Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.10.2014 10:39

Joo, päätin purkaa koneen ihan mielenkiinnosta eikä tosiaan vaikeeta ollu. Kampiakselin stefa vuotaa ja mäntä vaihdon tarpeessa. Jos vaikka kulkis taas normaalisti näitten korjaamisen jälkeen.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

3.11.2014 21:19

Oon täs kunnostanu super sporttia jonki aikaa mutta en vaan saa sitä käymään. OOn laittanu uudet stefat, tiivisteet ja laakerit sekä kipinä löytyy. En enää keksi mitä tekisi... onko mitään ideoita? :D

Re: Puch-moottoriset Tunturit

3.11.2014 22:31

Onkos sytytyksen ajoitus kunnossa, kastuuko tulppa?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

4.11.2014 16:59

Tuleeko kipinä oikeeseen aikaan? Saako bensaa? Jos laittaa tulpanreijästä vähän bensaa moottoriin, hörähtääkö?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

3.2.2015 12:57

Millähän tavalla VZ 50 K 3 X koneen lohkot saa irti toisistaan helpoiten ?, kaikki pultit olen kyllä omasta mielestäni kyllä avannut, mutta lohkot ovat vain niin tiukasti toisissaan kiinni. :)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

6.2.2015 20:43

Väkivalta on ratkaisu :seko: Koputtele sitä jollain muovivasaralla mutta älä työnnä mitään ruuvareita lohkojen väliin koska sitten pinnat ei ehkä enää tiivisty kunnolla.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

7.2.2015 10:24

eihän niihin lohkoihin, kuitenkaan mitään järjetöntä väkivaltaa pidä käyttää, että ne pysyy ehjänä. :)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

16.2.2015 13:01

Jossain konessa on siellä takana sellanen lovi mistä voi vääntää meisselillä.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.3.2015 15:33

Ongelma pappa-tunturin kytkimen kasauksessa. Missä asennossa se kytkimen akseli jossa on se lovi, tulee olla? Nyt se akseli pyörii vain tyhjää, eikä ota ollenkaan kiinni painelaakeriin. Samoten painelaakeri menee niin vinoon, ettei sitä isoa mutteria saa kiinni.

Toinen ongelma, tuo painelaakeri irtos kahteen osaan. Vetämällä lähti ihan irti, onko tuo nyt entinen vai onko siinä ollut jokin kiinnitys systeemi?

Kuvia:
www.aijaa.com/JKNGhw
www.aijaa.com/IcR7QL
www.aijaa.com/9cYe8d

Re: Puch-moottoriset Tunturit

21.3.2015 23:39

Eikös siinä painelaakerissa ole seeger sokka? Se akselissa oleva lovi laitetaan menosuuntaan.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

8.4.2015 21:43

Äkkiseltään näyttäisi, että sulta on tuo painelaakeri hajalla. Ei tuon tapin pitäisi meinaan irrota laakerista...
Kytkin näyttäisi olevan oikein kasattu, ainakin mitä kuvista näki. Kiristät tuon kampuran päässä olevan mutterin tiukkaan, painelaakeri tulee tuohon kuppiin ja viimeiseksi iso lukkorengas paikoilleen. Kytkinkopan reijästä saat pyöriteltyä sen oikeeseen suuntaan, sekä säädettyä sen.. Sulta puuttuu myös haarasokka tuosta painelaakerin tapin päästä, se estää tuon säätömutterin ei-toivotun pyörimisen.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.4.2015 15:04

Vaikuttaako suutin seoksen pisaroitumiseen tommosessa bing-kaasarissa? Kun mun mielestäni ei pitäis vaikuttaa, mutta nyt kun vaihdoin säätösuuttimen takasin tollaseksi normi-suuttimeksi, pakokaasu on paljon hienojakosempaa, ja pakoputkesta ei lennä öljysotkua samaan tapaan. Muutenkin kone käy paljon kevyemmin, ja bensaakin tuntuu kuluvan vähemmän.

Säätösuuttimella se ruikki tota öljyä vaikka olis kuinka laihalle säätänyt, ja sauhu oli sellasta sumua...

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.4.2015 20:44

Itsö Bing, juu kän nevör nou. ;) Mulla oli samanlainen savutus kun oli Bingi itsestään säätyvällä suuttimella, kun laitoin Dellorton PHBG:n niin pakokaasut "puhdistuivat" aika paljon, taisimpa vielä ihmetellä sitä täällä foorumilla ääneen.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.4.2015 13:21

Tossa dellorttossa sen jotenkin ymmärtää kun se on aika tavalla hienompaa tekoa mitä tollanen karu bing, mutta kun itse en vaihtanut kaasutinta ollenkaan. Mullakin tapahtu supersportissa dellorttoon vaihdon jälkeen sellanen puhdistuminen.

Kävin taas eilen ajamassa noin 60-70 kilsan lenkin. Pakoputken pää ei ole vieläkään mitenkään erityisen märkä. Säätösuuttimella se olisi ollut jo ihan märkä ja valuttamassa tota öljysakkaa tonne pakoputken alapuolelle. Öljynä siis päälikköä 2t mixiä 8)


Sellanen kysymys vielä, että saiskohan tota tunaa järkevällä työllä 60-lukuistettua, eli koneeseen ne palikat mitä noissa sakkotunissa on ollut? Mitä erilaista niissä osissa on ollut? 12mm kaasari, ja eri pakoputki mutta onkohan pytyssä jotain eroa verrattuna myöhempiin? tai kannessa? Mistä erottaa nämä vanhat osat uusista?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.4.2015 17:56

Pytyssä ja kannessa tuskin oli mitään "tehoon" vaikuttavaa eroa, männänhelma oli lyhyempi ja 11 piikkinen eturatas. Ne 60-luvun sakkomallit kulki vaan 42 km/h virallisten mittausten mukaan joten ihan vitun sama. Säätösuuttimella kulkee uudempikin pappis kovempaa. :lol: