Moi!
Nyt liityin tänne foorumille vaikka tullut aiemmin pyörittyä, tosin rekisteröimättä.
Tigeri otti ja leipas kiinni, kun kiertarin alapään laakeri poiki ja yksi neula sitten tervehti mäntää, onneksi pytty viimeisessä ylikoossa ja hirvee naarmu..
No onneksi pyttyjä löytyy ja otin sitten hyllystä yhden n. 55cc koossa olevan pannun (40 mäntä) ja laittelin paikalleen kunhan vähän viilailin. Tässä kohtaa en kiertariviasta siis tiennyt. Mopo käy kaksi-kolme sekuntia ja vetää koneen jumiin, no vaihde pesään ja herkistelyä, uudestaan tulille, sammuu. Pytty irti ja huomaan että kiertari täys horo. Mäntään tuli pari pientä naarmua, tai monta, mutta renkaat ok joten sitä mäntää käytetään. Huomasin vasta miten yksinkertainen tuo Puch on purkaa, kytkinhilujen purkaminen ja kasaaminen menee kyllä vaikka unissaan, sen verran monesti tullut tehtyä, mutta lohkoja ei ole tarvinnut ikinä erottaa. Muutama neulalaakerihan sieltä astian pohjalle tuli, mutta entä sitten. Vaihteisto tulee kampuravikasesta koneesta, koska ykkönen ei tuossa koneessa pelaa.
Kannattaisiko koko kiertari uusia vai pelkkä laakeri? (koneeseen kaikki laakerit uusittu n.500km sitten, myös kiertari, tällöin porattiin myös pytty ja vaihdettiin mäntä, mutta ne on entiset nyt..)
Sen verran kerron itsestäni/ Tuntureista, että eka Tigeri tuli kuutosluokan lopulla, joka on tuo 87 S ja siitä kampura rikki, muuten ehjä peli, se siis käyttiksenä, toisen 87 kone on se josta kiertarin laakeri poiki, tämä kone s-tigerissä kiinni. Toinen 87 on normaalitigeri jonka ostin pari kuukautta sitten vaihdevikaisena (ykkönen ei pelaa ja painelaakeri oli poikinut
, näin hinta putosi puolella alkuperäisestä)
Sitten omistuksessani on pari vuotta ollut "harvinainen" -84 pyöreelampputiger, tämä käyttökunnostetaan ja kovaa ajua. Tällä hetkellä odottaa keulapumpun suoristusta, takahaarukkaan kiristinhitsisauman tekemistä + haarukan maalausta, kaiken keltaisen osan maalausta ja tankkiin vähä pakkelia. Sekä pientä fiksiä muoviosiin kusilaidun muodossa.
Pyöreelampun tekniikkana toimii täysin vakio, S-87 oli porattu kaasari ja viilattu imu, 87 oli vääntäväksi viilattu 41mm pytty (vakiosta tehty), 13mm porattu kaasari ja 13-42 (välillä 13-34, joilla mentiin 60, mutta koska 1. vaihde ei toiminut, niin paikaltaan lähtö ei ollut kivaa.) Nyt kasiseiskojen koneet kun yhtyy, tekniikaksi tulee 13mm porattu kaasari, johon kiinanpelin 60 suutin jahka Spare sen lähettää,sörkitty ilmanputsari, viilattu 55cc, 13-42, uudenmallin vakioputki ja vapaavirtausvaimennin. Ulospäin ei juuri eroa alkuperäisestä, mitä nyt äänenvaimennin, mutta voi olla, että taakse tulee huonokuntoisesta vakiolahnasta tehty villavapaavirtausmalli.
Tulipa hirvee romaani, jospa Tunariveljet(siskot?) jaksaa lukea.
-Jari "Kisataiger"