Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.1.2017 19:36

notreal911 kirjoitti:Saatko kuvaa? Kytkinakselin jousihärpäke... Nyt ei kyllä tule mieleen mikä voisi olla kyseessä?


Joo eihän tota kyl miksää jouseks voi kutsua, mut ei keksiny muutakaan... Ja taitaa olla siis kyseessä vaihdepoljinakseli. Mikä lie...

Täs ois kuva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.1.2017 19:59

Eli vaihteensiirtäjä paskana. Tuo koko akseli lähtee ihan vetämällä pois kunhan kytkinkruunu on pois tieltä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.1.2017 23:35

Kiitoksia avusta.

Vielä pitäis joku sylinterisarja löytää, mutta vaihtoehtoja on niin perkuleesti. Voikos valurautapytyn kansi olla alumiinia? Tarkotan nyt siis sitä ihan päällimmäistä kantta jota ei monesti tule sarjassa mukana. Ja onko sillä nyt tämmöselle perus ajelijalle mitään merkitystä onko se alumiinia vai valurautaa koko pytty?

Paljon näyttää olevan myynnissä sylinterisarjoja jolla ei ole ''merkkiä''. Eli onkos nämä TNT ja Narakut sen laadukkaampia?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.1.2017 0:10

Aikalailla samaa (huonoa) laatua nuo narakut ja tnt:t on noiden "noname" sylinterien kanssa. Eli jos nyt päädyt halvimman kautta menemään ni varmaan aikalailla sama minkä noista sylintereistä otat. Vesikansi ja itse sylinteri voi olla eri materiaalia, derbin ihan orkkis sylintereitäkin on kumpaakin versiota, alumiinista nicasil pinnoitettua ja valurautaista.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.1.2017 17:44

Mutta itse kansi pitää olla samaa materiaalia? Näin olen ymmärtänyt...

Mites nuo kytkinlevyt. Onko niissä laatueroja, että kannattaako hommata mitään parinkympin TNT levyjä?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.1.2017 18:29

Se palotilan kansi ainakin itsellä ollut kummassakin orkkis (alu ja valu ) sylintereissä samanlainen ja taitaa olla valurautaa. Eli luulisin että toimii kummallakin, tiiviste siihen kuitenkin tulee väliin ni metalli ei ole suoraan kosketuksissa sylinteriin. Vakio koneeseen noilla kytkinlevyillä ei ole juurikaan väliä, toimii varmasti ihan hyvin joku tnt/forte jne halpis levysarja.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.1.2017 18:50

Juu kiitoksia avusta. Taidampa vielä harkita sitten sitä valurautaa jos orkkis alumiini kannet käy siihenkin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.1.2017 18:04

Ois tarkotus poistaa tuorevoitelu käytöstä niin eikös sille jotain muutakin täydy tehä, kuin laittaa öljyt tankkiin? Jostain luin et pitäis tukkia kaasariin menevä letku... Mites te jotka olette poistaneet niin mitä konsteja olette käyttäneet?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.1.2017 19:14

Melkein kannattaa ottaa koko tuorevoitelupumppu & säiliö moposta irti ja hommata siihen peitelevy jos sitä ei meinaa käyttää. Kaasarista pitää tukkia tuorevoitelunippa.

Eli tollanne peitelevy : https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/31450

Tai sit jos työkalut pysyy kädessä ni voi itekin jostain pellistä vääntää tuollaisen läpyskän :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.1.2017 19:43

johnnyw kirjoitti:Melkein kannattaa ottaa koko tuorevoitelupumppu & säiliö moposta irti ja hommata siihen peitelevy jos sitä ei meinaa käyttää. Kaasarista pitää tukkia tuorevoitelunippa.

Eli tollanne peitelevy : https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/31450

Tai sit jos työkalut pysyy kädessä ni voi itekin jostain pellistä vääntää tuollaisen läpyskän :)


Juu, onko siitä sitten jotain haittaa, että se on siellä ja tukkii vain nipan?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

9.1.2017 20:19

No ei se ainakaan hyvää pumpulle tee että pyörii "kuivana". Toinen vaihtoehto on että vaihdat sen pumpusta kaasarille lähtevän letkun pidempään, ja kaasarin sijasta vedätkin letkun tuorevoitelusäiliön täyttöaukosta sisään, jolloin öljy kiertää sitten pumpussa vaikka tuorevoitelu ei käytössä olekkaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.1.2017 21:04

Tuli huomattua, että nyt kun pumppu on irti niin kaasuvaijeri ei palaudu kunnolla. Tuli mieleen, että jos poistan pumppua pyörittävän rattaan niin eikös se kävisi ihan hyvin? Silloin pumpun vois jättää ja kaasuvaijerin sais takas kiinni tuohon pumppuun. Kaippa pumpun ratasta pyörittävä ratas pysyy kiinni omassa akselissaan vaikka pyörii yksinään...

Tässä viel kuva jonka rattaan aion poistaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.1.2017 21:43

Sulla on varmaan kaasuvaijeri pikkasen kärsinyt/jumissa eikä pelkkä kaasarin kohon jousi enää jaksa palauttaa kaasua. Kummatkin vaijerit kun on kiinni ni se öljypumpun jousikin auttaa hitusen. Eli tarkasta onko vaijeri millasessa kunnossa, jos ei näy mitään rispaantumia ni koita vaikka saada jotain voiteluainetta sinne kaasuvaijerin sisään josko herkistyisi. Nuo rattaat on yhteydessä toisiinsa eikä niitä voi poistaa, jos poistat nyt esim öljypumpun rattaan ni sit ei pyöri vesipumppukaan :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.1.2017 19:16

johnnyw kirjoitti:Sulla on varmaan kaasuvaijeri pikkasen kärsinyt/jumissa eikä pelkkä kaasarin kohon jousi enää jaksa palauttaa kaasua. Kummatkin vaijerit kun on kiinni ni se öljypumpun jousikin auttaa hitusen. Eli tarkasta onko vaijeri millasessa kunnossa, jos ei näy mitään rispaantumia ni koita vaikka saada jotain voiteluainetta sinne kaasuvaijerin sisään josko herkistyisi. Nuo rattaat on yhteydessä toisiinsa eikä niitä voi poistaa, jos poistat nyt esim öljypumpun rattaan ni sit ei pyöri vesipumppukaan :)


Siis eikö muka pyöri nesteet jos poistan öljypumpun muovirattaan? Eihän se ees oo yhteydessä siihen. Eikös se metalliratas pyöritä niitä kaikkia kolmea muoviratasta?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.1.2017 21:27

Eikun juu, öljypumpussa olikin 2 ratasta jotka oli yhteydessä toisiinsa :) Eli juu voi ne poistaa jos välttämättä haluat, mutta en kyllä nää siinä hirveästi järkeä. Paljon helpompi vaan ostaa uusi kaasuvaijeri :)