Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
9.12.2016 11:24
Ok, kiitti avusta ja neuvoista
tukin ainaki eka noi nipat ja puolitan öljyn suhteen.
Viime talvena vaihoin noihin iridium-tulppiin ja ainaki lähti käyntiin paljon helpommin ja käyntikin parani. Voin kyllä kokeilla vanhoilla tulpilla ja kattoo muuttuuko käynti.
Luultavasti varmaa suuttimen oikee koko ois jossai 80-90 paikkeilla
9.12.2016 22:14
Juu, en sano ettei iridium toimisi, vaan meinaan että niiden kanssa on joissain tapauksissa ollut ongelmia ja jos ei muuta löydä, kannattaa koittaa onko syynä kyseinen tulppa. Toimiessaan ovat oikeinkin hyviä...
Suuttimesta en nyt pysty sanomaan kun tuo motoforce on minulle outo, en tiedä miten sen suutinkoot on suhteessa Dellortoon, lisäksi sinun kaasari on ainakin riittävän suuri, mutta sekin vaikuttaa tarvittavaan suuttimeen. Se oikea koko ei ole varmaankaan ongelma kun on suht helppo testaamalla hakea sopivaksi. Itse suosittelen hakemisen aloittamisen liian suuresta kohti pienempää. Meillä itsellä oli kanavaistutetulla vakiosylkällä ja 17,5mm dellortolla 92 sopiva, mutta se kone kiersi yli 13000 joka on huomioitava seikka. Nyt kone on muutettu kaikin puolin ja kaasarina on Mikunin 24mm jossa suutin 125 ja se ei taasen ole vertailukelpoinen koska ihan eri palikat.
10.12.2016 14:39
Osaisko joku kertoa että miksi aina märällä kelillä derbi ei käynnisty vitullakaan? Kuivalla kelillä käynnistyy aina 1-3 polkasulla
Tekniikka:
50cc (joku tarvikepytty)
Enox
14mm phva
70 suutin
Vakioputsari
10.12.2016 15:40
Tämä ei välttämättä ole syy, mutta suutin kuulostaa aika pieneltä - voisit kokeilla noin 80 kokoista, jos et oo ihan varma että seokset on nyt oikeet varsinki nyt talvella. Voi olla sähköissä jossain myös paikka mihin menee vettä, itellä samanlaista ongelmaa oli joskus.
10.12.2016 15:58
Oon itekki miettiny mutta tulppa näyttää enemmän siltä että kävis rikkaalla ja piikillä kiertää loppuun asti ainaki
ja en aja talvella tolla
5.1.2017 15:38
Moro!Osaisko joku kertoa miksi derbi kerää todella paljon painetta jäähdytinjärjestelmään.Kannessa oleva kaasarinlämmitysletkun "nippa" pomppailee hetken ajon jälkeen pois joten patentoittin sen pysymään.Nyt painetta suhahtelee paisuntasäiliön(ilmeisesti korkin välistä) pois joten missä vika?
On ilmattu uudestaan ja sillee.Nyt joku auttaa
5.1.2017 16:06
Kannentiiviste hajonnut tai paisarin korkki rikki.
5.1.2017 17:46
johnnyw kirjoitti:Kannentiiviste hajonnut tai paisarin korkki rikki.
Onko kiero kansi vaihtoehto koska juuri vaihdettu sylinterisarja ja tiivisteet?
5.1.2017 19:02
Korkki laskee paineet ulos jos paine ylittää korkissa olevan jousen "voiman" eli toimii niinkuin pitääkin. Jos korkki siis tussahtelee ulos kaasua eikä nestettä, silloin jäähdytysjärjestelmään kerääntyy jostain kaasua. Ainut paikka mistä näin voi tapahtua on sylinterin ja kannen välinen tiiviste. Tiiviste on joko viottunut tai kansi on kiero. Lasin päällä vesihiomapaperi ja voit tarkistaa kannen suoruuden. Kaksi kevyttä "hionta vetoa" niin näet jäljistä mikä osa kannesta kantaa vai hioutuuko tasaisesti kauttaaltaan jolloin kansi on suora. Jos koneessa on termari, on tuo vaarallinen tilanne. Kaasu vie tilan vedeltä sylinterin seinämiltä eikä myöskään johda riittävän hyvin lämpöä termostaatille jotta se avautuisi. Kiinnileikkaamisen vaara tällöin kasvaa.
5.1.2017 21:54
Morjesta
Ois nyt tarkotus avata 40 000km ajetun derbin moottori, kun vaihteisto meni jumiin alkoi kolisemaan kaatumisen seuraamuksena (ulkoisia jälkiä ei tullut yhtään). Aikomuksena ois siis vaihtaa ainakin laakereita, stefat, kytkinlevyt ja mäntä. Löysin Wandamotorilta tämmöisen paketin:
http://www.wandamotor.fi/moottorin-korj ... 29227.htmlOnko tästä mihinkään vai näkyykö laatu hinnassa? Eniten huolestuttaa tuo pytty kun kuvauksessakin sanotaan, että laatu ok. Ja onkohan tuo nyt siis valurauta vai alumiini? Sillä ei oo kyl itelle merkitystä. Eli kannattaako panostaa hintaan?
Jos on kokemuksia tai tietoa niin kertokaa...
5.1.2017 22:52
Kaikista halvimmat osat tuohon "korjaussarjaan" on kasattu, eli ihan varmasti näkyy laadussa. Mutta jos mopo on tarkoitus pitää ihan vakiokuntoisena ni kyllä noilla varmasti ihan perus toimivan koneen saa kasaan. Mihinkään edes tehari viritteiseen mopoon en tuollaisia osia ainakaan itse kehtaisi laittaa.
6.1.2017 0:11
johnnyw kirjoitti:Kaikista halvimmat osat tuohon "korjaussarjaan" on kasattu, eli ihan varmasti näkyy laadussa. Mutta jos mopo on tarkoitus pitää ihan vakiokuntoisena ni kyllä noilla varmasti ihan perus toimivan koneen saa kasaan. Mihinkään edes tehari viritteiseen mopoon en tuollaisia osia ainakaan itse kehtaisi laittaa.
Joo eipä ole tarkotus viritellä kun nyt kulkee jonkun reilu 60kmh. Joskus siis vähän viilattu kuria, mut ei kokonaan... Ehkä reikälevyn vois ottaa viel pois, mutta eipä sitä virittämiseksi voi sanoa. Periaatteessa vakio mopo
6.1.2017 13:09
notreal911 kirjoitti:Korkki laskee paineet ulos jos paine ylittää korkissa olevan jousen "voiman" eli toimii niinkuin pitääkin. Jos korkki siis tussahtelee ulos kaasua eikä nestettä, silloin jäähdytysjärjestelmään kerääntyy jostain kaasua. Ainut paikka mistä näin voi tapahtua on sylinterin ja kannen välinen tiiviste. Tiiviste on joko viottunut tai kansi on kiero. Lasin päällä vesihiomapaperi ja voit tarkistaa kannen suoruuden. Kaksi kevyttä "hionta vetoa" niin näet jäljistä mikä osa kannesta kantaa vai hioutuuko tasaisesti kauttaaltaan jolloin kansi on suora. Jos koneessa on termari, on tuo vaarallinen tilanne. Kaasu vie tilan vedeltä sylinterin seinämiltä eikä myöskään johda riittävän hyvin lämpöä termostaatille jotta se avautuisi. Kiinnileikkaamisen vaara tällöin kasvaa.
Kiitos vastauksestasi
6.1.2017 17:40
Avasin kytkimenpuolen lohkon ja vika vaihteiden jumiin löytyi samantien. Kytkinakselin jousi härpäke oli lohjennut (en tiiä oikeaa nimeä
), joka on siis hitsattu kiinni akseliin. No mites tuo nyt sitten vaihdetaan? Lähteekö akseli irti vetämällä kytkinpuolelta vai pitääkö purkaa koko perkuleen moottori ton yhden osan takia? Räjäytyskuvissa näkyy olevan prikka keskellä akselia, niin sattuukohan se olemaan siellä miten...?
6.1.2017 18:54
Saatko kuvaa? Kytkinakselin jousihärpäke... Nyt ei kyllä tule mieleen mikä voisi olla kyseessä?