Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Aprilia RX/MX

29.9.2011 9:49

ARX kirjoitti:vitun ruma ainaski jos ei muuta
+ asiasta toiseen, onko sun rxässä hussen numerokilven kaverina mitää valoa?

Noissa gallerian kuvissahan se näkyy. Eli siinä on vaan joku sparewheelin halogeenivalo.https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/8827 joku tuon tapanen se oli. Hyvin sillä eteensä näki mutta nopeusmittari piti ottaa irti mutta eipä se kyllä toiminukkaan :D

Re: Aprilia RX/MX

29.9.2011 10:07

240turbo kirjoitti:
ARX kirjoitti:vitun ruma ainaski jos ei muuta
+ asiasta toiseen, onko sun rxässä hussen numerokilven kaverina mitää valoa?

Noissa gallerian kuvissahan se näkyy. Eli siinä on vaan joku sparewheelin halogeenivalo.https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/8827 joku tuon tapanen se oli. Hyvin sillä eteensä näki mutta nopeusmittari piti ottaa irti mutta eipä se kyllä toiminukkaan :D


juu mulla on tossa hussen numerokilpi tos ni pitäs joku tollane tilata :P

Re: Aprilia RX/MX

29.9.2011 16:20

Slerpa_: on mul niit suuttimii pari ainaki ku tilasin vakio kaasariin. ja kyl se nyt ainaki vääntää iha hyvi :D En si tie tosta putkesta, minkä siihen ostin aiemmin, se tyyppi sano et se on giannelli mut ei ota oikeestaa piikkiä.Sit se sano et se tehoalue alkaa muka nii korkeelt ettei kerkee alkaa. mut kyl sen ny alkaa ainaki pitäs. Taitaa vaan olla laiska putki ku ottaa nii hellän piikin.Vai voisko olla alakiertone?

Re: Aprilia RX/MX

29.9.2011 19:30

numberone kirjoitti:Slerpa_: on mul niit suuttimii pari ainaki ku tilasin vakio kaasariin. ja kyl se nyt ainaki vääntää iha hyvi :D En si tie tosta putkesta, minkä siihen ostin aiemmin, se tyyppi sano et se on giannelli mut ei ota oikeestaa piikkiä.Sit se sano et se tehoalue alkaa muka nii korkeelt ettei kerkee alkaa. mut kyl sen ny alkaa ainaki pitäs. Taitaa vaan olla laiska putki ku ottaa nii hellän piikin.Vai voisko olla alakiertone?

Onko minkä näkönen alkukäyrä siinä putkessa? Onko siinä ylimääräsiä mutkia vai kääntyykö vaan sen U-lenkin ja sit alkaa paisari? Giannellissa on aika pieni paisari ja pieni välipillikin? Toimiiko miten yläkierroksilla? Isompaa suutinta tai seosruuvista jos vääntää alaalta ja röpöttää yläällä. Mulla kyllä autto kun ilmanputsariin poras reikiä :D

Re: Aprilia RX/MX

29.9.2011 20:05

Isompaa suutinta tai seosruuvista jos vääntää alaalta ja röpöttää yläällä.
Seosruuvi vaikuttaa suunnilleen vaan tyhjäkäyntiin, joten turha sitä on jenkata.

Re: Aprilia RX/MX

30.9.2011 13:23

Itellä ainakin vaikutti ihan helvetisti kun sitä pyöritti että eihän siinä...

Re: Aprilia RX/MX

30.9.2011 15:24

joopajoo...Itellä se ruuvi ei ole ikinä vaikuttanut muuhun kun tyhjäkäyntiin. Täyskaasulla mopo ei ole muuttunut mitenkään.


Kysytäämpä näin, että miksi kaikissa viritykseen liittyvissä kirjoissa sanotaan, että se seosruuvi vaikuttaa tyhjäkäynnille, ja johonkin 1/10-1/8 kaasulle? Ovatko nämä virityskirjojen kirjottajat erehtyneet kaikki tässä samassa asiassa?

Toimiiko miten yläkierroksilla?
Kierrokset eivät ole yhteydessä mihinkään kaasuttimen säätöosiin, vai lisäätkö kaasua sitä mukaa, mitä kierroksia tulee lisää, vai lyötkö suoraan "lämän tiskiin"?

Re: Aprilia RX/MX

30.9.2011 17:03

onnistuisko jos laittais mäxän etujarrukahvan sen koko hökkelin tilalle sen mikä derbeis on, ku niis on se mikroanturi ja mäxäs on poikki ne piuhat siitä anturista ja ne on kolvattu siihen. derbissä ne menee vaa siihe mikroanturii miniabikoilla. ja mikä on ku painaa takajarrua nii se valo ei syty, kokeilin yleismittarilla siitä anturin kahesta piuhasta niin toinen näytti jotain 12 volttii ja toinen jotai 3 volttii. käynti ja etujarruvalo kyllä pelaa

Re: Aprilia RX/MX

1.10.2011 12:00

Toimiiko miten yläkierroksilla?
Kierrokset eivät ole yhteydessä mihinkään kaasuttimen säätöosiin, vai lisäätkö kaasua sitä mukaa, mitä kierroksia tulee lisää, vai lyötkö suoraan "lämän tiskiin"?[/quote]
Mopo voi kuule toimia ihan hyvin alakierroksilla mutta sit röpöttää yläkierroksilla, sillon yleensä voi vaihtaa suuttimen isompaan TAI SÄÄTÄÄ SEOSRUUVIA. Minkä takia kaasarin kyljessä on tyhjäkäyntiruuvi? Taitaa olla ihan turhaan siinä jos seosruuvilla se tyhjäkäynti säädetään.

Re: Aprilia RX/MX

1.10.2011 16:22

Mopo voi kuule toimia ihan hyvin alakierroksilla mutta sit röpöttää yläkierroksilla,
Niin voi. Siltikkään ne kierrokset ei siinä meinaa mitään, vaan se, kuinka paljon kaasua on avattu. Jos sinulla on 10000 kierrosta, ja kaasu vajaa puolet auki, et lähde vaihtamaan suutinta, vaan säätämään neulaa. Jos sinulla on 4000 kierrosta, ja kaasu auki, vaihdat pääsuutinta, etkä säädä neulaa tai muita. Monet (mukaan lukien luultavasti myös sinä) tekevät juuri tämän säädön niin kuin sitä ei pitäisi tehdä, ja mettään menee...

Minkä takia kaasarin kyljessä on tyhjäkäyntiruuvi? Taitaa olla ihan turhaan siinä jos seosruuvilla se tyhjäkäynti säädetään.
Ihan oikeasti. Kannattaisikohan sinun kerrata (tai edes opetella) se kaasarin toiminta, kun näyttää olevan pallo vähän hukassa? Vähän sama asia kun sanoisit, että neulat ja suuttimet on turhia, kun sillä luistilla saa yksistään säädettyä sen moottorin pyörimisnopeuiden...

Tyhjäkäyntiruuvilla säädetään se, miten kovaa tyhjäkäyntiä mopo käy. Esimerkiksi haluatko moposi käymään 900 rpm, vai 1500 rpm, vai jotain muuta. Seosruuvilla taas säädetään se tyhjäkäynnin seos tarkasti kohdalleen, joka on tietenkin edellytyksenä siihen, että kone käy tasasta ja mukavaa tyhjäkäyntiä sammumatta.

Ja kysyn vielä uudelleen tämän: Miksi kaikissa virityskirjoissa sanotaan ettei se seosruuvi vaikuta kun ihan pienellä kaasunavaumalla ja tyhjäkäynnillä? Ovatko kaikki suuret virittäjät erehtyneet tämän asian suhteen, vai miten?

Minulle on ihan sama otatko nyt uuden tiedon vastaan, ja käytät sitä jatkossa kaasarin sädössä, vai pysytkö omissa kuvitelmissasi. JOs kuitenkin pysyt niissä omissa kuvitelmissasi, älä niitten perusteella neuvo ketään, koska metsään menee...

Re: Aprilia RX/MX

1.10.2011 19:33

Tää alkaa olla jo niin naurettavaa mutta kerronpa nyt kuiteski :D ite kun sais mopon kasattua nii kiers kaasu pohjassa just 5-6tonnia niin sillon vaihdon suutinta ja vaihoin neulan paikkaa mutta ei mitään vaikutusta ollu. Sit reilusti pyöritin seos ruuvia niin vinkas 10000? Ei niillä viritysoppailla ja korjausoppailla mopoa säädetä vaan kokeilemalla. Täällä foorumeilla annetaan vaan suuntaa antavia tietoja ja ite ainakin ennen suuttimen vaihtoja yms. pyörittäsin sitä seosruuvia jos olis pienestä säädöstä kiinni. Laita slerpa seuraavaks vaikka yv jos jäi jtn hampaankoloon ja jätetään tämä topikki rauhaan ;)

Re: Aprilia RX/MX

1.10.2011 20:07

Laitan vielä lyhkäsesti..

Tuossa sinun tapauksessasi on vain tapahtunut siellä kaasarissa jotain muuta, mitä seosruuvin pyörittämisellä tapahtuu. Jokin muu säätö on myös siinä tohinassa muuttunut, tai jokin tukos auennut jostain, tai vastaavaa. Kannattaa myös se muistaa, että mahdottomuuksiin ei pysty edes mopon kaasutin. Jos jokin asia on mahdotonta, se on mahdotonta.

Ei niillä viritysoppailla ja korjausoppailla mopoa säädetä vaan kokeilemalla.
Viritysoppaissa sanotaan mikä on mahdollista ja mikä ei. Jos mopo ei saa kipinää, lähtisitkö hakemaan vikaa kaasuttimesta? Tai vaihtaisitko moposta sytytyspuolan, jos valot ei toimi? Et tietenkään, koska ne eivät vaikuta toisiinsa. Tietenkin voisit kokeilla, että jos sen sytkäpuolan vaihtamisen jälkeen vaikka ne valot alkaisikin toimimaan, ja tuhlata näin aikaa ja rahaa. Toinen vaihtoehto olisi ottaa selville mahdottomuuksista ja mahdollisuuksista, ja lähteä hakemaan sitä vikaa aivan muualta. Samoin myös kaasarin sisällä. Vikaa on turha lähteä hakemaan tyhjäkäyntipiirin puolelta, jos täyskaasulla ei mopo vedä. Syynä tähän on se, että ne eivät voi vaikuttaa toisiinsa, ja täten vika ei voi olla tyhjäkäyntipiirissä.

Re: Aprilia RX/MX

1.10.2011 21:32

Muistappa se että aina se sinun sanomasi ei ole ainoa oikea. Tuossa minun tapauksessa ei tapahtunut muuta kuin seosruuvin säätö (niin monesti oli kaasari jo purettu ja kasattu huolella). Mopot toimii eri säädöillä. ;)

Re: Aprilia RX/MX

2.10.2011 2:08

Käsittääkseni me kaikki, samaan tapaan kuin mopon kaasaritkin, noudatamme fysiikan lakeja, jotka ovat se "totuus". Perusteluni nojaa tällä saralla suurten auktoriteettien kirjoittamiin kirjoihin, ja hieman omiin kokemuksiin. Kirjojen perustelut nojaavat suoraan fysiikkaan, eikä mihinkään muuhun, ja jo niiden perusteella voidaan sulkea mahdottomuudet pois, eli tässä tapauksessa se, että se ruuvi olisi jotain vaikuttanut. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

Edelleen: jos nokka-akseli ei toimi, emme lähde hakemaan vikaa valopuolasta, vaan sieltä nokkaketjusta, koska valopuolan vaikuttaminen tähän vikaan on mahdotonta, samaan tapaan kuin seosruuvin vaikutus täyskaasulla.

Mopot toimivat eri säädöillä, joka johtuu nykyajan metallintyöstö tekniikoista. Siltikään ne kaasarin eri osien vaikutusalueet ei muutu, vaan ne niitten säädöt. Suutin vaikuttaa täyskaasulla, oli mopo mikä hyvänsä, ja neula keskikaasulla.

Re: Aprilia RX/MX

2.10.2011 9:30

Ei tarvii kirjottaa joka viestiin samaa asiaa. Vielä muistutan KÄÄNSIN REILUSTI SEOSRUUVISTA. Ja neula toimii itseasiassa 1/4 osa kaasulla. Vastaa tähän nyt kun tiedät oikeesti noista asioista :D mitä tekisit jos ennen piikin alkua röpöttää ihan hirveesti mutta täyskaasulla ajettaessa ei saa tarpeeks bensaa? Neula ylös ja isompi suutin? Tää on sit oikee ongelma joka on tarkotus saada ens kesäks :D
E: Siis neula alas? :D