Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.2.2013 20:13

Rajis- kirjoitti:Ja sarviselle: kato ettei kohokammion tiiviste ole huonosti paikoillaan(siitä rupee kusemaan samantien, jos ei ole urassa).
Voikos se mennä pois paikaltaankin? Minä luulin että se vuotaa vain jos tiiviste hajonnut.. Kiitoksia, kuhan saan taas motivaation päälle, niin pitää käydä kokeilemassa laittaa paikalleen. :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.2.2013 21:02

Siis kuumenee niin kuumaks ettäku vesi tippa vaikka tippuu sylinterin päälle niin "kihahtaa" :o en viitsi ajaa ollenkaan ennenkö syyn saan selville ettei turhaan leivo kiinni...

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.2.2013 21:08

No nyt jos oletetaan että jäähdytys toimii, niin voisikko olla rikkaalla jos on ilmanputsari jäätynyt tjsp.? Karstat hehkuu ja moottori kuumenee niin julmetusti.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.2.2013 21:20

Ei se kovin herkästi kuumana käy jos säädöt on rikkaalla, mutta jos käy kovasti laihalla niin silloin kuumenee herkästi kun osat ei saa tarpeeks voitelua. Mutta tosiaan jos nesteet ei katoo/päädy mihinkään sille kuulumattomaan paikkaan niin turha sitä kantta on availla, sen kannen suoruuden voi kokeilla esim. lasia vasten. Eli laitat tiivistepinnan lasia vasten ja koitat keikkuuko.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.2.2013 23:17

Joo siis tosiaan kansi on suora, tarkistin sen ja säädöt kaasarista kohillaan... Eli jäähytyksessä mättää jokin taidan purkaa jäähytysjärjestelmän ja yrottää jotenkin selvittää vian

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.2.2013 23:25

Kellään ideoita?

Derbi ei nyt suostu toimimaan oikeen millään... Eli siis ei kierrä kun vähän jolloin alkaa "efekti" että ottais rajotinta vasten. Ei käy tyhjäkäyntiä myöskää ollenkaa.

Suuttimia kokeiltu erilaisia (95,92, nyt tuo 85,80, 75...), neula taitaa olla keskimmäisessä lovessa (tästä en ole aivan varmaa muistikuvaa). Käy äärettömän matalilla kierroksilla raskaan oloista tyhjäkäyntiä kun ilmaruuvi on lähes täysin auki ja tyhjäkäyntiruuvi ihan kiinni. Jos taas laitat esim. ilmaruuvin auki sen 1,5 - 2 kierrosta ja tyhjäkäyntiruuvin auki niin ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan. 14mm phva, tällähetkellä suuttimena 85 ja kuristettu putki... Että ei oikeen kuulosta järkevältä.

Öljynsyöttö on aivan liian rikkaalla, varmasti vaikuttaa jotenki ni voisko olla tuo öljynsyötön määrä syynä noihin käyntihäiriöihin? Ja tuo öljypumpun säätö, ni mitehä sitä säädetää sillee että ei mee liian laihalle ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.2.2013 23:33

Jussipalmen kirjoitti:Joo siis tosiaan kansi on suora, tarkistin sen ja säädöt kaasarista kohillaan... Eli jäähytyksessä mättää jokin taidan purkaa jäähytysjärjestelmän ja yrottää jotenkin selvittää vian

Minkä kokoset suuttimet oli sisässä? Ja ei siinä tosiaan oikeen muuta vaihtoehtoa sitten enää ole.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.2.2013 17:04

Jos se saa liikaa öljyä niin voi hyvinki takkuilla, että säädät sitä öljyvaijeria antamaan vähemmän öljyä, kait tiedät kun kerta oot saanu sen säädettyä antamaan liikaa öljyä...? Ellet nyt oo tankkiin kaatanu lisäöljyä, jos näin niin ehkä kannattaa bensat vaihtaa. Kun saa liikaa öljyä niin se ainaki meinaa sammua koko ajan, ryyppy päällä kyllä pitäs vapaalla aika hyvin kuitenki toimia.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.2.2013 17:11

SampsaZ kirjoitti:Derbi ei nyt suostu toimimaan oikeen millään... Eli siis ei kierrä kun vähän jolloin alkaa "efekti" että ottais rajotinta vasten. Ei käy tyhjäkäyntiä myöskää ollenkaa.


Italialaisilla taitaa olla tämmöinen ominaisuus talvisaikaan. Käy sytytyksen sähköt läpi jollain elektroniikkaa suojaavalla ja kosteutta syrjäyttävällä aineella kuten wd-40 ja tarkistele johtojen kunto ja mahdollisesti myös mittaa staattorin arvot.

Itellä oli staattorin johdot huonossa hapessa. Piuhotin uusiksi mutta en ole viellä kokeillut attoiko. Voi myös hyvinkin johtua kosteudesta. Kaverilla teki samaa syksymmällä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.2.2013 18:49

Jussipalmen kirjoitti:Joo siis tosiaan kansi on suora, tarkistin sen ja säädöt kaasarista kohillaan... Eli jäähytyksessä mättää jokin taidan purkaa jäähytysjärjestelmän ja yrottää jotenkin selvittää vian


No jos se niin kuumaksi vetää että sihahtaa kun heittää vettä pytylle niin nesteetkin varmasti kiehuu sisällä ja saattavat purkautua jostaki, eihän oo menny syyläriin roskia? Ja hyvä tapa ilmata järjestelmä on että otat pytylle menevän letkun irti syyläristä kaadat sinne nesteitä ja kun alkaa valumaan syyläristä niin lyödä kiinni ja lämpöanturaa toki kannattaa aukaista että ilma pääse helpommin ulos ja sitten se kiinni kun alkaa kierteiden välistä tulemaan nesteet, lopuksi lyöt tulille ja kallistelet molempiin suuntiin niin että sarvet käy melkein maassa ja lisätä nesteitä jos vielä menee.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.2.2013 19:07

SampsaZ kirjoitti:Kellään ideoita?

Derbi ei nyt suostu toimimaan oikeen millään... Eli siis ei kierrä kun vähän jolloin alkaa "efekti" että ottais rajotinta vasten. Ei käy tyhjäkäyntiä myöskää ollenkaa.

Suuttimia kokeiltu erilaisia (95,92, nyt tuo 85,80, 75...), neula taitaa olla keskimmäisessä lovessa (tästä en ole aivan varmaa muistikuvaa). Käy äärettömän matalilla kierroksilla raskaan oloista tyhjäkäyntiä kun ilmaruuvi on lähes täysin auki ja tyhjäkäyntiruuvi ihan kiinni. Jos taas laitat esim. ilmaruuvin auki sen 1,5 - 2 kierrosta ja tyhjäkäyntiruuvin auki niin ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan. 14mm phva, tällähetkellä suuttimena 85 ja kuristettu putki... Että ei oikeen kuulosta järkevältä.

Öljynsyöttö on aivan liian rikkaalla, varmasti vaikuttaa jotenki ni voisko olla tuo öljynsyötön määrä syynä noihin käyntihäiriöihin? Ja tuo öljypumpun säätö, ni mitehä sitä säädetää sillee että ei mee liian laihalle ?


Öljynsyöttöä ainakin pienemmälle. Ja nyt sulla on ainakin kaasarin säädöt pielessä, tuossa linkki josta ohjeet sen säätämiseen http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttime ... C3%A4minen . Eli ensihommaksi vähennät öljynsyöttöä, tuossa on kuva http://www.skootterini.com/images/Kuvat/Saadetty.jpg jotakuinkin tuollainen sielä on, älä välitä tuosta ympyröidystä kohdasta jossa lukee "säätö" mutta tuo toinen auttaa asiaa paljon, eli siellä on tuollainen luistin johon tuo vaijeri menee, siihen on lyöty tuollainen pieni "viilto", kun et anna kaasua ollenkaan, niin sen viillon pitäisi olla samalla kohtaa, kuin tuo toinenkin viilto joka on lyöty siihen itse tuorevoitelujärjestelmään. Tällä tavoin säädät sen öljyn syötön. Sitten katsot nuo ohjeet tuosta aiemmasta linkistä ja säädät kaasarin. Pitäisi auttaa asiaa johonkin suuntaan :)
Viimeksi muokannut Tuppuman päivämäärä 5.2.2013 20:31, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.2.2013 19:11

Muuten hyvä, mutta viivojen kuuluu olla kohakkain, kun ei anna kaasua yhtään ;)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.2.2013 20:30

[quote="Rajis-"]Muuten hyvä, mutta viivojen kuuluu olla kohakkain, kun ei anna kaasua yhtään ;)[/quote

Aijjai, kiitos korjauksesta ;) asia korjattu

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.2.2013 21:27

tänää yritin kahtoo tota derbin männän kokoo nii siinä männän päällä luki 40.03 nii voiko männän koko muka olla tuo? :eek: alko nimittäin pikkase mietityttämää ku ei meinaa löytyä ton kokosta mäntää mistää :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.2.2013 21:53

Jos se on itse männä halkaisija ja poraus on 40.08? Sitä kokoa nimittäin löytyy moposportilta ja he ilmoittavat muistaakseni nimenomaan välyksen kanssa mitat. Voisit vaikka soittaa sinne ja kysyä asiasta. Palvelevat varmaan mielellään ja tarjoavat porausta jos ei muuten onnistu.