Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

16.4.2015 2:32

Muistelisin että ne sakkopapat mitä joskus olen ajanut olis kulkenu jotain 55 ja kiihtyneet ihan eri tavalla mitä noi myöhemmät.

Mistä niille on tullut toi hillitön maine kovakulkuisuudesta? Tuskin se nyt ihan 2km\h ylinopeudesta ole tullut?

Kun mun muistaakseni se pytty olis ollu joku Elko tai vastaava noissa sakkomopoissa? TRM sitten uudemmissa, tai ainakin mulla on tollanen TRM ja aika varmuudella orggis pytty.

Muistaakseni nimimerkillä Throttle kirjotteleva tyyppi joskus kirjotteli jotain noista sakkomopoista tänne..

Hiivatti kun olis toi mun kone paremmassa kunnossa että uskaltaisi laskea kantta. Nyt kun on noi suvussa kulkeneet kiertokanget tuolla moottorissa, ei viitti riskeerata.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

16.4.2015 12:33

Elkoa ja TRM:ää on ollut molempia hieman yhtäaikaa. Mulla oli Papiskassa laskettu kansi, sorvattu Elko pytty josta otettu ylhäältä sen 3mm pois ja korotettu alhaalta 2mm, pätkityillä helmoilla oleva mäntä ja vakio 11mm Bing. Vääntöä oli mutta ei se mihinkään siltikään kulkenut. Sportti sentään ilman kikkailuja välityksiä ronkkimalla kelasi sen lähemmäs 60km/h parhaimmillaan. Pitäisi siitäkin koettaa pyttyä kutitella ja aikalailla sohlosta vakioputkesta koettaa rakennella pikkasen toimivampi malli. Ensiöpuola vain vissiin sökö kun lämmettyään alkaa pätkimään kovasti.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

16.4.2015 19:37

Mun käsityksen mukaan sakkotuntureissa on ollut 3mm lyhempi männän imuhelma. Pidemmällä imuajoituksella lisätehoa. :)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

17.4.2015 13:56

Voisko sitten se 12mm kaasari, 3mm lyhempi imuhelma ja se paremman näkönen putki riittää yhdessä siiheb että kulkis kovempaa?

Sopiikohan toi 12mm kaasari tohon uudempaan pappikseen ottamatta kiinni mihinkään? Siis toi missä on imukaula ittessään. Samalla vois siistiä ton imukanavan niin lähtis varmaan jo sillä sieltä milli pois

Joskus toi munkin mopo meni 50 mutta olin sillon 30kg kevyempi ja lyhempi. Nyt pääsee aika tarkkaan 40 tasasella.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

17.4.2015 20:39

Kaasutin ottaa runkoon kiinni. Alfamer veteraanimopedit kirjassa luki että 1961 vuoden tunturin tyyppikatsastuksessa mopo kulki 42 km/h. Katsastaja ei kuitenkaan ottanut todesta 5000:n kierroslukua joten Tunturi pyysi Turun katsastuskonttoria tekemään mittaukset kymmenellä mopolla ja ne oli mitanneet myös Helsingissä konttorilla tunturi mopoista 7000-7800 kierroksia. Aika rajuja vehkeitä. :seko:

Re: Puch-moottoriset Tunturit

18.4.2015 21:01

Kyllä kaverin -62 kiihtyi ihan eri tavalla kuin vähän piristetty -86 pappis. TRM siinä kuten mullakin -60:ssa.
Muuten finmoposta saa nyt sitä oikeaa korkeapainekantta puhallinkoneeseen.
Tuo lisää puhtia mukavasti.
Pitäisi valutella vanha bensa pois niin pääsisi ajelemaan kunnolla.
12mm kaasutin ei sovi uudempiin suoraan.
Voisihan kokeilla -60:seen laittaa 15mm munabingin :seko:

Re: Puch-moottoriset Tunturit

19.4.2015 3:40

Hmm...pitäsköhän tollanen korkeapainekansi hommata ja lyödä kiinni. Uskaltaisko..... Ei vaan mitenkään kiinnostais availla tota automaattikonetta jos se alkuperänen kiertarin laakeri sieltä pettää...

Se vois auttaa siihen mäkiin puutumisiin ja sais matkavauhdista vähän tasasempaa ettei menomatka ole 30km\h nopeudella ja tulomatka 50 nopeudella.

Saako tota 12mm kaasaria ton mallisena mitä toi 11mm on? Meinaan vois koittaa tota vakio imukaulaa koittaa porata 12mm terällä molemmista suunnista.


Miten ranttuja noi teidän koneet on oikeen noista bensoista? Itellä oli jotkut 3 vuotta vanhat ja hyvin pelas.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

20.4.2015 21:03

Jo esim puolen vuoden vanhalla bensalla huomasi kun hääräsi raivaussahalla.
Röpötti, ei kiertänyt kunnolla sun muuta. Uutta sisään niin johan pelasi.
Kai se on nykybensoilla ongelmia säilyttävyyden kannalta.
Pitäisi kokeilla pienkonebensaa, on se kallista mutta eipä Tunturi syö sitä liikaa.

Slerpa, laita vaan se kansi kiinni. Kiertokanki hajoaa jos on hajotakseen.
Laittaisin paremman imukaulan ainakin ensialkuun.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

22.4.2015 15:45

Pienkonebensaa vois laittaa kesän viimesillä ajoilla tankkiin kun ennen ajaa tankin ihan varatankille.


Mulla tuli taas kiinnostava reissu, olin tässä muutamankymmenen kilsan pässä kotoa, ihmettelin kun mopo tuntu niin velmulta ajaa, ja pysähdyin kattomaan niin takapyörä rikki...No, tankin päällä istuen sitten ajoin mopon rauhallisesti kotiin. Vanne ei näyttänyt kierolta kun sitä eilen ajonjälkeen pyörittelin, eikä kyllä vipannut sen enempää mitä ennenkään. Vähän on vieläkin paikat kipeet tankin päällä istumisesta :lol:


vois tommosen kannen kyllä tilata, kerranhan täällä vaan eletään ja oppii sitten samalla korjaamaan ton pappiksen automaattikoneenkin kun se siitä tuhoutuu :D jos sais sitä matkavauhtia vähän tasasemmaksi, on mäissä ja vastatuulessa vähän tuskasta kun toiseen suuntaan pääsee kivasti 50-55 ja toiseen suuntaan 30...

Mun täytyy tota mukaulaakin kattoa. Kaverilla olisi alumiinihitsauslaitteet millä vois saada sellasen 12mm bingin laippaa vähän käännettyä niin että sais mahtumaan kiinni.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

22.4.2015 19:22

En alkaisi hitsamaan kaasaria... Se seos on x eikä se ole alumiinia.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

23.4.2015 12:27

Entäs sitten juottamalla vaikka hopeella?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.4.2015 19:31

Unohda ne kaasuttimen pilaamiset ym. niin ei tule paha mieli. Osta Puchshopista valmis viritys imukaula ja bingi. Nykyään kuulemma ihan toimivia ja jos ne olisi paskaa niin tuskin niitä kukaan ostaisi/myisi ja ainahan ne voi palauttaa. Tai sitten teet ite. Viri Bingibongi on siinä mielessä hyvä että tyyppikilvessä lukee myös Bing. 8) Fak tö pouliis. Joku 14-15mm kassu toimii ehkä parhaiten vakioputken kanssa, 16mm lortto oli ehkä vähän turhan iso mutta toimiva.

Korkeapainekansi
http://www.puchshop.de/catalog/zylinder ... -2290.html

Imukaula
http://www.puchshop.de/catalog/ansaugst ... -2447.html

Kaasari vaihtoehtoja

12mm Bing http://www.puchshop.de/catalog/bing-ver ... p-415.html
14mm Bing http://www.puchshop.de/catalog/bing-ver ... -1242.html
15mm Bing http://www.puchshop.de/catalog/bing-ver ... p-214.html
17mm Bing http://www.puchshop.de/catalog/bing-17m ... -1372.html

Rahaa palamaan, jos niin on että kerran eletään. ;)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

26.4.2015 1:55

Niin no, ei nyt kauheesti viittis pistää rahaa palamaan. Muutenkin sitä rahanmenoa tässä tuntuu olevan kun traktorista räjähti kansipahvi, autosta vetari+kaasari tarttis vaihtaa yms. Sitten tarttis tohon supikkaan hommata koneen osia että sais ton 70cc koneen kasattua. Halpa on avainsana ton pappiksen kanssa.

Kaverilla vois olla noita 12mm bingejä joitten kanssa vois koittaa pelata jotai, koittaa juottaa niitä kauloja yms. Nykyään näemmä niitäkin voi jo pilata kun kaupasta saa uusia ihan kohtuu hintaan, eikä millään 250 eurolla mitä joskus oli.

En aatellu 15 millistä hankkia, 12 olis sopiva kun en pytylle meinaa tehdä mitään paitsi siistiä noi kanavat ja siittä se milli lähteekin. Muutenkin mulla oli ja on vieläkin tollanen 17mm bingi joka oli aika kälynen vehje verrattuna vaikka mikkeen tai phbg kaasariin joihin saa osia melkeinpä mistä tahansa moottoriliikkeestä.

No saa nähdä mitä teen. En nyt hetkeen ainakaan mitään kun hommat kasaantuu.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

22.5.2015 16:14

Elikkäs nyt kesän kynnyksellä alkaa jo viimein Superi oleen valmis, ainakin ulkoisesti.
Ois vaan pari kysymystä siitä. Elikkä kun keulana on joku "nimetön", ei mitään Paiolin tai Idealin leimoja missään, niin mitä sinne pitäis pistää sisälle? Joskus luin puhuttavan "vaseliinikeulasta" , niin pitääkö sinne jousten sekaan tunkea jotain jäykkää vaseliiinia vai mitä? Tällä hetkellä siellä on jotain paskalta tuoksahtavaa kolmekymmentä vuotta vanhaa mustaa tönkköä, jota etäisesti voisi kuvitella vaseliiniksi. Öljy luultavasti tulis läpi niistä kahdesta muoviholkista, eikä mitään stefoja missään ollut.

Ois myös kiva kuulla kokemuksia tosta Puchshop.de kun tekis mieli sieltä tilata palikkaa.
Suomessa kun tuntuu olevan koneen osissa hinnat kohdallaan ja valikoima suppea, niin tekis mieli tilata tuolta Saksanmaalta, joten olis kiva tietää miten toi toimitus (hinta ja nopeus) hoituu?

Joku kuva tosta laitoksesta, rahaa palanu iha liikaa, eikä tiiä millo hörähtää käymään. Isseen mukaan mopo ostettu '79, mutta tankki '78. Tunturilaista tapaa sotkea osia keskenään vai? :D Muuten, älkää noita tarvikeroiskeläppiä ostako, oishan se pitäny arvata, että kun pussissa lukee Forte, niin nehä on kivikovia ja murtuu paikallaan kolmessa viikossa...Kuva

Re: Puch-moottoriset Tunturit

23.5.2015 14:02

Ois myös kiva kuulla kokemuksia tosta Puchshop.de kun tekis mieli sieltä tilata palikkaa.
Suomessa kun tuntuu olevan koneen osissa hinnat kohdallaan ja valikoima suppea, niin tekis mieli tilata tuolta Saksanmaalta, joten olis kiva tietää miten toi toimitus (hinta ja nopeus) hoituu?
Todella hyvä kauppa, ei valittamista.

Omat kokemukset muutaman vuoden takaa, mutta tuskin se mihinkään on muuttunut. Tavarat tuli viikon parin päästä tilauksesta, joskus jopa parin päivän päästä, mutta viikko yleensä meni. Palvelu oli todella hyvää, kerran mulla oli ongelma kun olivat laittaneet väärän, tosin reilusti kalliimman mitä itse olin tilannut, pytyn mulle tulemaan. Laitoin sinne sähköpostia englanniksi ja vastasivat että tarkotuksella tuli toi sylinteri, sitä halvempaa mallia ei ollut enää saatavilla minkä tilasin ja laittoivat kalliimman mulle. Antoivat myös mahdollisuuden palauttaa jos jostain syystä en tahtoisikaan tota kalliimpaa.


Eli luotettava kauppa, kannattaa tilata.