Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin sähköt

14.6.2013 9:43

Elikkä: ostin kaverilta käytetyn takalipan/kilventelineen luultavasti polisportin, niin nyt on se ongelma, että kuinka sen piuhat (ruskea,punainen, vihreä) tulisi kytkeä mopoon

Olen ostanut myös arrow mikro minivilkut joissa johdot ovat keltainen ja musta

Re: Derbin sähköt

14.6.2013 11:32

Luulisin että ruskea on maa. Testaile patterin kanssa (9V) että palaako kirkkaammin punaisella vai vihreällä. Kirkkaampi valo on jarruvalo. Vilkuissa Musta on maa. Huomaa että jos on led vilkut vaativat ylimääräistä hilpettä, etteivät pala :)

Re: Derbin sähköt

14.6.2013 15:30

Dioxide kirjoitti:Luulisin että ruskea on maa. Testaile patterin kanssa (9V) että palaako kirkkaammin punaisella vai vihreällä. Kirkkaampi valo on jarruvalo. Vilkuissa Musta on maa. Huomaa että jos on led vilkut vaativat ylimääräistä hilpettä, etteivät pala :)



Kiitän neuvoista :P
Mutta kun vilkut ovat mikro vilkut eivät led vilkut. Vai onko niillä jotain eroa???
Kuten varmaan huomasitte olen melkoinen sähköinsinööri :nörtti:

Re: Derbin sähköt

14.6.2013 16:14

Mototissa ei ole tapana lainailla edellisiä kommentteja ;) eivät ylläpito tykkää.

Mutta siis tunnistathan nyt LED valon tavallisesta polttimosta :D Google on kaveri, näet millane on LED. Mikrovilkut vaan meinaa että ovat pienikokoiset ;)

Re: Derbin sähköt

14.6.2013 18:08

Anteeksi ylläpidon pojille :D
Halogenit olivat 8)

Re: Derbin sähköt

15.6.2013 2:24

Pidetäänpä tähän väliin pieni oppitunti noista termeistä kun tuntuvat olevan hieman hakoteillä.

LED (light emitting diode) on puolijohde joka tuottaa valoa kun sen läpi johdetaan sähkövirtaa. Ledi on yleensä galliumyhdisteestä valmistettu. Ledejä käytetään yleisesti merkkivaloissa ja muissa pienen valaistusvoimakkuuden kohteissa kuten vilkuissa ja takavaloissa, nykyisin myös uusimpien autojen ajovaloissa.

Hehkulankapolttimo toimii samalla periaatteella kuin hehkulamppu, eli volframista tehdyn hehkulangan läpi sähkövirtaa johtamalla se kuumenee erittäin voimakkaasti aikaansaaden valoa. Hehkulankapolttimoita löytyy niin vilkuista, takavaloista kuin vanhempien mopojen ajovaloistakin.

Halogeenipolttimo on toimintaperiaatteeltaan samanlainen kuin hehkulankapolttimo, mutta polttimon kuvun sisällä on alkuaineiden jaksolliseen järjestelmään kuuluvia halogeenikaasuja. Nämä reagoivat volframilangasta irroneen volframihöyryn kanssa saaden sen kiinnittymään takaisin hehkulankaan. Tämä taas mahdollistaa suuremman sähkövirran käyttämisen jolloin polttimo tuottaa enemmän valoa. Halogeenipolttimoita löytyy pääasiassa ajovaloista.

Kaasupurkausvaloja, joita joskus xenonvaloiksikin kutsutaan, löytyy myös ajovaloina. Kaasupurkausvalossa polttimon sisällä ei ole erillistä hehkuvaa lankaa, vaan valo syntyy kun ksenonkaasun läpi johdetaan sähkövirtaa kahden elektrodin avulla.

Re: Derbin sähköt

16.6.2013 18:04

Mikäs mahatais olla vikana ku derbistä palaa sulake vaikka virrat on pois päältä?

Re: Derbin sähköt

16.6.2013 20:16

Onko normaalia että vilkut eivät toimi ilman mopon huudattamista paikallaan ollessa, ja ajovalo palaa vain mopon ollessa käynnissä?

Re: Derbin sähköt

16.6.2013 21:03

oikea döörbi kirjoitti:Nyt on derbis sellasta vikaa että on nyt oikosulku jossain, sen sain selville että se on ennen virtalukkoo eli sulake palaa heti vaikka virta ei ole päällä. Osaisko ketään sanoo missä se vika vois olla?


ootkos löytäny vian jo meinaan mulla sama ongelma...

Re: Derbin sähköt

16.6.2013 21:48

Ravenn kirjoitti:Onko normaalia että vilkut eivät toimi ilman mopon huudattamista paikallaan ollessa, ja ajovalo palaa vain mopon ollessa käynnissä?


Ajovalo ottaa virran suoraan koneenkäydessä. Se että vilkut ei toimi tarkoittaa joko, että sulake on palanut, tai akussa ei ole virtaa. Sulake on siinä akun lähettyvillä + johdossa kiinni.

Te muut, jos kerran paikansitte että oikosulku on enne virtalukkoa, niin mitä sitte täällä kyselette? Teippiä kauniiseen käteen ja ettimään. Ihmettelen kyllä et kolme äijää samalla vialla.

Re: Derbin sähköt

16.6.2013 22:18

Vilkut toimivat, mutta vain suurilla kierroksilla ja akku on testattu toimivaksi.

Re: Derbin sähköt

17.6.2013 0:30

turbomopo kirjoitti:Mikäs mahatais olla vikana ku derbistä palaa sulake vaikka virrat on pois päältä?
Luultavasti akun + navalta lähtevä punainen johto on hankautunut runkoon.

Re: Derbin sähköt

17.6.2013 23:53

Tänään tuli haettua uusi virtalukko kun vanha sanoi sopimuksen irti ja nyt siis ongelma on se ettei mopo käynnisty vaikka virrat on päällä.
Tuossa uudessa lukossa avaimen voi kääntää vain kolmeen asentoon eli 1:rattilukko 2:virrat pois (OFF) 3: virrat päälle (ON)
Entisessä virtalukossa taas oli neljä asentoa eli 1: rattilukko 2: virrat pois (OFF) 3: valot päälle
4: virrat päälle (on).
Tuosta entisestä virtalukosta tuli viisi johtoa jotka liitettin sitten tähän liittimeen jossa on viisi vastaanottavaa paikkaa:
Kuva
Nyt ongelmana on se että tästä uudesta virtalukosta tulee vain kolme johtoa tuohon viisipaikkaiseen liittimeen:
Kuva
Kertokaas nyt sähköinsinöörit siis että miten saan tuon uuden virtalukon toimimaan kunnolla.
Täytyykö tuosta viisipaikkaisesta liittimestä jotkin kaksi johtoa yhdistää yhdeksi johdoksi tms..?
Ilmeni myöskään ettei etu eikä takavalo toimi ollenkaan.
Mittarilla kokeiltuna ainakaan etuvalon johdoille ei tullut virtaa ollenkaan.
Sama teksti postattu omaan projektiini myöskin.

Re: Derbin sähköt

18.6.2013 0:46

Pistä nuo 2 paikkaa yhteen johdolla ja katkaisin väliin tai osta 4 asentoinen virtalukko. Mulla oli sama ongelma. :D

Re: Derbin sähköt

18.6.2013 3:44

Siis mitä mitkä kaksi noista johdoista?