Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

28.6.2014 10:23

Meneekö tunturi hopperin kone suoraan tunturi tiger aqua/airii aatteli et ostan nimittäi tigerin rungon ja laitan hopperin koneen siihe kii

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

1.7.2014 18:24

Ihan sama kone on, pytty vain on eri Hopperissa. Ei muuta kuin kiinni ja kovaa ajoa.

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

3.7.2014 14:51

Kertokaa tarvitseeko sisäänajossa käyttää vakioputkee ?? kun itse olen ajellut giannellillä 3-5% seoksilla ja hitusen rikkaimmilla säädöillä!! eikös sen noinkin voi tehdä !? :roll:

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

3.7.2014 16:24

Ei tartte vakioputkea. Pari tankillista hieman rauhallisemmin ottaa ja käyttää vaihtelevia kierroksia sekä hitusen rasvaisempaa bensaa niin hyvä.

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

4.7.2014 13:41

Ei siinä sisäänajossa oikeen muuta ole kun se, ettei mitään järjetöntä rääkkiä. Reippaasti saa toki ajaa, ja kaasupohjassakin kiihdytellä. Noin itse olen tehnyt.

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

6.7.2014 23:29

Juuuri noin minäkin olen tehnyt !! kiitos kuitenki :D :lol: :lol: :lol:

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

20.7.2014 22:12

Mites tossa morinin koneessa kun kytkinkopan aukasoopi niin hyppääkö sieltä mitään osia syliin vai onko yhtä järkevästi tehty kun puchin systeemi? Pitäs nimittäin tuo kiksin palautusjousi vaihtaa ja kerran erehdyin vanhanmallin rabasan kytkinkopan avaamaan niin enpä saanut enää kasaan :O nyt pelottaa sama tuon morinin kanssa.

Edit: Luistaakos kytkin 10-30 mineraaleilla, puchiin ainakin parasta. Mitenkäs kärsiikö 15.15 shan lisäksi simoninia kokeilla.

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

21.7.2014 14:27

Ei sieltä mitään pompi, se jousi on hieman hankala vaihdettava mutta muutaman ruman sanan jälkeen sen kyllä hoksaa kuinka se pitää niputtaa.

Parhaiten mullakin pelasi kytkin 10W-30 mineraaliöljyllä. Kyllä SHA:n kanssa koittaa voi, mutta et sä saa kyllä paljoakaan koneesta irti sillä. Se 20mm PHBG olisi aika ihanteellinen. 21mm PWK voisi olla myös kokeilemisen arvoinen.

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

24.7.2014 11:46

onko jollain tigeri joka keittää näin kesäkuumalla? 8) löytyis yamaha rd syyläri jos joku tarttee? pitää vedet kylmänä!!! :lol:

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

24.7.2014 18:40

Mitäs onko keenelläkään eurocilindron tai malossin 75cc pyttyjä?? :roll: Ois kiinnostusta ostaa!! ;)

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

24.7.2014 23:42

tunapoika98 kirjoitti:onko jollain tigeri joka keittää näin kesäkuumalla? 8) löytyis yamaha rd syyläri jos joku tarttee? pitää vedet kylmänä!!! :lol:


Keittää ja muuten joka 10 min :lol:

Tiger ollut nyt vajaan viikon pois ajosta kun keittää vähän väliä ja koneen tarpeeksi lämmettyä lakkaa joko käymästä tai rupeaa käymän ilman kipinää max kierroksilla, ei hyvä :roll:

Itselläni olis Keeway X-rayn syyläri flektillä.
Auttaisiko tuo kiivin syyläri jäähtymiseen?

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

25.7.2014 0:06

Auttaahan se mutta en tiedä käykö se niin helposti tigeriin kuin rd:n sylkkä :roll: . Mullakin on rd:n sylkkä eikä ole keittänyt vielä kertaakaan ja tosin tigeri jos 12v 18 w sähöt niin niille ei tuota flektiä saa toimimaan virta ei nimittäin yksinkertaisesti vaan riitä !! uudenmallin 12v 85w tai Idm! ;) ;)

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

25.7.2014 0:15

Kyllä sen syylärin sopimaan saa, tekee vaan uudet kiinnikkeet, vois ilmavirtakin olla voimakkaampi kun laittaa sen kiinni rungon "viereen" kuten se on keewayssakin.
Ja tottakai IDM:män sähköt löytyy :D

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

28.8.2014 20:30

Tuli tuossa kaivettua aqua tallin perältä ja piti uusien sähköjen voimin herätellä henkiin, mutta tuli ongelma vauhtipyörän kiilan kanssa.

Eli vanhat sähköt 12v/18W jotka nyt muutettu derbin ducaton sähköillä 12v/85w ja ongelmana on se että kampiakselin kiila ei sovi vauhtipyörään koska se on liian leveä.
Käymään sain jo kun hain pienkoneliikkeestä vauhtikseen sopivan kiilan, mutta sekin halkesi hetkenpäästä..

Onkos muilla ollu vastaavaa ongelmaa?

Toinen ihmetyksen aihe oli noilla sähköillä sytytyskohdan haku, mitä täältä olen lukenut niin se iso musta mötikkä pitäisi olla alaspäin ja näin sytytyksen liipasukäämi etuyläviistoon.. No laitoin staattorin näin ja mopo vain tsupsautteli putkesta.. Käänsin 180 astetta staattoria, eli musta mötikkä ylöspäin.. Eka polkasu ja mopo lähti tulille.

Mikäs tässä teki tuon että mulla pitää olla 180 astetta suosituksesta tuo staattori?

Ja vielä viimeinen kysymys, miten kytketään tuo jännitteensäädin? tiedän jo että keltanen johto siihen pitäisi tulla ja maadotus lähteä, muttakun siinä on 5 piuhanpaikkaa rivissä (4 on tosin tyhjä).. Vanhoissa sähköissä moista ei ole ollut niin ei ole mistä vakoilla ;)

Mihin kytken keltaisen ja mihin mustan?

Kiitos ja anteeksi :lol:

Edit huomasin tuossa vielä että vauhtipyörä on ottanu kiinni liipasukäämiin ja siitä on hieman muovia kulunut pois..

Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

4.9.2014 10:48

Mroo kirjoitti:
Toinen ihmetyksen aihe oli noilla sähköillä sytytyskohdan haku, mitä täältä olen lukenut niin se iso musta mötikkä pitäisi olla alaspäin ja näin sytytyksen liipasukäämi etuyläviistoon.. No laitoin staattorin näin ja mopo vain tsupsautteli putkesta.. Käänsin 180 astetta staattoria, eli musta mötikkä ylöspäin.. Eka polkasu ja mopo lähti tulille.

Mikäs tässä teki tuon että mulla pitää olla 180 astetta suosituksesta tuo staattori?



Eikös 85W sähköille pidä olla oma vauhtipyörä (magneetto)? 18W magneetossa kiilanura 180 astetta eri kohdassa?