Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

7.6.2014 23:57

Kyllä voi ja noin se on neuvottu myös aloitusviestissä.

Derbini veetuilee...

8.6.2014 0:24

Elikkäs derbini kulkee 61km/h mittariin pelkillä 15/65 välityksillä ja rajattomalla boksilla. Suuttimen vaihoin kiinni olleesta 75->70 toiminu hyvin jonku 10 tankillista mutta nyt ku vaihoin kaasuvaijerin nii eka toimi hyvin mut nyt on huiput tippunu jonku 5km/h eli missä vois olla vika koska se ei oo ainakaa suuttimessa... Kaasuvaijerin vaihonki jälkee toimi aluksim siis ok... Ihan neuvoton oon ku oon miettiny bensaletkuja ja sen sellasta mut pliis ny vähä jeesiä, kiitos jo etukätee :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

8.6.2014 1:32

Varmaa ei nouse luisti kokonaa ja siten rokottaa sen kauhean 5 km/h ;)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

8.6.2014 11:06

hei mikäs on vikana ku kiihdyttelen ja ajelen hyvin vitoselle saakka mut kun vaihtaa kutos vaihteelle niin alun matalat kierrokset jaksaa hyvin mut sit alkaa pätkimään ja kone sammuu, joutuu pelaamaa kytkimen ja kaasun kans et saa taas käymää. ja hyvänä hetkenä kiertää hyvin ja kulkee noin 60km/h, sit hetken päästä alkaa taas pätkimään ja tippuu vauhti jonnekkin 45km/h :nolo: :eek:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

8.6.2014 12:56

Mulla on ihan sama ongelma mut ei kulje ees vitos vaihteen lopussa ja mulla kone ei oo ainaka vielä sammunu mut pysyy hädintuskin käynnissä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

8.6.2014 16:45

Mikäköhän nyt ku laittaa ryypyn pois nii rupee nousee kierrokset. ps 108

Re: Derbin huolto ja ongelmat

8.6.2014 17:34

pienempää suutinta

Re: Derbin huolto ja ongelmat

8.6.2014 19:08

päinvastoin. todennäköisesti siulla on imuvuotoa tai ehkä kansi vuotaa palotilaan jäähdytysnestettä.

kokeile alkuun pudottaa neulan sokkaa pykälä tai toinen.. mahdollisesti vielä isompi pääsuutin. JOS ei ole imuvuotoa tai kansi ei vuoda. Itse olen melko vahvasti sitä mieltä, että siulla on imuvuotoa siinä apikassa.. pääsuuttimen koon vuoksi. ellei siulla sitten ole joku Gianelli/Arrow tai Turbokit (tms. korkeakiertoisempi putki).

Re: Derbin huolto ja ongelmat

8.6.2014 22:41

Öljynvaihdollahan tuo kannattaa aloittaa, 4000km ja kolme vuotta on varmasti tehnyt tehtävänsä öljyn ominaisuuksille. Jos uusilla öljyillä tilanne ei korjaannu niin sitten laatikon aukaisuun. Uusista öljyistä ei kuitenkaan haittaa ole, saa laatikkoa putsattua vaikka hetken päästä joutuisikin avaushommiin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

9.6.2014 9:40

kuten vauhtiviivatarra kertoi, öljyt vaihtoon (esim. Motulin 5100 10w40 oon itse todennut hyväksi Rabasan motissa puuilossa 4l/40€!!! :D).

en usko, että siellä vaihteistossa mikään on irronnut, väljistynyt tai hajonnut, koska mopo oli kerta ollut seisonnassa ja vielä noinkin uusi ja vähän ajettu.

--

miten kireälle toi magneeton mutteri oikein pitää vetää? lähti pari päivää sitten ajon aikana magneetto irti ja tietenkin samalla pasko uuden staattorin..
se oli silloin vedetty käsitiukkuuteen isolla räikällä (ei siis momenttiavaimella).

oli muuten harvinaisen vittumainen hetki, kun yhtäkkiä mopo sammuu ja magneetto kiitää ohi helvetinmoista vauhtia. :lol:

se oli taas sitten laitettava 60€:n edestä osia tilaukseen.. :roll:

ennen tota oli joutunut vaihtamaan staattorin, ku oli aluslevyn ruuvit löystynyt ja staattori ottanut hieman osumaa magneettoon.. silloin kierroksia tais olla se ~8 000-9 000rpm.. :roll: tästä lähtien kaikki kierrelukitteella. paitsi magneeton mutteria en laittanut -- olis pitänyt. :roll:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

9.6.2014 10:09

Ite aina laittanu pulttipyssyllä ja paremman puutteessa räikällä ja tulpanreijästä kengänauhaa ja sit mäntä ykk että on jumissa ja sit vaa väännät kiinni.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

10.6.2014 8:30

No jos tuo öljynvaihto ei auttanu ni pahoin pelkään että edessä koneen aukaisu. Luulisin että jotain pikkuvikaa, vaihteensiirtäjä hajalla tms.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

10.6.2014 9:22

Pööki kirjoitti:Voiko vikana olla pelkästään orkkisöljyt, joita ei tiettävästi ole vaihdettu vai voiko olla vikaa esim vaihteensiirtäjässä tms?
Vaihdeakselin palautusjousissa voisi olla vikaa, niitä menee toisinaan poikki ja oireet ovat aikalailla samanlaiset mitä kuvailit.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

10.6.2014 15:31

J11 kirjoitti:päinvastoin. todennäköisesti siulla on imuvuotoa tai ehkä kansi vuotaa palotilaan jäähdytysnestettä.

kokeile alkuun pudottaa neulan sokkaa pykälä tai toinen.. mahdollisesti vielä isompi pääsuutin. JOS ei ole imuvuotoa tai kansi ei vuoda. Itse olen melko vahvasti sitä mieltä, että siulla on imuvuotoa siinä apikassa.. pääsuuttimen koon vuoksi. ellei siulla sitten ole joku Gianelli/Arrow tai Turbokit (tms. korkeakiertoisempi putki).

Mistäköhän se oikee sitte vuotaa ku mg puole stefa näytti ainakin olevan kunnnossa, testattu ihan uudella kannella ja imukurkku katottu. :s
Iha kuriton vakioputki kiinni.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

10.6.2014 15:38

Voi vetää ilmaa lohkojenki välistä, useimmiten pohjasta kampikammion kohilla.