Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Solifer sm

21.10.2010 15:03

eli tänne keskustelua kyseisestä moposta

tuolla jotain tietoa soliferista http://www.motot.net/wiki/Solifer_sm

9.11.2010 20:02

myykä mulle solikkaan vakioputki
semmonen penkin alta menevä mikä on uuemman mallin sämissä?

SM Trial/Hakkapeliitta

12.12.2010 23:03

Moro,Haluaisin vaihtaa esim. Raisuun käyvän takarenkaan Nokia 21x2,75 SM Trialin (löytyy 2 kpl. alkuperäisiä käyttämättömiä),Nokian Trialin Hakkapeliittaan 21x2,75 (HYVÄKUNTOISEEN).Voin myös ostaa ko.Hakkiksen.

Re: Solifer sm

14.6.2011 0:08

Mitäs vinkkejä antaisitte tuolle kaverin sollelle? Eilen saatin "projektoinnin" jälkeen käyntiin, kampiakselin laakerit ja stefat vaihdettiin. Eli ongelmaan, (oli samanlainen ennen remppaa) ei jaksa vetää kun ykkösellä loppuun kevyesti, kakkosella ei kiihdy melkein mitenkään. Painan ite abaut 65kg joten mopossa on pakko olla vika :) . Vakiokaasari 11mm jota on viilattu ihan kevyesti ei oo mennyt puhki, vakioputki josta karstat poltettu, laskettu kansi. Ei siltikään kule. helps?

Re: Solifer sm

15.6.2011 15:16

Onko kaasutin ja sytytys säädetty oikein? Onko pytty väljä? Putki voi olla silti tukossa vaikka se on poltettu. Ainaki se uudemman mallinen 1982--> äänenvaimennin on todella tukkonen.

Re: Solifer sm

15.6.2011 15:59

Vuosimallihan on 81 ja putki menee penkin vierestä. Siinä on myös säätösuutin eli helposti säädetty. Alkuperänen ELKO-mäntä ja pytty ajettu 10000-15000km arviolta. Putkesta puuttuu myös se "loppuosa" lieneekö merkitystä?.Vaikuttaako muka syttyennakko tehottomuuteen? ennakko on siis sama, mutta kärkiin tai konkkaan ei ole koskettu kaverin omistuksen aikana. Pitää putki polttaa vielä kerran auki kunnolla jos se olisi tukkonen?. niin ja kierroksia ottaa nätisti ja tyhjäkäynti on ok mutta se kulkupuoli...

Re: Solifer sm

16.6.2011 14:47

tiger96 kirjoitti:Alkuperänen ELKO-mäntä ja pytty ajettu 10000-15000km arviolta.
Varmaanki jo aika väljä toi pytty. Kyllähän sytytysennakko ja kärkiväli pitää olla oikein säädetty, muuten ei toimi kunnolla. Tuskin se putki on tukossa. Siinä putken loppupäässä on sellanen metalliritilä, se kannattaa kattoa onko se karstanen.

Re: Solifer sm

16.6.2011 17:08

Vois olla väljäkin, täytyy koittaa eri pytyllä jos ois tehoa. mutta eihän syttyosat vaikuta tehottomuuten kun kummiskin käy nätisti?

Re: Solifer sm

16.6.2011 21:14

no pitäs sen nyt jaksaa mennä kovemmin vaikka ois sytty osat huonot. tutkaile putki läpi onko karstaa vaikka olis vasta poltettu. jos ei niin kone saattaa olla saakelin väljä. :seko:

Re: Solifer sm

18.7.2011 2:38

tiger96 kirjoitti:Vaikuttaako muka syttyennakko tehottomuuteen? ennakko on siis sama, mutta kärkiin tai konkkaan ei ole koskettu kaverin omistuksen aikana.


Vaikuttaa varmasti jos kärkiäkään ei ole vaihdettu aikoihin. Kärkien kulutuspala, joka ottaa vauhtipyörään kiinni, kuluu. Silloin kärkiväli pienenee ja sytytys muuttuu myöhemmäksi ja tehot katoaa sitä myötä.

Re: Solifer sm

18.7.2011 12:53

Joo, nyt löyty "syy" tehottomuuteen. mäntä liikkuu sylkän sisällä arviolta 0.25-0.50mm sivuttain ;) eli harvahan se oli. Mitenkäs onnistuuko pelkkä isompi mäntä, vai pitäiskö porauttaa? sähkömauserilla mittais tuon sylkän koon ja sen kokonen mäntä. Tai toinen vaihtoehto olisi että hyllystä löytyy isän soliferin(trialin) kerran porattu pytty, siihen vain männän ostaisi. Tuli muuten solle ostettua hintaan 150e :)

Edittiä vielä: kärkiväli pitäis olla nytten oikea, isä vaan sano että jos sätkäpaperi liikkuu "tahmeesti" kärkien välissä niin se on hyvä koska paperin on about 0.40mm paksu ja kärkiväli pitäis olla 0.35mm.

Re: Solifer sm

18.7.2011 16:44

Ehdottomasti kannattaa porauttaa se sylinteri uudelle männälle.
Tuosta kärkien säädöstä vielä sen verran että kun väliä isontaa niin sytytys menee aikaisemmalle ja päin vastoin. Eli kun kärkiä säätää, pitää myös ennakko säätää uudestaan.

Re: Solifer sm

22.7.2011 11:10

Tulipa taas kone purettua kun muistelin että lisäkampikammion kansi uupuu... No sitten kone aukesi ja kattoin kampikammiota ja ei mitään reikiä näkynyt, no sitten soliferiaa selaamaan ja selvis että 81 ja uudemmissa se on otettu pois käytöstä :paha: Ja bingistä kysyisin, jos tuon sai käymään(isoa mäkeä alas lykkäämällä) kierrokset on tosi korkeat kokoajan.Kaasari viilailtu "suoraksi" säätösuutin vakio putsari. Tyhjäkäyntiruuvi puuttu kokonaan joten laitoin SHA tyhjäkäyntiruuvin siihen, onko muita paikkoja josta se voisi ottaa ilmaa? Mistään ei ole puhki viilattu.

Re: Solifer sm

3.8.2011 20:26

Kannattaa hommata jostain viilaamaton kaasari. Noi viilatut tuskin ikinä toimii kunnolla.

Re: Solifer sm

9.1.2012 19:43

Minkä merkkinen keula luikkutankki solikassa on? Vuosimallia 77-78...