Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Rieju viritys

27.9.2022 18:52

dracktster kirjoitti:Moro
Tyttären uus mopo pitäs tuunata toimimaan kuten pitää.
Euro 5 standarit, näyttää pilaavan mopon täysin.
Foorumilta ja tietopankista löytyi hyvin tietoa, joskin osa on jo vähän vanhaa ja ei välttämättä päde enää uusiin malleihin.
Kyseessä on Drac supermoto rx, vuosimallia 2022.
Ilmeisesti sama pyörä kun Rieju MRT.
Meneekö ihan vihkoon jos tekee seuraavat muutokset, tai onko pyörässä edes näitä?
-pakoputken alkukäyrästä pois eka kuristus pytyn päästä.
-alkukäyrän ja paisarin välistä pois katti holkki.
-pakokaasun kierrätysjärjestelmän stumppaus.
-kaasariin uusi pääsuutin 105 kokoa
-ilmansuodatinkotelosta ilmaa vastustava reikälevy pois.
Noi viritykset meinasin tehdä alkuun, että saisi alavääntöä lisättyä.
Miltä kuulostaisi?
Pari lisäkysymystä.
-kierroksen rajoittiminen poisto. Pitääkö porata sidi boxi tai katkaistaanko joku B5 johto. Tai kannattaako ostaa uusi tuunattu sidi boxi?
Kiitos mahdollisista vinkeistä. Hieno foorumi teillä ja osaamista näyttää löytyvän yllin kyllin


En tiedä, onko viritykset jo tehty, mutta tässä nyt omat kokemukset ja mopona Rieju MRT...

Euro 5 versio ei enää mene ohjeiden mukaisesti. Kaasarissa ei ole enää reikälevyä kuristamassa ilman saantia. Myöskin alkukäyrä on muutettu erilaiseksi eli siellä on koko käyrän matkalta tuota "hunajakennoa" ja se kuristaa mopon todella huonoksi. Alkukäyrästä ei erota, että onko se molemmista päistä hitsattu vai mikä on tilanne, joten varmempi valinta oli tilata wandamotorilta rajoittamaton alkukäyrä euro 5 malliin (tulee tiiviste ja jouset mukana). Kun käyrän vaihtoi uuteen ja suuttimen 80 -> 105 kokoon niin mopo alkoi liikkumaan...ehkä jo hitusen liikaakin riippuen mitä haetaan. Alamäkeen hitusen vajaat 69 km/h (GPS). Täyskaasulla taitaa välit loppua tai kierrosten rajoitin tulla mukaan. Säädöt ei ehkä ihan kohdallaan, koska alakierroksilla hiukan rauhallinen käytös joka piikin tullessa alkaa vetää kiukulla. Toisaalta yläkierroksilla kun kääntää ryypyn päälle, alkaa meno heikkenemään. Oisko sitten laskettava neulaa pykälällä ja/tai hiukan säädettävä seosta, mutta tätä ehkä sitten ensi kesänä ihmetellään kun ajokausi alkaa uudelleen (tän kauden ajot saa kelvata).

Re: Rieju viritys

13.4.2023 12:17

Itse riejussa vaihdoin myös ton wandamotor- kurittoman alkukäyrän ja poistin pakokaasun kirtojärjestelmän. kulki sen hyvät 65 suurilla kierroksilla. Kuitenkin imukaulan ja läppärungon kurit poistettua sekä malossin karbonit läppien, powerfiltterin ja 105 suuttimen asennuksen jälkeen tehot nousivat mutta joko cdi rajoittaa tai joku muu vika löytyy jonka syystä kulkee tasan 45 täysillä. Katkaisin b5 johton cdistä ei auttanut nopeuteen yhtään. Pakoputken paisari kuumenee nyt entisestään joten mikä voisi olla vikana?

Re: Rieju viritys

4.5.2023 19:27

Mikä änkkä menisi Rieju MRT 2022 vakioputkeen? Vakio änkkä kuulostaa traktorilta ja on liian iso. Jos löytyypi joku hyvä ja luotettava sivusto niin linkkiä.

Re: Rieju viritys

15.5.2023 18:43

Terve! Itsellä vm 2019 rieju mrt, jossa kiinni Voca Cross chromed 50/70cc. Luin foorumilta että E-hyväksytyssä putkessakin on alkukäyrässä jonkinmoinen kuri kiinni. Oisko ohjeita miten sen sieltä saisi pois helpoiten ALOITTELIJALLE

Toinen ongelma että savuttaa eikä alamäessä kierrä mittarin mukaan yli 63-65km/h vaan vähänniinkuin "jarruttaa"
Kiitos avusta

Re: Rieju viritys

16.5.2023 9:26

TimppaK27 kirjoitti:Terve! Itsellä vm 2019 rieju mrt, jossa kiinni Voca Cross chromed 50/70cc. Luin foorumilta että E-hyväksytyssä putkessakin on alkukäyrässä jonkinmoinen kuri kiinni. Oisko ohjeita miten sen sieltä saisi pois helpoiten ALOITTELIJALLE

Toinen ongelma että savuttaa eikä alamäessä kierrä mittarin mukaan yli 63-65km/h vaan vähänniinkuin "jarruttaa"
Kiitos avusta


Hankit vaan rajoittamattoman CDI boksin. CDI on se joka ”jarruttaa”.