Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
31.8.2012 10:12
Slerpa_ kirjoitti:Jotenkin kummallista, että siellä se kiila on jos se on täysin turha?
Se todellakin on turha heti sen jälkeen kun se mutteri on saatu kiristettyä.
Ite oon joskus käyttäny vasaraa + lyömätamppia apuna jos magneetto ei meinaa pysyä paikoillaan. Elikkäs ensinnä kiristetään magneetto normaalisti ja sitten annetaan vasaralla vähän iskua magneeton sisäkehälle mutterin ympärille. Iskut saattavat auttaa (ja auttavatkin) magneettoa kiilautumaan tiukemmin kampiakselin ympärille. Tämän huomaa helpoiten siitä, että mutteri on löysä vasaroinnin jälkeen. Sitten ei muuta kuin mutteri kireälle ja lisää iskua kylkeen kunnes mutteri ei enää löysty. Ei mitään tolkuttomia iskuja, ihan normaalit napakat lyönnit pienellä pajavasaralla riittää.
Sitten käydään ajelemassa pari minuuttia ja tarkistetaan mutterin kireys. Prikkaa en ole käyttänyt mutterin alla. Jos magneetto on "pohjassa", ei mutterikaan aukea.
31.8.2012 20:54
Taitaapi ne kärjet vedellä viimesiään. Rasituksen jälkeen jos ei kaasuta niin jää yhtä matalalle tyhjäkäynnille ku kaverin nelaripiikki ja ku olin tos tulos kotio ni käyntiääni muuttu ja pakarista alko kuuluu semmosta tsup-ääntä. No, maanantaina kekelle vaihtoon.
6.9.2012 17:48
Kärjet vaihdettu, vieläki nykii jonku verran ja tuntuu kiihtyvä huonommi. Kuulemma kampuran stefa vuotaa, saako sen vaihdettuu avaamat lohkoja ja voiko se öljy aiheuttaa nykimistä?
Vielä joku päivä vaihdatan konkan ja puolan.
6.9.2012 21:25
Kone palasiksi ja uudet sähköt, kampuran laakerit ja tiivistesetti kiinni.
7.9.2012 19:21
Jaahas. Mulla on sit moottorikokemus 0.01, että:
Mitä erikoistyökaluja tarvin
Miten mä saan koneen auki rikkomatta sitä
Mitä pitää varoa
Miten pistän takas kasaan?
Tietopankin puolelta on luettu kaikki, kysyn tässä vaan papiskasta.
E: Tarviiko kytkimen puolelta edes irrottaa irrotusvipua, käynnistyspoljinta ynnä muita? Miten kytkin irti?
Jos kertoisitte että mitä EI tarvi irrottaa ni en tee tästä turhan vaikeeta
8.9.2012 13:23
Ei kai siinä muita erikoistyökaluja tarvita kuin magneeton ulosvedin, ja kampuran laakerin sisäkoolin irrotustyökalu. Kumpikaan noista ei tietysti ole pakollinen, mutta noi ainakin olisi hyvä olla että remppa on mukavaa.
Koneen saat auki rikkomatta sitä avaamalla ruuvit ja ottamalla auki ilman väkivaltaa. Lohkon takaosassa pitäisi olla sellanen ihme kovi mistä saa vääntää ruuvimeisselillä, niin ei tartte tiivistepinnasta vääntää.
Kone kannattaa avata jonkun pesuvadin tai muun kaukalon päällä kun ekan kerran avaa. Sieltä tulee niitä rulla laakerin rullia pirusti ulos ja ne olisi hyvä saada siihen pesuvatiin mieluummin kuin lattialle. Ei siinä muuta varottavaa ole.
Takasin kasaan pistät niin kuin avoitkin. Uusilla kampiakselin laakereilla kannattaa tehdä shimmaus ennen kiinni pistämistä lopullisesti. Eli lohkot tiivisteen kanssa ilman muita sisuksia kuin kapiakseli (laakereineen) kiinni kunnolla ja koita miten pyörii. Jos pyörii tosi hyvin, mutta on päästä koitettuna kovin väljä, ei ole hyvä. Kuten ei myöskään liian piukka laakeri välys (eli pyörii nahkeasti). Liian iso välys on silti parempi kuin liian pieni. Liian iso aiheuttaa vaan sen että kone tärrää ajossa, kun liian pieni tekee uuden konerempan ja laakerivaurion. Shimmauksesta on puhuttu aika paljon täällä, joten luulisi löytyvän tietoa haun kanssa.
8.9.2012 17:31
Tänään laitoin tunan etujarrun palasiksi. Rasvasin levittäjän niin että se ei enää narise ärsyttävästi. Sitten kun aloin hiomaan jarrurumpua niin ihmettelin aluksi että miten alumiinista irtoaa ruostetta ja myöhemmin hoksasin että siinä on jonkin sortin valurauta putkitus joka selittää asian. Nyt on kevyesti toimiva ja tehokas jarru edessä ja pääasia on ettei mene vauhdista lukkoon niinkuin takajarru.
8.9.2012 22:17
L17-laakerin sisäkoolin saa irti myös tavallisella kaksijalkaisella ulosvetäjällä. Leuat kuulauraan ja vapaavalintainen tyyli tuomaan puristusvoima leukoihin, esim. laittaa ruuvipenkkiin puristukseen. Järkeä toki tuossa saa käyttää, puristusta sen verran vain, että ulosvetäjän leuat pysyvät koolissa kiinni.
9.9.2012 0:40
Retroilija kirjoitti:Jaahas. Mulla on sit moottorikokemus 0.01, että:
Mitä erikoistyökaluja tarvin
Miten mä saan koneen auki rikkomatta sitä
Mitä pitää varoa
Miten pistän takas kasaan?
Tietopankin puolelta on luettu kaikki, kysyn tässä vaan papiskasta.
E: Tarviiko kytkimen puolelta edes irrottaa irrotusvipua, käynnistyspoljinta ynnä muita? Miten kytkin irti?
Jos kertoisitte että mitä EI tarvi irrottaa ni en tee tästä turhan vaikeeta
Pura vaa se moottori, tekemällä ja mokaamalla oppii.
9.9.2012 13:07
Eli tota shimmausta varten laitetaan laakerit kampuraan kiinni ja siihen prikkoja?
9.9.2012 13:32
-vainio- kirjoitti:L17-laakerin sisäkoolin saa irti myös tavallisella kaksijalkaisella ulosvetäjällä. Leuat kuulauraan ja vapaavalintainen tyyli tuomaan puristusvoima leukoihin, esim. laittaa ruuvipenkkiin puristukseen. Järkeä toki tuossa saa käyttää, puristusta sen verran vain, että ulosvetäjän leuat pysyvät koolissa kiinni.
Omasta mielestä ulosvetäjä on tosi paljo kätevämpi erityisesti niissä tapauksissa missä on juuri joku 40 vuotta koneessa ollut sisäkooli kiinni. Välillä on hankaluuksia saada se pois jopa sillä ulosvetäjällä.
Pura vaa se moottori, tekemällä ja mokaamalla oppii.
Noi kyllä oppii, mutta joutuu tekemään ihan turhaa työtä paljon. Itekkin joskus aikainaan purin tolalsen koneen, enkä tajunnut niiden kampiakselin shimmiprikkojen tarkotusta. Ne jäi sitten laittamatta kiinni (lisänmä vielä tohon omaan tietämättömyyteen oli joku pari kaveria siinä vieressä inttämässä jotain "on se hyvä, lyö kiinni" tyylisiä juttuja) ja kone kyllä kävi hyvin ja tasasesti, mutta heitti volttia kun laittoi tyhjäkäynnille ja koko mopo tärräsi tolkuttomasti.
Eli oma neuvoni on, perusasiat koneesta selville, ja sen jälkeen tekemään YKSIN, kavereitten kanssa jos tekee tulee hyvin usein paskaa.
Retroilija kirjoitti:Eli tota shimmausta varten laitetaan laakerit kampuraan kiinni ja siihen prikkoja?
Niin sisäkoolin ja kampuran väliin niitä törkeen ohkasia prikkoja.
9.9.2012 14:14
Nyt kun on päästy puhumaan runkolaakeriesta niin koska ne kannatas vaihtaa kun omassa tuntus vähäsen sytkä puolella väljää olevan ja kuullostas vähäsen rahisevän jossakin about puolenkaasun tietämillä mutta kun käy tyhjäkäyntiä eikä täristäkkään.
Olisko muuten jollakin myydä mulle magneeton koppaa? Vanha päätti haljeta niin että sen saavaan yhellä pultilla kiinni.
9.9.2012 15:34
Jees, tietysti jos minkäänlaista ulosvetäjää ole, niin kannattaa suoraan hankkia se l17-laakereille tarkoitettu. Ei tuo minun kertoma tapa oikein toimi muilla, kun kunnollisilla ulosvetäjillä, halvoissa on nuo leuat koneistettu aivan miten sattuu.
Ei se kaverin mukana olo rempassa haittaa, JOS hemmo tietää mitä tehdä tai sitten on jauhamatta paskaa. Jos kuvatunlaista kaveria ei löydy, niin on tosiaan parempi tehdä yksin.
10.9.2012 15:13
Samat shimmit kiinni mitkä olivat ennen kiinni.
Laatulaakerit pitää olla, esim FAG, SKF, SNR ym.
Halpalaakerit kuluvat äkkiä vuodessa väljiksi.
Seos aina 3% minulla.
10.9.2012 16:16
Kannattaa silti kattoa se välys ennen kasaamista, vaikka laittaisikin samat shimmit kiinni mitä siellä on ollut.
SNR ei ainakaan minua ole laadullaan vakuuttanut, autosta meni laakeri rikki 40 000 jälkeen ja toinen aika pian sen jälkeen, ja muissakin laakereissa on kesto ollut heikkoa SKF:fään ja FAG:iin verrattuna.