Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Tunturi Hopper

28.4.2011 14:54

hopperman kirjoitti:hyvä idea, vois itekki tehä tommose paisari-patentin, ky löytyy ylimääränen alkukäyrä :D

ja ite ostin nappularenkaan 10" 4,00 duron nastarenkaan etee juthback markkinoilta makso 20e (ja oli uus) :lol:

ite tein ton jarrupatentin sillee että toho jarruvipuun laitoin biltemasta ostamani jarrukatkasia, ruuvasin katkasian kiinni itse polkimeen ja sitte toho jousen jatkoks laitoin rautalangalla jarrukilpeen kiinni, hyvin on toiminu ku säätää vaan alussa sen rautalangan pituuden sopivaks.... vaikee selittää, laitan kuvia joskus


ja viellä kysymys: mikä on johto joka on minulla tuolla edessä lampun alla olevassa rykelmässä oleva vihreä johto?? mihin kuuluis mennä ku siitä tulee kokoajan virtaa????


Joo eli mulla toi vihree menee mittari valoon eli tohon keskimmäiseen reikään. Missä tollaset juthback markkinat on ku ennoo kuullu moisista??

Re: Tunturi Hopper

28.4.2011 22:23

juu mulla toi mittarivalo tulee sitte jostai ihan muusta, toimiiko muilla vapaan merkkivalo ku mulla ei toimi :s

ja noi juthback markkinat on uusikaarlepyyssä suomen suurin rompetori markkinat :lol:

2pellon kokone alue jossa on noin 800 rompetorikauppiasta, sieltä löytyy vaikka mitä, ite löysyn simonini teharin 10e sieltä ja tuon nastarenkaan.... ja paaaaljon muutaki mopo-osaa..

http://www.nykarleby.fi/jotakin-sinulle ... markkinat/

tuolla lisää ;)

Re: Tunturi Hopper

11.5.2011 17:27

Joo elikkä mulla olis tunturi hopper jossa pitäis noitten etupumppujen öljyt vaihtaa ja oon miettiny että onko niissä jonkinsortin tyhjennysruuvvi tai jotain? jos jollain on kokemusta pumppuöljyjen vaihtamisesta niin kertokaa toki :)

Re: Tunturi Hopper

15.5.2011 10:54

Tuli vähä ongelmia ton hopperin eturattaan kanssa ku ei meinaa milään lähtee irti.
Oisko kellään neuvoja asian suhteen?

Re: Tunturi Hopper

15.5.2011 14:16

Eturattaan lukitusrenkaan saa parhaiten irti lukkorengaspihdeillä, jotka avautuvat kun painat "kahvaa" kiinni. Esim: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=12163.htm&tuote=12163&ryhmaid=146 tai http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161029471

Re: Tunturi Hopper

15.5.2011 16:38

JannuPekka kirjoitti:Tuli vähä ongelmia ton hopperin eturattaan kanssa ku ei meinaa milään lähtee irti.
Oisko kellään neuvoja asian suhteen?

Vai meinasit että sokka on pois mutta jämähtäny paikalleen? Pientä paasaamista vasaralla/kumilekalla, ja vaikka rostoffia ym. väliin jos sattuu löytyyn. Kuumentaa ei varmaan kannata, stefa ei siitä tykkää?

Re: Tunturi Hopper

15.5.2011 17:16

tuhwi kirjoitti:Joo elikkä mulla olis tunturi hopper jossa pitäis noitten etupumppujen öljyt vaihtaa ja oon miettiny että onko niissä jonkinsortin tyhjennysruuvvi tai jotain? jos jollain on kokemusta pumppuöljyjen vaihtamisesta niin kertokaa toki :)


Ohjeet pääasiassa Hopperin keulaan mutta pätee varmaan hyvin muihinkin nestekeuloihin.

Mitä tarvitsen?
- USD-keulassa: 24 kokoa oleva lenkki öljyntäyttökorkkiin ja pohjapultin avaamiseen H8=8mm kuusiokolo-avain.
- Hopperin-keulassa: Öljyntäyttökorkkiin H10=10mm kuusiokolo avain, Hopperin keulassa ei pohjassa olekkaan tyhjennys mahdollisuutta. - Jos kysessä jokin kiinan Monkeyn levykeula, niin siinä on sitten X-lenkkiavaimella aukeava kanta korkissa ja pohjassa H8=8mm kuusiokolo.
- Öljyä, kaupassa myydään ihan keulaöljyä/vastaavaa, niin se on paras tähän hommaan. Itse en 10e purkkia ostanut, kun sattui motoliikkeessä sanoon, että 10w20 olis viskositeetiltään hyvä keulaöljy, joten pistin tallista ihan normaali 10w30 moottoriöljyä ja kyllä se silläkin pelasi.


Aloitetaan öljynvaihto keulaan.

Avaa öljyntäyttökorkki avaimella. Varoen kuitenkin, jos jousi sieltä pongahtaa eli hiljalleen ruuvataan. Seuraavana otetaan jousi/palikat sieltä pois ja valutetaan öljy johonkin astiaan, tässä kohtaa on hyvä pumpata vähän sitä liukuputkea, että kaikki öljy tulee pois. Usd ja kiinan Monkeyn levykeulassa tämä öljyn poisto onnistuu pohjapultin avaamisella Muista sulkea valutettuasi öljyt.

Nyt on siis tyhjä, seuraavana laitetaan jousi/palikat takaisin sisälle ja painetaan liukuputki aivan pohjaan, kaadetaan öljyä aluksi sopivasti ja pumpataan hiljalleen taas, jotta öljy menee sopivasti joka väliin. Seuraavaksi liukuputki pohjaan ja täytetään siihen asti, että tulee täyteen öljyä, vedetään pumppu takaisin ylös hiljalleen, jolloin öljynpinta laskee ja pidetään ylhäällä kun laitetaan korkki kiinni.

Nyt voit koittaa tuliko hyvin joustava vai joustaako liikaa tai liian vähän? Hopperin keulassa itsellä meni tuollalailla hyvin, mutta jos jää vähän liikaa joustavammaksi, niin voi avata sen öljykorkin ja lisätä vaikka öljypurkin korkillisen verran öljyä lisää ja katsoa auttaako yhtään.
(Paljon ei kumminkaan kannata kerralla lisätä, kun ite menin laittaan sillee hätäsesti monta korkillista, että se muuttuis vielä jäykemmäksi mutta kävi sitten sillee, että liukuputkihan ei joustanut enää vaikka kuinka painoi maata vasten.)

HUOM: Suosittelisin vaihtamaan stefat, jos vähääkään tuntuu, että ne ovat huonohkot keulassasi ja vuotaa. Itsellä kaksi (2) viikkoa jousti hyvin ja sitten jäi vähän keula pohjaanpäin, kun stefat vuoti ihan hitusen.

Stefan vaihto hopperin keulassa ainakin seuraavasti:

Mitä tarvitsen?
- Pitkä hylsysarjan jatkopää, 10mm. hylsy ja vaikka räikkä millä vääntää.


1. Öljyntäyttökorkista suoraa liukuputken alapäästä avataan M6 mutteri eli 10mm. kannalla, sitten liukuputki lähtee vetämällä pois.
2. Nyt on sitten helppo irrottaa se vanha stefa siitä vaikka ruuvimeisselillä ja laittaa uutta tilalle (oli uusi kyllä vähän tiukka laittaa mun mielestä, mutta pienellä naputtamisella se onnistuu)
3. Kasaus takasin taas samallalailla ku irrotettiin, eli mutteri kiinni vaan yms.


Tällä ohjeella luulisi nestekeuloihin vaihdettua öljyt sisälle / lisätä pikkusen jos keula joustaa liikaa.

ohjeet monkeyt.netistä...

Re: Tunturi Hopper

15.5.2011 20:48

Hopperi kirjoitti:Eturattaan lukitusrenkaan saa parhaiten irti lukkorengaspihdeillä, jotka avautuvat kun painat "kahvaa" kiinni. Esim: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=12163.htm&tuote=12163&ryhmaid=146 tai http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161029471

Lantti kirjoitti:
JannuPekka kirjoitti:Tuli vähä ongelmia ton hopperin eturattaan kanssa ku ei meinaa milään lähtee irti.
Oisko kellään neuvoja asian suhteen?

Vai meinasit että sokka on pois mutta jämähtäny paikalleen? Pientä paasaamista vasaralla/kumilekalla, ja vaikka rostoffia ym. väliin jos sattuu löytyyn. Kuumentaa ei varmaan kannata, stefa ei siitä tykkää?
Kiitos vastauksista. Kohta pääsekin jo hopiskalla ajelemaan kuhan porauttaisin pytyn ja ostasin uuden männän.

Re: Tunturi Hopper

16.5.2011 10:16

Kovakromi pyttyä ei noin vain poraillakkaan, jos oikeen pahat jäljet on niin melkein uus sylinterisarja... Maksaa 43€, oliko ees moparilla, ettei kauhian pahan hintaanen.

Re: Tunturi Hopper

16.5.2011 21:36

Mahtaiskohan mistään löytyä sähkökaaviota Hopperin sähköistä? Löyty appiukon mökiltä Hopperi jonka sähköt pitäis laittaa toimimaan niin pääsis ajelemaan :)

Re: Tunturi Hopper

18.5.2011 20:53

Lantti kirjoitti:Kovakromi pyttyä ei noin vain poraillakkaan, jos oikeen pahat jäljet on niin melkein uus sylinterisarja... Maksaa 43€, oliko ees moparilla, ettei kauhian pahan hintaanen.
Vai semmosta. Eihän tuo ny hirvee hinta jos mukkaan mäntä ja muu tulloo. Olikohan mc scatterilla nii maksokose hopperin sylinteri 150 euroo.

Re: Tunturi Hopper

19.5.2011 19:55

Kellään kokemusta tuosta alle 50 euron sylkkäsarjasta?

Re: Tunturi Hopper

19.5.2011 21:25

Kaveri osti tuollasen, Läppäventtiiliä ei tullu mukana. Muuten hyvä, tuli ASSO WERKE mäntäkin jossa on L-profiilirengas. muuten ihan tehokas aguan pyttyyn verratuna vaikka onkin vain kaksi huuhtelu aukkoa

Re: Tunturi Hopper

20.5.2011 9:47

tiger96 kirjoitti:Kaveri osti tuollasen, Läppäventtiiliä ei tullu mukana. Muuten hyvä, tuli ASSO WERKE mäntäkin jossa on L-profiilirengas. muuten ihan tehokas aguan pyttyyn verratuna vaikka onkin vain kaksi huuhtelu aukkoa


Tuliko mukana männänrenkaita ja/tai männäntappia? Tietää vain että joutuuko tilaamaan erikseen.

Re: Tunturi Hopper

20.5.2011 9:53

Joo siis tulee molemmat männän renkaat, mutta ylempi on L-profiili rengas. eli ei pitäis ohipuhallusta tulla paljon. Ja muistaakseni tuli jopa neulalaakeri, männäntappi ja sokatkin.