Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Apollo Orion RX 50

21.6.2011 22:59

Keskustelua kyseisestä moposta.
Tietopankki http://www.motot.net/wiki/Orion_RX50

Öljytietoa by TiXXu:
Öljyjen vaihto: Otat pohjapanssarin irti ja katsot koneen alle. Koneen alta pitäisi löytyä kuusikulmaisen muotoinen korkki, jonka kierität auki, että sieltä alkaa tulemaan öljyä ulos. Ennen öljyjen valuttamista suosittelen lämmittämään koneen, jotta öljy tulisi sujuvammin ulos. Kun öljyt ovat tulleet pois koneesta, laitat tietysti korkin takaisin kiinni. Seuraavaksi avaat öljysäiliön korkin, joka sijaitsee putken alapuolella ja alat valuttamaan uutta öljyä koneeseen. Varmista myös että olet ostannut 4-tahtisille tarkoitettua moottoriöljyä. Kun olet laittanut uudet öljyt koneeseen, laitat tietysti öljysäiliönkin korkin kiinni.

Suositellut öljyt: Täys- tai puolisynteettinen moottoriöljy olisi hyvä vaihtoehto, esim 10w-40 tai 15w-50 tai jokin muu vastaava öljy, joka suojaa moottoria kulumiselta ja parantavat kytkimen toimintaa. Itse käytin tätä öljyä aikoinaan omassa Orionissani, mutta listaan
vähän niitä joita muut mototon käyttäjät ovat käyttäneet:

- Castrol 10w-40
- Valvoline 11w-40
- King Oils 10w-40
- Teboil Superbike 15w-50


Kaasarin holkin poisto by Joonaaa|
Kannattaa ottaa etukatteet ja tankki irti ni on helpompi saada se korkki irti. Sen saa kyllä ilman mitään purkamistaki auki mut se on vähäsen hankalampaa.
Voin tänään ottaa muutaman kuvan kyseisestä operaatiosta, jos jaksan.

Tässä kuitenki vielä ohjeet:
1. Ota etukatteet ja tankki irti (Helpottaa korkin poistamista ja takaisin laittamista)
2. Kaasarin päällä on pyöreä korkki mihin menee kaasuvaijeri, siinä on myös kuviota helpottamassa avaamista.
3. Pyörität korkin auki (vastapäivään)
4. Vedät luistineulasysteemin kaasarista
5. Nyt tulee ehkä vaikein kohta, pitää saada vaijeri luistista pois. (Kärkipihdit on mainio työkalu tässä)
6. Kun saat luistin irti poistat holkin ja laitat luistin takaisin paikalleen. Muista jousi korkin ja luistin väliin!!
7. Nyt laitat luistin takaisin kaasariin. Varmista, että luistissa oleva koko sivun mittainen "lovi" tulee oikein kaasariin.
8. Ruuvaat korkin takaisin kiinni. (myötäpäivään)
9. Laitat tankin ja katteet takaisin, jos ne olet poistanut.

Vanhat viestit löytyvät täältä.

Re: Apollo Orion RX 50

22.6.2011 0:45

Milloinkaan tälle laitteelle pitää alkaa jo jonkinlaista koneremppaa tekemään? Lueskelin tuota tietopankkia ja siellä puhuttiin et jo 8tkm kohalla pitäs vaihtaa männänrenkaat. Omassa Orionissa on mittarissa hieman päälle 5tkm eli tuskin nyt vielä mitään hätää on, mut muuten vain aattelin kysyä et tietäskö joku.

Re: Apollo Orion RX 50

22.6.2011 13:44

Mikä on kun:
-Käynnistyy erittäin huonosti
-Tulee harmaata savua putkesta (ja paukku)
-Ei tyhjäkäyntiä

Ja ilmanputsari, kaasari, tulppa ja venttiilien välykset pitäs olla ok.

Seos- ja tyhjäkäyntiruuvii ruuvailtu laidast laitaa ja neulaa säädetty.

Re: Apollo Orion RX 50

22.6.2011 14:11

Laitas noi säädöt ekaks kohallee kaasarista, seosruuvi pohjaa ja 1½ kierrosta auki. Sit neula vaikka keskimmäisee lovee. Tietty kipinän voi tarkistaa iha ekaks.

Re: Apollo Orion RX 50

22.6.2011 16:46

Neulan säädin keskelle ja seosruuvin sen puoltoista auki. Jonkinnäköne tyhjäkäynti on, luultavasti toimii ku kone lämpenee. Mut vieläki on hankala saada käyntiin, tosin vähän parempi, ku enne säätöjä. Ja paukku taas.. :|

E: kipinäki on ja tulppa vaihettu

Re: Apollo Orion RX 50

22.6.2011 18:18

Sytytyksen ajotuksessa oisko jotaki häikkää?

Re: Apollo Orion RX 50

22.6.2011 22:09

Näihin ei mitään koneremppaa tartte tehä :roll: Kyllä vitun paskoja pelejä on jossei edes 50tkm pääse ilma koneen avausta... Nelari tää o ei kakstahti.

Re: Apollo Orion RX 50

22.6.2011 22:43

Jumankauta mikä ero 50cc ja 70cc välillä :eek: Ottaa kierrosta eikä booaa mut äänet on tk:lla on pal kovemmat ku 50cc niin smurffit huomaa heti :( . Pitää ostaa vaan vakipönttö ja pitää rojut sisäl :roll:
Viimeksi muokannut ihansama22 päivämäärä 23.6.2011 21:16, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Apollo Orion RX 50

22.6.2011 23:40

Clutch kirjoitti:Näihin ei mitään koneremppaa tartte tehä :roll: Kyllä vitun paskoja pelejä on jossei edes 50tkm pääse ilma koneen avausta... Nelari tää o ei kakstahti.

No sitä mieki mietin ko luin tuota tietopankkia. :D

Re: Apollo Orion RX 50

23.6.2011 10:14

Mikähän omassa orionissa on nyt vikana? Ei anna kipinää, osia vaihdettu jo tulppa, puola, puolan johto tulpanhattuun ja cdi boxi. Jollain vastaavia ongelmia ja tietoa ehkä miten saisi kuntoon ?

Re: Apollo Orion RX 50

23.6.2011 12:07

Onko kaikki sytytyksen johdot varmasti kunnossa (kiinni eikä poikki kuoren sisältä)?
Edit: Ja onks sulla se katkasin siellä tukijalassa mikä estää käynnistämisen jos on jalalla?

Re: Apollo Orion RX 50

23.6.2011 14:44

Joonaaa| kirjoitti:Onko kaikki sytytyksen johdot varmasti kunnossa (kiinni eikä poikki kuoren sisältä)?


Jaa a, varmaan joku semmonen vika siinä täytyy olla. ite noista mitään ymmärrä nii täytyy varmaan viedä johonki huolettavaks ja huolto tietysti maksaa yhen kolmas osan mopon hinnasta :) oikein mukavaa

Re: Apollo Orion RX 50

23.6.2011 17:14

Clutch kirjoitti:Näihin ei mitään koneremppaa tartte tehä :roll: Kyllä vitun paskoja pelejä on jossei edes 50tkm pääse ilma koneen avausta... Nelari tää o ei kakstahti.


Nelari ei ole synonyymi sanan huoltovapaa kanssa. Kaveri on ajanut nelarillaan samalla männällä 27tkm, ja on jo väljä kone. Eikä ole eka mäntä.

Re: Apollo Orion RX 50

24.6.2011 15:21

ON ny 70cc:ssä 85 suutin ja käy vähän laihalla :s , mikä ois hyvä?

Re: Apollo Orion RX 50

24.6.2011 21:15

90 tai 95(?) Kulutus varmaa nousee ihan mukavasti. Mut kannattaa kokeilla nostaa neulaa ylemmäs.