Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

8.7.2012 0:58

En kyllä ole, varma koskeeko kysymykseni viritystä, mutta mitkä olisivat sopivat välitykset, jos haluan moponi kiihtyvän mahdollisimman hyvin, mutta myös sen kannalta, etteivät rattaat kuluisi niin nopeasti, ja pystyisittekö arviomaan, paljonko moponi kulkisi ratas vaihdon jälkeen?

Mopon edellinen omistaja oli laittanut mopoon isomman suuttimen, ottanut kurit pois putkesta ja vaihtanut välit, joita ei tosin muistanut. Mopo kulkee nyt tasan 65km/h gpsiin.

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

8.7.2012 2:50

Sulla varmaan kiihtyvyys on aika hyvä, koska kun laittaa liian lyhyet välit, myös kiihtyvyys huonontuu. Koska lyhyimmät välit eivät aina ole ne parhaimmat kiihtyvyyttä hakiessa.

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

8.7.2012 13:17

http://soliferia.parasiitti.org/laskurit.php

Jos kokeilette kattoa rissalaskurista ;)

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

8.7.2012 18:07

Muute, mitkä välit on sopivat alakauttaselle turbokitille ? tällä hetkellä 11 / 62, ja vakioputkella huilii 70-75 riippuen asennosta ja tuulesta :)

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

8.7.2012 19:36

11/52

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

9.7.2012 20:16

Mikä on helpoin tapa vaihtaa änkkä DT 09 vuosimalliin ?

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

9.7.2012 20:41

Vakio jööti rälläkällä vittuun, sitte ostat sen teini tk:n tietenkin ja hitsaat sen kappaleen kiinni mikä tulee mukana ja ruuvvaat änkän siihen ;)

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

9.7.2012 22:04

Joo eli anteeks nyt sit vaan tämmöne tyhmemmän puoleinen kysymys, mutta tässä se nyt tulee..

Minulla on Yamaha dt50 ja Tecnigas E-nox Aceron:n putki josta on kurit otettu pois. Pääsuutin on kokoa 102, kulkee sen 94 mittariin, välitykset on 12/50.

Toisella kaverillani on Derbi Senda, jossa on 86 kokoa oleva pääsuutin, ja Tecnigas E-Nox tehoputki, välitykset on 15/53 ja kulkee sen saman kuin minun eli 94. :s

Kolmannella kaverillani on Derbi Xtreme, jossa on kokoa 78 oleva pääsuutin, ja Metrakitin tehoputki, rajoittamaton cdi ja 11/60 olevat välitykset. Kulkee saman verran kuin muutkin eli sen 94 pintaan. :s

Kysymys esiintyy tässä: Itselläni on 102 kokoa oleva pääsuutin, ja kuriton putki. Kavereillani on taas alle 90 kokoa olevat pääsuuttimet tehareiden kanssa, Mitenkä siis se vaikuttaa kulkuun pääsuutin? Ja mikä merkitys koko suuttimella on? Antaako iso suutin enemmän bensaa vai tuorevoitelu öljyä, vai sekä että molempia..? :|

Mitä haittaa on jos pääsuutin on liian iso/pieni..? Mistä tiedän että se on oikean kokoinen ja onko se normaalia, kun Yamahan putkesta siis tulee jatkuvasti ajon jälkeen öljyä..? Kun ihmetyttää että kavereiden mopot kulkee saman verran niiden suuttimilla kun itsellä on 20 kokoa oleva isompu suutin.. Tietenkin siinä on mallissa ja merkissä eroja, Mutta onko teidän mielestä tuo minun 102 kokoa oleva suutin kohdillaan/lähellä tuommoisella varustuksella mitä mopossani on, ja tiedetään.. Kukaan ei voi kertoa moponi pääsuuttimen kokoa tarkalleen :roll: . Kiitokset vastauksista jo etukäteen kaikille.

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

9.7.2012 23:10

Mopot on aika pitkälti yksilöitä tuon suhteen, saman merkkiset ja malliset mopotkaan eivät aina toimi samankokoisella pääsuuttimella optimaalisesti. Pääsuuttimen ja yleensäkin kaasuttimen toimintaa selventää esimerkiksi Tietopankin artikkeli:
http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttime ... C3%A4minen

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

10.7.2012 18:02

kuinka paljon putken koko sisäpuolelta ilman holkkia? jos kurin reikä 12mm? älysitteko :D

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

10.7.2012 21:33

@nooa10 Mopot on hyvin yksilöllisiä, esim mulla on yamaha dt kurittomalla vakioputkella 115 suutin.
Oikean suuttimen löydät kun kokeilet vetää tuppi pohjassa ja sitten pistät ryypyn päälle. Jos hyytyy niin suutin on hyvä, jos kiihtyy ja kulkee paremmin ryyppy päällä on suutin liian pieni. Tuolta minkä vauhtiviivatarra linkitti varmaan löydät myös hyviä keinoja mistä tiedät onko suutin oikea.

Eiköhä se putken halkaisija ainaki 35mm ole. :)

Eikös se oli ihan normaalia, että ns röpöttää alle piikin kun jos ajelee. En tarkoita sitä semmoista röpöttämistä mikä tulisi juuri ennen piikkiä, jonka voi korjata neulaa säätämällä. Vaikea selittää, mutta toivottavasti tajuatte.

Kyllähän tuo detsi aika pirteästi kulkee 13-62 väleillä ja kurittomalla vakioputkella, 92 mittariin loivaan alamäkeen ja 85 mittariin tasasella. Kuulostaako ihan järkevältä, että kun mittari näyttää 68 niin gepsiin meni 63 vai kusettaako gepsiki mulla ( testailin rajoitinta :> ) :)

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

11.7.2012 12:47

ihan järkevältä kuulostaa

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

11.7.2012 13:50

Jeap, ihan hyvin vissiin tuo dt kulkee vakioputkella. :)

osallistutaan itekki vielä tähä suutinkeskusteluu, kurittomalla putkella itellä oli 95 pääsuutin, ja nyt turbokitin alakauttasella putkella 100 suutin. :d että on ne mopot yksilöitä. !