Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
25.4.2018 21:56
Sattuisiko kenelläkään olemaan sähkökaaviota SX:sta? Tai kuvia johtosarjasta esim. jäähdyttäjän lämpömittarin anturin paikkeilta? Ja mittariston luota
Pyörä on 2007 mallia ja joku edellinen omistaja on tehnyt siellä omia virityksiään ja katkonut johtoja ja johtosarjasta löytyy myös liittimiä vailla vastakappaletta ja irtonaisia johtoja vailla paikkaa
Prkle kun näistä aina joku valopää keksii mennä pätkimään kaikki johdot ja virittelemään omia ei-toimivia patentteja tilalle :-)
Niin, ei tuo laite vielä käykään. Tutkitaan nyt kuitenkin yksi asia kerrallaan..
Kuuluuko muuten mittariin tulla jotain elämää virtojen päällelaiton jälkeen, ennen kuin mopon saa käyntiin? Tai ajovalo syttyä? Tässä vehkeessä ei syty kuin taustavalo sekä lämpötilan ja öljynpaineen valot, jotka toki sammuu hetken päästä. Näytössä ei näy mitään tekstiä/numeroita
Jotain hyvääkin. Takavalo toimii jarruvaloineen :-D
26.4.2018 22:29
Taisin heittää liian vaikeita kysymyksiä :-)
Yhden johdonpään mysteeri selvisi, se menee sylinterinkanteen jäähdytysveden lämpötila-anturille, jonka joku on murjonut p**kaksi. Eli uusi anturi tilaukseen.
Hain samalla uudet jarrupalat ja tulpan. Ei uusikaan tulppa auttanut käynnistymiseen. Bensaa tulee ja kipinää myös, mutta ei vain käynnisty edes työntämällä. Pakokäyrän alusta tulee mustaa öljynsekaista nestettä, liekö kampikammioon päässyt vettä? Vuotaako kannen tiiviste vettä? PItää varmaan purkaa sylinteri ja tsekata
27.4.2018 10:59
Kannattanee kurkata sylinteriin jos epäilyttää, varsinkin kun on kötöstelty vissiin muutenkin. Voi olla esimerkiksi m-renkaat jumissa. Harvemmin kai um-rabasoista menee kannentiivisteitä
RX/SX sähkökaavio varmaan on kiven alla, kokeile etsiä DRD-derbin kaaviota, se lienee samanlainen.
Etuvalo syttyy vasta käynnissä, mittarin pitäisi mun mielestä käynnistyä avaimesta käännettäessä, eli se lienee sökö. Ei ole mitenkään harvinaista.
28.4.2018 0:01
Kiitoksia vastauksista
Avasin sylinterin, mäntä ja sylinteri oli ihan soirona. Männänrengas oli mennyt poikki ja poukkoillut sylinterinkannen päällä ja välillä näköjään sylinterissäkin. Ei ihme ettei oikein käynnistynyt
Hain tänään uuden sylinterisarjan. Nyt vain pitää ottaa moottori auki ja pestä kaikki mahdolliset männänpalat pois kampikammiosta.
On tässä hommassa hyviäkin puolia. Nyt tulee ainakin moottori koottua uusilla osilla ja tietää, mitä se on syönyt.
Ei tuo mittarikaan mitään rakettitiedettä ole, kyllä senkin saa korjattua kunhan ehdin tutkimaan onko siellä huonoja liitoksia tai kylmäjuotoksia tms.
Samalla hain uuden lämpötila-anturin kanteen. Pikkuhiljaa saa kaikki systeemit toimimaan.
Tuosta sähkökaaviosta vielä, löysin netin syövereistä kaaviot.Helpottaa tutkintahommaa mukavasti.
Tiedossa olevia osapuutteita tällä hetkellä: etujarrukahvan jarruvalokytkin ja flekti. Ei kenelläkään olisi myydä?
28.4.2018 0:08
No sepäs ei yllättänyt. Oliko männässä mitään merkintöjä? Lähinnä vaan että osoittaako syyttävä sormi kiinapojan mäntään vai asentajan kämmäykseen.
Käsittääkseni nuo mittarit saavat kosteutta itseensä, joten hapettumien puhdistus ja tuhoutuneiden johtimien korvauksella se huonojen juotosten uusinnalla sen voisi saadakin toimimaan.
2.5.2018 19:20
Veikkaan asentajan kämmäystä. En ole koskaan nähnyt noin p*skaksi mennyttä mäntää.
Nyt kone käynnistyy ekalla ja toimii hyvin.
Vaihdoin jarrupalat uusiin sekä hiekkapuhalsin ja maalasin jarrusatulat. Nyt näyttää hyvältä.
Nyt kävi ihan samalla lailla kuin näköjään webbiselauksen pohjalta havaittuna monelle muullekin, etujarrujärjestelmä ei ilmaudu. Jarrusylinteri on puhdistettu ja männät liikkuvat eikä kanavissa ole tukoksia. Jarruletku on myäs avoin, koska nesteet tulee hyvin läpi kun banjoliittimen avaa alhaalta. Pääsylinteri kahvan päästä on myös avattu ja puhdistettu mutta paineet ei nouse. Ehkä olisi syytä vaihtaa pääsylinterin mäntä tiivisteineen uuteen. Tätä ilmausrumbaa on nyt koetettu kolmena päivänä ja alkaa konstiti käydä vähiin. Moottoripyörien kanssa ei tällaista ole vielä koskaan tullut vastaan ettei järjestelmää onnistu ilmaamaan.
Mutta kaikki ongelmat on tehty ratkottaviksi. Jarrujärjestelmä on niin yksinkertainen kapistus ettei siellä ole montaa mahdollista vikapaikkaa
2.5.2018 20:49
Nyt jää tuumittavaksi ostanko alkuperäiseen jarrukahvaan uuden korjaussarjan ja jarruvalokytkimen reilulla 50€ vai tilaanko kokonaan uuden tarvikekahvan kytkimineen 35€. Jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaa houkuttelevammalta
3.5.2018 8:34
Käytitkö pääsylinterin mäntää ulkona? Joskus niistä on o-renkaat romuna, esimerkiksi väärän jarrukahvan takia. En osaa sanoa löytyisikö sopivia renkaita autotarvikeliikkeistä. Voihan se mäntäkin tietty olla finaalissa. Kerran vastaan drd pro jossa takajarrupääsylinterin o-rengas oli pullahatanut. Toimi kyllä, mutta ilmaus ei enää onnistunut.
Tarvikkeella korvaamisen kannattavuus riippuu ihan sen valmistajasta.
3.5.2018 21:26
Käytin männän ulkona ja puhdistin säiliön ja kanavat samalla kun kamat oli auki. Tiivisteet oli ehjät ja männässä ei ollut kulumajälkiä.
Eilen neljäs ilmausyritys alkoi yhtäkkiä tuottaa tulosta ja ilmat lähti. Oli se vaan pitkän session takana :-)
4.5.2018 10:27
chevy55 kirjoitti:Käytin männän ulkona ja puhdistin säiliön ja kanavat samalla kun kamat oli auki. Tiivisteet oli ehjät ja männässä ei ollut kulumajälkiä.
Eilen neljäs ilmausyritys alkoi yhtäkkiä tuottaa tulosta ja ilmat lähti. Oli se vaan pitkän session takana :-)
Mulla ei ilmaantunut, kun tiivisteiden taakse oli tullut jotain ihme pas***, joka puristi tiivisteitä mäntiä vasten, olisikohan sulla ollut sama syy?
7.5.2018 13:33
Lisää kysymyksiä :-)
Mittaristoon ei tule kuin valo ja virrat päälle laitettaessa pari merkkivaloa palaa hetken.
Päätin juottaa näyttömodulin irti piirilevystä ja käydä kaikki juotokset läpi, josko siellä alla olisi jotain hapettumia tai kylmäjuotoksia..
Muttamutta, jos mitaristo ei lähde toimimaan, onko kenelläkään myydä toimivaa mittaristoa?
Jos ei löydy niin tilailen tuohon kiinankopion jostain Koson mittarista ja teen jonkun sovitelevyn hiilikuitulevystä, että se istuu nätisti paikalleen. Eiköhän nekin asiansa aja, ainakin ovat tyylikkäämpiä kuin tuo alkuperäinen.
Onko kukaan viritellyt jotain vastaavaa digimittaria näihin?
7.5.2018 13:54
Myös se mittariston kehikko kiinnostaa jos jollain on myytävänä. Tosin se ei maksa varaosanakaan kuin reilun kympin uutena joten ei mikään iso juttu. Ehjä mittaristo kiinnostaa kyllä ;-)
7.5.2018 15:40
Monissa mopoissa ja enskoissa on koson mittareita jo tehtaan asennuksena. Ainut huono asia mitä tulee mieleen on jatkuvasti tyhjänä oleva paristo. Iske semmoinen kiinni vaan. Meikäläisellä on malakaakissa se perus kierrosluku/lämpötilamittari joka ei tarvitse ulkopuolista virtalähdettä kuin taustavaloon, siitä on ainakin aina paristo loppu. Nuo hienostuneemmat taitavat käyttää paristoa vain muistiin jolloin mittari ei täysin pimene
.
Varaosamittaria voi toki kysellä purkupuljuista ja yrittää etsiä nettivaraosa-tori.fi akselilta. Taitaa tosin nykyajan mopoikäisten kaupankäynti tapahtua FB-ryhmissä.
E:äh, puhuit kosokopioista, no aitoa voi ainakin suositella. Todnäk orkkismittari purkuosana on saman hintainen.
13.5.2018 22:44
No niin, sain hankittua taas pari puuttuvaa osaa ja nyt on toimiva mittaristo ja sille kehys. Ja jäähdyttäjän flektikin löytyi samasta paikasta sopuhintaan, tosi hieno homma! Moottori uusine kampiakseleineen ja mäntineen on koottuna rungossa ja pikku koeajojakin saatiin tänään ajella. Hyvin tuntuu kaikki toimivan
Pikkuhiljaa kaikki osapuutteet on hankittu, enää odotellaan ledvilkkujen etuvastuksia saapuvaksi. Kohta alkaa ulkokuoren viimeistely. Vanhat Aprilian tarroitukset lähtee ja tilalle tulee jotkut customgrafiikka tarrasetit uuden omistajan mieltymyksien ja taiteellisen näkemyksen mukaan :-)
Muuten, olisiko jollain kuvaa linkata etukatteista kuinka ne iskariputkien ympärillä olevat kumiset kiinnittimet kiinnittyy oikeaoppisesti ja oikeaan paikkaan etukatteessa? Kumiset kiinnitystatit katteisiin ulkoa sisään vai sisältä ulospäin? Ylemmille kiinnikkeille paikka löytyi loogisesti, mutta alemmat tuntuu ahtailta katteen reikiin, jotka tuntuisivat järkevimmiltä asennusvaihtoehdoilta
14.5.2018 11:21
Apriliahan pelaa kuin unelma! Pääsin eilen illalla koeajolle.
En olekaan ajanut nykyaikaista mopoa koskaan. Edelliset kokemukset on appiukon entisöidystä pappatunturista viime kesältä ja sitä ennen mopoja on tullu ajeltua 80-luvun puolivälissä PV:illä, Monkeylla ja kaikenlaisilla muilla sen aikaisilla röpöttimillä. Kyllä nykymopojen ajettavuus on mielettömän hienolla tasolla kaikin puolin. Moottorissa on voimaa mukavasti ja jarrutkin on tehokkaat.
Minulla ei ole aavistustakaan, missä kaikessa tämä yksilö eroaa vakiosta, mutta se kulkee aika liukkaasti. Alakierroksilla vääntöä ei kauheasti ole, mutta piikille päästyä vetoa riittää huikeasti. Tässä pyörässähän on Technigasin pakoputki, muista virityksistä kuten rattaista jne. en tiedä. Kaasari tuntuisi olevan ainakin ulkoisesti vakio, suuttimien koosta en osaa sanoa.
Tosiaan seuraavaksi käydään ulkoisen olemuksen kimppuun. Katteet joko maalataan ensin kuskin mieluisaan perusväriin tai teipataan kalvolla jonka jälkeen laitetaan uudet tarrasarjat omistajan mieltymysten mukaisesti tuunattuna.
Ai niin, tuo alkuperäinen etuvalo on suoraan sanottuna ihan luokattoman surkea. Onko porukka laittanut tähän kissansilmäetuvaloon parempia polttimoita?