Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Helkama AX

13.11.2011 1:44

ojatalo kirjoitti:
h3n4 kirjoitti:Moi, ostin tuollaisen Helkama Ax katuenduro-mopon vuosimallia 93, ...


hei !

tällä en tarkoita mitään kummempaa, kunhan kysyn, että onko varmasti se vähemmän valmistettu '93 puna/valko ?

eli onko rungossa vahvikkeet ja onko Toisiopuolan kiinnikepaikka missä ?
'87~vanhempi malli on erinlainen kuin '93....

Aikoinaan moni huijasi ja vaihtoi katteet ja myi siten muka uudempana mallina...

t.m
Hei vaan,
Tuota on tuo varmaan se vähemmän valmistettu malli mie tiä...Onko tuo toisiophuolan kiinnitys ja rungon vahvistus merkki uudemmasta mallista? En mie tiedä onko miua huijattu, pitääpi vilkasta ja syventyä :p

Re: Helkama AX

14.11.2011 14:56

megAX kirjoitti:Mikä ax-malli muka valmistettu -87 ? ja missäskohtaa rungossa on vahvikkeet jos on uudempaa mallia, ..


'87 on niitä ihan ensimmäisiä, mutta virallinen eka vm on '88. Aikoinaan eräissä suomalaisissa lehdissä oli ekat AXut testissä jo '87 numeroissa.

cdi boxeja on kolmelta eri valmistajalta/kolmella eri merkinnällä, joista myös tunnistaa valmistusvuodet.

Vanhoissa malleissa on pienet lattarauta pätkä vahvikkeet takarungon laidoilla...ja Toisiopuola on matalalla lähellä tankin hanaa, kun '93 mallissa Toisiopuola on syylärin takana korkealla.

Nämä mainitut vahvikkeet eivät estä kuitenkaan takarunkoa vääntymästä jos 2 isoa tai 3 pientä poikaa istuu yhden mopon kyydissä.. Runko on huonekaluputkea pitkittäisellä saumalla.....Yksi perinteinen omituinen Pullahdus kohta on Oik puolella jalkatapin lähellä runko putkessa....

Myös bensahanaa on kahta eri mallia, "vanha Vm ja uusi Vm".

nämä tuli ulkomuistista, jos muistin ristiin rastiin väärin.........

Re: Helkama AX

2.2.2012 22:09

Olis ylimääräne magneeton pohjalevy, yyyveetä jos kiinnostaa. Ja tiedän et tää ei oo mikään myyntipalsta..

Harvinaisempien mopojen kohdalla asiaa saatetaan katsoa tapauskohtaisesti läpi sormien, etenkin jos osia on muuten hankalaa löytää. Suosittelen siltikin ilmoitusta myös Mototallin puolelle.
Vauhtiviivatarra

Re: Helkama AX

8.4.2012 23:16

Nonii tänäiltana tuli rullailtua AX varaston kulmasta tallin puolelle :P nyt laitettu takajarru ja ketjut kiinni.. Vielä kaasuvaijeri ja etujarru ja se on ajokunnossa :) Hitto kun noita sähkövempaimia ja johtoja on niin pirun paljon, ei tiiä mikä kuuluu minnekki..

PS: Nyt on tullu suunnitelmiin semmone muutos, että Axu lähteekin mökille Pohjois-Karjalaan nauttimaan Suomen luonnosta, ei meinaan menny läpi katsastuksesta. Ens kevättä ootellessa ja sit onki jo satakaksvitonen alla :D Hyvää pääsiästä ja ajokauden alkua kaikille!

Re: Helkama AX

15.4.2012 21:06

moro! oon kunnostamassa omaa mökki helkama ax:ää ja kun ei oikeen tunnu menevän mihinkää tyhjällä putkella ja kaasarin hilpeillä kun kiertää sen 4500rpm joten voisko olla rajotettu puola tai muuten liian ahtaat huuhtelu kanavat?? ja jos se sytkäboxista on niin miten saisin kiertämään enemmän?

Re: Helkama AX

15.4.2012 22:14

Ei axuissa oo vakiona ainakaa käytetty minkäänsortin kierrostenrajoittimia. Äkkiseltään sanon että vaihda ~10 numeroa pienempi pääsuutin kaasuttimeen niin lähtee kulkemaan, on aika vähän tuo 4500rpm ;) Vakiosylinteri on mielestäni melko optimi tyhjälle vakioputkelle mikäli ei aleta huikeita kulkuja tavoittelemaan vaan pysytään ihan maltillisella tasolla, siis huuhteluiden osalta. Nopeasti kyllä menohalut kasvaa kun alkaa aukkoja viilaamaan mutta mutta ei nyt aleta virittelemään sen enempää, jos kone ei kierrä niin vaihda suutin pienempään, katso myös tulppa yms kohteet että ovat kunnossa :D

Re: Helkama AX

15.4.2012 22:31

mutta eikös 10 numeroo pienempi pääsuutin pistä pikkuisen laihalle seokset? ;) rupee nimittäin kuumenemaan niin perkuleesti :D entinen omistaja saattaa olla myös tuon syynä ettei kierrä, nimittäin axusta on otettu pois alkuperäinen mittari ja mittarin valot myös jarruvalon katkaisimiet on otettu pois :P huomasin myös että siinä on samanlainen sytkäboxi kuin derbissä kun vertailin :eek: mahtaako olla alkuperäinen?

Re: Helkama AX

16.4.2012 14:32

Enpä mä sentään täältäkäsin pysty sulle kaasariin sopivaa suutinta valikoimaan, vaan itsehän tuo täytyisi etsiä kohilleen... :lol: Ja mikäli sulla on ollu vakiona jarruvalokatkaisijat ja jos siinä nyt on laitettu derbin sähköt (jollaiset itsekin haluaisin :D ) niin sitte minä pysyn ihan hiljaa. Tästäkäsin paha sanoa yhtäänmitään

Re: Helkama AX

16.4.2012 14:37

Miten voisin korjata öljy vuodon kaasarin alta, siinä mistä se kytkin johto on kiinnitetty alakertaan....?
:| Siis siinä koneen päällä....

Re: Helkama AX

22.4.2012 16:41

Siinä kytkinvaijerin kiinnityskohdassa on öljyn huohotinreikä, eli siitä pitääkin saada tulla ulos öljyä jos on tarvetta. Sitä tulee kai lähinnä ulos jos on laitettu liian paljon öljyä, eli kannattaa ensimmäiseksi avata öljytason tarkistusruuvi ja katsoa että onko tullut laitettua liikaa.


Olisiko jollain muuten myytävänä AX:än ehjää pakoputkea? Koko putki saisi olla hyväkuntoinen, mutta tarvitsisin ainakin ehdottomasti ehjänä olevan alkukäyrän, ei välttämättä haittaa vaikka esim. paisari on lommoinen tms.

Re: Helkama AX

27.4.2012 8:33

Terve! SAa nyt nähdä, mutta saattaa olla mahdollista, että tännekkin tulee Helkama AX vaihdossa. Paperillinen, vakio-osilla, pitäisi olla toimiva ja aika vähän ajettu. Hirveen hyvässä kunnossa ei ole maaleiltaan, eli maalata pitäs(isän työpaikalla rusku ja hiekkapuhallusvehkeet...). Paljonko tälläisen mopon arvo olisi, kunnosteltuna ( eli meinaan hyvissä, alkup. värisissä maaleissa, mahd. huollettuna ja täysin ehjänä, kaikilla osilla, paperit löytyy)? Onko hyvä runko ja jousitus, miten ajoasento? Mitä kannattaa tarkistaa ostaessa?

Re: Helkama AX

30.4.2012 10:24

Moi, ostin ax :D ihan siisti suht alkuperänen ja paperillinen, 22mm kaasu kuriton putki väitettu äkkiä ja myyjä kusetti pannun kunnon, "siel on varmaan kannentiivist huonosti tai en sit tiedä" kyseessä malossin 75pinnote Alu pannu ja leiponuhan se oli... Mäntä napannu kylkeen mut kone pyöri. Paskana se on alumiinissa asti naarmut. Onko peli pannun osalta menetetty? Jos on niin mistä sais uuden edes suunnilleen yhtä ruudikkaan? Kiitos jo valmiiks

Re: Helkama AX

30.4.2012 10:43

VinskiMo kirjoitti:Onko peli pannun osalta menetetty? Jos on niin mistä sais uuden edes suunnilleen yhtä ruudikkaan? Kiitos jo valmiiks

Toden näköisesti se pytty on menetetty tosin jos saat sen uudestaa putkitettuu tai pinnotettuu, mut ne maksaa enemmän ku toi pytty uutena. Tuolla myynti puolella on ainaki kaks malossii myynnissä ne käy helkama ax ja myös tunturi tigeriin muistaakseni myytiin viel tunskaan, mutta kyllä niitä saa ebay:ta ku jaksaa ettii.

Re: Helkama AX

30.4.2012 21:43

juu :) mikä olis halvin vaihtoehto? Mikä tuo eurocilindero on miehiään? Ai tikrun ja ton pannut menee ristiin? Onko kukaan koittanu laittaa am6 konetta tai pannua?

Re: Helkama AX

30.4.2012 22:21

VinskiMo kirjoitti:juu :) mikä olis halvin vaihtoehto? Mikä tuo eurocilindero on miehiään? Ai tikrun ja ton pannut menee ristiin? Onko kukaan koittanu laittaa am6 konetta tai pannua?

Toi euroclinidero on kans vissi aika kova, mut siin ei oo läppä venttiiliä nii siitä ei kauheesta varmaa vääntöö löydy, mut luulisin että aika samallainen ku pv:n malossi ainaki ku aukkoja kattoo.
Noita am6 pyttyjä ei oikee saa ellei modaa aika rankalla kädellä ku niis on se läppärunko lohkoissa.

Edit: Ainii noi tigerin pannut ei käy ax ku morinissa on paljo isommat huuhtelut ku tos minarellis eli vaan noi ax:än pannut käy tigeriin.