Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
10.4.2012 2:38
Ookkonää ny ihan tosissas?
Tässä voipi olla sinulle jotain opittavaa.
Ihan kiva että näitä uusia ystäviä tulee foorumeille, mutta suosittelen oikeesti lukemaan tuota Tietopankkia, ennekuin tulette pätemään asioista, joista ette tiedä mistään mitään.
PS. Googleakin voi käyttää tiedonlähteenä.
10.4.2012 13:29
Olen kyllä tosissani. Tuon artikkelin sisältö ei muuta sitä faktaa mihinkään.
Suosittelen oikeasti hankkimaan ehkä enemmän kokemusta asiasta ennen kuin patistat lukemaan tietopankkia.
PS. Sisäänajo on edelleen turhaa.
Ja ei niitä tarvitse sisään ajaa. Katsot että on öljyt koneessa ja osat ovat oikein asennettu (etteivät irtoa ja aiheuta siten tuhoa), lämmität moottoria hieman ennen ajoa ja kovaa ajoa vaan. Ei se siitä mihinkään hajoa ja kestävyyteen vaikuttaa muutkin asiat huomattavasti enemmän kuin sisäänajo joten se on käytännössä ihan sama.
10.4.2012 15:16
Pahoittelen, mutta en ymmärrä logiikkaasi, miksi sisäänajo olisi turhaa. Ja kyllä uskon, että minulla saattaa olla asioista enemmän kokemusta kuin sinulla, ellet ole ollut näiden vempeleitten kanssa tekemisissä jo ensimmäiseltä luokalta asti. Olen ollut isä-papan opastuksessa näiden asioiden kanssa jo useamman vuoden. Tosin kukin tavallaan, mutta minun mielestä sisäänajo olisi hyvinkin suotavaa koneen toimivuuden kannalta.
10.4.2012 18:28
Sisäänajo ei ole koskaan turhaan. Osien valmistuksessa ei koskaan saada yks-yhteen sopivia osia, vaan niissä on aina geometrisiä ja muodollisia eroa, sekä pinnanlaadullisestikin löytyy heittoja. Oikealla sisäänajolla saadaan nämä erot tasattua ja täten koneen kestoikä mahdollisimman pitkäksi.
Terveisin konetekniikan ylioppilas.
10.4.2012 19:39
ihan samaa mieltä. Nyt kyllä ymmärrän, miksi monet sanoo että ''orion on ihan täys paska'' ja ''hajos jo 2tkm kohalla!''
Kai kun huolen pito on tota luokkaa, en ihmettelis jos tolla keulisin polttaisin kumii yms sisään ajon aikana niin kyllä varmasti siinä tonnissa jo kiinni leipois. onks kellää orionin kanssa sellaisia kokemuksia et kytät olis pysäyttäny? aattelin et kui nopeesti lähtee testaamaan, jos on täysin tyhjä putkisto&70cc, Saattaa tulla ihan mukavat äänet
10.4.2012 21:10
En mäkään sisään ajoa jättäis enkä jättänyt väliin. Mun mielestä orionissa ei oo muuta huonoa kuin tiivisteet, tuppaa koko ajan hajoomaan joka puolelta mopoa, ainakin iteltä.
Tosta poliisijutusta, mun orionia ei oo ikinä testattu poiiisin toimesta vaikka miten kovaa ääntä piti. Just marraskuussa pysäytettiin niin oli toi enox änkkä ja 70cc niin ei lähteny testaa, kysy vaan onko viriä, totesin että änkkä vaihettu. Anto 20e sakkoa kun takavalo ei toiminu
10.4.2012 21:15
Ei välttämättä täysin turhaa, mutta ei se sitä konetta hajota jos sitä sisäänajoa ei suorita, mikäli kone on muuten kunnossa ja oikein kasattu. Varman päällehän toki voi pelata, mutta toimivaksi on havaittu myös sisäänajamattomat moottorit joten väitän edelleen että ei sillä maailmaa pelasteta, eikä se eniten moottorin kestoikään vaikuta. Kestävyyteen taas vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä sisäänajo, varsinkin jos se suoritetaan yleistäen mopopoikien tyyliin, ensin ajetaan mopo sisään ja sen jälkeen ei tehdäkään muuta kuin poltetaan kumia, käytetään huonoja öljyjä tai ajetaan vajaalla öljyllä.
Ja en minä ole sanonut orionia paskaksi. Jos se kahdessa tonnissa lahoaa ilman sisäänajoa niin väitän että se tekee sen myös sisäänajettuna, syynä juuri usein huonolaatuiset osat (joista jokainen kiinalainen on tehty, mukaanlukien omani). Eikä nelarin sisäänajo edelleenkään ole sitä pintakaasulla hissuttelua, vaan ei säästellä sitä kaasua, kunhan vaan muistaa lämmittää moottorin ennen ajoa. Osissa on eroja, mutta vaikka olisi kaksi samanlaista mäntää, joista molempia kohdellaan täysin samalla tavalla, eroja voi olla kestävyydessä silti, että toinen kuluu nopeammin kuin toinen, juurikin tuosta johtuen ettei voida tehdä kahta täysin samanlaista osaa ikinä.
11.4.2012 16:21
Rupes tänään vuotaa vasemmasta etupumpusta öljyä. Onko tuo stefojen vaihto kuinka hankalaa hommaa
11.4.2012 17:04
Ei kauheen vaikeeta, mut luultavasti ei mee kauaa et uudestaan rupee vuotaa. Itellä korjattu jo kaks kertaa toi vasen stefa.
11.4.2012 17:51
Noh kattoo jos alkaa vuotaa pahemmin ni sit vaihtoon
11.4.2012 20:53
Harvinaise ärsyttävää kun tuo takajousi nitisee mukavasti... pitäis öljytä jotai vaiKÖ?
ja nyt on sitte lähtenyt hollannista tulemaan ratas ja putki, ai että sitteppähä tulee mukavat saundit
11.4.2012 23:58
On se kiva et jotain innostaa tämänki kasan laittamine noin paljon. Itelläki takajousi välillä nitisee ja välillä ei, siitä kannata välittää.
Tohon sisäänajoon sen verra, et kyllä se kannattaa mielummin sisäänajaa, mutta mitään hissutteluja niinkää tarvitse. Hyvä koneen lämmittely ja ei aja pitkiä matkoja tasakaasulla muutamaan ekaan sataan kilometriin, niin eiköhän ne laakerit ja muut kulutuspinnat tasotu ja muokkaannu oikeanlaisiksi. Tämä siis oma mielipide ja näin itse ajoin ensimäiset ~500km.
Ja stefojen vaihto ei ole hankalaa, mutta kannattaa katsoa, että siinä pumpussa ei ole mitään jälkiä. Itellä oli ja huomasin onneks jo tokan stefan hajottua, niin sai viilattua sen terävän jäysteen pois.
12.4.2012 21:41
Onko kellään 70cc:n kanssa 15p eturatasta tai kuritonta putkea? aattelin vaa et miten kulkee niillä? ja myös toinen kysymys että hyytyykö teilla 70cc:n kanssa 2päällä mäkiin?
12.4.2012 22:51
Itseasiassa laitoin nyt 15p kulkee ihan hyvin ja nyt se sopii sinne, ennen tuntu et ketju pomppi yli vähän mut ei enää, oisko ketjut venyny sen verran... Ja TODELLAKIN hyytyy kaks päällä.
13.4.2012 7:29
jaa, mhtaakohan 13p:llä hyytyy? jos laittaa vaikka 3 vaihteen mäkee? mitä muuten huiput tolla 15p:llä?