Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.12.2012 0:10

Miinux kirjoitti:Joo elikkäs varmaan derbin sähköt on taas vähän ulapalla kun nyt jo kaks merkkivaloa rupee palamaan ajossa... Kokeilen vielä laittaa vähän öljyä tankkiin jos se ois siitä kiinni


Siihen aiempaan viestiin että kannataako termostaattia ottaa pois, ite kysyin joskus liikkeeestä ja sanoivat ,että hyvähän se on olla että kone lämpenee käyntilämpöön, mutta jos ottaa pois, niin varsinkin talvella konetta pitäisi lämmittä helvetin kauan koska nesteet kiertää kokoajan. Kannattaa kattoa pakkasnestemittarilla että missä lämpötilassa nesteet mahdollisesti hyhmettyy/jäätyy. jäähdytys neste ei välttämättä jäädy vaan se saatta "hyhmettyä" jolloin se ei kierrä kunnolla

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.12.2012 0:38

Ja sen termarin voi ottaa sieltä irti ja tarkistaa toimivuuden laittamalla sen kiehuvaan veteen ja sitten katsoo aukeeko sen kunnolla ;)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.12.2012 17:17

Hmmh... Voiks se termari sitten aueta vain puoliks että ne nesteet/letkut lämpiää muttei se jäähdytä riittävästi sylinterii?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.12.2012 17:58

kyllä voi jos esim jumittaa ennen kun on kokonaan auki

Re: Derbin huolto ja ongelmat

31.12.2012 0:03

Edelleen kaverin gilerassa mystinen probleema, tehtiin koneremppa jossa uusi kampiakseli + laakerit ja mäntä, kasattiin kone ja käynnistyi kyllä mutta kun sammutettiin hetken päästä niin ei käynykkään enään ollenkaan, kipinä tulee, koitettu kolmella eri tulpalla ja tulee kyllä ihan kunnon kipinä, bensaa saa ainakin kun tulppa kastuu jos kauan polkee, ei vaan käy yksinkertasesti?! :s

Re: Derbin huolto ja ongelmat

31.12.2012 22:00

Ei mulla taida se termostaatti jumissa olla kun letkut lämpee ihan reilusti. Äsken pysähyin pari kertaa parin kilsa matka aikana ja heitin vaa lunta sylinteri päälle ja jatkoin :D Mutta eikös liian vähäinen öljyn saantikin aiheuta ylikuumentumista? Kaadoin varmaan 3 desii öljyä tankkiin ennen ku lähin ajamaan niin loppumatkasta se tais ruveta kiertään se sekottunut bensa ja ei enää ylikuumentunut, tosin en oo varma että eikö se vaan kerenny syttyä se valo kun viimesen pysähyksen jälkeen en kovin pitkää matkaa ajanut kunnes olin jo perillä. Ja flekti rupeaa sittenkin käymään, en vain ajossa sitä koskaan kuullut äänien alta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

1.1.2013 20:37

Henkka]] kirjoitti:Edelleen kaverin gilerassa mystinen probleema, tehtiin koneremppa jossa uusi kampiakseli + laakerit ja mäntä, kasattiin kone ja käynnistyi kyllä mutta kun sammutettiin hetken päästä niin ei käynykkään enään ollenkaan, kipinä tulee, koitettu kolmella eri tulpalla ja tulee kyllä ihan kunnon kipinä, bensaa saa ainakin kun tulppa kastuu jos kauan polkee, ei vaan käy yksinkertasesti?! :s


Itellä oli sama ongelma ja oli huonoa bensaa, jossa oli vettä ja oli kampikammio täynä ööliä :D tulppa ja putki pois ja reilusti polkaisuja ja oikiaa bensaa ja käymään! :roll: Voi toki olla joku muuki vika ;)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

2.1.2013 14:56

Bensa on uutta ja pytty katottu jo kertaalleen eikä mitään vikaa ollu :/

Re: Derbin huolto ja ongelmat

2.1.2013 21:15

Mäntä varmasti oikeinpäin? :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

2.1.2013 22:30

Taka-akselissa on yks holkki? Tuleeks se takaa katottun oikeel vai vasemmal? Jos tulee oikeel ni jarrusatulan vasemmal puolel vai oikeel puolel takaa katottun?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

2.1.2013 23:34

Takaata ku kattoo, niin vasemmalle(eli takarattaan puolelle) tulee levee holkki ja oikeelle(jarrusatulan puolelle) ohkanen holkki, oikeestaan prikan kokonen. Oletan, eetä kyseessä perus xrace/xtreme swingillä oleva derbil.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

2.1.2013 23:41

Hmm maagista, kun toi derbi valittaa että ylikuumenee. Se merkkivalo syttyy siis just sillon kun huudatan tai niiku ihan oikein eli sillon kun se just on kuumimmillaan. Mutta mistä se mahtais johtua, letkut on lämpimät, laitoin öljyä enemmän kuin liikaa, ei vaikutusta. Voiko se johtuu jostain esim, kun saa ilmaa liikaa tjsp? Niin ja onko se varmaa että se neste kiertää kun letkut ovat lämpimät? Tarkotan niinku että voiko se sylinterin päällä oleva neste olla kiertämättä mutta että se silti lämmittää ne letkut. :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.1.2013 0:11

Yam4ha kirjoitti:Mäntä varmasti oikeinpäin? :lol:

On se

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.1.2013 0:28

Miinux kirjoitti:Hmm maagista, kun toi derbi valittaa että ylikuumenee. Se merkkivalo syttyy siis just sillon kun huudatan tai niiku ihan oikein eli sillon kun se just on kuumimmillaan. Mutta mistä se mahtais johtua, letkut on lämpimät, laitoin öljyä enemmän kuin liikaa, ei vaikutusta. Voiko se johtuu jostain esim, kun saa ilmaa liikaa tjsp? Niin ja onko se varmaa että se neste kiertää kun letkut ovat lämpimät? Tarkotan niinku että voiko se sylinterin päällä oleva neste olla kiertämättä mutta että se silti lämmittää ne letkut. :)

Voi olla, että siellä on ilmaa tai termari ei aukee kunnolla. Ootkos kattonu nesteitten pakkaskestävyyden? Ja ei oo iso homma ottaa termaria irti ja koittaa aukeeko se kokonaan, kannesta letku irti ja ruuvaat termarin irti sieltä. Sitten vaan lasket vaikka johonkin kippoon hanasta niin kuumaa, vettä kun sieltä vaan tulee tiputat termarin sinne.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.1.2013 0:31

eli siihen jarrusatulan ja vanteen väliin tulee holkki? kuinka levee se mahtaa olla?