Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
10.5.2014 22:04
Jep, saa liikaa soppaa!
11.5.2014 15:01
Pandemic kirjoitti:Poraamalla ite otin, jos on kierteet nii laitat vaa pulti ja mutteri.
Jos viitsisit vähän tarkentaa että miten poraan?
11.5.2014 15:37
Niin siis poraat sen ruuvin siitä poralla ihan vaan läpi, ja sitten laitat pultin ja mutterin siihen paikalle koska kierteet lähtee. En nyt muista minkä kokone ruuvi on, ei varmaa hitsitäpillä pysty kikkailemaan.
12.5.2014 15:30
Nyt kaipaisin vähän neuvoja Derbin kanssa. 2007 xtreme; konerempan jälkeen toimi 500km normaalisti, sitten alkoi kesken ajon pökätä valkosta savua aivan törkeesti putkesta, ajoa jatkettiin ja välillä savuttaa ja toimii normaalisti, välillä taas hirvee valkonen pilvi tulee putkesta. Pakokaasu haisee savuttaessa makealle eli syö jäähdytysnesteitä, säiliöstä nesteet laskee max-viivasta min-viivaan noin 40km aikana. Syyläri myös tiputtaa oikeasta alareunasta aina välillä. Tänäaamuna lakkasi toimimasta, eilisen ajelun jälkeen taas nesteitä kadonnu. Ei lähde käyntiin vaikka kuinka polkee, kipinää antaa kyllä.
Eli missä vika? Kansipahvi on tosiaan n. 500km ajettu (ei haise/vaikuta palaneelta), samoin mäntä. Olisko jääny kannenpultit liian löysälle vai?
13.5.2014 9:30
Laitoitha kansipahvi oikeinpäin? Siinä Se vika kuitenki on.
13.5.2014 16:24
Elikkäs, tarvis vaihtaa Derbiin kytkinlevyt ja kytkin jouset. Kertokaas että miten vaihdetaan, kun ei ole ennen tullut semosia vaihdettua!
14.5.2014 20:06
Miksi terpi lämpiää lyhyenki ajon jälkeen paljon. Mopossa on airsalin pytty jossa ei ole termostaattia. Tarviiko sitä näin kesäisin ollakkaan. Olen ilmannut jäähytys tsysteemin mutta kun sitä syyläristä kytkinposkeen menevää letkua puristelee niin siellä jäähytin neste säiliössä kuplii???
14.5.2014 21:21
Lisään että neteiden pitäs kyllä kiertää kun letkut lämpiää
14.5.2014 22:16
Jos letkut ja syylärikin lämpenee niin vika lienee muualla kuin jäähdytyksessä. Muitetaas sitten kanssa että sen moottorin kuuluu käydäkkin melko kuumana ja ilman termostaattia syyläri ja hilppeet lämpiää nopeammin kuin termostaatin kanssa.
Jos se nyt kuitenkin selvästi ylikuumeenee, niin voisi tarkastella mm. kaasuttimen säätöjä.
TinZee kirjoitti:Elikkäs, tarvis vaihtaa Derbiin kytkinlevyt ja kytkin jouset. Kertokaas että miten vaihdetaan, kun ei ole ennen tullut semosia vaihdettua!
Jarru- ja käynnistyspoljin pois. Vaihteistoöljyt veke. Kytkinposkesta muovit pois ja jos on uudemman mallin koneella niin jäähdytysnesteet joutuu ottamaan kanssa.
Kytkinposkesta pultit pois ja poski irti(Kytkinkampea kääntelemällä irtoaa). Siivotaan valuneet öljyt sylistä ja kerättään kiksin mekanismi talteen jos tuli mukaan.
Paikannetaan kytkin. Irrotetaan ruuvit ja siinä se onkin purettuna sylissä. Uudet hilpeet vanhojen tilalle ja kasaan. Kiroillaan 15min-3h kiksinmekanismin ja öljy- ja vesipumpun rattaiden kanssa ja laitettaan kytkinposki kiinni mielellään uuden tiivisteen kera.
Polkimet, (uudet)nesteen ja muut irrotetut takaisin paikoileen ja kovaa ajoa.
16.5.2014 14:09
Juu elikkä Derbi savuttaa ja haisee (palaneelta)? Moottori kuumuu myös. Eli onko vikana laihalla käynti? (liian pieni suutin/säädöt?), vai tuoreöljyvoitelu? Kiitos vastauksista. Mopona siis Derbi drd xtreme 2011 ja toimii muuten normaalisti, myös ajettaessa.
16.5.2014 16:07
Kato tulppa. Jos se on valkonen nii isompaa suutinta vaan. Ja uskoisin että siellä pakoputkessa on paskaa ja se käryää
16.5.2014 17:00
Aprillia sx 50 2012 derbin koneella mikä voi olla kun vasta olen vaihtanut männän sisään ajanut ja nyt jos ajaa täydellä kaasulla 6 päällä leikkaa mutta lähtee heti käyntii uudestaan ja toimii moitteettomasti ja sama homma aina jos ajan täydellä kaasulla mutta lähtee heti sen jälkeen moitteettomasti käyntii voiko olla että nesteet ei kierrä kunnolla vai mikä esim pinta kaasulla pienillä kierroksilla voin kyllä ajaa vaikka 50km putkeen mutta jos vähänkään nostaa kiekkoja jonnekki korkeelle niin vetää takarenkaan lukkoon + pytty on vatsa hoonattu ja siinä on nyt ylikoon mäntä
Viimeksi muokannut goodgun12 päivämäärä 16.5.2014 23:05, muokattu yhteensä 1 kerran
16.5.2014 17:20
Mikäköhän derbissä vikana kun välillä kertyy keltasta nestettä pakoputkeen, käy laihalla ja kuumenee nopeasti.
Jäähdytysnestettä ei varmaan ainakaan kun se on sinistä, on ilmattu ja termostaatti aukenee.
E: ps105 ja neula toisiks alimmassa lovessa
16.5.2014 22:03
Osaisko kukaan sanoa mikä on kun Derbi täyskaasulla ajettaessa hyytyy? Tänään ajoin alle kilometrin matkan täyskaasulla ja sitten liikenneympyrässä sammui kuin virtalukosta kun laitoin kytkimen pohjaan ja päästin kaasun.. Siinä sitten tien reunassa poljin vähän aikaa eikä lähtenyt käyntiin. Ryypyn laitoin päälle ja ykkösellä käymään ja siitä sitten normaalisti ajoin kotiin. Kyseessä siis DRD Racing 2008.
17.5.2014 9:27
GoodGun12
Miksi ylikoon mäntä? onko porattu pytty? sitähän ei voi porata sitä pyttyä ja hoonatessa ei laiteta ylikoon mäntää vaan samankokonen eli vaihappa se mäntä nii vois toimiakkii, todennäkösesti sylinterissä on jo jotaki jälkiä.
Rane
kokeile isompaa suutinta jos hyytyy täyskaasulla ja toimii paremmin ryyppy päällä.