Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

17.1.2013 13:57

juu äsken ottelin pytyn irti.

ei ollu koko kannen tiivistettä ja alapuolen tiiviste oli pikku rempale..
ja männässä oli 4 halkeamaa 2 muutaman millin ja sitte 2 suht pitkää, mutta kampurassa ei ollut onneksi yhtään välystä.
kun aukasin nii katoin samalla ajotuksia ei ees imut aukee kokonaan.. ja paossa hirveitä valuvirheitä

huomenna poraukseen+mäntä

miten tuossa muuten aukeaa tuo öljyn lisäys korkki onko siinä keirre vai nostettava?
ja tyhjennys proppu on varmaankin lohkojen alapuolella? :D

ja tulpanjohto+hattu siihen on vaihettu ja ilmeisesti kärjetkin, pitää vielä varmistaa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

17.1.2013 16:02

Öljykorkki lähtee ihan nostamalla. Tyhjennysaukko on kytkinkopan pohjassa, muistaakseni 17- tai 14-millinen pultti.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

17.1.2013 18:47

heka96 kirjoitti:kun aukasin nii katoin samalla ajotuksia ei ees imut aukee kokonaan.. ja paossa hirveitä valuvirheitä

Ihan normaalia Tunturien pytyissä, että aukot eivät aukea kokonaan ja mäntä jää YKK:ssakin melko alas. Super Sportin pytystä juuri otettiin 3mm yläpinnasta pois ja alas 1.5-2mm korotusta. Sitten alkaa aukot aukeamaan ja puristuksia piisaamaan.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

18.1.2013 1:04

katoin samalla ajotuksia ei ees imut aukee kokonaan..
Uusissa männissä taitaa olla lyhyempi helma, jollon imu aukee kokonaan.

ja paossa hirveitä valuvirheitä
Näistä kuulisin lisää, ei itelle ole ikinä tullut yhtään Puchilaista vastaan missä olisi valuvirheitä ollut, uustuotantopytyissä kylläkin. Millasia virheet oli, vai oliko joku käynyt viilalla tekemässä sinne jotain virheita?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

18.1.2013 21:27

pako oli viimeistelemätön röpeilöä ja viisteet puuttu

Re: Puch-moottoriset Tunturit

19.1.2013 15:43

Se röpelö ei ole valuvirhettä, ihan normaali karkeen työn jälki, kaikissa se on tollanen. Sitä ei tartte alkaa silottelemaan, ei se merkkaa siellä mitään. Sillon on tajuttu ettei kannata kauheeta silottelua tehdä jos pytyn tavoite teho on 1,5hp. Nykyään silittävät mopon pytyssä kaikki ja hinta on varmaan sen mukanen.

Viisteet taas on yleensä poraajan vastuulla (tai sen kuka porauksen jälkeen pytyn laittaa kiinni). Jos pytty oli 38 koossa, on tehtaalla tapahtunut kämmi, jos isompi on poraaja/asentaja kämmännyt. Ne viisteet ei kuitekaan tunturin pytyssä niin paljoa merkkaa, kun se pytty pakoaukko on niin kapea.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

23.2.2013 22:52

Moi!

Nyt liityin tänne foorumille vaikka tullut aiemmin pyörittyä, tosin rekisteröimättä.
Tigeri otti ja leipas kiinni, kun kiertarin alapään laakeri poiki ja yksi neula sitten tervehti mäntää, onneksi pytty viimeisessä ylikoossa ja hirvee naarmu.. :x

No onneksi pyttyjä löytyy ja otin sitten hyllystä yhden n. 55cc koossa olevan pannun (40 mäntä) ja laittelin paikalleen kunhan vähän viilailin. Tässä kohtaa en kiertariviasta siis tiennyt. Mopo käy kaksi-kolme sekuntia ja vetää koneen jumiin, no vaihde pesään ja herkistelyä, uudestaan tulille, sammuu. Pytty irti ja huomaan että kiertari täys horo. Mäntään tuli pari pientä naarmua, tai monta, mutta renkaat ok joten sitä mäntää käytetään. Huomasin vasta miten yksinkertainen tuo Puch on purkaa, kytkinhilujen purkaminen ja kasaaminen menee kyllä vaikka unissaan, sen verran monesti tullut tehtyä, mutta lohkoja ei ole tarvinnut ikinä erottaa. Muutama neulalaakerihan sieltä astian pohjalle tuli, mutta entä sitten. Vaihteisto tulee kampuravikasesta koneesta, koska ykkönen ei tuossa koneessa pelaa.

Kannattaisiko koko kiertari uusia vai pelkkä laakeri? (koneeseen kaikki laakerit uusittu n.500km sitten, myös kiertari, tällöin porattiin myös pytty ja vaihdettiin mäntä, mutta ne on entiset nyt..)

Sen verran kerron itsestäni/ Tuntureista, että eka Tigeri tuli kuutosluokan lopulla, joka on tuo 87 S ja siitä kampura rikki, muuten ehjä peli, se siis käyttiksenä, toisen 87 kone on se josta kiertarin laakeri poiki, tämä kone s-tigerissä kiinni. Toinen 87 on normaalitigeri jonka ostin pari kuukautta sitten vaihdevikaisena (ykkönen ei pelaa ja painelaakeri oli poikinut :D, näin hinta putosi puolella alkuperäisestä)

Sitten omistuksessani on pari vuotta ollut "harvinainen" -84 pyöreelampputiger, tämä käyttökunnostetaan ja kovaa ajua. Tällä hetkellä odottaa keulapumpun suoristusta, takahaarukkaan kiristinhitsisauman tekemistä + haarukan maalausta, kaiken keltaisen osan maalausta ja tankkiin vähä pakkelia. Sekä pientä fiksiä muoviosiin kusilaidun muodossa.

Pyöreelampun tekniikkana toimii täysin vakio, S-87 oli porattu kaasari ja viilattu imu, 87 oli vääntäväksi viilattu 41mm pytty (vakiosta tehty), 13mm porattu kaasari ja 13-42 (välillä 13-34, joilla mentiin 60, mutta koska 1. vaihde ei toiminut, niin paikaltaan lähtö ei ollut kivaa.) Nyt kasiseiskojen koneet kun yhtyy, tekniikaksi tulee 13mm porattu kaasari, johon kiinanpelin 60 suutin jahka Spare sen lähettää,sörkitty ilmanputsari, viilattu 55cc, 13-42, uudenmallin vakioputki ja vapaavirtausvaimennin. Ulospäin ei juuri eroa alkuperäisestä, mitä nyt äänenvaimennin, mutta voi olla, että taakse tulee huonokuntoisesta vakiolahnasta tehty villavapaavirtausmalli.

Tulipa hirvee romaani, jospa Tunariveljet(siskot?) jaksaa lukea.

-Jari "Kisataiger"

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.2.2013 0:55

Itse vaihtaisin/vaihdattaisin koko kietarin, ei se nyt kuitenkaan NIIN kallis ole.
Alalaakerin hajoamisen yhteydessä kuitenkin kiertokangen ja tapin laakeripinnan ovat voineet ottaa osumaa.
Itsellä Tuntsa-rojektit toistaiseksi jäissä mielenkiinnon puutteen takia. Supersportiin tarvitsi 75cc Parmakitistä ylätiivistepintojen suoruus tarkistaa, tuo jonkun 80cc Sachs-koneisen krominen tehoränni muokata sopivaksi, johtosarja tehdä, yms pientä. CDI-sytkän ajotus pitäisi sentään olla nyt suhteellisen kohdillaan.
Tiger kaipaisi taas putkea, maalia, johtosarjaa ja säätöjä..

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.2.2013 1:19

Itellä kanssa projekti vähän jäissä, kun talli täynnä romua, ensi kesänä tulee toinen talli tohon viereen johon voisi viedä noita tunan koneen osia ja tehdä kone siellä loppuun. Nykyisillään ne puretut koneen osat on siinä yhden pöydän päällä mihin joku on lyönyt puoli metriä tavaraa päälle... ei innosta ainakaan vielä mennä siihen tekemään, kun sitten kun olen saanut konetta kasattua, tulee taas joku ja lyö metrin tavaraa niitten osien päälle, ja taas sama hakeminen/siivoominen edessä..

No, onneks on pari varaosakonetta mistä saa osia irti jos jotkut osat on hukassa. :roll:

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.2.2013 1:41

Ja mulla ois kampura vaihdettava tunskaan mutta kun ei löydy Classicciin menevää kampuraa. Viimeistään aikusena kun on kämppä ja A-kortti niin pappa kuntoon ja viriä niin perkeleesti :D
Ois se kyllä mukava kuulla tunan kakstahdin laulua taas välillä.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.2.2013 22:48

No eikö siihen mee ihan perus papan kampura, 2-vaihteinen konehan se Classic kuitenkin on?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.2.2013 23:03

Ainakin Voimakoneen luettelossa lukee, ettei käy Classiciin, muistaakseni kampuran päässä oleva kierre ja kartio erosi.

-Jari

Re: Puch-moottoriset Tunturit

27.2.2013 18:02

Classicissa on poikkeuksena 3v/4v kampiakseli(leveämpi kuin 2v). Sinne lohkoon voit vaikka istuttaa 4v hilppeet.

Hyvä vinkki Mäkistationilta tuo pytyn sorvaamisesta, kun itse aina arkaillut viilamista aikoinaan.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

27.2.2013 19:55

Tämähän on komiaa, nelivaihteinen pappis olis melko prämiä :D
Jos kellään ois myydä 3v/4v konetta ni määpäs ostan.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

27.2.2013 22:31

Throttle kirjoitti:...Hyvä vinkki Mäkistationilta tuo pytyn sorvaamisesta, kun itse aina arkaillut viilamista aikoinaan.


Ja minäkin sen kopioin Betaversiolta. :D