Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
13.1.2013 21:32
Morjes , mikähän vois olla räxässä vikana (Derbin tekniikalla). Ei lähde käyntiin ollenkaan pihalta ilman käynnistyssprayta(Aikaisempina talvina lähtenyt huoletta , parhaillaan -34) Savuttaa hävyttömiä määriä, sammuilee kesken ajon, rötää ja röpöttää aivan järkyttävästi. Käynny itelläni mielessä oiskon männänrengas poikki, että vaikuttaako noin?
Kohon , kohon neulan ja kohon akselin olen vaihtanut, putsannut ilmanputsarin, vaihtanut imukaulan kumin, kokeillut eri suuttimia,vaihtanut tulpan ja myös tulpan hatun ja johdon, putsannut kaasarin paineilmalla läpikotoisin, säätänyt kaasarin laidasta laitaan. Eli alkaa keinot olemaat suht lopussa itseltäni.
13.1.2013 23:11
Väljä kone, vuotava kannentiiviste, kampuran stefa, tukossa oleva putki, kipinä väärään aikaan, liian kylmä tulppa ja jotakin muuta
paljon on ajettu nykyisellä männällä?
13.1.2013 23:19
Aika reippaasti , varmaa 15 tonnii=D
14.1.2013 9:36
No kannattaa varmaan sitä mäntää alkaa kohtapuolin vaihtamaan koska voi olla, ja varmasti onkin väljä niin siksi ei tahdo lähteä käyntiin. Toki voi olla muuallakin vika mutta kannattaa nyt ensiksi se mäntä vaihtaa jos innostaa
14.1.2013 16:17
Olkkuz kirjoitti:Mikähän on Derbissä vikana kun etuvalo sammuilee? Voi toimia pitkänaikaa iha hyvin, mutta yhtäkkiä sammuu, ja syttyy jonkinajan päästä uudelleen. Olen huomannut, että aina kun etuvalo sammuu, pitkien valo syttyy ja kierroslukumittari alkaa heittelelehtimään. Apuja?
Sieltä on varmaanki jostain kulunu johdot puhki ja lyö maihin.. Laita käyntii ja kääntele sarvia jos sammuu nii johdot on kulunu jostaina maskin takaa, josei nii sitte on kiva urakka alkaa ettimää mistä on kulunu. Myös mahdollista että akulta on plussan tai miinuksen johto irti.
14.1.2013 16:40
Henkka]] kirjoitti:Edelleen kaverin gilerassa mystinen probleema, tehtiin koneremppa jossa uusi kampiakseli + laakerit ja mäntä, kasattiin kone ja käynnistyi kyllä mutta kun sammutettiin hetken päästä niin ei käynykkään enään ollenkaan, kipinä tulee, koitettu kolmella eri tulpalla ja tulee kyllä ihan kunnon kipinä, bensaa saa ainakin kun tulppa kastuu jos kauan polkee, ei vaan käy yksinkertasesti?!
Kattokaa että magneeton kiila on paikallaan, omassa munarallissa ainakin unodin sen laittaa nii käynnisty kyllä muttei ottanu kierroksia ja niin edespäin.. En muista onko rabasassa kiilaa, mutta luulisi ainakin.
14.1.2013 17:04
arixtraut kirjoitti:Niin sellasta kyselisin, että kun pitäisi nyt talven aikana derbin kone käyttää auki alakertaa myöten. Yläkerta on ollut eri koneista muutamaan kertaan auki, mutta lohkoja en koskaan ole halkaissu. Tietopankkia olen lukenut ja muutenkin kyllä tiedän miten toimii ja suunnilleen mitä sisältää tuo kone, mutta sitä että kummoiset ovat nuo päittäisvälykset kampiakselissa, kun vaihteistossaha on shimmilevyt ku pitää välykset kurissa, mutta onko kampiakselissa mitään mitä pitäisi säätää esim. laakereista tai onko siellä shimmejä? Kun joissain vanhemmissa mopoissa esim. pappiksissa on viistokuulalaakerit mistä säädetään se välys??
Joo elikkäs lyöt koneen kasaan pyttyä, magnetonkoppaa ja kytkinkoppaa lukuunottamatta, etkä laita mitään muuta kampuraan kiinni, kuin pultit molempiin päihin niin, että saat niihin lyödä vasaralla,
huoletta saa paukutella, ei mene kierteet vituiksi koska jos lyöt suoraan kampuraan niin kierteen lähtö menee varmasti pilalle. Ja sitten kun on kone tässä vaiheessa niin koitat kädellä pyöriikö kampuran vapaasti, jos ei nii silmällä tai vaikka mauserilla katsos kumpaan suuntaa kampuran pitää liikku ja lyöt vasaralla sitä sinne päin, ota myös huomioon että uudet laakerit on hieman jäykät vielä, eikä kampura välttämättä täysin vapaasti pyöri, mutta kädellä pitäisi pystyä hyvin pyörittämään. Ja kun ekaa kertaa lyöt tulille niin älä anna kaasua ollenkaan vaan anna jonku 15min käydä tyhjäkäyntiä niin laakerit asettuvat. Noilla pitäis päästä alkuun
14.1.2013 19:03
Joo elikkäs tuossa toissapäivänä rupes kuulumaan tosta derbin koneesta jotain sellaista sirisevää, tai enemmikin rohisevaa ääntä. Se alkoi kun polkasin mopon käyntiin ja en hirveästi antanut sen käydä, kun rupesin kärsimättömyyttäni kaasuttelemaan..
Oisko runkolaakeri menossa ? vai kytkinlevyt ? mitä veikkaisitte ?
Mallihan siis oli Derbi senda Black edition -04.
Toivon pikaisia vastauksia! kiitos etukäteen jo
14.1.2013 23:56
Voi olla hyvinki kampuran laakerit, mutta itsellä ainakin piti rohisevaa ääntä kun oli moottorinkiinnikkeet päässeet löysälle. Eli kiristä pultit voimalla ja sen jälkeen lähe kattelemaan vikaa sieltä koneenpuolelta
15.1.2013 16:44
Hemmownaa kirjoitti:Mikäs mahtais derbis olla vikana kun jättää takavalon ja mittarin päälle ja pyörittää sähköstartilla vaikka ottaa virrat ja avaimet pois mutta ei lähe käyntiin s-startilla tai polkemalla.. ja toinen juttu, sen jälkee ku tein derbii konerempan nii ei oo sähköstartti toiminu, pyörittää kyllä mutta ei lähe käymää, en oo tarkistanu tuleeko kipinää... polkemalla lähtee
15.1.2013 16:54
Ok
pistelen sitten viestiä loppuiko rohina vai ei
15.1.2013 21:09
Hemmownaa kirjoitti:Hemmownaa kirjoitti:Mikäs mahtais derbis olla vikana kun jättää takavalon ja mittarin päälle ja pyörittää sähköstartilla vaikka ottaa virrat ja avaimet pois mutta ei lähe käyntiin s-startilla tai polkemalla.. ja toinen juttu, sen jälkee ku tein derbii konerempan nii ei oo sähköstartti toiminu, pyörittää kyllä mutta ei lähe käymää, en oo tarkistanu tuleeko kipinää... polkemalla lähtee
No jos jää virrat päälle nii vika on varmaankin virtalukossa tai sen liittimissä. Onko varmasti cdi-boksin johdot oikein? Sun ei paljon muu auta kuin alkaa selailemaa johtoja.. :/ Onko akku ladattu kunnolla josei sähköstartti jaksa pyöriä kunnolla?
15.1.2013 21:09
Hemmownaa kirjoitti:Hemmownaa kirjoitti:Mikäs mahtais derbis olla vikana kun jättää takavalon ja mittarin päälle ja pyörittää sähköstartilla vaikka ottaa virrat ja avaimet pois mutta ei lähe käyntiin s-startilla tai polkemalla.. ja toinen juttu, sen jälkee ku tein derbii konerempan nii ei oo sähköstartti toiminu, pyörittää kyllä mutta ei lähe käymää, en oo tarkistanu tuleeko kipinää... polkemalla lähtee
No jos jää virrat päälle nii vika on varmaankin virtalukossa tai sen liittimissä. Onko varmasti cdi-boksin johdot oikein? Sun ei paljon muu auta kuin alkaa selailemaa johtoja.. :/ Onko akku ladattu kunnolla josei sähköstartti jaksa pyöriä kunnolla?
16.1.2013 18:25
KIIRE!
Tarvitsen pikaista apua Derbin kanssa. Ostaja on tulossa viikonlopun aikana ja olen itse to-pe menossa ja tänään olisi pakko saada derbiä kuntoon tai muuten joutuu perumaan menoja.
Vika siis on: ei pysy tyhjäkäynnillä. Ottaa kierroksia hyvin, kierrokset eivät myöskään leiju. Aikaisemmin vikana oli että kun mopon käynnisti, kierrokset nousivat korkealle ja laskivat sitten ja mopo sammui ellei pumpannut kaasua. Tälläkin hetkellä joutuu kaasua pumppaamaan jos haluaa mopon pysyvän tyhjäkäynnillä.
Kaasari on putsattu, ilmanputsari on puhdistettu ja tyhjäkäyntiruuvilla ei näy olevan vaikutusta. Kumpaan suuntaan seosruuvia pitää kääntää jos haluaa rikkaammalle?
16.1.2013 18:33
Sinuna koittasin laittaa seosruuvista laihemmalle(eli aukipäin). Jos se saa liian rikasta soppaa niin käy tyhjäkäyntiä huonosti, jos ollenkaan(esim. ruuvin ollessa kokonaan kiinni).