http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... ta-16877/Tämmösellä vehkeellä ja isolla pajavasaralla olen itse irroitellut, silloin tosin tarvitsee kaverin jotta onnistuu turvallisesti. Eli Ö-pumppu irti magneeton vierestä, 2, 4mm kuusiokolo ruuvia. Sitten joku palikka esim. iso hylsy ö-pumpun paikalle ja sorkkarauta vauhtipyörän starttikehän alle ja hylsyä vasten väännetään vp:tä ylöspäin, jolloin kaveri ottaa ison vasaran ja pamauttaa sillä kampuran päähän riittävän kovan iskun ja suorittaa tämän toimenpiteen niin useasti että vauhtipyörä irtoaa metallisen kalahduksen saattelemana. Mutteri kannattaa olla kampuran päässä kiinni ettei kampurasta mene kierteet paskaksi. Gg:n kone on aika yksikertainen purkaa, eli lyhyesti: Irrota moottori rungosta,moottorin edessä 1, 8mm pultti, takana 10mm pultti ja pytyn takakiinnityksistä runkoon menevät tukiraudat irti. Vesiletkut ja sähköt irti moottorista (1 valkoinen 4 napainen liitin ja 4 cdi boksin piuhaa. Kun moottori on pöydällä, irrota sylinteri, kantta ei tarvitse irrottaa jos et halua vaihtaa tiivistettä siihenkin. Mutterit 11mm kiintoavaimella irti, jonka jälkeen sylinteri nostetaan pois. Seuraavaksi kytkinkoppa irti, käynnistyspoljin irti, kytkinkopan kiinnitys ruuvit auki, 5mm kuusiokolo, muistaakseni 12kpl, vesipumppu irtoaa kytkinkopan mukana. Kun ruuvit ovat irti voi kopan ja lohkon väliin naputtaa terävää puukkoa jolloin koppa raottuu,jonka jälkeen sitä voi varovasti kammeta eri puolilta jolloin se "poksahtaa" irti. Kun kytkikoppa on irti on aika purkaa itse kytkin. Kytkimen keskellä olevista neljästä ruuvista 2 irti ja 2 löysälle jolloin saat lukkolevyjä taitettua sivuun ja otettua "painetsydeemin" pois edestä ja irrotettua keski mutterin (mielellään pulttipyssyllä) (17mm). Sitten vedä kytkin varovasti irti. Kun kytkin on kokonaisuudessaan irti käynnistyspolkimen akseli jousineen lähtee vetämällä irti. Irroita ensiö ratas 17mm mutteri kampuran päässä kiinni ja vedä ratas irti, jos ei irtoa vetämällä napauta tai kampea se ulos esim. isolla ruuvimeisselillä. Startin irroitus ei ole pakollinen mutta helpottaa aika paljon, startti on kiinni kytkinpuolen lohkossa 2, 6mmkuusiokolo ruuvilla, jotka sijaitsevatkytkinkopan puolella moottorin alla. Sitten pääseekin availemaan lohkojen ruuveja(6mmkuusiokolo), jotka sijaitsevat magneeton puolella, osa vp:n alla ja osa muutenvaan huomaamattomassa paikassa. Vaihdepoljin pitää myös irroittaa. Kun lohkojen ruuvit ovat auki aletaan naputtelemaan VAROVASTI, TERÄVÄÄ puukkoa lohkojen väliin mieluiten etu tai taka moottorin kannakkeiden kohdalta jolloin tiivistepintoihin ei tule monttuja/uria/jälkiä, eikä kone kasauksen jälkeen merkkaa reviiriään öljyllä ja/tai bensalla ja jäähdytys nesteellä. Nämä varotoimenpiteet siksi että lohkot ovat pehmeää valua ja vaurioituvat helposti. Mikäli lohkot eivät ala raottaa kovankaan yrityksen jälkeen tarkista pariin otteeseen ettei niitä ruuveja jäänyt mihinkään kiinni ja löydettyäsi yhden yhä kiinni olevan, otat sen irti ja uusintayritys. lohkot kannattaa avata magneetonlohko ylöspäin ja se nostamalla irti saamme moottorin sisuskalut Kampuran, kampikammion ja vaihteiston esille. Vaihteistoon ei kannata koskea jos siinä ei ole jotain vikaa. lohkojen puhdistamisessa paineilmalla kannattaa myös olla varovainen koska esim. vetoakselin neulalaakerista saattaa neulat lennellä pitkin seiniä (tai pihaa
) joka on aika kyrpiinnyttävä tilanne. Tämä myös siksi että paineilma työntää myös roskat öljykanaviin ja vaihteistoon, joka ei ainakaan tehosta moottorin toimintaa. kampiakseli irtoaa lohkosta vasaralla lyömällä, mikäli olit niin onnekas että se jäi lohkoon kiinni eikä laakerit jääneet kampuraan. laakerit irtoavat lohkosta sopivan hylsyn ja vasaran avulla napakasti lyömällä. laakerin irrottamiseen kampurasta tarvitsee mitä todennäköisimmin ulos vetimen tai jonkin muun keinon millä saat sen irti, voivat olla yllättävän tiukassa.
Jos tällä pääsisi vähän alkuun
joku saa muokata itse kirjoitus virheet pois jos häiritsee, ja aivan varmasti jotain unohtuikin eli saa korjailla/täydentää.