Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
13.9.2012 14:25
No joo runko laakerit päätti sitte hajota. Minkähän merkkiset kannattas ostaa?
13.9.2012 15:39
Koyot on ainaki hyvät. Varsinki jos satut löytämään aidot eikä kopiot.
13.9.2012 15:52
Onks kellään tietoo noista voimakoneen laakereista ku siältä tulis samalla kytkimen "painelaakeri" ku vanha pitää ilkeetä ääntä. Huomasin että moposportilla on NSK merkkisiä mutta pitää nytte ensteks kävästä paikallisella tuna kauppiaalla jos vaikka siltä löytys vanhaa hyvää tavaraa.
14.9.2012 13:50
Voi fuck, meni sisäkumi puhki takapyörästä. Vähän aikaa mietittyäni oon tullu siihen tulokseen että vanne ja pinnat uusiksi samalla kun vaihdan uudet gummit.
Kysynkin että onko noi voimakoneen vanteet ja pinnat hyvälaatusia vai ihan skeidaa? Haittaakse että etu- ja takakumi on erimerkkiset?
14.9.2012 14:17
No ei ollu mekaanikol vaikeeta ruuvien kans. Napautti tuurnalla pari kertaa ja lähti heittämällä irti, ei onneks vituttanu etten ite keksiny.
Sois seuraavaks lohkot auki. Ny peukut pystyy.
14.9.2012 16:39
Dudi, lohkot on auki. Onks kannattavaa käyttää uudelleen vanhojen laakerien se ulkokehä? On aika pirullisesti kiinni lohkois.
E: Miten sen ketjurattaan tapin stefan saa irti, lähtee vaa pieniä paloja ku tongeil koitan?
15.9.2012 3:14
mattoveitsellä palasiks tai meisselillä "kampeemalla"
15.9.2012 10:34
Mattopuukolla saa kyllä kumiosan, mutta ei se metalliympärys sillä lähe.
15.9.2012 10:45
Se jousi on siitä jo irti, kumiosa just vaikee. Se on vaan niin jumissa. Koitin polttaaki pois mutta eihän se pala.
15.9.2012 11:31
Ei mitään polttotoimenpiteitä lohkoille. Lohkot menee vaan turhaan paskasiksi. Yleensä stefat on lähteny ihan kampeamalla tai lyömällä toiselta puolen. Nyrkin sisään mahtuva vasara + muutama erikokoinen lyömätamppi + hyvä alusta lattialla on yleensä sellainen yhdistelmä mikä toimii. Putkenpätkääkin voi kokeilla.
Sama tyyli on ihan kätevä laakereihin. Ensinnä stefat ja kolmas petari pois, sitten naputtelee ulkokehän vasaralla + lyömätampilla pois. Tärkeää on että lyö joka puolelle vuorotellen ettei laakerinpesä väljenny. Vanhoja laakerinkooleja ei voi käyttää, koska uudet laakerit voi olla erilaiset. Toiseksi laakerin kuulaurat on todennäköisesti kuluneet.
15.9.2012 12:08
Njuu-u. Mää naputtelin eilen vaan sillä kolmannella laakerilla kytkinpuolen stefan ja molemmat ulkokehät irti. Se laakeri meni kyl rikki mut uusia saa.
Son kyl jännä se stefa ku siitä ei sisäpuolelta näy yhtää ni ei putkenpätkäl tms saa pois. Mää sain sen taltalla raavittuu irti, et ei siit enää mitää mut miten uus kii? Vanha stefa näytti olevan kokonaan kumii ja uudessa muovine ulkokehä?
15.9.2012 15:45
Dodi, edistystä. Kahen yrityksen jälkeen kuumentamisen kanssa sain ulkokehät paikalleen pelkällä kumivasaralla. Laakerit sain kiintoavaimen avulla naputtelemalla paikallee kampuraan ja testasin välyksen. Vanhoilla shimmeillä ei yhtään heilu kampura ja pyörii ilosesti
Son tämmöstä ku saa jotai toimimaa ni ei usko kui lähel on loppua. Solis sit stefat paikallee, vaihteiston osat kiinni ja magneetto paikallee. Maanantaina kaupasta laakeri kytkinpuolelle ja sieltä osat kii. Öljyt ja ajelee.
E: Kertokaas ny joku miten mä saan sen vetorattaan stefan paikalleen. Kai siihen sopiva on siinä normi stefasarjas mukana?
16.9.2012 0:31
Huomasin just et männän sivuilla on karstaa ekaan männänrenkaaseen asti. Mikä o?
16.9.2012 0:59
Aivan normaalia. Ekaan männänrenkaaseen asti on normaalia, siittä eteenpäin ei hyvä.
16.9.2012 1:49
Karstaa kuuluu männässä olla päällä niin kuin sullakin on. Männänrenkaitten ohi menevä karsta kielii ohipuhalluksesta, joka ei ainakaan teoriassa ole hyvä juttu. Käytännössä taas ohipuhallusta tulee ajanmyötä kaikkiin koneisiin eikä se missään Tunturin koneessa semmonene pieni ja keskikokonen ohipuhallus mitenkään dramaattisesti tehoja vioe. Kun taas koko mäntä alkaa olemaan musta, voisi olla porautuksen ja männänvaihdon aika.