Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
24.9.2016 22:09
Vaihoin suuttimen kun ei lähtenyt enään käymään.
Käytetyn teharin laitoin
25.9.2016 19:24
nytkun sitä mopoa koittaa käynnistää ei lähe käyntiin ja putkesta tulee jotain ääntä ihanniinku ilmaa tulis
25.9.2016 19:31
Onko putki täynnä palamatonta öljyä ja helvetin rikkaat seokset vai mitä ihmettä?Käyttelin mopoa maksimissaan 10sekunttia ja käsi äänenvaimentimen edessä, tuloksena tämä...
Edit: Mopon ostin pari viikkoa sitten ja on pienimuotoisena kunnostusprojektina joten tankillistakaan en ole kerennyt ajamaan.. Voihan se olla että entisen omistajan jäljiltä todella rankat seokset tankissa...
25.9.2016 19:52
Mullakin tulee änkän päästä tuota öljyä niin perkeleesti vaikka 2% seokset tankissa ja kaasariki on säädöis
25.9.2016 20:24
Täytyy ottaa putki irti ja polttaa "karstat" putkesta jospa se helpottais vähän asiaan...
26.9.2016 10:17
Otin ton tuorevoitelun pois käytöstä nii onko tuo peitelevy pakollinen?
Toiseks kysyisin noista rabasan kiristysmomenteista, eli kiristänkö lohkot ja kopat 10nm, kytkimen mutterit ja vauhtipyörän 35nm, ja sylinterikansi 10nm?
26.9.2016 12:01
Ei se peitelevy oo pakollinen, mutta tuki tuorevoitelulle menneet letkut yms
26.9.2016 15:02
Tomi-50 kirjoitti:Otin ton tuorevoitelun pois käytöstä nii onko tuo peitelevy pakollinen?
Toiseks kysyisin noista rabasan kiristysmomenteista, eli kiristänkö lohkot ja kopat 10nm, kytkimen mutterit ja vauhtipyörän 35nm, ja sylinterikansi 10nm?
http://www.derbi.fi/files/derbi/huolto/ ... uliste.pdfEli juurikin noilla arvoilla mitä kysyit.
26.9.2016 21:47
Ok kiitos linkistä
Nyt on lohkot kiinni, mutta kampura on erittäin jäykkä. 10nm ja pitää kahella kädellä liikuttaa, mutta jos löysää ruuvit nii liikkuu helposti. Eli kampura pitäs näköjää keskittää. Mites se hoituu helpoiten? Päihin hakkaamista jo yritetty, mutta ei liikahtanu.
26.9.2016 23:12
Vaikuttaa, että kampurassa on "asennusjännitys" joka kyllä asettuu kun molempaan päähän antaa napakan tällin. Lyijy- tai kuparivasara olisi turvallinen ettei akselin pää muokkaudu, mutta kyllä se tavallisellakin vasaralla tokenee jos vain laakerit on asennettu pesäänsä pohjaan asti. Pieni isku painavalla vasaralla on parenpi kuin isot iskut kevyellä. Magneeton päähän mutteri paikalleen suojelemaan kierteitä. Kun asennat stefat paikoilleen, elä laita niitä liian syvälle etteivät joudu "puristuksiin" laakerin kanssa. millin rako on hyvä jättää...
27.9.2016 8:22
Ok, eli siinä on hieman enemmän rakoa oikealla kuin vasemmalla, ja jännitys on luultavasti poistettu, kun kumivasaralla oln jo hakannu sitä. pitääkö se jännitys poistaa, kum lohkot tiukalla, vai johtuuko jäykkyys siitä, että kampura ei oo ihan lohkojen keskellä?
Ja asennanko stefat siis tasasesti lohkoon nähden vai painanko sitä sisään?
27.9.2016 8:54
No tuota. Kampuran keskitys kun lohkot on kiristetty. Kumivasara ei välttämättä toimi jos laakerisovitus on tiukka, sen massa ei vain riitä... Jos asentaa stefat ennen akselia, voi silmin varmistaa että laakerin väliin jää millin rako. Jos akseli on jo paikoillaan voi stefan reunan pyöristyksen verran jättää sitä "ulos" pesästä. Ei kuitenkaan missään nimessä syvemmälle kuin pesän reunan kanssa tasan.
27.9.2016 12:34
Aa ok. Tietopankissa sanottii, että pitäss lohkoja availla ja sitte keskittää, mutta kokeilen ny kiinni ja kunnon vasaralla mutterin kanssa. Ja stefat asennan sen jälkeen.
27.9.2016 17:41
Ny pitäs löytää sille kampuran ensiörattaalle uus mutteri, kun vanhasta hajos kierteet. Milläs nousulla se ois?
Sitte mitä haittaa siitä on jos kampura ei oo iha keskellä?
27.9.2016 19:03
Tuntuu olevan melkoista kulutustavaraa nämä rabasan kytkinkruunut, nyt jo toisesta koneesta kruunu väljä & kytkin pitää melkosta kolkotusta. Oiskohan jotain parempaa/kestävämpää kytkinkruunua saatavilla kun tuo vakio?