Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Monkey viritys ja tekniikka

2.10.2011 23:56

Tällä hetkellä mankissa 72cc (ajettu alle 1tkm) ja 110cc kansi jota madallettu ehkä sen 0.5mm, aika vähän. Kaasari on mikuni vm22 ja välit 16/33 + ohitin. Putkena on orkkis josta porailtu alkukäyrää isommaks, huiput on tällä hetkellä tarkasti gepsiin 77km/h muna kupissa mikä on aika vähän ?? :s
Jos rahatilanne näyttää valoiselta niin hommaan kaverilta vanhanmallin kannen ja siihe virinokkaa yms jäykät kytkinjouset ja männästä kupuja vähä syvemmäks jos sillo jo vähä pitemmät välit jaksais ja huiputkin nousis.. Te 72cc miehet ja naiset jos niitä on :D mite teidän monkesit kulkee ?

Re: Monkey viritys ja tekniikka

3.10.2011 15:44

Vakioputki on vikana. Se Hondan rutkuputki syö aika reippaasti tehoa. Itellä oli kyl kans 72cc:n ja kannen (Motorpowerin setti, laimea nokka) sekä 18mm kaasarin kanssa Skyteamin vakioputki josta poistettu alkukäyrän hitsikyrväke, "katalysaattori" ja loppupillin koko kuri. Skyteamin putki on Hondan putkeen verrattuna aivan helvetin avara, huippuja sain kaverin Yammun (125cc siis) mittariin 86km/h, eli vähän päälle 80km/h varmaan oikeata.

Eron huomas kanssa kun vaihdoin kesällä vakioputken minikrossin avaraan putkeen, tehoa löyty yllättäen ihan mukavasti enemmän. Silloin oli vaikeuksia saada keula nelosella pystyyn, putken vaihdolla helpottu ihan pirusti. Ja muina spekseinä kesällä oli 14mm kaasari ja tappovälit eli 12/40. Skyteamilla siis.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

3.10.2011 20:55

oli mulla vielä kaks viikkoo sit tommone minicrossin pärinäputki joka päris iha liikaa, en sillä kiihtyvyydessä huomannu isoo eroo sitte ku vaihto vakioputkee.. Mut vois jossai vaiheessa hommata jostai taas vähä avarampaa putkee :)

Re: Monkey viritys ja tekniikka

6.10.2011 22:03

mistä sais jincheng monkeyn(tavallisen mankin käy myös)16-20mm imukaulaa jossa on semmoset levyt molemmis päis ja pulttien välit 45mm?

Re: Monkey viritys ja tekniikka

9.10.2011 21:52

Elikkäs, oisin tos talven aikana hommaamas 72cc pytyn tohon jinkkuun tuolt moposopist, joten mitä pitäs ottaa huomioon? Kaasaria minkälaista suosittelette? Ja sit että meneekö kurittomalla vakio putkella, tai jollain samurain tai muun kiinalaisen putkel mis omatekemä änkkä vai onko pakko ostaa gianelli? Kaikki mitä pitää ottaa huomioon niin vastatkaa, kiitos jo etukäteen :)

Re: Monkey viritys ja tekniikka

9.10.2011 23:01

Miks just Moposopista, EMC:ltä saa oliko neljällä vai viidelläkympillä 72cc-setin. Kaasariks 16-20mm, ei Dellortoa. Giannelli kannattaa kans jättää kaupan hyllylle, Jinkun vakioputkikin on avarampi.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

9.10.2011 23:16

Honda4Ever kirjoitti:Elikkäs, oisin tos talven aikana hommaamas 72cc pytyn tohon jinkkuun tuolt moposopist, joten mitä pitäs ottaa huomioon? Kaasaria minkälaista suosittelette? Ja sit että meneekö kurittomalla vakio putkella, tai jollain samurain tai muun kiinalaisen putkel mis omatekemä änkkä vai onko pakko ostaa gianelli? Kaikki mitä pitää ottaa huomioon niin vastatkaa, kiitos jo etukäteen :)

Joo pakko ostaa gianelli, muten ei toimi.
No ei tietysti. vanha yläkerta pois, uusi kansi ja pytty tilalle, uudet tiivisteet ja vielä vaikka 19mm kaasari. Öljyt kannattaisi samalla varmaan vaihtaa jos haluaa hifistellä.

Tässä nopea ohje.
Manki pukille.
Eturengas ja lokari irti.
Kaasari irti.
Avaat ne kannen päädyssä olevat neljä mutteria, irrota päätylevy.
Sitten kannen oikealtapuolelta se keskimmäinen pultti auki (se pitää nokkaketjun sitä suojalätkää paikallaan)
Sitten löysää sen viereiset pultit.

Nyt avaa nokkarattaassa olevat kolme pulttia. Kannattaa kiilata se ratas vaikka ruuvarilla paikalleen ja räikällä vääntää ne auki.
Nyt paina nokkaratasta jostain reunasta sisäänpäin, että se nousee pois paikaltaan toiselta laidalta.
sitten avaa tuon nokkarattaan vieressä oleva pultti joka pitää kantta ja sylinteriä yhdessä.
Sitten irrotat sylinteriä koneessa pitävän pultin ja sylinterin kyljessä olevan pultin joka pitää paikallaan nokkaketjun ohjuria (semmonen kumirulla).

Uutta mäntää kun laitat, niin katso että se tulee oikeinpäin ja männänrenkaat oikeaan järjestykseen. Tähäntapaan: Kuva
Kun laitat mäntää sylinteriin kasausvaiheessa, itse ainankin tein reikäraudasta sellaisen pyöreän männänkokoisen rinkulan jonka päissä kahvat joilla pystyin puristamaan renkaat kasaan.


Huhhu, tulipa pitkä posti, melkein tietopankkikamaa :idea:

Re: Monkey viritys ja tekniikka

11.10.2011 0:14

Juu, kiitti infosta :D

Re: Monkey viritys ja tekniikka

11.10.2011 16:47

huoh, eikä kukaan vastannu mun viestiin :itku:
jinchengtyyppi kirjoitti:mistä sais jincheng monkeyn(tavallisen mankin käy myös)16-20mm imukaulaa jossa on semmoset levyt molemmis päis ja pulttien välit 45mm?

Re: Monkey viritys ja tekniikka

11.10.2011 18:08

No vaikka mistä, yleensä ne reikien etäisyydet on 49mm, mutta viilaa näyttämällä saa kohdilleen.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

15.10.2011 16:40

jos viilaan pako aukko mankista ni onko siitä hyötyä --

mitä kannattaa ottaa huomioon :nörtti:

Re: Monkey viritys ja tekniikka

15.10.2011 17:00

Moro!
En tiiä onko tät kyselty ku oon uus tääl manki puolel :)
Eli jos haluis rekisteröidä mankin kemmuks ni miten sit pitää muutella? jarrui?pitääks jotain vahvistaa? 8o

Re: Monkey viritys ja tekniikka

15.10.2011 18:12

Aika turhaa edes ajatella aidon mankin rekisteröimistä kevariksi.. Osta suoraan A1-skytari jos siltä tuntuu.

scootteri kirjoitti:jos viilaan pako aukko mankista ni onko siitä hyötyä --

mitä kannattaa ottaa huomioon :nörtti:


Ei ole hyötyä, eikä siinä ole järkeä. Avaramman putken vaihtamalla saat vähän alavääntöä ja pari kilsaa lisää huippuja.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

15.10.2011 18:26

Ai kannen avarrus ei tuo mitään hyötyä? Kyllä se imun ja paon avarrus auttaa kun sen tekee oikein. Vähän vaikka pattia voisi nokkaankin hitsata samalla.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

15.10.2011 18:43

Tässä nyt talvea (odotellessa) tuli mieleen että vois vaihtaa kiinan mankiin tosta samuraista 110cc koneen, nii olisin kyselly vaan yleisesti että onko poliisit ratsannu/ testannu mopoja talvella. Ite ajattelen että ei ainakaa hirveen moni poliisisetä oo uskaltanu talvella koitella :D

Ja sitte tosta moottorista, siittä pitäis viilata se 110cc pois? ja saada jotenkin tehtyä se 49cc merkintä, eli kysymys kuuluu miten sen saa tehtyä :roll: