Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
29.10.2012 18:32
Löytyy rakotulkki.
Juuh selvä. Kiitoksia !
29.10.2012 19:45
siimo- kirjoitti:Auttais aika paljon asiaa kun vaan löytäisit jostakin sen skootterin sähkökaavion
http://www.jm-racing.fi/kasikirjat/BT49QT-12.pdf sivu 20
29.10.2012 22:08
sasumeil kirjoitti:Lähteekö sitten vielä lämpösenä käymään ? onko apua jos ryyppy päällä ?
Ja edelleen tuohon haluaisin vastauksia :
sasumeil kirjoitti:Terveeks! Itellä ois ideana laittaa PVseen skootterin 12 voltin jännitteensäädin. PV tällä hetkellä osissa eikä mitään sähköjohtoja ole. Joten kun mun säätimeen tulee skootterissa ollessaan, magneettolta valkonen ja keltanen, ja lähtee pois punanen ja maa. Niin miten mun pitää pv valojohto kytkee ? Tod näk keltaseen tai valkoseen ja sitten punaselta valoille ? mut kumminko, vai oonko aivan hakoteillä ?
Ei oikeen lähe lämpösenä enää käymään, lähtee paremmin käymään ryypyllä ja mopo täytyy työntää käymään. Onko mäntä liian pieni jos on 44,5mm ja pytyn poraus on 45mm?
29.10.2012 23:11
No mietippä vähän...
Puolen millin välys... Kun käyntivälys on näissä porauksen ja hoonauksen jälkeen jotain 5-8 sadasosamilliä.
30.10.2012 18:51
Reetuhai2 kirjoitti:Jos ny säädät sen kaasarin kunnolla ja laitat pytyn kuntoo.
ei se kaasarista eikä pytystäkään pitäisi ollla. itse epäilisin sähköistä vikaa.
mistäs muuten tietää onko cdi paskana?
Kierrokset saattaa jopa pätkiä tyhjäkäynnillä kierrätyksessä.
ei kierrä piikille asti. ja huiput nyt joku 40kmh kun ennen oli vakioputkella 65kmh...
ja valotkin välkkyy kun kierroksia nostattaa.
30.10.2012 21:54
No jos se kerran on jo leikannut niin onko siinä jotain erikoista että se ei kierrä eikä kulje mihinkään? Pistä se sylinteri ja mäntä kuntoon kuten jo aiemmin sulle on neuvottu.
En oo kyllä varma saako sitä laitettua peeveeseen koska skootteri on akulla varustettu, niin se saattaa vaatia tasavirtaa toimiakseen. Mutta mää koittaisin kytkeä tuon johtosarjan mukaan sen siten, että valkonen maahan, keltanen magneetolta keltaseen ja vihreästä sitten valoille virrat. Eli punaisen jättäisin kokonaan kytkemättä, koska se tulee suoraan akulta jota sulla ei todennäköisesti oo jos ei -00 vuosimalli oo.
Viimeksi muokannut siimo- päivämäärä 30.10.2012 22:02, muokattu yhteensä 1 kerran
30.10.2012 21:59
siimo- kirjoitti:No jos se kerran on jo leikannut niin onko siinä jotain erikoista että se ei kierrä eikä kulje mihinkään? Pistä se sylinteri ja mäntä kuntoon kuten jo aiemmin sulle on neuvottu.
no kun sen toimi sen leikkauksen jälkeenki vielä tähän asti (pari sataa kilsaa) lähes yhtähyvin kuin ennen leikkausta.
30.10.2012 22:04
Tulpan oot vaihtanu?
30.10.2012 22:44
siimo- kirjoitti:Auttais aika paljon asiaa kun vaan löytäisit jostakin sen skootterin sähkökaavion.
Mmakkee kirjoitti:Onko ihan normi homma kun uudessa viiskymppisessä läppiksessä on niin tiukka sovite tuo mäntä ja sylinteri? Kokeilin tökätä pelkän männänrenkaan sylinteriin, mutta ei jäänyt yhtään väljää? Onks se ihan normi homma näissä vai mitävittua. Sehän lämpöleikkaa alta aikayksikön ku lyö käyntiin? Vai paksulla seoksella ja rauhallista ajoa alkuun?
Kyllä siinä välystä kuuluis olla 0,75mm, joten jos löytyy rakotulkki (välysmitta) niin kannattaa sillä tarkistella ja jos on alle niin hiot hiomapaperilla välyksen kohilleen.
Vitut kuulu olla 0.75mm välyksiä siinä.. Tuolla välyksellä se ei edes käynnisty. Pikemminkin 0.07mm.
Ja sitten sasumeil : Mulla on itelläki jonkun pösön skootterin jännitteensäädin, ei pitäis olla liian iso haaste yhdistellä niitä johtoja niin kauan että toimii (jos toimii)
30.10.2012 22:45
siimo- kirjoitti:En oo kyllä varma saako sitä laitettua peeveeseen koska skootteri on akulla varustettu, niin se saattaa vaatia tasavirtaa toimiakseen. Mutta mää koittaisin kytkeä tuon johtosarjan mukaan sen siten, että valkonen maahan, keltanen magneetolta keltaseen ja vihreästä sitten valoille virrat. Eli punaisen jättäisin kokonaan kytkemättä, koska se tulee suoraan akulta jota sulla ei todennäköisesti oo jos ei -00 vuosimalli oo.
Mut vihree pitäs ainakin olla miinus ? nii miks valkonen maahan ja vihreeltä virrat ?
Vai tulkitaanko me tota erilailla ?
Nii ja Trollol, idea nimeomaa onki siinä kun en niitä pääse kokeilemaan, kuten ylhäällä ilmaisin
30.10.2012 22:52
No joo tulipas taas luettua huolellisesti.. Mutta ton viestin ohjeilla jonka lainasit voisit lähteä koittamaan.
30.10.2012 23:02
trollol kirjoitti:...Vitut kuulu olla 0.75mm välyksiä siinä.. Tuolla välyksellä se ei edes käynnisty. Pikemminkin 0.07mm...
Nippelitietoa ja mittausarvoja remontteja varten...
Jotain muuta moottorista (maksimiarvot, arvojen paukkuessa osien vaihtoa suositellaan)...
Männänrenkaiden katoskohdan välys: 0,75mm
...
Eli siis suoraan kopioitu alotusviestistä tuo tieto. Ja eiköhän se 3/4mm oo aika sopiva. 0.07mm ois jo aika älyttömän pieni ilmajäähdytteisessä.
30.10.2012 23:23
Tarviiko pv:ssä alkaa vahvistelemaan mitään ennenku lyö 80cc ja isomman kaasarin kiini?
30.10.2012 23:36
PV:eessä ei oikeen edes voi vahvistella mitään, joten ei. Paitsi kytkinjouset voi vaihtaa jäykempiin. Tai lyödä prikkoja ruuvien alle vakiojousilla.
Toki jos kampura ja laakerit on ajettu vuodesta -92 asti, niin todennäköstä on ettei ne kestä. Jos kone on kunnossa, niin kestää kyllä.
Kawasakiii, yleensä kuuluu ihmetellä vikoja, kun kaiken pitäs olla kunnossa. Mutta jos et ole säätäny kaasaria ja vehje on leiponukkin joskus, ei näin....
Leipominen voi hyvin aiheuttaa sen ettei kierrä loppuun asti.