Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Helkama AX

21.10.2010 13:23

Keskusteluaihe Helkaman viimeiselle Suomalaiselle mopomallille. Tänne kaikki AX-aiheinen keskustelu, ongelmat, huolto, viritys, mitä keksittekään.

Tekniset tiedot
Valmistettu: 1989-1993
Moottori: Minarelli RV4, vesijäähdytteinen, 2tahti, 49,6cm3
Suurin teho: 1,7Hv@4750rpm (1,25kW)
Suurin vääntö: 2,9Nm@3000rpm
Vaihteet: 4 (1-N-2-3-4)
Tankki: 4L

Sylinterin halkasija x iskunpituus: 38,8mm x 42mm
Puristussuhde: 8,1:1
Kaasutin: Dellorto SHBA 12.9
Rattaat (etu/taka): 12/53
Ketjut: 415jaolla

Voitelu: 3% polttoaineeseen sekoittamalla
Alakerran voitelu: 0,85L kytkinlisäaineellista vaihteistoöljyä
Kytkin: Märkä monilevyinen

Tulppa: Champion N5C (NGK B6ES korvaava)
Sytytysjärjestelmä: Kärjetön CDI
Sähköjärjestelmä: 12V, ei-akkua
Sytytysennakko: 22°
Etupolttimo: 12V 35W/35W Ba20d
Takapolttimo:

Pituus: 1969mm
Akseliväli: 1240mm
Leveys: 730mm
Maavara: 290mm
Paino: 58Kg

Eturengas: 2,25-19" 1,8bar
Takarengas: 2,75-17" 2,2bar
Jarru edessä: 220mm Grimecan hydraulinen levyjarru
Jarru takana: 110mm Grimecan rumpujarru
Etujousitus: Paiolin teleskooppihaarukka, jousto 130mm
Takajousitus: Paiolin neste-ilma Protrack, jousto 150mm


Linkkejä
Nasun Helkama AX sivut, todella katsomisen arvoiset! Sisältää lähes kaiken AX:stä!
Helkama AX artikkeli tietopankissa
Helkama AX kuristusten poisto - artikkeli tietopankissa

Axu

9.12.2010 10:09

Mikähän on vikana kun ei anna Axu kipinää? Oinkohan magneetto va sytytyspuola?

13.12.2010 15:49

Pyry94 kirjoitti:Mikähän on vikana kun ei anna Axu kipinää? Oinkohan magneetto va sytytyspuola?

se voi olla mikä osa vaan, mulla pimeni kerran cdi, ihan vaa yhtäkkiä mopo sammu. ja eipä niitä osia oikee korjata mitenkää eli jos johdot on kunnossa ni uutta osaa ettimään...

ju

3.1.2011 1:49

CDI se varmaan on...mistähän niitä äxuun saa?

4.1.2011 0:21

Itseltäni hajosi kerran sytytyspuola. Mutta johdot kannattaa tosiaan katsoa läpi ja mitata yleismittarilla että ovat varmasti ehjät, myös CDI-boxiin menevä liitin voi ottaa huonosti kontaktia.

3.4.2011 23:23

Ei kukaan sattuisi tietämään mun axun kohtalosta mitään? :) Vieläköhän se mokoma on ajossa..

Re: Helkama AX

13.6.2011 20:43

mistäkhä vois olla kii ku aksu ei pysy käynnissä muutenkuin ryyppypäällä mistä vois rupee ettii vikaa ;/

Re: Helkama AX

13.6.2011 23:15

Tricky kirjoitti:mistäkhä vois olla kii ku aksu ei pysy käynnissä muutenkuin ryyppypäällä mistä vois rupee ettii vikaa ;/

Aika legendaarinen kyssäri ;)
Tekis mieli vaa sanoa että vaihda isompi suutin mikäli sulla on sha/shba kaasari, mut jos sitä syvällisemmin haluaa miettii ni etsi imuvuotoja (kaasari löysällä tms.), säädä tyhjäkäyntiä tai sitte tyhjäkäyntisuutinta isommaks mikäli kaasaris on joku misä sellanen löytyy.

Re: Helkama AX

21.6.2011 9:31

Millanen mahtais olla kulkupuoli tälläsellä setillä: 65cc pytty, 18mm PHBG-kaasutin+imukaula, vapaavirtaussuodatin, tyhjennetty vakioputki, TK:n racing-vaimennin, 15-piikkinen eturatas.

Re: Helkama AX

22.6.2011 17:36

Slawi kirjoitti:Millanen mahtais olla kulkupuoli tälläsellä setillä: 65cc pytty, 18mm PHBG-kaasutin+imukaula, vapaavirtaussuodatin, tyhjennetty vakioputki, TK:n racing-vaimennin, 15-piikkinen eturatas.

josse 10000 rpm kiertäis nelosel ni nopeus olis inreal 70 kmh. Laita ihmees pienempi takarissa jos on vielä se vakio 53, mul on kuristettu 50cc ja välit 15/42. Tohon kylkeen kannattais joku parempi putkula laittaa, tois varmasti potkua. esim metran thrower menee axuun näppärästi vaa muokkaamalla alun pytylle sopivaks.

Re: Helkama AX

23.6.2011 9:47

Ihan ku olisin jostain lukenu, että tyhjennetty vakioputki on paras mahollinen putki Axulle? No jos se muokkaaminen ei niin iso homma oo, ni vois harkita sitte sitä putkea.. Mikä malli sopii, ku jossain mitä nyt äkkiseltään etin ja luin, luki oikee isolla fontilla "SOPII VAIN KYSEISEEN MALLIIN!"?

EDIT: Entäs sitte putken ajotus?? Uskois että menis pahasti pieleen.
EDIT2: :P Tai no enhän mä noista tiedä mut kummiskin. Ja aattelin pitää välitykset suht. vakiona, koska jos viritykseen rupean, teen sen puhtaasti kiihtyvyyden nimiin, mulla ei oo mitään väliä kulkeeko se 70km/h vai 90, perkele ku tollasista nopeuksista kärähtää ni ollaan kusessa. :s
EDIT3: (miksen voinut kirjoittaa kaikkea yhdellä kertaa?) Tarkotatko jotain tällästä?

Re: Helkama AX

23.6.2011 13:07

Tyhjennetty vakioputki saattaa olla omatekoisia mukaan lukematta paras viilaamattoman vakiosylinterin kanssa, mut asiat menee uusiksi sitte kaikissa muissa tapauksissa. Voit kattoo mun galleriasta kuvia, sielä on muutamia missä on metrakitin putki kiinni ja sopii hyvin, alkuun siis vaatii vaan tehä holkin (25x28) ja pituutta viitisen senttiä + rungon kiinnikkeet. Ja sulla todennäkösesti on joku airsal/eurokit tai vastaava pytty ni mitä oon tutkinu ni niissä on aukotus sellanen että äkkiseltää tuo thrower ois just eikä melkeen mainio putki, ei oo nääs suhteessa kovin korkeella tehoalue, ja oma kokemus kertoo aivan samaa. Nii ja välitykset on jokaisen oma asia mut ainaki matka-ajossa ittee ei huvita huudattaa konetta äärirajoilla koko ajan ni siks pidän ite vähä pidempiä, mut ainaki lyhyillä se tulee kiihtymään ja hyvin ;) Edit kolmoseen vastaus on että mulla itellä on uudempien derbien putki, pikkasen kait erimuotonen.

Mutta, sanotaan nyt kuitenki että älä mieti vielä putkiasioita vaan kannattaa rauhassa kasata muut osat kiinni ja testata vakioputkella mutta ihan vinkkinä voin sanoo et kyllä joku tehari sitä vois entisestään piristää :D

Re: Helkama AX

27.6.2011 10:10

Joo sori oon ihan hirveen kova kyselee :D Mut tässä harkitsen, et pärjäishän sitä varmaan laimeemmalla setilläki, ainaki näin aluksi? Ni mitä olis helppo tehä ~60km/h nopeuksia tavoitellessa? Siis putken tyhjennys ja 15 eturatas on jo, ja jos pelais sen verran kiihtyvyyden puolella, ettei enää väleihi koskis ;) Oisko mitään apua, jos laittas vaahtomuovisuodattimen? (tuskinpa) Mut luin kuiteskii että tää ilmansuodatin on yks monista AXun kuristuksista. Ja minkäkokosta suutintaa ettii? Vai onko parempia ideoita?? En ihmettele jos teillä on siel tällain ilme ruudun takaan: :x megAX varsinkii :lol: Mutku oon uus näissä piireissä ni en mie yksin pierjää :)

PS: En tiiä paljo kulkee tällä hetkellä, enkä pääs koittaa ku moperi on osina, vielä toistaiseksi.

Re: Helkama AX

27.6.2011 16:41

Noh, ihan näin aluksi täytyy sanoa et oon enemmän ku ilonen siitä että tää helkama-topic pysyy jonkun ansiosta edes jotenkin pystyssä :) Älä yhtään vähättele itteäs, mielellään mä täälä kysymyksiin vastailen. Mutta mutta, mikäli sulla on vakiopytty niin tuo 60 kmh alkaa olla jo VIILAAMATTOMALLE aika maksimi, mutta ilmeisesti sulla vakiokaasari (?) niin halpa vaihtoehto on ostaa n. 14 millinen dellorto sha moottorin ruokkijaksi, sillä pitäisi irrota vähän enemmän. Ja pikkasen jos viilaa tavaraa pois pakoaukon yläreunasta ja imuaukon alareunasta niin alkaa jo tapahtua hieman enemmän. Viimeistään sillä mennään jo 60 ja ylikin jos haluaa enemmän viilailla. Mut lyhyesti, kannattaa se kaasari + riittävän avara imukaula tottakai näin aluksi mikäli sulla vielä on se vakio onks se ny 9 millinen :lol:

Re: Helkama AX

27.6.2011 20:25

Kiva että kysely ei sua vaivaa :D Mut mistä imukaula, en ihan heti löytäny? Ja minkä kokosta suutinta hakemaan? Ja sit viel sellanen, et ku mul ei oo hirveest oo taitoo metallitöistä eikä hitsaukseenkaan ois ku puikkohitsausmahollisuus ja mitä oon sitä kokeillu->julmetun vaikeeta :x Ni miten ois, myisitkö kuitukopion tosta takalipasta? Oon ihan tosissani, kunhan vaa toimituksesta sovitaan.