Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.12.2012 0:23

Ihan näin jälkiviisaana, ei sitten sen viidennen lämpöleikkaamisen jälkeen tullut mieleen tarkistaa jäähdytysjärjestelmän toimintaa?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.12.2012 1:02

Eiku oli pakko päästä kylille :lol: nii ja sitä jäähdytysnesteen kiertooo on vissiii jotenki muutettu, otettu se ihme kierto pumppu mikä lienee pois käytöstä

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.12.2012 8:32

Eli vesipumppu otettu pois? Eihän ne nesteet sitten kierrä, kone ylikuumenee ja lämpöleikkaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.12.2012 10:31

Tässä tilanteessa en sanois terpiä paskaks vaan sitä käyttäjää, sinähän ne ongelmat oot saanu aikaan ;)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.12.2012 1:41

No helkkari ku vanha omistaja muutellu siitä kaikkee nii emmä aatellu et se ottais jotaki tärkiää siitä pois :D sano vaa et ei se mitää haittaa ku kysyin siitä...

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.12.2012 10:14

Kunnon myyjä ollu... Kannattaa ainaki se vesipumppu kattoa että onko siellä sitä, ja jos ei oo nii laita se heti kiinni ;)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.12.2012 21:40

Mikähän mahtaa vehkeessä olla, ei lähe pihalta käyntiin (-15 C) kun vasta 15 minuutin tappelun jälkeen, pitää laittaa tulpanreiästä lukkosulaa sisään ja yrittää työnnellä käyntii parhaansa mukaan ja sitten vasta hörähtää, mopo savuttaa todella paljon ja kierrokset rötäävät.Mopo sammuilee ajossa ja lähtee vetämään uudestaan kun pomputtaa mopoa oikein kunnolla???

Tulpassa ei vika ole , mutta mopo kyllä tykkää syödä niitä about 1 kappaleen per viikko. Suutin on kokoa 90 ja kaasari 17,5mm phva , viime talvina ollut suutin 98 ,mutten oo sitä kehdannu laittaa ku tuntuu että käy muutenki jo tarpeeks rikkaalla ja tulppa on mustan puoleinen. Kaasarin oon irti ottanu ja putsannu huolellisesti paineilmalla, ja vaihdoin toisen kohon,kohon akselin ja kohonneulan. Mopo toimii aina muutaman päivän kaasarin avauksen jälkeen? Ja vika saattaa muutenkin yhtäkkiä hävitä moneksi päiväksi.

Ja kyseessä aprilia rx 07 , mutta sama tekniikka derbin kanssa yms.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.12.2012 22:04

Ettei sulla vaan ryyppy jäätäis ja jäis päälle?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.12.2012 22:07

Ei, huomaa selvän eron kun ottaa ryypyn pois päältä ja laittaa päälle

Re: Derbin huolto ja ongelmat

20.12.2012 0:34

Jos savu on sinertävää, haiskahtaa kitkerälle ja huomaat että mopo on alkanut räkimään öljyä normaalia enemmän (änkän pääty öljyssä, putken ja mukin liitoskohdastakin voi sitä valua), niin mulla on huonoja uutisia liittyen kampiakselin kytkimen puoleiseen stefaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

20.12.2012 9:05

Ja jos taas savu on valkosta ja sitä oikeesti tulee paljon(eli enemmän kuin normaalisti) voipi olla kannentiiviste vainaa. Koitappa vaikka laittaa käsi hetkeks änkän taakse kun kaasuttelet ja haista haiseeko jäähynesteille. Jäähynesteetkin rikkoo tulppia herkästi.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

20.12.2012 16:36

Elikkä mulla on tollane 09 vuoden derbi jolla on nyt jo ajettu melkei 25tkm. Nyt syksyllä kävi niinki ikävästi että öljypumpun vaijeri meni poikki ajon aikana, ja nyt on sit tietty sylinteri mukavasti naarmuilla. Derbi on myös lämpännyt noin 10tkm kohdalla jolloin vaihdoin vaan männän. Koitin vähän kysellä huollosta, että kannattaako porauttaa pytty ja laittaa uus mäntä, mutta huollosta sanottii et kannattaa tehä koneremppa ku ei kuulemma kestäis alakerta enää nii suurii puristuksii. Eli kannattaako tehä koko koneremppa, mitä konerempassa pitäis vaihtaa ja jollain mitään käsitystä mahdollisesta hinnasta?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

20.12.2012 17:19

Juu, kyllä noissa lukemissa kannattee huoltaa koko moottori. Elikkäs kaikki laakerit, stefat, tiivisteet, kampiakseli, sylinterisarja ja kytkinosat niin taas on iskussa.

Kyllä kun itse hankkii osat ja tekee homman itse niin pääsee halvemmalla. yli 200e tulee kuitenkin maksamaan. Perus hyvä kampiakseli n.100e, sylinterisarja n.100e, laakerit koko koneeseen n.30-40e, tiivisteet n.10e, stefat n.10e.

Huoltoon jos vie, niin päälle vielä työtunnit niin äkkiseltään kertyy hintaa 400e.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

20.12.2012 21:34

Täälläpäin koneremppa maksas varmasti sen +700euroo, kun männän vaihto maksaa jo 250euroo... Oisin vaihatuttanu männän huoltamos mutta hinnan takia en halunnu viedä sinne vaikka äippä kait olis voinut kustantaa. Niin silti halusin ite vaihtaa vaikken pahemmin asioista tienny niin kyllähän tuo onnistu ja samalla oppi, mut koneremppa saattaa tosiaa olla vähän vaikeempi jos joskus se pitää tehdä ja saattaa olla että joudun kun nyt ajettu 12tkm ja 2vuotta 11 päivää mopo-ikää jäljellä=D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.12.2012 14:59

Alkaa toivo loppuun kaverin derbin kans, tehtiin koneremppa ja kasattiin kone, kävi hienosti pari minuuttia ja kun sammutettiin niin ei lähe käymään millään ja bensaa tulee pakoaukosta kun saavista kaataen, kaasari kattottu miljoonaan kertaan että se on kunnossa, uusi bensahanakin on, missä viä vois olla vika? :)