Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
16.9.2012 10:22
Asia selvä. Mää vien maanantaina sen lohkon mekaanikolle että pistää stefan kiinni ja mä pääsen kasaamaan. MItes sit laakereiden sisäänajo, se normi vartin lämmittely ennen ajoa vai hä?
17.9.2012 9:19
Mikä sisäänajo
En oo koskaan sisäänajanu laakereita. Männänrenkaiden sisäänajo on se tärkein. 10 minsaa antaa mopon hurrailla pihalla tyhjäkäynnillä, sitten lähtee ajeleen ja ajelee pihalla ympäriinsä ensinnä ykkösvaihteella pintakaasulla pikkuhiljaa antaen enemmän kenkää koneelle ja kuulostellen ettei mikään ole vialla. Tätä jatkaa 15 min, jonka jälkeen tehdään vähän kovempiakin kiihdytyksiä antaen koneen jäähtyä kunnolla kiihdytysten välissä. Sitte ku ei enää huvita niin voi lähtä ajamaan normiajoa.
10 ekaa käynnistyksertaa kannattaa tehdä siten että ennen huudattamista lämmittää mopoa ensinnä paikallaan ja sitten piharälläyksellä (pintakaasulla toki) ennen rasittamista. Tai oikeastaan aina niin pitää tehdä mutta 10 ekaa kertaa erityisen huolellisesti.
Mun sisäänajo on yleensä 5 minsaa tyhjäkäyntiä + 5 minsaa pihalla ympäriinsä. Sitten mopo saa kenkää siihen malliin ettei paremmasta väliä
17.9.2012 20:40
Eiks mäntää asentaes pitäny pistää m-renkaiden katkokset pakoaukon puolelle? Lohkot on ny kasassa ja magneetto kii. Huomenaamuna kytkin ja -koppa sun muut.
17.9.2012 21:03
Just silleen. Semmone vinkki että kannattaa ensiksi lämmittää kone kunnolla, antaa jäähtyä kylmäksi asti ja sitten vielä kiristää kannenpultit. Ite oon tehny tälleen koska muuten kannentiiviste on alakanut vuotaa. Varmaan olisi hyvä ajaa pari tankillista 4% seoksella kun on sisäänajo kyseessä.
18.9.2012 9:41
Ei mitään 4% seoksia. 2,5% on ihan hyvä jos kaasarin säädöt on kunnossa. Jos on halppisöljyt käytössä niin sitten voi laittaa sen 3% tai vähän yli mutta eihän me niitä käytetä rakkaissa tuntureissamme, eihän..?
18.9.2012 17:42
Jaa mä käytän 3% seoksella nesteen 2-t superia. Pakokaasut on aika minimaaliset.
18.9.2012 18:02
Mulla 2% Global Racing Oilin täyssynteettistä. Ei savuta melki lainkaa.
19.9.2012 21:47
No mulla on teboilin 2t bike noin 3% seos ja savuutusta esiintyy kylmällä koneella.
Sattusko kukaan haittaako jos laittaa vaihteiston laakeri paikalle 6202 laakerin kun sielä pitäs olla 6202c3 ?
20.9.2012 0:26
C3 tarkoittaa välystä. Ja se on tietääkseni yleisin välys.
Suomeksi: laita vaan se sinne.
20.9.2012 21:05
Vaihdoin mökkimopoon(Tunturi Start 2-vaihteinen, jalkavaihteilla) uudet kytkinlevyt, ja remontin jälkeen ongelmana on kytkimen luistaminen koneen ollessa kylmä. Käynnistäminen on hankalaa kun kytkin luistaa, mutta kun koneen saa käyntiin ja lähtee ajamaan, niin kytkin luistaa 10-15 sekuntia ja sen jälkeen alkaa pitämään ja toimii hyvin. Mikähän moisen luistamisen voisi aiheuttaa? Kytkinlevyt olivat Forten valmistamat ja öljynä on Motul Transoil(laitoin kolme desiä vaihteistoon). Kytkimen teräksiset välilevyt hioin kevyesti 600-karkeuden vesihiomapaperilla lasin päällä.
20.9.2012 21:22
Minkäs paksusta öljyä sää sinne pistit?
20.9.2012 21:25
Tuo Motul Transoil jota sinne laitoin on 10W30, eli ainakin viskositeetin puolesta pitäisi olla sopivaa. Vanhat kytkinlevyt toimivat kyseisellä öljyllä hyvin.
20.9.2012 22:14
ootkos muute kiritäny kytkimen tarpeeksi kireelle itellä oli päässy kytkin löystymään ja siinä oli samankaltasen oireet.
26.9.2012 17:04
Stop-merkkiin pysättäessä kytkin pohjassa kiekat putoo vaikka kuin kovat kiekat olis ollu enne sitä. Mopo pysyy iha hyvin paikallaa kytkin pohjas ja kiekat saa nousemaan sen jälkeen. Semmostaki oon huomannu että kun vaihdan ykköselle kytkin pohjassa niin moottorin kiekat nousee hetkellisesti. Onkos mulla sit kytkin huonois säädöis? Vaijeri ei ol liia kireel.
26.9.2012 20:25
pbt kirjoitti:ootkos muute kiritäny kytkimen tarpeeksi kireelle itellä oli päässy kytkin löystymään ja siinä oli samankaltasen oireet.
Kyllä se kytkimen mutteri pitäisi olla "momentissaan" ja kytkimen säädöt muutenkin kohdallaan. Itselle tulee mieleen ongelman aiheuttajaksi vain jonkunasteinen asennusvirhe tai sitten se, että kytkinlevyjen tarvikelaatu on mitä on(alkuperäisiä varaosia tai laadukkaampia tarvikelevyjä ei taida enää nykyään saada).