Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
6.8.2014 16:41
Tulpan koodissa oleva numero on lämpöarvo ja mitä suurempi luku, sitä kylmempi tulppa. 9 lämpöarvon tulpalla lämmöt siis pysyvät käsittääkseni vähän alempana, muuta vaikutusta ei ole.
8.8.2014 20:03
Myönnän olevani aivan saatanan tumpelo, mutta miten helvetissä saan vaihdettua jarrupalan MRXään eteen? Pitääkö jarrulohkoa avata jollain konstilla?
8.8.2014 20:07
En oo vähään aikaan paloja vaihtanut, mutta muistaakseni toinen pala käytännössä putoaa irti ja toista joutuu vähän talttapäämeisselillä auttamaan irti. Mitään ei tarvii avata ja koko juttu on tosi simppeli.
8.8.2014 23:43
Jarrupaloja pidättelee kiinni 2 pinniä jarrusatulassa, jotka lähtee helpoiten irti pienillä pihdeillä työntämällä. Pinnejä täytyy puristaa pienillä pihdeillä ja työntää samaan aikaan eteenpäin, jolloin ne tulevat jarrusatulan toisestä päädystä ulos ja jarrupalat käytännössä putoavat paikoiltaan tai ne saa vetämällä ulos. Hommaa helpottaakseen jarrusatula kannattaa irroittaa paikaltaan, mutta tällöin jarrukahvaa täytyy varoa painamasta ennen kuin jarrusatula on asennettu takaisin paikalleen.
12.8.2014 19:03
Mulla on Rieju RRX 09 (about 13000km), pari viikkoa sitten kaasuvaijeri katkesi ja hankin uuden ja laitoin
(tietääkseni) ihan oikeaoppisesti sen paikoilleen ja kävin sitten nopeasti ajamassa semmosta tasasta neljääkymppiä semmosen 5 min ihan vaan varmistukseksi ja ei mitään vikaa tullut.
Sitten päätin ens aamuna lähteä pidemmälle lenkille ja lähti ihan hyvin käyntiin ja lämmittelin moottorinkin kunnolla, ei mitään. Sitten tulin eräälle portille ja piti pysähtyä että se avataan ja oli kakkosvaihde päällä ja jarrutin siihen ja laitoin kytkimen pohjaan mutta silti sammui. Siinä sitten menin sivuun ja se käynnisty taas pienen yrityksen jälkeen ja lähdin ajamaan ja pääsin ehkä 150 metriä ku yhtäkkiä kaasu alkoi "pätkimään" eli selkokielellä vaikka kaasukahvaa avasi niin ei tullut kaasua ollenkaan esim. 1 sekunnin ajan ja sitten saattoi tulla kaasu takaisin kunnes alko kierrokset vähentyä ja vähentyä moottori sammu, en mitenkään sitten meinannyt saaha sitä käyntiin kunnes tuskanhikisenä se lähti ja sain ajettua takaisin kotiin päin semmoset 150 metriä ilman pahempia ongelmia. Portti tuli taas ja mopo sammui kytkin pohjassa (huom ennen kaasuvaijerin vaihtoa kytkin toimi aina täydellisesti), se lähti kuitenkin nyt suht hyvin käyntiin ja ajoin ehkä sata metriä, vähän ohi kodistani ja sama kaasun pätkiminen alkoi ja moottori sammui.
Sitten alettiin korjailla säätämällä tyhjäkäyntiä ja saatiin se vielä silloin käyntiin ihan hyvin ja yhdessä kohtaa jopa saatiin tyhjäkäynti niin hyväksi että pysyi päällä täydellisesti ja luultiin että ongelmat oli ohi kunnes katottiin vielä että saako siitä paremmanki ja kierrokset alko vähentyä ja enää kun laitettiin samat asetukset ei mennyt päälle (kuitenkin kun polkee syttyy mittaritaulu päälle että ei kuitenkaan täysin) ja jos yrittää käynnistyksessä antaa vähän kaasua kuuluu outo ääni.
No ollaan nyt säädetty kaasarin neulaa, laitettu öljypumpun viivat vierekkäin eikä uskota että on sytytystulpasta kiinni nimittäin vasta vaihdettu mutta heti kun saadaan tulppa-avain niin tarkistetaan, en ole asian ammattilainen ja olisi perseestä viedä jonnekki huoltoon kun on niin kallista joten kaikki apu ja vinkit ovat todella arvostettuja.
-ei vituta
12.8.2014 19:17
Toi uusi kaasuvaijeri on sivuseikka, eikä voi aiheuttaa mitenkään tollasta, ellei asentaessa jäänyt öljypumpun vaijeri irti jolloin kone olisi käynyt lähes ilman öljyä, mutta näin ei ilmeisesti ole tapahtunut. Kytkinhän ottaa yleensä aina vähän kiinni, eli jos kone käy muutenkin jo huonosti niin kytkin pohjassakin sammuu. Tossahan voi olla vaikka mitä ongelmaa, eli esim. Sytytyksessä häikkää, kaasarissa paskaa tai jopa yläkerrassa jotain häikkää. Tulpanhan saa melkein helpoiten irti 21mm lenkkiavaimella.
Edit. Täähän ei oo mikään myyntipalsta, mutta kysellään nyt josko jollain riejumiehellä olis ylimääräsiä katteita nurkissa pyörimässä
eli hakusessa olis just MRX / RRX / Spike katesarja, saa olla naarmuja kunhan ei ole pahoja, väri mieluiten musta tai oranssi. Ei maalattuja, eli vain tehtaan omat maalit, vakiotarrat olis myös plussaa!
13.8.2014 22:58
Joo saatin nyt tulpan toiminta tarkistettua ja eihän siinä mitään vikaa ollutkaan, kun oltiin otettu kaasutin irti niin oli mahdollisesti jäänyt jotain "letkuja" laittamatta mutta tietoa niistä ei ole, otin kuvat ja kysyisin nyt jos joku tietäisi ton yhden letkun paikan:
http://imgur.com/a/OLgbl#LbMCtlS keskimmäisessä kuvassa näkyy että mistä se lähtee ja toisissa kaksi mahdollista reikää (en saanut tungettua letkua kuitenkaan kumpaankaan koon takia).
kiitos jo valmiiksi mahdollisesta avusta.
13.8.2014 23:22
Hyvä vaan ettet saanu tungettua, meinaa sen jälkeen sulla ois ollu alakerta täynnä bensaa. Se on moottorin huohotusletku. Ylin on kaasarin tyhjennysproppu ja alin ei näytä olevan letkunpaikka ollenkaan. Katoppas kaasarin oikeelle puolelle ja tarkista onko sieltä irronnut mitään letkua. Jos kaasarin ilmanputsarin puoleisesta reunasta on irronnut letku joka menee pieneen muoviseen pömpeliin jossa lukee dellorto, mopo ei saa tarpeeksi bensaa ja pätkii aivan jumalattomasti.
Edit. Lisätty mototista napattu kuva, johon piirsin nuolen osottamaan kohtaa josta letku mahdollisesti olisi irronnut.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
15.8.2014 19:51
Saisko Rieju MRX:ään (VM -07) lisättyä pelkkää kiihtyvyyttä ettei nopeutta tulis lisää (ainakaaan kovin paljon) Tällähetkellä edessä 13 ja takana 63 ratas. Mopo on vakio.
17.8.2014 23:09
Vaihdemopoissahan operaatio onnistuu ratastusta muuttamalla, eli pienempää eturissaa ja isompaa takarissaa niin kiihtyvyys paranee ainakin teoriassa. Käytännössä asia ei välttämättä ole ihan noin yksioikoinen koska lyhyemmillä välityksillä myös vaihteen vaihtoja tulee enemmän jolloin veto on katkaistuna ja vauhti hidastuu hetkellisesti. Toki kuristusten osittainen poistokin parantaa kiihtyvyyttä mutta samalla nopeuskin nousee.
21.8.2014 23:46
Mulla on tosta MRXsän (-08) mittaristosta ollu jo pidempää toi nopeusmittari paskana. Nyt joku käyny vielä ronkkimassa virtalukkoa paskaks ruuvimeisselillä(?)
! Aattelin et oisko syytä vaihtaa vaan koko paska johonki muuhun? Mutta mihin?
22.8.2014 14:56
missä on riejussa bensa mittarin anturi
22.8.2014 15:05
Bensatankissahan se kaiken järjen mukaan on
22.8.2014 17:28
Kappas, en kyllä usko, että bensantasoa voi mitata muualta kuin tankin sisältä joten eiköhän se siellä jossain piilossa ole. Itellähän ei toi anturi ole pelittänyt ikinä, enkä ole siitä jaksanut välittää