Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: MRT

19.4.2013 21:09

Itellä kulkee Rieju 13/62 väleillä 65 mut kun huudattaa pienee alamäkee nii menee lähelle 70

Re: MRT

19.4.2013 22:11

en kyllä jaksais koko putkea irrottaa :D en tiiä miks se ei väänny..

Re: MRT

19.4.2013 23:09

ei mullakaan vääntyny :( änkkä vaan irti oikeen puolen takakatteen alta ja sit viel alkukäyrä + muutama ruuvi ja suuttimen kimppuun :)

Re: MRT

20.4.2013 9:48

Kyllä mä vaan oon sen suuttimen vaihtanu, että löysää vaan imukaulan ja ilmanputsari systeemin ruuvit ja kääntää kaasarin vinoon ja siitä vaan :D Ei sitä putkea siinä tarvi ruveta irrottaa.

Re: MRT

20.4.2013 10:12

niin mäki aattelinet se toimii mut ei onnistunu :D ehk sit ajelen ryyppy pohjas nii kaua kunnes joku osaavampi tulis auttaa..

Re: MRT

20.4.2013 11:48

jos pistän ton isomman eturattaan niin vaihanko ny samal ketjut ja takarattaankin :D

Re: MRT

20.4.2013 21:35

riejujuunas kirjoitti:Suutinta tossa tänää yritin vaihtaa ja kaikki oli niinku pitiki et olin löysänny ne imukaulan ja ilmanputsaris kiristimet ja siin yritin vääntää sitä kenoo, mut ei väänny :D ei sitten millään..


Siinä imukaulassa on sellaset pienet "väkäset" ja kaasarissa niiden väliin sopiva vastakappale. Eli kun käännät kaasaria, niin voimalla vaan, imukaulan kumitopparit antavat kyllä myöten. Itsellä oli samanlainen ongelma ensimmäisellä kerralla mutta hieman rohkeutta ja kyllähän se kääntyi :lol: Sitten kun muutaman kerran on suuttimen vaihtanut niin nekin topparit siitä löystyvät eikä niiden olemassaoloa enää edes huomaa :s

Edit: Ryyppy pohjassa ei kannata paljoa ajella, käypi nimittäin silloin sen verran laihalla että voipi vaikka leipasta :eek:

Re: MRT

20.4.2013 21:56

aamojj_ kirjoitti:
riejujuunas kirjoitti:Suutinta tossa tänää yritin vaihtaa ja kaikki oli niinku pitiki et olin löysänny ne imukaulan ja ilmanputsaris kiristimet ja siin yritin vääntää sitä kenoo, mut ei väänny :D ei sitten millään..


Siinä imukaulassa on sellaset pienet "väkäset" ja kaasarissa niiden väliin sopiva vastakappale. Eli kun käännät kaasaria, niin voimalla vaan, imukaulan kumitopparit antavat kyllä myöten. Itsellä oli samanlainen ongelma ensimmäisellä kerralla mutta hieman rohkeutta ja kyllähän se kääntyi :lol: Sitten kun muutaman kerran on suuttimen vaihtanut niin nekin topparit siitä löystyvät eikä niiden olemassaoloa enää edes huomaa :s

Edit: Ryyppy pohjassa ei kannata paljoa ajella, käypi nimittäin silloin sen verran laihalla että voipi vaikka leipasta :eek:


Kiitos neuvosta sain sen vaihettua :D laitoin sinne nyt 100 suuttime ja silti mittaristossa vilkuttaa et moottori kuumenis liikaa :D millane ääni kuuluu jos mopo käy liian laihalla?

Re: MRT

20.4.2013 22:17

Vilkuttaa että moottori kuumenis liikaa? Moottorin ylikuumetessa käsittääkseni moottorin merkkivalo palaa koko ajan. Oletko varma ettei 2-tahtiöljy ole loppumassa? Onko vilkkuminen säännöllistä-->vikakoodi? Kauan käytit moottoria kun valo alkoi vilkkumaan vai heti käynnistyessä? Koneen käydessä laihalla ja kaasua kääntäessä ääni on "boooooooooo" eikä tehoa ole ollenkaan. Vähän kuin kääntäisit virrat pois kesken ajon kaasu pohjassa. Laihalla käymisen kyllä oppii huomaamaan. Veikkaan että valon vilkkuminen johtuu jostain muusta. Oman riejuni moottorin merkkivalo vilkkui ja huollossa syyksi paljastui hajonnut moottorin lämpöanturi. Tutki siis vilkkumista: Jos valo palaa mopon ollessa kallellaan toiselle sivulle, kyseessä on öljyn vähäisyys. Jos valo vilkkuu säännöllisesti ja sillä on joku rytmiesim. pitkä pitkä pitkä lyhyt pitkä pitkä pitkä lyhyt...., kyse on jonkun osan/anturin viasta. Jos valo palaa yhtäjaksoisesti moottorin lämmettyä kunnolla, tarkista jäähdytysnesteiden kierto (kuumeneeko syyläri) ja jos et osaa itse todeta vikaa, vie pyörä huoltoon.

PS. Edellistä viestiä ei tarvitse lainata... ;)

Re: MRT

20.4.2013 22:45

valo vilkkuu sillain 3 kertaa, että eka on pitkä sit toka on vähä lyhyempi ja vika on tosi lyhyt :D eli onko se sitte joku sähkövika.. Mut se ei vilku koko ajan vaan aina välillä. Öljyä on ja jäähdytysnestettäki on paljon eli ei siitä ainakaa oo kiinni :D pelottaa huudattaa alamäkee jos se leipoo ku siit äänest tulee semmone kuiva ja kiree tai semmone... Ymmärtääköhän kukaan mitä meinaan :) Mut ei siitä kyllä tehot lopu vaan ku päästä kaasun 52km/h nii kuuluu semmost takatakatakataka ja ku laittaa ryypyn nii se ääni loppuu. Tarviiko seoksia muuttaa kun on suuttimen vaihtanu?

Re: MRT

21.4.2013 10:18

Ei alamäkeen ajaessa leipomista niin tarvitse pelätä jos kone saa öljyä ja seos ei ole kohtuuttoman laiha (eli suutin pieni) Hölläät vain hieman kaasua alamäessä ja ryyppy on tarkoitettu vain käynnstykseen, siihen ei ajon aikana tarvitse koskea. Jos meinaat että kaasua höllätessä ääni on "rin-tin-tin..", se on 2-tahtimoottorin ominaisuus eikä siitä pidä huolestua. Se loppuu kyllä ryypystä mutta kuten sanoin siihen ei tarvitse koskea. Valon vilkkumisesta sen verran että todennäköisesti se meinaa jonkun näköistä sähkövikaa, itselläni tulee samantapainen koodi kerran, jos moottorin kierrokset laskevat niin alas, että kone meinaa sammua --> joltain anturilta loppuu virta ja vikakoodi laukeaa. Jos et saa itse vikakoodin syytä selville, ota yhteys maahantuojaan tai huoltoon. ;)

Re: MRT

21.4.2013 11:18

Kiitos, susta oli paljon apua! :) nyt rieju kaipaa vaan enää kovaa ajoa ;)

Re: MRT

21.4.2013 21:41

Kuinka paljon kuria täytyy porata et pystyy gegee? :D Ettei kuitenkaa kulkis yli 55.
Ei kellää olis ylimäärästä vakio putkea jossa on kuri?

Re: MRT

21.4.2013 22:20

Ite porasin 1mm isommaks niin sain parhaimmillaan nostettua 4.vaihteella. Nyt kun on oppinu nostotekniikan kunnolla niin nousis ihan vakionakin. Ja ei kyllä kulkenu ku jtn +50

Re: MRT

22.4.2013 21:16

Ei kuulkaa kannata nähä sellasta vaivaa edes että sitä kuria poraa vain yhden millin! ::D Jos poliisit pelottaa nii pitäkää kokonaan vakioina eikä tarvi aina paskahousussa ajella ja säikkyä jos poliisi vastaan ajaa niikuin joku pelle tuubaaja xUUBELz. :lol: Itellä menee sen 65 keveesti ja alamäkee menee ~73 :D Jos sen kurin ottaa pois niin kannattaa se suutin joksiki 100 kokoseks vaihtaa ja ei tarvi isompaa jos osaa säätää vaa kaasarii ( neulaa ja seosta ). Sitä CDI:tä ei voi ohittaa muulla kuin porauksella (kokeiltu on) ja se kierrostin rajoitin missä on off nappi käy riejuihin jos osaa vain laittaa. Riejun välit on liian tiheät ja sen takia huutaa hirveästi, itellä vasta joskus 60-62 alkaa rajotin hakkaamaan koska 13/62 välittäjät. Ja se reikälevy pois sieltä ilmanputsarista! Toivottavasti oli apua kun tunnostaa aika paljon ongelmia kaikilla olevan nuiden YKSINKERTAISTEN virien kanssa :lol: