Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Monkey viritys ja tekniikka

13.7.2018 14:08

Siinä on niin lyhyt akseliväli ja kevyt keula että vakiollakin voi keulia, helpottuu toki huomattavasti isommalla kaasarilla kun pikkaisen kaasuunvastaavuutta ja vääntöä saadaan lisää.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

13.7.2018 23:08

Eli ei välttämättä tarvi muutaku sen kaasarin vaihdon ja rajoitin pois? Paljonko tuollanen sitten kulkee sellaisilla järkevillä välityksillä, joilla se keuliminenki onnistuu?

Re: Monkey viritys ja tekniikka

16.7.2018 1:39

Kyllähän se vakio DTki keulii, eihän se oo kiinni kun reenistä. Ei se manki mitään kauheita kulje kikkailuväleillä, ehkä ennemmin mä laittasin 72cc pytyn ja jättäsin vaikka rajottimen. Se isompi pytty tuo kummasti vääntöä, eikä se silläkään raketiks muutu.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

17.7.2018 7:32

Kaveril on manki missä on vaan porattu imukaula ja vapaasti virtaava ilmansuodatin ja keulii ykkösellä kytkimen avulla ja kakkosella myös jos osaa tekniikan ja jaksaa tarpeeksi nykästä
Lisäkuutiot ovat aina kivoja ja varsinkin mankissa joka on aika tehotob kun nelari on :)

Re: Monkey viritys ja tekniikka

19.7.2018 10:42

No olishan se kyllä noiden vääntöjen takia hyvä olla se 72cc, mutta näkeekö ihan jokainen puusilmä sen heti, että se on 72? Eipä taida paljon auttaa se, että mopo kulkee ratsiassa esim. 58, jos on isompi sylinteri...kilvet lähtee ja sakot tärähtää?

Ja miten muuten tuo, kun nykyään on tosi usein vaihdettu noita Lifan koneita, niin saako tuollaisella edes katsastettua sitten, jos ne kilvet sattuu lähtemään?

Re: Monkey viritys ja tekniikka

19.7.2018 12:21

Ope76 kirjoitti:Ja miten muuten tuo, kun nykyään on tosi usein vaihdettu noita Lifan koneita, niin saako tuollaisella edes katsastettua sitten, jos ne kilvet sattuu lähtemään?

Mökkimonkeyyn 125 lifanin vaihtaneena: tunnin-kahden bolt on homma jos kaasutin mukana koneessa. Sama tiputtaa alkuperäinen 50cc paikalleen ja käydä katsastamassa kuin alkaa miettimään.

Lyhyillä välityksillä kulki jotain 70 ja keuli kaasusta nelosella ilman mitään nykäsyjä. Eli verothan siitä paukahtaa.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

19.7.2018 23:28

Ja jos nyt meinattiin 50cc lifania, ni ei sitä katsuria se kiinnosta onko siinä aito mankin kone, vai kopio. Kukaan ei myöskään 72cctä ulospäin erota, se on ihan samannäkönen kun 50cc, ja yleensä seitenkympeissä on viel 49cm2 merkintä.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

20.7.2018 14:42

No onko noihin Jinkkuihin ja Skyteamiin saatavilla sellaista rajoitettua CDI-boksia, joka ei ala mitenkään kummallisesti pätkimään niitä kierroksia. Ainakin tuosta pari youtube-videota katsoneena voisin veikata, että 100% mopoja testaavista poliiseista huomaa tuollaiset pätkivät rajoittimet :(

Re: Monkey viritys ja tekniikka

28.7.2018 13:24

Saako viiskymppiselle pytylle laitettua tuon isovenakannen? Häviääkö puristukset kokonaan ja pitääkö alkaa kantta laskemaan? Myös sitä mietin kun ei venttiilien kolot männässä osu venttiilien kanssa yhteen... kyseessä siis uudenmallin kuulalaakeroitu 72 pytylle tarkoitettu kansi.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

28.8.2018 15:04

Ope76 kirjoitti:No olishan se kyllä noiden vääntöjen takia hyvä olla se 72cc, mutta näkeekö ihan jokainen puusilmä sen heti, että se on 72? Eipä taida paljon auttaa se, että mopo kulkee ratsiassa esim. 58, jos on isompi sylinteri...kilvet lähtee ja sakot tärähtää?

Ja miten muuten tuo, kun nykyään on tosi usein vaihdettu noita Lifan koneita, niin saako tuollaisella edes katsastettua sitten, jos ne kilvet sattuu lähtemään?


Vanha viesti, mutta vastaan nyt kumminkin. Eli näkee jos on 72cc merkintä, mutta esim Mbf motolta saa 72cc sylkkäsarjoja: http://mbfmoto.com/sylinteri/2054-sylin ... -72cc.html, jotka menee suoraan 50cc alakertaan ja 50cc ''pikkuventtiili'' kannelle ja niissä on 49cc merkintä, eli ei näe oikeastaan mitenkään, että se on 72cc.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

28.8.2018 15:16

Itsellä on mankissa (Skyteam monkey 50 2017, kuriton imukaula, vaahtomuoviputsari vakiovälit ja kurillinen vakioputki) semmoinen ongelma, että kun painaa vapaalla kaasun pohjaan meinaa hyytyä ja tuntuu muutenkin, että olisi tehoja vähemmän, kun ennen, jolloin ei hyytynyt kun painoi kaasua, vaan kierrokset nousivat normaalisti ja kyyhdyttäessä nopeasti keulakin lähti nousemaan, mutta nykyään ei meinaa saada keulaa ylös edes ykkösellä kytinpommilla. Mankiin ei ole vaihdettu mitään minkä pitäisi vaikuttaa tehoihin. Olen miettinyt, että venttiilien säätö ja kaasarin puhdistus voisi auttaa.

Toinen asia mikä kiinnostaa on tuommoinen Mbf moton 72cc pikkuvenakannelle tehty sylinterisarja. haluaisin mankin kulkemaan noin 64km/h eli juuri alle verojen, mutta mietin, että onko järkeä hankkia 72cc ja laittaa se välityksillä kulkemaan 64 km/h, vai kannattaako pysyä 50cc?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Edit: Kaasarina on vakio 16mm

Re: Monkey viritys ja tekniikka

29.8.2018 9:21

Kuriton imukaula ja vaahtomuoviputsari jo vaikuttaa tehoihin. Ja jos et oo suutinta vaihtanu, ni se käy reilusti laihalla, sen takia meinaa hyytyä eikä jaksa vetää. Rasittaa myös konetta vitusti, eli isompaa suutinta kehiin. Varmaan jotain 10-15, ehkä 20 isompaa.

Se 70cc vs 50cc on makuasia, 70ccllä saa enemmän vääntöä, mutta kone taas huutaa vähän enemmän. Kannattaa koittaa ekaks 50ccllä saada se 60km/h täyteen, sitte miettii huutaisko liikaa 70ccllä.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

1.9.2018 14:11

Miten ois? tartteeko toi mbf moton 85cc sylinterisarja jonkun isomman kannen? Tarkotuksena ois siis hommata 72cc tai 85cc sylkkä mutta en tiiä kestääkö 50cc alakerta 85cc yläkertaa. Minkäslainen kansi kannattas ton 85 sylinterin kans olla?
Vielä toi sylinterisarja: http://mbfmoto.com/home/2051-sylinterisarja-85cc.html

Re: Monkey viritys ja tekniikka

2.9.2018 15:00

LIsätiedoissa lukee.
Sarja on tarkoitettu "pikkuventtiili kannelle" / 50cc kannelle ja manuaali koneisiin! (manuaalikoneen kampiakselille)

Re: Monkey viritys ja tekniikka

3.9.2018 15:37

Mankin_Omistaja kirjoitti:Miten ois? tartteeko toi mbf moton 85cc sylinterisarja jonkun isomman kannen? Tarkotuksena ois siis hommata 72cc tai 85cc sylkkä mutta en tiiä kestääkö 50cc alakerta 85cc yläkertaa. Minkäslainen kansi kannattas ton 85 sylinterin kans olla?
Vielä toi sylinterisarja: http://mbfmoto.com/home/2051-sylinterisarja-85cc.html


Kuten joku jo sanoi, niin toimii vakio 50cc ''pikkuventtiilikannen kanssa'' ja varmasti kestää vakio alakerta 85cc jos käytät vain sitä 50cc kantta. Itse en kyllä hankkisi 50cc kannelle 72cc isompaa sylinteriä, koska siinä menee jo tehot hukkaan. Tietysti eipä tuo ole kun 5e kalliimpi ja jos meinaa joskus hankkia isomman kannen, niin siinä tapauksessa 85cc ihan hyvä.