Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
Viestiketju on lukittu

Aprilia RX/MX

21.10.2010 2:06

Tänne keskustelua tekniikasta ja yleisestikin vanhanmallisista aprilioista, joissa palvelee minarellin moottori.

Tsekkaa tietopankki kuitenkin ennen turhan kysymyksen esittämistä. Tietopankista voi löytyä vastaus.
http://www.motot.net/wiki/Aprilia_RX/MX

Käyttöohjekirjat pdf tiedostona ladattavissa sivulta, käyttöohje kirjasta löytyy mm kytkentäkaavio.
http://www.aprilia.fi/

Määriä:
Vaihteistoon menee 8,2dl kytkinlisäaineistettua moottoriöljyä.
Etupumppuihin 6,45dl etuhaarukkaöljyä/pumppu.
Jäähdytysnestettä 9dl, tarvittaessa enemmän.


blockhead kirjoitti:Suorita toimenpide ottamalla ensin etupyörä pois. Tämän jälkeen avaa t-palojen pultit ja irroita etupumput t-paloista.

Öljyjen ja stefojen vaihto

Oikea pumppu:
-Avaa yläpäästä korkki
-Paina pumppua sisäänpäin kunnes pystyt noukkimaan kaksi puolikuun muotoista holkit pois
-Kevennä pumppua niin että tanko, jossa nuo holkit olivat menee takaisin pumpun sisälle
-Käännä pumppu ylösalaisin valuttaaksesi öljyt pois
-Vedä pumppu kahteen osaan ja anna loppujen öljyjen valua
-Vaihda stefat samalla mikäli ne vaativat vaihtoa
-Laita pumpun kaksi osaa takaisin yhteen ja kaada öljyt yläkautta pumpun sisään (645ml)
-Laita puolikuun muotoiset holkit kiinni ja kasaa pumppu loppuun.

Vasen pumppu:
-Avaa yläpäästä korkki
-Käännä pumppu ympäri ja anna öljyjen valua pois
-Vedä pumppu kahtia
-Pumppaa lukuisia kertoja pumppua kunnes kaikki öljyt ovat tulleet pois
-Kun pumpusta ei tule enää öljyä, laita puolikkaat takaisin yhteen
-Suuntaa tanko(johon tulee puolikuun muotoiset holkit) ylemmän liukuputken yläreikään riittävän pitkällä m4-pultilla tai jollain muulla pitkällä esineellä (rautalankakin käy mutta se täytyy kiinnittää ennen pumpun kasaamista.)
-Kaada pumppuun öljyä 645ml
-Laita puolikuun muotoiset holkit kiinni
-Laita korkki kiinni

Tämän jälkeen laita pumput t-paloihin ja etupyörä kiinni ja baanalle.

21.10.2010 14:44

Eikös -02 Räxän vakiovälit ole 11/51? Entä saako fatbar tangon kiinni Räxän vakio tanko kiinnikkeillä? Käykö esim. Derbin mittarin pyörittäjä Räxän oman tilalle?

21.10.2010 18:22

Taisivat olla. Fatbar tankoa ei saa kiinni räxän vakiokiinnikkeisiin. Fatbar raisereitakaan ei saa kiinni vakiokiinnikkeisiin, sillä aprilian ylä t-palan tangon kiinnityspultit ovat kokoa m7 ja fatbar raisereissa m8.
Tekemällä m8 jengat saa raiserit kiinni.

Derbin pyörittäjä ei sovi.

21.10.2010 20:17

eikös siihen vois pistää vaan 7 pultit?

21.10.2010 20:25

M7 kuusiokolo pultteja ei löydy oikeastaan mistään.

21.10.2010 20:46

onko olemassa sitten muunlaista (alumiini) tankoa mikä menis apikkaan kiinni ilman että tarviis ruveta muokkailemaan uusia kierteitä :|
Viimeksi muokannut Tapra päivämäärä 21.10.2010 20:52, muokattu yhteensä 1 kerran

21.10.2010 20:50

Ei ole ellet löydä jostain m7 kuusiokolopultteja.

21.10.2010 21:12

Jaajaa pitääpäs vielä miettia sitä tankoa :| Mitenkäs miltä väliltä kannatta pistää suutin jos on täys kuriton ja kaasuttimena lorton 14.12? :)

21.10.2010 21:13

Muunlaisia tankoja on sopivia. Kaikki perustangot sopivat kiinni mutta fatbar tangot eivät.
Täysin mopokohtaista tuo suutinhomma mutta sanoisin että ~80 luokkaa.

21.10.2010 21:16

Itse löysin m7-kuusiokolot (tolkuttoman pitkän etsinnän jälkeen) vanhan polkupyörän ohjaustangon kiinnikkeistä. Vähän lyhyiltä ensialkuun näyttivät mutta kummasti koko ajokausi ilman ongelmia niillä meni.

21.10.2010 21:43

Tapra kirjoitti:Jaajaa pitääpäs vielä miettia sitä tankoa :| Mitenkäs miltä väliltä kannatta pistää suutin jos on täys kuriton ja kaasuttimena lorton 14.12? :)

Mulla oli 70 suutin kurittomana ja hyvin pelitti.

21.10.2010 23:27

mul o 65 suutin, "virit" piperi, ihan tyhjäputki. Sama suutin oli joskus giannelilla.

22.10.2010 15:08

Onko tyyppivika, että katkoo kytkinvaijeria? Itsellä mennyt 3 kytkinvaijeria 1000km aikana, aina tuosta kahvan kohdalta rispaantuvat rikki. Kahva taitaa rikkoa niitä tms.. Kesällä uusittu kytkinkahvarunko, ei kahvaa. Auttaisikohan kahvan uusinta/millä tuon saisi korjattua?

22.10.2010 15:11

Mulla oli räksässä saadessani se 60 suutin arrowin kanssa, joka on aivan perkuleen pieni, 70-75 hyvä kurittomalle/teharilliselle, toki nää on yksilöitä.
Btw Galleriassa pari kuvaa ruoskasta.. ;)
E. Katohan onko se vaijerin kiristysruuvin aukinainen kohta josta vaijeri laitetaan sisään ulos päin, jolloin se mulla ainakin on syönyt vaijereita..

22.10.2010 15:26

No kiitoksia vastauksista. eikös tähän Lorton Sha mene suuttimet 6mm kierteillä vai? eilen tuli putsattua koko kaasutin huolellisesti kun ei meinannu mitenkään mennä säätöihin, oli taas ihan täynnä hiekkää niin ulkoisesti kuin sisäisestikkin. Mitenkäs onko muillakin sama ongelma että tuo ilmaputsarin kansi on mennyt kieroksi ja päästä kaiken hiekan ja paskin sisäänsä :| menee hermot kun saa koko ajan olla tutkimassa että mistä nyt päästää hiekka sisäänsä, mitenkäs jos laittas tuohon alkuperäsen tilalle piperin tulisko kuinka kovat imuäänet ja entä mitenkä onko mitään haittaa verrattuna alkuperäseen? (menee vähän offtopiciks nytten.)
Viestiketju on lukittu