Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.5.2014 13:44

Työn alla olis pappa-Tuna jossa jalkavaihteinen kone ja siihen pitäis sammutusnappi saada kiinni taiottua. Lampunkoppaan tulee koneelta kaksi piuhaa, koneelta itsessään kokonaisuudessaan kolme. Mistä välistä tuon napin pitäisi saada maadotettua jotta sen saa sammumaan?

Miten tuonikäisessä (peltiperäinen mutta kaksivaihteinen jalkavaihteinen kone, vuosimallia mitälie kuuskyt- ja seitkytluvun väliltä) pitää katsastuksessa mitkäkin laitteet toimia? Mittari? Äänimerkki? Sammutusnappi? Pitkät ja lyhyet valot erikseen?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.5.2014 16:23

Mun muistaakseni sammutusnappi maadottaa ohjaustankoon.
Kunhan töötti, sammutusnappi, jotkut valot ja ohjauslukko toimii niin pitäis mennä läpi.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.5.2014 17:50

Katos sähän oot uude ajopelin kaivanu :lol:

Sammutus yksinkertasesti puolalle menevästä johdosta maihin niin ei lähde käyntiin. Ryöstämällä vaan.

Tuon ikäsessä ei tartte nii kummoset asiat toimia, takavalo, lyhyt valo ja sammutusnappi. Ainaskin kasikytluvun jälkeen myös takana pitää olla punanen nykyisin e hyväksytty heijastin. (yleensä alkuperäsissä valoissa on heijastin mukana) Muuten ei oikeestaan tarvi paljon mikään toimiakkaan. Ohjauslukon ja töötin ei tarvi toimia. Siitä en tiedä että jos sulla mittari on kiinni niin pitäskö sen sillon toimia?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

17.5.2014 12:35

Kyllä mulla on aina töötin koittaneet, polkupyörän kilikello ajaa asian tööttinä. Nopeusmittaria en ainakaan minä ole tarvinnut. Hyvin harvoin se katsastaja sillä mopolla mitään lenkkiä tekee.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

18.5.2014 9:07

Allekirjoittanut kävi peräkärryllä näyttämässä mopon; löin liinoissa käyntiin, painoin tööttiä, räpsäytin valoja ja siinä se oli. :lol:

Re: Puch-moottoriset Tunturit

18.5.2014 21:39

Mullakin vaan kaasutti pari kertaa paikallaan, katto valot ja koitti että etujarru toimii.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

19.5.2014 9:31

sasumeil kirjoitti:Katos sähän oot uude ajopelin kaivanu :lol:


Ei oo meikän, työpaikalla oon hiljasina päivinä työnantajan laitetta laitellu leimakuntoon. Tosiaan tosta tangossa kiinni olevasta katkaisijasta lähtevä sammutusjohto menee lampunkoppaan eikä ole siellä missään kiinni, eli se siis pitäisi vetää koneelle puolanjohdon väliin?

Mittaria kuvittelisin ettei tarvitse, kuitenkin niin vanha peli eikä mittariston toiminta ole autoissakaan leimalla vaatimus kuin vasta 80-luvun alkupuoliskolla. Kaverin '80 Asconaa leimatessa ei mittari hievahtanutkaan ja sillä kelpasi. Eihän siellä tosin edes takavöitäkään tarvitse olla... :seko:

Jännä että töötti toimii jos maadottaa suoraan johonkin mutta jos katkaisija on kiinni ja nappia painaa niin ei inahdakaan. Tilasin siis uuden tuollaisen alkuperäisen kaltaisen katkaisijan Moposportilta kun vanha oli lievästi sanoen palasina. Noh, tästä on ennenkin luistettu läpi kilikellolla.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

19.5.2014 11:26

Varmasti se kilikello pitää enemmän meteliäkin kun nää kuuden voltin töötit :lol:

Re: Puch-moottoriset Tunturit

20.5.2014 22:54

Joo puolan johdolta ryöstäjältä johto maihin ja katkasija väliin. Kun maadottaa ei käynnisty ja nii etespäin. Edelleen väittäsin että ei tarvihe sitä tööttiä olla. Oon katsastanu 89/90/91 mopot ja niissä ei sitä tarvittu ja katsastusmies sen myös minulle sanoi.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

26.5.2014 21:52

Mullakin testasivat töötin kun Trialin katsastin, samoin ohjauslukko pitää mun käsittääkseni toimia. Ei kyllä katsuri sitä testannut, kysyi vaan, toimiiko se. Mittaria ei tarvitse olla.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

27.5.2014 13:28

Nyt kun mittaristo tuli puheeksi, niin sattuuko kukaan tietämään mistä vuosimallista alkaen mittaristo on katsastuksessa vaadittava varuste?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.5.2014 14:05

1994 kuulemma...

Re: Puch-moottoriset Tunturit

4.6.2014 7:24

Jalkavaihteinen puhallinjäähdytetty 2v puch. Mistä on tämä kuppiprikka?
Kuva

Ja sitten että onko kellään tiedossa/saatavilla selkeetä räjäytyskuvaa ko. moottorista? Google kun tuntuu löytävän vain epäselviä pikselimössökuvia..

Re: Puch-moottoriset Tunturit

4.6.2014 8:45

Täältä löytyy Tigeristä, Supersportista ja Breakista räjäytykset.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

4.6.2014 9:03

Jonkinsortin linkki unohtui?

Niistä moottoreista joo löytyy kun on yleinen moottori, mutta kysymyksessä oli se Tunturi Startin puhallinjäähdytetty jalkavaihteinen 2v moottori.

Ei tunnu kunnollisia räjäytyskuvia löytyvän mistään.