Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

20.1.2017 22:19

Moro, mikä on derbissä kun ajan jonkun aikaa pienellä kaasulla ja sitte rupee kiihyttää nii se hukkuu bensaa, ja siitä se kyllä aukee sen jälkee ku on täyellä kaasulla ajanu 2 s. Eikä ota alakierroksia.
Virit: tehoputki, rajoittamaton cdi, reikälevy poistettu.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.1.2017 18:33

Osaasko joku kertoa että onko toi mittari rikki kun nopeus nousee todella hitaasti ja max 50km/h asti vaan nousee, alko tekeen tota ku vanha vaijeri meni rikki ja vaihoin sen
Voisko johtua siitä että se tappi ei mee pohjaan asti siihen mittariin ja kyseessä siis derbin mekaaninen alkuperäinen mittari jossa on se kierroslukumittari
Ja jos ottaa mittarinpyörittäjästä irti ja käsin pyörittää niin se on todella raskas pyöritettävä ja joskus se pyörii kevyemmin

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.1.2017 20:49

Kummin päin tuo kannentiiviste nyt tulee tossa uudenmallin derbissä? Kumpi urapuoli ylöspäin? Pullottava vai painettu?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.1.2017 21:13

Koholla oleva puoli ylöspäin

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

26.1.2017 18:33

Eikö kellään nyt ole ollut tuota ongelmaa mittarin kanssa? :s

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

29.1.2017 19:53

MIkähä kytkimel on hätänä ku vaihdoin tpr kevlar kytkimen nii kytkintä ei saa mitenkää säätöihi? Joko kahva pitää painaa tankoon kiinni ja silti hieman luistaa tai jos säätää kytkimen niin, että ei tarvitse paljoa painaa niin luistaa ajossa. Alkaa ideat loppumaan kun öljyt vaihdettu ja kytkintä säädetty jokapuolelta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

29.1.2017 22:47

Kai laitoit sen painelevyn oikein?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

30.1.2017 16:10

Juu veikkaan että painelevy väärin. Sehän menee viidessä asennossa paikalleen mutta vaan yhdessä pohjaan asti. Jos vieläkään ei sit toimi nii vaihda kytkinjouset jäkennettyihin, aiheutti itellä joskus samaa liian löysillä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

30.1.2017 21:28

Tosin jos painelevy on väärässä asennossa ni silloin ei kytkimen pitäisi pitää ollenkaan. Siihen jää kuitenkin parin millin rako painelevyn ja päällimmäisen massalevyn väliin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.1.2017 12:42

Jouset on kans jäykemmät ku vakiot ja pitää tuo painelevy tarkistaa viel et on oikein päi

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

1.2.2017 19:25

Mikäs ois paras tapa tukkia tuo kaasarin öljynippa? Ei löydä iteltä mitään pientä ruuviakaan... Voiskos sen kolvata umpeen tinalla vai onko ihan järjetön idea :) ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

1.2.2017 20:39

Laita siihen 3cm pituinen sopivan kokoinen letkun pätkä. Ennen asennusta sytkärillä sulatat toisenpään sulaksi ja puristat pihdeillä kiinni jolloin pää sulaa umpeen. Helppo ja nopee. ;)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

2.2.2017 18:56

notreal911 kirjoitti:Laita siihen 3cm pituinen sopivan kokoinen letkun pätkä. Ennen asennusta sytkärillä sulatat toisenpään sulaksi ja puristat pihdeillä kiinni jolloin pää sulaa umpeen. Helppo ja nopee. ;)


Juu kiitoksia. Sopiva letkuhan löytyykin jo mikä siinä nyt alkuperäisenä onkin ollut...

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

2.2.2017 21:00

Olisko jollain kokemusta? Tein um derbiin koneremontin syksyn aikana ja pistin tuon wandamotorin moottorin korjaussarjan kiinni. Vikana on että kone booaa kylmänä eikä toimi moneen minuuttiin ilman ryyppyä vaan sammuu. "Puolilämpimällä" koneella toimii normaalisti ja ehkä pienesti booaa ennen piikkiä. Lämpimällä koneella ei booaa, mutta kierrokset laskee hitaasti ja jää leijumaan vähäksi aikaa ja lopulta laskee alle normaalin tyhjäkäynnin.

Omistan toisen derbin samalla tekniikalla joka toimii normaalisti ja jossa on neula keskiasennossa ja suutin 72, tämä tuntuu hieman pieneltä mutta ei vaikuta kuin ajomukavuuteen. Rempatussa derbissä on suutin 74, neula keskiasennossa ja seosruuvi paljon rikkaammalla (jolloin toimii jotenkin). Jos seosta laittaa laihemmalle booaus lisääntyy ja ei väännä yhtään. Käynti paranee seosta rikkaammalle laittaessa, mutta ihmettelen kun toimiva derbi toimii laihallakin lähes normaalisti.

Sisäänajovaiheessa Kannentiiviste vuosi ja kiinni oli turbokitin tehari ja 2% seokset. Pienellä kilometrin testiajolla kone leipo pienesti (saattoi johtua vaan huonosti ilmatusta jäähdytyksestä) ja tuolloin seosruuvi oli rikkaalla ja suutin 80, jolloin toimi jotenkin. Leipomisen jälkeen lähti normaalisti käyntiin ja tarkistin männän ja sylinterin kunnon eikä niissä värivirhettä enempää ollut jälkiä.

Jäähdytys ilmattu nyt kunnolla ja kansi ja tiiviste vaihdettu uuteen ja kiritty ristiin kunnolla jne eikä enää pitäsi vuotaa. Kaasari on putsattu moneen kertaan ja mahollisimman tarkasti kaikki liitokset katottu ja rasvattu. Voiko vika johtua väärässä asennossa olevasta magneeton aluslevystä? Aluslevyn laitoin samaan kohtaan kiinni kuin oli irrotettaessa. Alkaa keinot olemaan jo aika vähissä... ja nykyään on 5% seokset sisässä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

2.2.2017 22:35

Tarkista että tyhjäkäyntisuutin ja sen kanavat on auki. Isompaa pääsuutinta tarpeen mukaan ja öljyssä turha uittaa tulppaa, saat vain paisarin täyteen mustaa mönjää. 2% riittää, 2,5% seoksessa on jo paljon "lisäturvaa" jos kokee tarvitsevansa? Moottorit on kaikki yksilöitä ja varsinkin eri putket vaikuttavat paljon sylinterin virtauksiin, niitä ei kannata paljoa keskenään vertailla...