseen millä kierroksilla niitten sit pitäs tota testata, jos testaisivat. Toisaalta hitostako ne tietää millä kierroksilla se huipputeho on.

Re: Derbin tehoputket

29.4.2012 23:56

Siinä tyyppikivessä on se kierrosluku, ja myöskin desibeli määrä, joitten mukaan mennään ;)

Re: Derbin tehoputket

30.4.2012 22:51

masoeman_ kirjoitti:itekkin katoin että aika kapee se väli siinä kun meinasin jonkun raudan siihen väännellä, tosin on se hyvin pysyny ilman koko kiinnikettäkin :D

Putken sylinteriin tulevat kiinnitysruuvit joutuu aika koville, jos ei putkea paisarista kiinnitä... :roll:

Re: Derbin tehoputket

30.4.2012 23:48

iha hyvin ainakin ihte pärjäsin ilman sitä paisarikiinnikettä, mitä nyt sillon tällöin tarvi kiristellä pakoaukon pultteja kerran kuukaudesa ja tehoputket on muutenki nii kevyitä että ei se paljua rasita :D

Re: Derbin tehoputket

1.5.2012 9:10

Et kuule poika uskokkaan kuinka paljon rasittaa.. Se tärinä on uskomattoman voimakas loppuunsa ja jos ei ole runkokiinnikettäkään niin veikkaisin, että viimeistään 10tkm kohalla kierteet menny pakoaukon pulteista...

Re: Derbin tehoputket

2.5.2012 22:34

mikähän putki mahtaa olla kyseessä? http://www.motot.net/talli/osat/id37196/
onkohan ihan vaan perus lacada ja myyjällä myyntipuheet kunnossa :lol: vai voisko olla joku erikoisempi?

Re: Derbin tehoputket

3.5.2012 16:03

Perus carreralta se kyllä ainaki näyttää..