Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Aprilia SX / RX 2006->

15.10.2012 13:15

Mikä voisi olla SX10 vikana - ryypyllä käy kun kello, mutta heti kun ryypyn ottaa pois, nostaa kierrokset hetkeksi ylös ja sitten sammuu. Oli pari viikkoa sitten 5tkm huollossa, jonka jälkeen toimi hyvin, mutta nyt ilmojen kylmettyä tullut tuo ongelma.

Vakio mopo, suutin 85 kokoa. Tyhjäkäynti ja ilma ruuvia koiteltu käännellä - ei oikein vaikutusta. Pikaista apua tarvittaisiin!

Re: Aprilia SX / RX 2006->

15.10.2012 13:18

Koitappa isommalla suuttimella. Kierrokset se saattas nostaa tosta syystä mutta sammumista en osaa selittää. Ja tottakai jos mopo kävi aiemmin hyvin mutta kelien kylmetessä alko tekeen tota niin se viittaa vähäseen bensan saantiin koska kylmällä tarvii enempi bensaa.

Re: Aprilia SX / RX 2006->

15.10.2012 15:49

Hei, tietääkö kukaan tosta öljymäärän säädöstä? Anyone?
E: tyhmä ei nähnyt seosruuvia tyhjäkäyntiruuvin vieressä :D

Re: Aprilia SX / RX 2006->

16.10.2012 15:46

EDIT: Käyntiongelma selvisi, se kuuluisa imukaulan kumi oli halki ja päästi ilmaa välistä. Uuden vaihto ja homma toimii!

Re: Aprilia SX / RX 2006->

16.10.2012 16:58

Voisiko joku ystävällisesti selittää vaihe vaiheelta, miten takapyörän laakeri vaihdetaan? Kiitos :D

Re: Aprilia SX / RX 2006->

16.10.2012 17:56

Ekaks laitat ketjut poikki siitä ketjulukon kohdalta ja otat ne pois häiritsemästä. Pyörän olis hyvä olla pukilla takapyörä muutaman sentin ilmasta kun tätä tekee, helpottaa TOSI paljon.

Akselin pultti auki, sitten se akseli pois, kato tarkasti miten ne prikat menee akselille, järjestele vaikka oikealla tavalla puhtaalle paperille/rätille.

Sitten ne laakerit pitää ottaa irti.
Ilman laakerin ulosvetotyökaluja helpoin tapa on ottaa jokin pitkä metallipuikko, itse olen käyttänyt M8 kokoista kierretankoa, joka laitetaan vanteen läpi vinottain, niin että se ottaa toisen puolen laakeriin kiinni. Sitten naputellaan vasaralla tangon toista päätä niin että se työntää laakeria ulospäin.
Tässä kohtaa kannattaa olla tarkkana, koska jos hakkaat laakeria toiselta puolelta liikaa ulos, se jumittuu helposti laakeripesään, rauhallisesti ja tasaisesti jokapuolelta naputtemalla.
Toisaalta jos laakerit aikoo vaihtaa jokatapauksessa niin turhahan niitä vanhoja on säästellä...? ;) Kunhan hakkaa sen verran varovasti, ettei laakeripesä ota itseensä, koska se on vittumainen korjauttaa.

Uudet laakerit saa helposti lyötyä paikalleen esimerkiksi kilon punttipainolla, tai jollakin missä on sopiva reikä keskellä, sitten se reikä laitetaan siihen laakerin keskiön kohdalle. Pointtina on että uutta laakeria lyödään vain reunoilta, etteivät kuulat vahingoitu.

Sitten jotain laakerirasvaa väliin, ja akseli takaisin, ja ne prikat oikeisiin paikkoihin.

Re: Aprilia SX / RX 2006->

16.10.2012 22:35

Arsori,muuten ihan sujuva ohje, mutta... Miksi helvetissä ne ketjut pitää katkasta , ku ne voi ihan hyvin nostaa siitä rattaalta pois odottamaan-.-'

Re: Aprilia SX / RX 2006->

17.10.2012 13:10

Itse pistän ketjut aina poikki, koska ne on sillon pois tieltä ja yleensä helpompi puhdistaa. Ja sehän on ihan oma valinta että ottaako ketjut pois vai ei, kirjoitin noi ohjeet vaan suoraan omasta päästä.

Re: Aprilia SX / RX 2006->

18.10.2012 15:23

Ite lyön aina uuet laakerit vanhaa laakeria apuna käyttäen..

Re: Aprilia SX / RX 2006->

19.10.2012 20:41

Tietäiskö kukaan mistä sais rabasan pienempiä osia muutakuin maahantuojalta?

Re: Aprilia SX / RX 2006->

20.10.2012 1:05

Easyparts, mutta mikä vika maahantuojassa? Ei ne pikkuosat nyt sumekollakaan kalliita ole ja saa nopeesti jos on hyllyssä.

Re: Aprilia SX / RX 2006->

23.10.2012 22:03

Onko tolla vauhtipyörällä mitään väliä missä asennossa on kampuraa kohden? Sytytyksen kannalta siis että staattorin aluslevyyn purkaessa merkin tein ja laitoin kootessa samaan paikkaan mut silti ajotus ihan pielessä nii että ei edes käyntiin lähde. Kerran kaks paukahtaa putkeen mutta ei muuten. Kaveri sanoo että sillä vauhtipyörän asennolla ei olis mitään väliä mutta jotenki tuntuu tyhmältä ettei olis. Voin olla kyllä kans ihan väärässä ku kaveri nauro että mitä vittua selitän :D

Re: Aprilia SX / RX 2006->

23.10.2012 23:35

Eihän sen saa kuin yhteen asentoon :lol: sitä varten siellä se kiila on ;)

Re: Aprilia SX / RX 2006->

25.10.2012 2:11

Nyt tarvittais apua. Mopo pätkii kiihdytyksissä, sammuilee milloin haluaa , ryypyn kanssa pitää elvyytellä konetta että lähtee vetämään, liikkelle lähtö vaikeaa kun booailee vaan. Ja vaikea käynnistää.

Aluksi ajattelin , että eihän siinä kissaakaan ,että kylmemmät kelit eli isompaa suutinta. Vaihtelin sitten suuttimia 90->94->96->-98-> ja käytin neulan sokan kolmessa eri lovessa ja vaihdoin imukaulan kumin mahdollisen imuvuodon varalta. Ja ei toiminu.

Sitten 90 suutin takasin ja sain sitte vehkeen hyviin säätöihin, kierroksia otti hyvin ja ei jäännyt kierrokset leijumaan. Sitte ku lähdin taas vehjettä ulkoiluttumaan kylälle , niin ensimmäisen stoppauksen jälkeen vika ilmeni taas uudestaan. Joten mikä vois olla vikana, pitäs vehje saada kuntoo talven liukkaille.

Re: Aprilia SX / RX 2006->

25.10.2012 18:09

Mikä vois olla vikana kun mittari ei näytä mitään lukuja pelkkä taustavalo palaa ja merkkivalot, mutta ei näytä mitään?