Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Skyteam PBR

21.4.2011 12:52

Mikäs PiBaRissa vikana kun ajaa kaasu pohajssa, niin pätkii pirusti ja ei taho kulkee oikein minnekkään?

Re: Skyteam PBR

21.4.2011 19:15

Onko viriä? Ekaks tulee mieleen että ilmanputsari tukossa tai tulppa paskana.

Jes, sain tänään ton PBR:än toimimaan, tai no pakkohan se oli kun manki lopetti just eilen toiminnan.

Re: Skyteam PBR

18.5.2011 22:09

Mitkä mahtaa olla pbr keulan emäakselin mitat? (pituus,halkaisija)

Re: Skyteam PBR

31.5.2011 14:09

Onko näissä uusissa pbr:issä kaasukahva kuria? Jos on, niin kertokaa misä se on ja näyttäkää kuvia ja ohjeita.

Re: Skyteam PBR

31.5.2011 22:04

Ei ole, imukaulassa ne kurit on.

Re: Skyteam PBR

12.6.2011 17:21

Päätin sitten olla asentamatta kierrosrajotinta. Siihen on parikin syytä, esim. se miten Pebari nyt kulkee - ajelin pitkään GPS mittarina ja vauhtia suoralla 58-62km/h (nopeus riippuu vähän kelistä ja onko kone kuuma vai vasta lämpenemässä jne...). Eli piikkiveroon 65km/h ei vähennyksien kanssa ainakaan yllä millään. Mistään ei oikein saanut luotettavaa tietoa siitä, pystyykö kierroksia edes säätämään haluamalleni rajalle. Sitten on tietenkin se, että jos poliisi huomaa rajoittimen, ja huomaa sen toimivan napilla tai kauko-ohjauksella, niin kyseessä on virkavallan tahallinen harhauttaminen, ja siitä kovemmat sakot. Mopossahan ei virejä varsinaisesti ole (ainakaan minun mielestä ;) ), ainoastaan vaihdettu imukaula mankin lyhyeeseen kurittomaan, isompi suutin ja läpivirtaava ilmanputsari. Noilla toimenpiteillä saavutettu lisää vääntöä ja noin 10km/h lisää vauhtia.

Nyt kierrosmittari lopetti toiminnan ihan kokonaan, kesken ajon. Etuvaloista ei toimi kuin parkit. En tiedä ovatko viat yhteydessä toisiinsa, mutta ei mitään piuhoja näyttänyt olevan irti (sen tarkistaa vielä minua fiksumpi myöhemmin). Kaikki muut valot toimii ihan normaalisti, eikä luonnollisesti ole vaikuttanut ajamiseen mitenkään, ainakaan vknlopun aikana.

Kone toimii yhä moitteetta (koputtaa puuta), eikä ihme kyllä putsarikaan ole vielä tukossa, vaikka joutunut ajamaan tienkorjauspätkillä "lentohiekassa". Tosin ei tuolla ole vielä ajettukaan, kuin 5450km.

Ajattelin nyt huvikseni päivittää tuon tilanteen, kun niin kyselin sen kierrosrajoittimen perään muun muassa. Kovaa ajoa vaan Pebari ja ST-monkey -porukalle! :)

Re: Skyteam PBR

12.6.2011 20:41

Prhana just ku pääsin sanomasta ettei mitään vikaa oo ollut, niin eiköhän alkanu tapahtua. Kävin Nesteen K-marketissa ja jono oli niin hemmetin pitkä, että lähdin suosiolla pois, että menen jonnekin muualle. Sillä välin oli mopon alle tullut oikein kunnon lammikko. Bensaahan sieltä tuli letkusta solkenaan. Äkkiä hana kiinni ja vähän pidemmälle asiaa selvittämään. Ite kun en oo viitsinyt näin "vanhalla" iällä opetella koko moposta juuri mitään, niin siinä toljottelin, että onko joku letku katkennut tai pois paikaltaan tms. Eihän se tietenkään mitään niin helppoa ollut, vaan vielä helpompaa, jos jotain noista tietää tai osaa. Eräs tuntematon mies tuli kysymään onneksi, että mikähän mahtaa olla ongelmana. Kaikenlaista siinä mietittiin, mutta lopputulema oli tietty se, että kaasarissa jotain vikaa.

Penkki ja tankki irti ja sitten päällisin puolin katottuna kaikki ok. Se kaveri sitten otti kaasarin neulan sieltä esiin ja eiköhän se sokka vai prikka, mikälie lentäny jonnekin sinne huoltamon pihalle, 10 minuuttia meni, sitten sen kaverin muija huomas sen maasta, oli vieriny/lentänyt aika pitkälle. Sitten prikka ja neula takas kiinni, ja vuoto loppui siihen. Tuon vertaa en ois itse osannut tehdä, että olisin ajatellut ettei koho kaasarissa ole kohdallaan tai/ja, että neula takas paikalleen ja kovaa ajoa.

No tähän kuitenkin todettakoon, että ostaessani pebarin, sen piti hoitaa juuri tällaista "kauppakassin" virkaa. Kuitenkin niin, että voi huoletta ajaa 10km edes takaisin koska vaan, siksi jätin huollot ym. ammattilaiselle, ettei tarvitse päätään vaivata tai mopoa rassata kuten nuorena jannuna (silloin tosin mopona oli PV itselläni, tai useampi pitkässsä juoksussa, koska multakin jokusen kerran mopo varastettiin). Silloin tuli ite laitetttua kaikki ja oli pakko opetella, koska kukaan muu ei sitä sun mopoas sun puolesta rassannut. Pytty ja putkikin viilattiin prkle käsin, ei ollut powertooleja käytettävissä, ja aina kun moposta jäi vahingossa joku ruuvi tai mutteri kootessa yli, niin tuntui et kovempaa vaan meni :D . Nyt on siis näköjään pakko alkaa opiskella tota mopoa, koska ei oo kiva jäädä tien päälle jonnekin prseeseen sen takia, että on niin kädetön ettei osaa korjata. Onneks nytkin sentään jokunen työkalu on aina mukana, mutta tänään riitti pelkkä kymppimillinen lenkki (penkki ja tankki veks ja takas).

Olkoot tämä nyt varoituksen tai opetuksen paikka, että kyllä siitä moposta jotain kannattaa opiskella tai tietää, ennen kuin lähtee baanalle, ettei käy kuten minulle ja joutuu opettelemaan kantapään kautta. Virheistä oppii, mutta jos ei olis sattunu meikäläisellekin hyvä tuuri, että täysin tuntematon kaveri pysähtyi mopon vikaa selvittämään, niin työntäisin vieläkin sitä kotiin. Puhumattakaan, että paljonko hilloa ois palanu siihen, että saan mopon korjaamolle ja siellä viidessä minuutissa homma hoidetaan ja laskutetaan 65€ per alkava tunti (tuo on siis ihan oikea hinta, mitä täällä pyytävät).

Sen verran toki pitää todeta omaksi puolustukseksi, ettei minulla ole mitään paikkaa missä korjailla mopoa. Ennen sentään kaikilla kavereilla oli kunnon työkalupakki klitsussa tai kotona, jota pystyi lainaamaan. Silloin myös pystyi opetella koko ajan omasta kulkupelistä, kun katsoi kavereiden duunausta vieressä, koska melkein kaikilla oli sama mopo, tai ainakin samanlainen 2-tahti. Sähkötkin oli ihan eri luokkaa, ei ollut montaa valoa mistä huolen pitää ja tulpat, lamput ja sulakkeet sai lähimmältä huoltamolta. Bensaa ei tarvinnut itse sekoitella, kun tuoreöljyvoitelutsydeemejä ei ollut vielä keksittykään (varmaan oli, mutta ei vielä käytössä), niin 2-tahtia sai tankattua suoraan huoltamolta. Viittaan nyt aikaan about 1991-1995. Nelari nykyään tietty eri asia joka suhteessa, mutta jotain pitäis vissiin osata niistäkin.

Tuli hemmetin pitkä runo, mutta jos hatuttaa, niin älkää lukeko. Turvallista, mutta kovaa ajoa kaikille! :)

Re: Skyteam PBR

14.6.2011 23:27

Tää on sitä yksinpuhelua... Juu, eihän se nyt hyvin menny. Toimi normisti su, kuten mainitsin. Tänään ei kaasua voinut vääntää, kuin ryyppy täysin auki, muuten sammuu. Torstaina koetan viedä huoltoon ja selvittämään, että mikä siinä kaasarissa on vikana, vai voiko olla vikaa jossain muuallakin. Kertoilen, kun homma edistyy...

Re: Skyteam PBR

27.6.2011 21:14

Kuka linkittäisi skyteam pbr ohjekirja jossa olis miten kytkimen osat on, kun hajos tossa ja en tiedä miten laitetaan ja vaikka koko moottorin osien että miten ne on ja vaikka joku purku kytkin joka on auki että näkis miten osat on.

Re: Skyteam PBR

28.6.2011 23:01

Moi sattuuko joku tietämään miksi mun pbr ei käynnisty ku työntämällä ja toimii muuten oikei ainoo vika että kick ja startti ei toimi.... tietääkö joku?

Re: Skyteam PBR

28.6.2011 23:28

Ih123 kirjoitti:Moi sattuuko joku tietämään miksi mun pbr ei käynnisty ku työntämällä ja toimii muuten oikei ainoo vika että kick ja startti ei toimi.... tietääkö joku?

Re: Skyteam PBR

29.6.2011 11:18

No tähän kysymykseen vastasit jo itsekin. Jos kickstartti ja s-startti ei toimi, niin kaipa silloin pitää työntää käyntiin. Siitä käynnistyspolkimesta katsot että boorit on ehjät sekä akselista että polkimesta. Jos siinä on kaikki O.K., niin roudaa korjaamoon se, ei noilla taidoilla ruveta konetta purkamaan.

Re: Skyteam PBR

2.7.2011 23:27

Heippatirallaa Tallissa purettuna Skyteami. Voiko mopo savuttaa huohotin putkesta ja olla laiska jos venttiilinvälykset ovat ainoastaan pielessä venttiilit toimi ja mäntä oli hyvässä kunnossa

Re: Skyteam PBR

3.7.2011 17:32

Olisko siellä liikaa öljyä jos nuin tekee? Oikea määrä on 6,5-7 desiä. Ja venanvälyksetkin on hyvä pitää kunnossa.

Re: Skyteam PBR

5.7.2011 0:34

Monkibomber93 kirjoitti:No tähän kysymykseen vastasit jo itsekin. Jos kickstartti ja s-startti ei toimi, niin kaipa silloin pitää työntää käyntiin. Siitä käynnistyspolkimesta katsot että boorit on ehjät sekä akselista että polkimesta. Jos siinä on kaikki O.K., niin roudaa korjaamoon se, ei noilla taidoilla ruveta konetta purkamaan.


Okei satutko tietämään kaasarin oikeat säädöt seos ruuvi + tyhjäkäynnin?