Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Helkama Raisu

10.10.2013 16:44

Kyllähän se melko harvinainen on. Legendan maineessa se ainakin on jos ei muuta. Ohan maailmalla Polinin tms. laatumerkkienkin sylintereitä, jotka ovat varmaan tehokkaampiakin, mutta Autisa oli pop jo silloin kun Raisu oli käyttöpelin maineessa. Itse olen kerran päässyt moista kattilaa käpäilemään, Jyskälän romppeilla viimetalvena yhdessä läjässä moinen kenasi. Myyjä valitettavasti tiesi sen arvon ja pyysi melko kovaa hintaa, ottaen huomioon, että läpät ja imukaula uupuivat. Eräältä toiselta myyjältä sitten löytyi puuttuvat osat 5€ hintaan ja ajattelin mennä sen sylinterinkin lunastamaan. Vaan juuri kun pääsin paikalle, kattila vaihtoi omistajaa. Myin sitten sille ostajalle ne hilut hyvällä voitolla. :D Yksi 48.00 uusi mäntä olisi tuollaiseen.

Re: Helkama Raisu

10.10.2013 20:42

Mäkistation kirjoitti:Kyllähän se melko harvinainen on. Legendan maineessa se ainakin on jos ei muuta. Ohan maailmalla Polinin tms. laatumerkkienkin sylintereitä, jotka ovat varmaan tehokkaampiakin, mutta Autisa oli pop jo silloin kun Raisu oli käyttöpelin maineessa. Itse olen kerran päässyt moista kattilaa käpäilemään, Jyskälän romppeilla viimetalvena yhdessä läjässä moinen kenasi. Myyjä valitettavasti tiesi sen arvon ja pyysi melko kovaa hintaa, ottaen huomioon, että läpät ja imukaula uupuivat. Eräältä toiselta myyjältä sitten löytyi puuttuvat osat 5€ hintaan ja ajattelin mennä sen sylinterinkin lunastamaan. Vaan juuri kun pääsin paikalle, kattila vaihtoi omistajaa. Myin sitten sille ostajalle ne hilut hyvällä voitolla. :D Yksi 48.00 uusi mäntä olisi tuollaiseen.



Onko myynnissä "the" mäntä ja palajonko hintaa.. :nörtti: ..?

Oma mopo ikä osui tuohon 80-90 luvun taitteeseen ja raisulla mentiin kovaa...no ainakin kuuttakymppiä...Itsellä vaan ei ollut oikein rahhaa laittaa virityksiin, tavallisilla kotikutoisilla "klassikko" virityksillä piti köyhän pärjätä.
80cc PV:hän oli aina kylän kingi jo tuolloin...

Re: Helkama Raisu

10.10.2013 20:58

Tooppi kirjoitti:Toi Sielunkauppiaan prokkis onkin lievästi sanoen eksoottinen :eek: , hattuva nostan jos saat ton kytkinkopan pelittään ;) . Muistaakseni toi raipan koneen metalli oli aikas huonosti hitsautuvaa. Hienolta näyttää jokatapauksessa! :)


Kiitos.

Tuo eka kytkinkoppa meni sudeksi hitsatessa, joten koko homma pitää tehdä uusiksi. Itse kytkimen toiminta on kyllä taattu, mutta kunhan sen kopan saa parsittua kasaan niin tulee härö koppa.. :)

Ei hirveän hyvännäköstä alumiinia näyttäny juu olevan mitä hiekkapuhalsin sen ekan kopan ennen hitsausta. Huokosta näky jne. Se hitsaus vaan porsi siihen että lisäainelanka oli väärää laatua.

Läppäautisan harvinaisuuden takia sen männätkin ovat harvinaisia, ja sen takia madalsin sylinterin alapäästä pari milliä pois jotta pelaa tavan Suzuki Pv männät hyvin..

Kattoo millon saa ajettua sillä ekat metrit.. :D

Re: Helkama Raisu

10.10.2013 22:35

Aina mukuloina puhuttiin että se Raipan kone on jotain ihme magnesium/kevytmetalli seosta......mene ja tiedä. Haurasta se ainakin on... :s

Re: Helkama Raisu

11.10.2013 7:35

kyllä ne noita minarellin lohkoja aika paljon hitsaavat ulkomailla, ja on täällä suomessakin rakennettu ainakin yksi raisun motti missä on läppäkotelo suoraan lohkossa.

Ja on myös näkynyt paljon kiillotettuja moottorin poskia, jotka pysyy kiiltävänä.. Magnesium haalistuu (hapettuu) nopsaa.
Lisäksi se syöpyy (hapettuu) aika tahtia reijille jos on esim. veteen paljon kosketuksissa..
En muista nähneeni syöpynyttä raisun lohkoa/moottorin poskea..

Re: Helkama Raisu

28.10.2013 20:24

Mäkistation kirjoitti:Kyllähän se melko harvinainen on. Legendan maineessa se ainakin on jos ei muuta. Ohan maailmalla Polinin tms. laatumerkkienkin sylintereitä, jotka ovat varmaan tehokkaampiakin, mutta Autisa oli pop jo silloin kun Raisu oli käyttöpelin maineessa. Itse olen kerran päässyt moista kattilaa käpäilemään, Jyskälän romppeilla viimetalvena yhdessä läjässä moinen kenasi. Myyjä valitettavasti tiesi sen arvon ja pyysi melko kovaa hintaa, ottaen huomioon, että läpät ja imukaula uupuivat. Eräältä toiselta myyjältä sitten löytyi puuttuvat osat 5€ hintaan ja ajattelin mennä sen sylinterinkin lunastamaan. Vaan juuri kun pääsin paikalle, kattila vaihtoi omistajaa. Myin sitten sille ostajalle ne hilut hyvällä voitolla. :D Yksi 48.00 uusi mäntä olisi tuollaiseen.
Täs on tämä sun erestä ostettu autisa tuosta poiketen se on kyllä ollu jo puoli vuotta kiinni :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Helkama Raisu

15.11.2013 9:09

Jaahas, kansi on löytynyt ja visio prokkiksesta selkiytyy pikkuhiljaa. Taidan väsätä tuon Autisan ympärille kokonaan "uuden mopon". Riippuu millain saan matskua haalittua, AX:n levyjarru etupää kiinnostaa ja sellainen alakerta jossa olis se Raisun "järein" kytkin malli....

Re: Helkama Raisu

15.11.2013 22:09

Käsittääkseni AX:stä löytyisi se järein kytkin helpoiten.

Re: Helkama Raisu

16.11.2013 18:36

Siis onko ax:n kytkin vielä järeempi kuin raisun parissa viimeisessä vuosikerrassa oli?

Re: Helkama Raisu

17.11.2013 15:05

Käsittääkseni ax kytkimeen saa modattua derbin kytkinlevyt ja niihinhän löytyy kaikenmaailman kisakytkinlevyjä.

Re: Helkama Raisu

18.11.2013 20:29

Mulla on tuon autisan kanssa 86- mallin raisun kytkin derbin levyyllä ja kairattu jousien tilat sopiviksi minarelli vahvistetuille jousille ja suosittelen teboilin tai motox 75w-90 öljyä

Re: Helkama Raisu

23.11.2013 23:57

Saako raisuun mitenkää esim.suzuki Pv:n sylinteriä käymää? :D

Re: Helkama Raisu

24.11.2013 0:53

Kauheella hitsailulla, sorvailulla ja viilailulla. Eli ei mitää järkee, koska pv:en ei saa valmiiks mitää ihme pyttyjä. Mielummin sovittaa jostai am6 tai rabasasta sen pytyn niihi sentää saa kaikellaisii kivoi pyttyi.

Re: Helkama Raisu

24.11.2013 4:31

vizu kirjoitti:Mielummin sovittaa jostai am6 tai rabasasta sen pytyn niihi sentää saa kaikellaisii kivoi pyttyi.


...Sellaset kun sais menemään aika pienellä laitolla vrt. peeveen pytyt.

Vielä räyheempi olis kattella joku vanhan 42mm iskusen 80cc crossin pytty jossa vielä läppäventtiili on pytyn kyljessä ja iskeä se kiinni pikku sorvailun jälkeen. Pinnapultit nyt toki pitää kattella kohdilleen.

Re: Helkama Raisu

24.11.2013 21:31

Joo, ja tässä mun raisussa kytkin luistaa hirmu helposti :| oon yrittäny ettii jäykempii kytkin jousii, mut en oikee löyä tähä raisuu. Voisko joku laittaa linkin jos semmosii löytää :)