Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Aprilia RX/MX

20.3.2013 18:33

en ole nähnyt missään, osta tanko missä on enemmän nostoa ;)

Re: Aprilia RX/MX

21.3.2013 21:50

mites sit on noi apikan koropalat kun siinä on se koiranluu pala tai se niin minkälaiset koropalat siihen menee kiinni?

Re: Aprilia RX/MX

23.3.2013 20:56

Eikös se nii mene, että ku lyhennät hauvanluita nii perä nousee :)

Re: Aprilia RX/MX

26.3.2013 17:50

Mitenkäs tuossa racing räksässä säädetään takaiskunvaimmeninta kun tuossahan on jousen ylä- ja alapäissä jotkut säätimet? Pitäs saada tuota paluuvaimennusta vähän napakammaks, tuli just ostettua tuommonen niin apu kelpais :D

Re: Aprilia RX/MX

27.3.2013 18:27

Eihän yläpäässä mitään ole, vai onko muka? Mutta siitä alapäästä sitä mutteria kiertämällä saa säädettyä sitän jousen esijäykkyytä tai jotain, eli jousi vain menee enemmän kasaan jolloin tulee vähän jämäkämpi peräpäästä.

Re: Aprilia RX/MX

28.3.2013 22:44

Itekki jostain luin että ylhäälläki säätö ois, mut vitut siellä mitään ollu :D Alhaalta pyörittele vaan.

Re: Aprilia RX/MX

31.3.2013 20:36

Mitenkäs kun mopo ei oo seisonnan jälkeen lähteny käyntiin. Tullpanreiästä kun sujauttaa hitusen bensaa niin pysyy 2sekuntia käynnissä muuten ei hörähdäkkään edes lykkimällä. Voiko bensat mennä nuin huonoks 6kk seisonnalla? :D ja jos akku on heikossa kunnossa niin voiko sillä olla jotain merkitystä tohon?

Re: Aprilia RX/MX

31.3.2013 21:34

Bensat vanhentuneet, ihan normaalia. Tyhjennä tankki ja uutta raikasta tilalle, hetken kun sitä senjälkeen polkee niin pitäisi lähteä iloisesti. Akku ruokkii vain vilkkuja ja jotain oheishilppeitä, eli se ei vaikuta.

Re: Aprilia RX/MX

1.4.2013 14:32

Bensat vanhentuneet, ihan normaalia.
Kuvastaa hyvin millasta sontaa nykyään myydään bensana. Nestekkin muistaakseni antaa jonkun 3kk:n säilymistakuun, vaikka sen pitäisi olla vähintään 3 vuotta....

Esim. omassa Tunassa oli sillon vuosituhannen alussa kun sitä alettiin herättelemään jotkut 80-luvun alun tai 70-luvun lopun pensat tankissa (tankki täynnä) ja lähti parista polkasusta käymään. Nyt viime kesänä kun Aeroxia herättelin, siinä oli jotkut pari vuotta vanhat bensat eikä toivoakaan käynnistymisesta...Tunturinkin kanssa talviseisonnan jälkeen kauheeta rykimistä että sai käymään. Tankki oli onneksi kohtuu tyhjä, laitto raikasta pensaa päälle niin lähti taas käymään.

Tyhjennä tankki ja uutta raikasta tilalle, hetken kun sitä senjälkeen polkee niin pitäisi lähteä iloisesti.
Tai kaataa vaan uutta bensaa päälle, jos tankkissa on joku tyyliin 1/4 pensaa jäljellä.

Re: Aprilia RX/MX

1.4.2013 16:10

Slerpa_ kirjoitti:Kuvastaa hyvin millasta sontaa nykyään myydään bensana. Nestekkin muistaakseni antaa jonkun 3kk:n säilymistakuun, vaikka sen pitäisi olla vähintään 3 vuotta....

Esim. omassa Tunassa oli sillon vuosituhannen alussa kun sitä alettiin herättelemään jotkut 80-luvun alun tai 70-luvun lopun pensat tankissa (tankki täynnä) ja lähti parista polkasusta käymään. Nyt viime kesänä kun Aeroxia herättelin, siinä oli jotkut pari vuotta vanhat bensat eikä toivoakaan käynnistymisesta...Tunturinkin kanssa talviseisonnan jälkeen kauheeta rykimistä että sai käymään. Tankki oli onneksi kohtuu tyhjä, laitto raikasta pensaa päälle niin lähti taas käymään.

Ai on mielestäsi bensan laatu huonontunut vuosien varrella? Sano nyt vielä että se johtuu lyijyn puutteesta tai etanolista... Jos esimerkissä vertaat vanhan Tunturin ja Roxin käyntiinlähtevyyttä vanhalla bensalla, niin jos kärjistän sitä vähän vielä ja vertaan Ladaa vaikka F1 autoon ja annan vinkin että se Lada lähtee käyntiin vaikka vedellä, mutta vormula ei, niin huomaatko jutun juonen. Aivan oikein, viritysasteella on ihan jättimäinen vaikutus siihen, miten nirso se on bensan suhteen.

Jos mielestäsi bensan laatu on heikentynyt, niin odotan mielenkiinnolla jotain tieteellisempää selitystä asiaan joka selventää että mikä jalostuksen kehittyessä on saanut bensan silti huononemaan.

Ja vielä ylipäänsä kysymys, miksi bensan pitäisi säilyä ajoneuvon tankissa esim. puoli vuotta? Kyseessä on vahvasti haihtuva liuotin, bensatankki ei ole ilmatiivis joten luonnollisesti se mehu ei sielä säily joko fyysisesti tai laadullisesti. Yleensä niillä vehkeillä ajetaan, eikä seisoteta romukasassa ja toivota kymmenen vuoden päästä sen lähtevän käyntiin ilman mitään toimenpiteitä.

Re: Aprilia RX/MX

1.4.2013 16:43

Ai on mielestäsi bensan laatu huonontunut vuosien varrella?
Avaa yksikin uudella, tai vanhalla bensalla ajettu kaasarikone. Jotenkin sääntönä noissa lyijyllisellä bensalla ajetuissa (ja sillon seisontaan laitetuissa) on se, että karsta lähtee helposti pois, kun nykysellä karsta on kivikovaa, ja tarttee törkeen työn että saa irti. Myös uudemmissa seisomaan jääneissä koneissa tuntuu tota harmaata moskaa kertyvän kaasariin ihan eri tavalla mitä noissa aikoja sitten seisomaan jääneissä. Suurilta osin ollaan menty eteenpäin, mutta joltain osin taakseppäin.

Sano nyt vielä että se johtuu lyijyn puutteesta tai etanolista
Lyijyn kaikkia ominaisuuksia ei ole saatu laitettua nykybensaan. Toisaalta ei niitä nykyautot tarttekkaan. Paskamaista on vaan se, ettei sitä saa vanhoihinkaan moottoreihin mistään, vaikka niiden määrä on niin marginaalinen ettei se mitään suuria ympäristötuhoja tai terveyshaittoja saa aikaan. Mopoissakin toi vanhan moottorin bensa poistaisi sen kaasarinputsausrumban joka keväältä jollei ole muistanut käyttää kaasuttajaa tyhjäksi, tai jos pensahana vuotaa.

Sano nyt vielä että se johtuu lyijyn puutteesta tai etanolista... Jos esimerkissä vertaat vanhan Tunturin ja Roxin käyntiinlähtevyyttä vanhalla bensalla,
Enemmänkin vertasin tunturin käyntiin lähtevyyttä 20 vuotta vanhalla bensalla ja vuoden seisseellä nykybensalla.

Ja vielä ylipäänsä kysymys, miksi bensan pitäisi säilyä ajoneuvon tankissa esim. puoli vuotta?
Jos se on joskus säilynyt, tulisi sen nykyäänkin säilyä. Jos se ei säily, ollaan tältä osin menty taakseppäin. Sama asia kaikkien vanhempien laitteitten kanssa. Jos ostan laitteen X mikä on joskus kestänyt 10 vuotta käyttöä, oletan että uusi vastaavakin sen kestää. Oletus on se, että joka asiassa mennään parempaan päin, koska tekniikka kehittyy.

Englannin systeemi olisi hyvä. Lyijyllistä bensaa sille marginaaliryhmälle (vanhojen autojen/mopojen/moottoripyörien omistajat) ketkä sitä tahtoo ja loput ajaa pakostakin lyijyttömällä.


No täytyy ajaa tankki tyhjäksi, ei ole suuri vaiva.

Re: Aprilia RX/MX

1.4.2013 20:37

En tiä mutta ei auttanu bensojen vaihto.. Ihme juttu kun tuo kuitenkin pörähtää käyntiin hetkeksi aikaa sillä että lyö tulpanreiästä bensaa. Voiko olla että pitää tyhjätä kaasarikin vielä? Mites tota ny kannattas lähtee tutkailemaan? :D

Re: Aprilia RX/MX

1.4.2013 21:06

Kaasariin voi suuttimeen tulla sellasta harmaata mähmää, putsaa kaasutin.

Re: Aprilia RX/MX

2.4.2013 21:12

Kaasarin putsauksella luulis lähtevän, mut jos ei muuta, nii lykkää isoon mäkeen se käymään. Tai pistä vaikka auton perään :lol:

Re: Aprilia RX/MX

2.4.2013 22:00

Ostetaan koko vitun taka-akseli kaikkine holkkeineen, prikkoineen ja muttereineen, yyveetä kehiin!