Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

23.11.2013 14:07

Osta multa pois samantien hyvät nastarenkaat ;)

No valitettavasti en osaa enempää auttaa, mut taitaa mennä rälläköinniks.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

23.11.2013 14:12

no, eipä siinä sitten mitään.. koitan nyt aluks kuitenkin irroittaa sen pinnapultin...

laita kuvaa yv nastoista, saattais vaikka kiinnostaakkin! :D löytyy kyllä jo nastat, mut ei oo omat, niin ei kehtaa pahemmin revitellä niillä sitten.

e: sain mopon käyntikuntoiseksi eilen illalla... kulki ihan hyvin, mutta kuumana hyytyi aika pahasti.. loppu käytännössä tehot kokonaan yläkierroksilta ja väännöt heikkeni huomattavasti. ja kierrokset leijaa jos vetää kaasupohjassa vähän matkaa isoilla vaihteilla. keskikierroksilla rötäjää hieman.

tuon perusteella vois olla liian pieni pääsuutin, mutta kylmänä toimi paremmin (jolloin sen pitäisi tarvita enemmän bensaa).

mutta koitan kattoa, et onks nyt jossain imuvuotoa.

käytän ilmanputsarina motorexin vaparia, josta palanut yks palanen pois, kun pakoputken välipilli osunut siihen.. varmaan pitää hommata uusi.

kokeilin vielä eilen illalla (kun kone oli kuuma) et kulkeeks se miten ryypyn kanssa.. no, eipä se yhtään paremmin kulkenut, melkeinpä huonommin (röpötys lisääntyi keskikierroksilla, suurilla kierroksilla en huomannut suurempaa eroa).

suht kylmänä meni helposti mittariin yli 80 (meni 80km/h kohdan yli helposti), mutta kuumana joutui vetämään kohtuu jyrkkään alamäkeen (n. 300m pitkä) kaasupohjassa, kutosvaihteella jotta sai mittariin edes 80!

en tiedä kiertääkö nesteet... paisuntasäiliössä näytti olevan sama määrä nestettä, ja olin siis valuttanut nesteet pois alunperin ja sitten lisännyt, kun kaikki osat oli paikoillaan.* voisko olla, että kone vain ylikuumeni?

pösön kanssa oli vähän samanlaista ongelmaa, mut siinä ei leijunut kierrokset tms. loppu vaa tehot.
se korjaantui pienemmällä pääsuuttimella 120 -> 115.

e2: eli viat löydetty:
-kannentiiviste paskana -> nesteet pääsee palotilaan -> booas (eikä lähde enään käyntiin)
-kannenpultit löystynyt
-nesteet ei kiertänyt -> ylikuumeminen
-etujarru jumissa (pitää tehdä uudet kiinnikkeet, koska nykyiset liian väljät = jarrusatula pääsee liikkumaan)


nyt vaa pitää toivoa, ettei kansi oo vääntynyt eikä suurempia vahinkoja löydy sylinteristä tms. rahat alkaa loppumaan, kun osat ei mene kaupaks. :roll:

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

27.11.2013 18:57

eli nyt olisin muokkaamassa suzuki rm-z '07 katteita tohon derpiin..

ja nyt tuli pikku ongelmaa ton takalipan kanssa. eli takalippa menee joko liian alaviistoon tai sitten jos nostaa sitä, takahäkki näkyy todella rumasti sieltä.

joten kannattaako tota takahäkkiä alkaa muokkaamaan?
vai laitanko sen lipan vaa siihen, miten se nyt sattuu parhaiten menemään ja laitan koropalaa.

etukatteet menee aika hyvin, pitää vaa tehdä uudet kiinnitykset.

sitten pitää penkkiä muokata aika paljon.. lähinnä sitä pehmustetta ottaa pois joistakin kohdista.

koitan ottaa kuvaa tosta moposta, et mitä muutoksia pitää tehdä, että menee ne katteet kunnolla.

tästä ei tuu nyt sitte mitään jonneviritelmää (kuten ex pösön lippaviritelmä... :roll: ).

eli nyt pyrin tekemään kunnolla ja käytän paljon aikaa, jotta se kans sopii kunnollisesti. ;)

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

27.11.2013 19:32

Tai sitten ostat vain eri vekottimen saman värisen takalipan :lol:?

Ja kuvaa kiitos, täällä päin muokattu Kawan katteita terpiin joskus :D Tosin ei omasta toimesta.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

27.11.2013 20:50

POISTETTU
Viimeksi muokannut .Juho päivämäärä 12.3.2014 21:34, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

28.11.2013 9:28

Derbin penkkihän on sitten tekokuitua, jos kuumaliimalla vedät niin varo ettet sulata sitä sitten! Takalipan suhteen vaikea neuvoa kun ei kuvien kautta onnistu hahmottamaan ihan hirveästi miten menee kiinni, mutta oma on moposi :P

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

28.11.2013 15:37

ok, kiitos neuvoista kuitenkin. ;)

mie koitan keksiä jotain tolle takalipalle..

takalippa oikeastaan ainut, joka on hieman ongelmallinen.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

28.11.2013 20:31

Varmaa kysytty ennenki, mutta mulla on 08 Derbi jonka käynnistyspoljin lakkasi toimimasta :D. Joten miten se koko kiksi mekanismi kasataan nii, että poljin toimisi?

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

29.11.2013 17:00

Mulla 06vm Derbi röpöttää ja ei kierrä piikille asti 1 ja 2 vaihteilla. Muilla vaihteilla kiertää ihan mukavasti tappiin asti eikä mitää ongelmia.
Eli mihis suuntaa pitäis alkaa kaasutinta säätämää?
Virit: Arrow, rajoittamaton CDI, 85 p-suutin.

Vaikuttaako läppien kurin poisto paljonkin? :lol:

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

4.12.2013 23:49

Joo kirjotan nyt tänne kun aktiivisin alue täällä:Jos on hommaamassa isompaa sylinteriä (80cc barikit) ja Gianellin teharia. Minkä kokoinen kaasari olisi hyvä? Ja onko esim. teholäpistä paljon hyötyä? :D Mopo on siis Gilera RCR -08 mutta sama mopohan se on kun Derbi.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

4.12.2013 23:55

Gileraaaa kirjoitti:Joo kirjotan nyt tänne kun aktiivisin alue täällä:Jos on hommaamassa isompaa sylinteriä (80cc barikit) ja Gianellin teharia. Minkä kokoinen kaasari olisi hyvä? Ja onko esim. teholäpistä paljon hyötyä? :D Mopo on siis Gilera RCR -08 mutta sama mopohan se on kun Derbi.

Ai niin ja unohdin pitääkö tuorevoiteluun mitenkään koskea tuollaisten viritysten jälkeen jo? :D

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

5.12.2013 8:19

Kaasari väliltä 21-24 milliä, eipähän jää siltä osin kuristamaan.
Tuorevoitelun itse ottaisin ehdottomasti pois. Noissa isommissa kaasareissa ei kaikissa ole edes tuorevoitelunippaa.
Läppärungosta en osaa sanoa juuta enkä jaata.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

6.12.2013 14:14

http://kauppa.mimoto.fi/product/596/bronco-nastat-5mm12mm-250kpl Saako näitä porattua smotorenkaisiin? vai onko liian pitkät? Kun nykyään taitaa olla se nastarengaspakko mopoissa, ja ei oo rahaa ostaa uusia nastoja :D

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

6.12.2013 15:33

Gileraaaa kirjoitti:Joo kirjotan nyt tänne kun aktiivisin alue täällä:Jos on hommaamassa isompaa sylinteriä (80cc barikit) ja Gianellin teharia. Minkä kokoinen kaasari olisi hyvä? Ja onko esim. teholäpistä paljon hyötyä? :D Mopo on siis Gilera RCR -08 mutta sama mopohan se on kun Derbi.

riippuu minkä 80cc barikitin ostat.

löytyy mm. barikit 80cc fonte (=valurauta, sport), barikit 80cc alu (nicasil pinnoitettu, midrace?), barikit 80cc alu racing (1 renkainen mäntä, tehoja hieman enemmän kuin perus barikit 80cc alu:ssa, mid-race), barikit 80cc 7t (7 huuhteluaukkoa, high-end),
barikit 80cc usine (kaikista kiertävin barikitin pytty, kierroksia jopa 16 000rpm (?), high end)..

veikkaan että oot aikomassa ostaa barikit 80cc alu:n (alleviivattu), niin silloin joku 24-26mm kaasutin vois olla aika hyvä sille. voi laittaa jopa 28mm kaasarin jos siltä tuntuu, mutta sillä tuskin enää saa tehoja yhtään enempää, kuin 24-26mm kaasarilla. ;)

ja mieluiten tuorevoitelu pois, kuten arsori jo kertoikin. itse en ainakaan luottais siihen, kun on kuitenkin yli 200e pytty.

"teholäpistä" vielä, et suosittelen ostamaan esim. malossi vl6/vl15/vl17 läppärungon, koska niissä on paremmin suunniteltu virtaus + jäykemmät hiilikuituläpät (tehot siirtyy korkeammille kierroksille). ;)

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

6.12.2013 17:03

28 milline kaasari vähä turhan tuhti kyllä 80cc. Enemmän menee bensaa hukkaan kun mitään muuta.